Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

17-11-2022 | Vrouw | 31
Hoofdpijn
Opgestart voor chronische spanningshoofdpijn. Ik heb farmacogenetisch onderzoek laten doen en heb een enzym deficiëntie op cyp2D6. Het enzym waarmee amitryptiline wordt gemetaboliseerd. Dit houdt in dat ik de medicatie zeer traag verwerk en de kans op bijwerkingen groter is dan de kans op werking. Toch gestart met laagste dosering. Na 14 dagen enkel hevige bijwerkinge[lees meer...]n gestopt, ik kon het helaas niet doorzetten. De bijwerkingen waar ik last van had; droge mond (niet erg), rusteloosheid, extreme vermoeidheid, hoge hartslag 100+, lage bloeddruk, oedeemvorming, suizende oren. Nu drie dagen gestopt en ik voel me nog wat rusteloos en oren suizen nog. Mijn advies voor mensen die vaak bijwerkingen hebben en geen werking, laat een farmacogenetisch onderzoek doen bij Erasmus MC. Dit kan op aanvragen van arts of huisarts. Dit geeft je zoveel meer inzichten in wat je wel en niet kan gebruiken. Helaas kan ik tegen geen enkele antidepressiva of pijnstiller. Dus voor mij was het proberen op lage dosering. Helaas niet door kunnen zetten. /// REDACTIE: Daar zijn wij het helemaal mee eens en we brengen gelijk graag ook ons eigen, veel uitgebreider, aanbod op dit vlak onder de aandacht: https://www.mijnmedicijn.nl/dna/genetische-testen

06-07-2022 | Vrouw | 34

30-04-2017 | Man | 19
Hoofdpijn
Heb deze medicijnen gekregen omdat ik veel last van hoofdpijn heb, en daardoor niet kon slapen. Ben begonnen met 10mg, helaas heeft dat niet geholpen, sliep er wel beter door. Ben na 4 weken overgegaan naar 20mg, daar sliep ik heel goed op, alleen werd de hoofdpijn er niet minder op. Ook was ik regelmatig erg duizelig. Heb een paar dagen geen medicijnen gehad, en ben geen[lees meer...] enkele keer duizelig geweest, alleen kon weer erg moeilijk in slaap komen. ben nu sinds een paar dagen bezig met 30mg, helaas werkt dit ook niet tegen de hoofdpijn.

07-10-2015 | Man | 26
Hoofdpijn
Ik slik dus ook al een paar maanden dit medicijn. Maar het helpt gewoon niet.. ik heb gewoon iedere dag last van hoofdpijn, en het helpt bij mij helemaal niet. Ik wil zo graag dat mij hoofdpijn weg gaat, maar het lukt maar niet. Ik word er echt zo radeloos van. Ik ben begonnen met 1 pilletje en zit nu op de 4 pilletjes (40mg). Van de bijwerkingen heb ik totaal geen last.

06-02-2013 | Man | 47
Hoofdpijn
Na jaren hoofd pijn naar Neuroloog deze medicijnen gekregen ik ben Bus chauffeur heb een 1.5 week vakantie kan ik er aan wennen en na die tijd zijn de bijwerkingen wel minder nou hoofd pijn stuk minder alleen het zicht is slechter geworden dus dat kan niet met mijn beroep dus meteen mee gestopt

06-04-2012 | Vrouw | 52
Hoofdpijn
Sinds een jaar altijd hoofdpijn, mogelijk spanningshoofpijn. Verschillende onderzoeken hebben niets uitgewezen. Huisarts adviseerde amitriptyline te proberen, 's avonds 10 mg en na vijf dagen 20 mg. Ik heb het in totaal 10 dagen gebruikt en in die tijd wel vijf keer de huisarts gebeld, omdat ik me hondsberoerd voelde. Na één pilletje was ik meteen de volgende ochtend heel [lees meer...]duizelig en trillerig. Dit was na een paar uur over. De dagen daarna voortdurend duizelig, trillerig, hartkloppingen, huilen, hijgen, erg uit mijn evenwicht en op een gegeven moment ook een hoog piepend gezoem in mijn oren/hoofd. de laatste twee dagen nog twee pilletjes, omdat de bijwerkingen dan mogelijk sneller over zouden zijn. Dit was nog erger. Ik was compleet uit mijn doen en had soms het gevoel dat ik gek werd. Na tien dagen in overleg met de huisarts gestopt. Nu, na één dag geen pilletje, nog steeds duizelig en een piepend gezoem in mijn hoofd. Al met al een zeer onaangenaam experiment.

30-06-2022 | Vrouw | 45
Hoofdpijn
Hoi ik wou vragen hoelang het bij jou heeft geduurd voordat het begon te werken. Ik slik notrilen nu 7 weken en merk er nog niks van. Groetjes Chantal

05-06-2012 | Vrouw | 28
Hoofdpijn
Ik heb in 2011 reeds dit medicijn gebruikt in het kader v mijn chronische hoofdpijn (6 jaar al op/af allerlei zaken aant proberen). . Toen hielp het niet en werd ik enorm suf als bijwerking. Nu in 2012 toch nogmaals geprobeerd in dubbele dosis. Ook nu geen resultaat. Weer suf geworden, trillen, zweten en hartkloppingen en gejaagdheid. Nu per ongeluk gestopt zonder afbouw ([lees meer...]afbouw wel besproken met neuroloog), geen succes, hoofdpijn wordt nog een stap erger... En misselijkheid en algemeen onwel bevinden . De gewichtsproblemen herken ik niet die eerder wel genoemd zijn door mensen.

