ziekte

Hypertensie

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Hoge bloeddruk (1601)   Hydrochloorthiazide

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hypertensie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hypertensie

14-10-2019

Perindopril (perindopril)
Hypertensie

Neem de pil gelijk als je wakker word voor het eten.ik heb hem ooit gedacht om dezelfde tijd in te nemen(10uur) vanwege me wisseldiensten.maar dat werkt niet.gewoon wakker en innemen.ik doe dat nu al 10 jaar.
13-10-2019

Hypertensie

Geen enkele bijwerking en ik gebruik het al jaren Maar ik beweeg veel en eet gezond, weinig koolhydraten en daardoor hou ik mijn gewicht op een goed BMI
16-07-2019

Ramipril (ramipril)
Hypertensie

Het is bij mij idem dito, elke keer een ander merk van de apotheek maar die Sandoz, ik breek ze door midden en ga bijna elke morgen over mijn nek
06-07-2019

Adalat (nifedipine)
Hypertensie

Na 25 jaar gebruik altijd heel tevreden geen bijwerkingen en bloeddruk onder controle. De laatste jaren zelf moeten betalen daar interpolis geen vergoeding gaf. Voor 10 euro per maand altijd kunnen werken geen kosten voor de gemeenschap. Nu is het niet meer aan te komen en alternatief nifedeprine sandoz verschrikkelijke bijwerkingen ondraaglijke hoofdpijn. Nu.moet ik maa[lees meer...]r zien.
02-07-2019

Clonazepam (clonazepam)
Hypertensie

Zeer ernstige bijwerkingen, na 1 week gebruik moest ik het aan de kant leggen. Kreeg het voorgeschreven voor hartkloppingen wat waarschijnlijk een reactie was op Betmiga (blaasmedicatie). De paniek brak uit, dus moest doorgaan met slikken. Totaal 3 maanden gebruikt en tijdens deze 3 maanden 4 stoppogingen gedaan die faalden wegens zeer snelle lichamelijke afhankelijkheid.[lees meer...] Kreeg steeds meer zeer ernstige bijwerkingen. Uiteindelijk met behulp van taperingstrips eraf gekomen met veel pijn en moeite. Meer dan 30 symptomen gehad onder het afbouwen. Inmiddels 4 maanden verder en nog steeds heel erg ziek en arbeidsongeschikt.
25-06-2019

Hypertensie

Eerste weken raar gevoel in mijn hoofd steken en hoofdpijn duizelig wazig zien. Daarna opeens heftige uitslag vnl op mn onderbenen en voeten. Licht op mn armen. Jeuk en voelde heel warm en ongemakkelijk aan. Nu opgezwollen handen en voeten. Kan er geeneens lang op staan pijnlijk.Schoenen pas ik niet meer in. Gebeld ga nu stoppen en kijken of alle bijwerkingen snel weggaan.[lees meer...] Dan kijken hoe verder...
07-06-2019

Lisinopril (lisinopril)
Hypertensie

De keelklachten waren zo ernstig, dat ik begon te twijfelen of er iets ernstigs aan de hand was in mijn keel. Ik had slikklachten en een hele vervelende kuch. Niet alleen ik, maar ook mijn kinderen werden ongerust. Doorverwezen naar KNO-poli en onderzocht, gelukkig was er alleen irritatie. Wel gelijk gestopt met die rotpilletjes.
24-04-2019

Vasexten (barnidipine)
Hypertensie

Ik krijg een uur na inname lang aanhoudende en stevige hoofdpijn. Neem ik het eind etenstijd in dan word ik 's ochtends wakker van de hoofdpijn. Een gejaagd gevoel, blozen, warm gezicht. Rond mijn enkels tekenen zich kleine puntbloedingen af waarvan ik weet dat het zeer lang duurt voor ze weg trekken omdat ik dit bij Amlodipine ook had. Mijn bloeddruk daalt wel, maar pas [lees meer...]10 uur na inname. Ik heb het twee weken geprobeerd maar de bijwerkingen verdwijnen niet. Ze worden wel minder heftig.
12-04-2019

Nebivolol (nebivolol)
Hypertensie

Na in behandeling te zijn geweest voor darmkanker en operatief verwijderen van tumor op 27.05.2015 en verschillende sessies (12) chemotherapie zijn problemen met bloeddruk begonnen. Ik nam eerst nobiten 5 mg met matig effect - nadien heeft huisdokter op 19.03.2019 Nobiretic 5 mg - 12,5 mg voorgeschreven bloeddruk gedaald doch soms nog met hoogtes tot 175/90 hartslag soms [lees meer...]50 veel te weinig.Evaluatie na 19.04.2019 door huisarts. Momenteel enkele vervelende bijwerkingen.
11-04-2019

02-04-2019

Hypertensie

Ik krijg deze tabletten niet geslikt, ze zijn te ruw en blijven in mijn keel steken. Helaas is er geen gecoate versie. Ik kreeg ook talloze puntbloedinkjes rond mijn enkels. Dat is niet pijnlijk en naar het schijnt niet gevaarlijk, maar ik vertrouw het niet. Kan niet gezond zijn.
31-01-2019

Valsartan (valsartan)

12-01-2019

Valsartan (valsartan)

12-01-2019

Kaliumlosartan (losartan)
Hypertensie

Sinds een aantal jaren Valsartan geslikt vanwege hoge bloeddruk. Maar augustus 2018 kreeg ik ineens Kaliumlosartan van de apotheker, omdat er in de Valsartan vervuilde stoffen zouden zitten. In oktober ging ik mezelf steeds vervelender voelen, maar moeilijk te verwoorden. Ik voelde me angstig, terwijl ik een hele nuchtere vrouw ben. Dus zelf snapte ik er niets van. In dece[lees meer...]mber de bloeddruk laten meten bij assistente van de huisarts. Zij hoorde toen een onregelmatige hartslag. Volgende dag bij huisarts laten checken en ook mijn klachten besproken. Hij kon er weinig mee zei hij en volgens hem was het de overgang (lekker makkelijk om het daar op te schuiven....). Wel doorverwezen naar cardioloog vanwege de onregelmatige hartslag. TIjdens de kerstdagen ben ik gestopt met de Losartan en weer Valsartan gaan slikken (daar had ik er nog een paar van). We zijn inmiddels 2½ week verder en psychisch voel ik mij weer stukken beter! Geen angstige rare gevoelens meer, wat een opluchting! Nog wel kortademig en soms wat pijn op de borst. Dit ga ik komende week met de cardioloog bespreken. Maar ik ga nooit meer Losartan slikken!!
09-01-2019

Metoprolol (metoprolol)
Hypertensie

Na jaren gebruikt te hebben sinds afgelopen november ineens last van oorsuizen en daar kom ik niet meer vanaf. Daarvoor naar tevredenheid gebruikt behalve dan dat ik altijd heel veel zweette.
09-01-2019

Propranolol (propranolol)
Hypertensie

eerst gebruikte ik Metoprolol maar door een hele nare bijwerking waar ik nooit meer vanaf kom, te weten oorsuizen, deze voorgeschreven gekregen. Al eerder had ik allergische reactie op Renitec en Diovan. Allebei veroorzaakten gezwollen oogleden en lippen. Dit medicijn gebruik ik nog maar kort dus hoe het zich op de langere termijn ontwikkeld weet ik nog niet maar ik houd[lees meer...] mijn hart vast.
17-12-2018

Hypertensie

Dit middel leek goed te werken, mijn bloeddruk kwam prachtig naar beneden. Helaas na enkele weken kreeg ik heel veel last van ernstige verheviging van al bestaande tinnitus. Het duurde een week of vier voordat ik besloot naar de huisarts te gaan, ik had al van alles bedacht en geprobeerd, toen bleek dat tinnitus een van de bekende bijwerkingen is van dit middel. Twee weken[lees meer...] gestopt en, hoewel lang niet terug naar het - al vervelende - niveau van ervoor, de tinnitus werd weer draaglijk. Nu ben ik op weer een ander middel overgestapt. Tzt daar ook over rapportage!
17-12-2018

Cyress (barnidipine)
Hypertensie

De allereerste medicatie die ik (net 70 jaar) op regelmatige basis moest innemen, dus sowieso vervelend. De eerste weken leek bloeddruk mooi te zakken, later naar mijn idee minimaal (de cardioloog was er wel tevreden over). Helaas na enkele weken tijdens een wandelvakantie kreeg ik last van heel pijnlijke Achilles pees, plus een stekende pijn in een van mijn grote tenen. N[lees meer...]atuurlijk kunnen deze klachten niets te maken gehad hebben met de barnidipine, maar wel heel toevallig! Overigens heeft de apotheek ook een andere merk geleverd, Vasexten, net zo makkelijk in te nemen. Ook had ik naar mijn mening meer last van vermoeidheid bij fysieke inspanning (klimmen, hollen enz).

Labetalol (labetalol)
Hypertensie

Het medicijn sloeg niet aan, 3x hogere dosering gebruikt maar geen enkele effect. In combinatie met ander bloeddruk medicijn (amlodipine 10Mg) helpt Labetalol 2x 200MG wel. Ik heb er geen bijwerkingen van (alleen in combinatie met ander tablet hartkloppingen).

Eplerenon (eplerenon)
Hypertensie

Ivm oedeem en hypertensie dit medicijn gebruikt. Het is een kalium sparend “plastablet” maar heb alsnog 1 jaar lang kalium van 3,0, blijft te laag. Helpt wel voor oedeem en tensie.
01-11-2018

Amiloride - Hydrochloorthiazide (amiloride / hydrochloorthiazide)
Hypertensie

Ivm hypertensie en oedeem dit medicijn gebruikt. Door de hydrochloortiazide heb ik langere tijd kalium te kort gehad. Hierdoor heeft de nefroloog een ander kalium sparende “plastablet” voorgeschreven.