20-02-2018 | Man | 72
Hoofdpijn
door inname minder last, neem ze wel avonds in anders te veel last als ik ze in de morgen in neem. dus wel te vrede

31-01-2017 | Man | 50
Hoofdpijn
Hoofdpijn verhoging bij start na 1 week op 10 mg, na verhoging naar 20 mg 3 dagen hevige hoofdpijn/nek pijn zwaar hoofd behoorlijk veel pijn, vermoeidheid gevoel, droge mond na verhoging naar 20 mg, nu na enkele dagen 20 mg een gevoel van verbetering van de hoofdpijn, maar het is nog te vroeg om dit met zekerheid te zeggen. Ook verhoging van bloeddruk is nog niet zeker, we[lees meer...]l meer problemen met plassen en blaaspijn (man), maar zorgt dit medicijn dat ik veel minder of totaal geen hoofdpijn straks heb, dan ga ik door met innemen.

21-09-2016 | Vrouw | 42
Hoofdpijn
De eerste twee jaar hielp het wel tegen hoofdpijn, de laatste maanden heb ik terug barstende hoofdpijn zowel overdag als snachts. Eens terug naar de hoofdspecialist gaan.

28-03-2015 | Vrouw | 51
amitriptyline (50mg)
Hoofdpijn
8 jaar geleden begonnen met hoofdpijn, maar zal vertellen over het laatste jaar. In januari 2014 ben ik opgestaan met verschrikkelijke hoofdpijn. Een zware zeurende hoofdpijn door het hele hoofd. Ben toch mijn dagelijkse dingen gaan doen waaronder werken. Ik werk met verstandelijke beperkte jongeren. Hoofdpijn werd zodanig ernstig dat ik gedwongen werd om de ziektewet in [lees meer...]te gaan. Hele dag op de bank liggen en zo min mogelijk bewegen. Ben bij een neuroloog terecht gekomen gespecialiseerd in hoofdpijn. Kreeg bij het eerste bezoek twee injecties in mijn achterhoofd, die helaas helemaal niks deden. Ik kreeg een recept mee met Amitriptyline, Sarotex retard, zelf uit vinden tot hoeveel mg ik kon gaan. Verder dan 50 mg. per dag kwam ik niet. Ik heb niet veel last gehad van bijwerkingen. Het heeft even geduurd voordat het zijn werk ging doen, maar het haalde de ergste pijn weg en ik kon weer namaanden aan het werk. Ik praat nu over een half jaar verder. Inmiddels ben ik precies een jaar verder en ik ben het slikken beu en ben aan het afbouwen. Ik weet nu nog niet wat het effect zal zijn als ik helemaal ga stoppen. Ik heb nog steeds dagelijkse hoofdpijnen.

17-08-2012 | Vrouw | 20
Hoofdpijn
Helaas moet ik dit medicijn slikken door toename van hoofdpijn, zonder enige oorzaak. Het medicijn bevalt me prima, helaas heb ik flink last van bijwerkingen gehad. Op een gegeven moment slikte ik 25 mg. Dit werd teveel en mijn linkerlichaamshelft verloor zijn functies waardoor ik naar het ziekenhuis moest. We hebben het afgebouwd naar 20mg. Helaas heb ik door 20 mg te sli[lees meer...]kken heel veel hoofdhaar verloren, wat mij persoonlijk veel pijn doet. Zelf ben ik afgaanbouwen naar 10mg perdag. Zelf neig ik om helemaal te stoppen met het medicijn en te zoeken naar een andere oplossing.

17-02-2012 | Man | 34
Hoofdpijn
Ik heb mn hele leven al hoofdpijn. Soms dagen niet, soms alleen 's ochtends, dan weer 's avonds en vaak 's weekends. Soort wisselt ook: van bonkend bovenin mn hoofd, tot vanuit achter mijn rugwervel de schedel in en veelal ook achter mijn oog. Ik heb het jarenlang proberen te bestrijden door gewoon ibuprofen of paracetamol te slikken. Ook letten op eet- en slaapgewoont[lees meer...]es (geen koffie meer bijv). Nergens kon ik een patroon in herkennen. Later bleek dat een kameraad van mij dezelfde klachten had en ermee naar de huisarts is geweest. Deze schreef hem een anti migraine middel en fysiotherapie voor een aanpassing in houding. Dit heeft hem geholpen. Mijn arts schreef echter Amitriptyline voor. Na een behandeling van 3 maanden zijn mijn hoofdpijnklachten wel minder. Maar de bijwerkingen icm Lexapro en methylfenidaat zijn minder. Inmiddels anderhalve week gestopt en de 'afkickverschijnselen' zijn niet prettig: onrustig, erg moe op sommige momenten, soort hartkloppingen, beetje lusteloos gevoel, enz. waar ik door methylfenidaat en lexapro minder ging eten, had ik tijdens de periode dat ik ook Amitriptyline erbij had, 's avonds erg veel honger. Ben benieuwd naar hoelang de afkickverschijnselen duren en hoe de werking van de andere medicijnen op zich zelf weer zijn

03-01-2012 | Vrouw | 60
slaapverwekkend.