Hypertensie

Ivm hypertensie dit medicijn gebruikt. Alleen last van oedeem, verder werkt het prima. Dit medicijn wel gebruikt in combinatie met eplerenon 25MG (“plastablet”). Jammer dat er nog niet veel bekend is van dit medicijn gebruik tijdens de zwangerschap / borstvoeding. Het merk: Accord smelt snel in de mond (kan blijven “hangen” achter in de keel. Merk Sandoz heb ik hier ge[lees meer...]en last van.

Nifedipine (nifedipine)
Hypertensie

In verband met hypertensie dit medicijn gebruikt. Na de 3e dag bleef de tensie te hoog en had ik een hartslag van 160 keer per minuut. Aantal dagen opgenomen in het ziekenhuis, duurde een tijdje voordat tensie en hartslag gedaald was (terwijl ik gelijk overstapt ben op ander medicijn die voorheen wel goed werkte). Dit is een snelwerkend tablet en mijn lichaam kon dit niet [lees meer...]aan. Veel medicatie voor hypertensie geprobeerd maar dit heb ik nog nooit eerder gehad. Voor mij dit medicijn nooit weer.
25-10-2018

Hypertensie

Ik gebruik de hydrochloortiazide al erg lang. Ik heb in de zomer soms last van duizelingen bij sporten. Nu ben ik 5 kg afgevallen en nu heb ik heel vaak last van duizelingen. Ik ben twee dagen gestopt en nu ben ik in een dag 1 hele kilo aangekomen. Zou dat door het stoppen van de hydrochloorthiazide komen? Ik heb hem vanochtend maar weer geslikt. Ik las dat je veel moest[lees meer...] drinken dus dat ga ik nu maar proberen. Is het normaal dat je aankomt als je stopt met slikken van deze pil?
17-10-2018

Fosinopril (fosinopril)
Hypertensie

last gehad van de kriebelhoest , eerst was ik er nog van overtuigd dat het zou minderen maar werd erger en erger
11-10-2018

Telmisartan (telmisartan)
Hypertensie

Nadat het middel dat ik al jaren gebruikte plotseling niet meer beschikbaar was (gerommel met medicatie in China..) kreeg ik dit als tweede poging tot vervanging. Mijn dagelijks leven wordt hier ernstig door beïnvloed. Zwakte, hartritmestoornissen, zeer trage pols, duizelingen, verergerde tinnitus en maagproblemen zijn mijn deel. Het maakt mijn werk in de gehandicaptenzorg[lees meer...] beslist niet gemakkelijker en de rest van mijn leven evenmin. Ik ga in overleg met mijn huisarts maar weer iets anders proberen. Zucht!
10-10-2018

Hypertensie

Door amlodipine werd ik super allergisch! Ieder vliegje jeukte en veroorzaakte een bultje. Lippen jeukten voortdurend. Mijn gezicht kriebelde en werd rood door latex-vrije handschoenen van de mondhygiëniste. Het ergste was dat een bijensteek me bijna het leven kostte! De anafylactische was nog nooit zo heftig geweest! Allergie verergerde heel erg bij mij. Ik vind dat daarv[lees meer...]oor een waarschuwing moet komen. HA was niet op de hoogte. Gelukkig de tandarts wel. Ben ermee gestopt en gebruik nu vitamine K2. Jammer dat er zo weinig aandacht is voor vitamine K2..........
05-10-2018

Enalapril (enalapril(aat))
Hypertensie

Ik slik Enalaprilmaleaat icm Hydrochloorthiazide tegen hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt erg goed. na wat zoeken naar de juiste dosering zit ik op 10 mg Enalapril + 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dat ik nu meer moet plassen wijt ik aan de hydrochloorthiazide. Dat staat immers ook bekend als plaspil.
05-10-2018

Hypertensie

Ik gebruik Hydrochloorthiazide icm Enalapril maleaat tegen een hoge bloeddruk, sinds 2011. Het werkt uitstekend. Ik ga er wel meer van plassen, maar ja, het is dan ook een 'plaspil'. Bijgevolg heb ik wel altijd dorst.
10-08-2018

Adalat (nifedipine)
Hypertensie

Ben zeer tevreden over dit medicijn. Zou het te goed zijn? Wordt nu genconfronteerd met het voorkeursbeleid. Adalat oros wordt niet meer vergoed. Moet een surrogaat nemen. Heb dit al eens geprobeerd, ernstig ziek van geworden zeer lage bloeddruk en compleet leeggelopen. Waarom wenst men patienten weloverwogen doelvewust zieker te maken? Onbegrijpelijk indien bezuinigin[lees meer...]g wordt beoogd dan is dit zeker niet de juiste wijze om dat doel te bereiken.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2195)
Depressie (1805)
Angst & paniekstoornis (1646)
Hoge bloeddruk (1258)
Acne/puistjes (868)