Ervaringen met Oxycodon

oxycodon

Lage rugpijn (24 meningen)
Rugklachten (20 meningen)
Gewrichtspijn (8 meningen)
Artrose van de wervelkolom (8 meningen)
Clusterhoofdpijn (5 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Gekneusde ribben (4 meningen)
Wervelkanaalstenose (3 meningen)
Fantoompijn (2 meningen)
Niersteen / -stenen (2 meningen)

Oxycodon (Oxycontin, Oxynorm)

Bojan Nikolik (12-05-2015)

02-01-2023 | Vrouw | 61
oxycodon (10mg/ml)
Chronisch pijnsyndroom
Eerste 3 dagen was ik superblij..maar toen ik 1dag die 2 pillen niet had ingenomen.kreeg ik vreselijke buikpijn, en verhoging. Ik dacht eerst toeval. Toen ik na 1week buikpijn te hebben gehad,me goed genoeg voelde, begon ik weer met inname. de 2de dag , vond ik het niet zo nodig om pijn stiller te maken. Voordat het avond was,lag ik weer met buikpijn en verhoging. Dit ka[lees meer...]n toch geen toeval meer zijn

12-07-2021 | Vrouw | 41
Chronisch pijnsyndroom
Ik ben 5 jaar geleden gestart met oxynorm 5 mg 2x daags omdat er niets werkte van medicatie voor chronische pijn en ontstekingsreuma. Ondertussen zit ik op 2x 20mg oxycodon en 7x 20mg oxynorm en nog komt de pijn door. Ik ben ontzettend afhankelijk geworden en neem steeds meer omdat ik mijn werk wil blijven doen. Sinds enkele maanden heb ik enorme hoofdpijnen en extreme zwe[lees meer...]etaanvallen op elk moment van de dag. Ik slaap maximaal 3h op een nacht. Ik wil zo graag stoppen omdat ik gewoon ‘op’ ben, maar heb ontzettend veel bang voor bijwerkingen. Mijn huisarts adviseert om (logischer wijze) af te bouwen maar mijn zenuwpijn neemt al heel snel de bovenhand waardoor ik niet meer kan functioneren op mijn werk. Heeft er iemand advies

02-02-2021 | Man | 20
oxycodon (15mg)
Chronisch pijnsyndroom
Ik slik dit middel nu meer als een jaar. Na veel wisselingen gehad met pijnstillers waaronder ook Anti depressieva, Anti epileptica ben ik weer terug gegaan naar de Oxycodon. Ik ben onwijs blij dat ik dit middel kan en mag gebruiken! Ik kan gelukkig weer werken! Natuurlijk heeft Oxycodon in het begin bijwerkingen en kan bij het stoppen onwijze afkick verschijnselen kr[lees meer...]ijgen, dit neem ik dan maar voor lief! Als ik dit middel niet slik kan ik niet meer functioneren en lopen omdat ik zoveel pijn heb. Ik ben daarnaast blij dat mijn pijn arts mij goed in de gaten houdt en goed luistert en mee denkt! Ik zou de Oxycodon niet als een pil zien en alles is over. Begin altijd bij het begin wat een arts voorschrijft!

02-01-2021 | Vrouw | 23
Chronisch pijnsyndroom
In het begin was het erg naar, de ene dag sliep ik de hele dag door en de andere dag was slaap nauwelijks te vinden. Misselijkheid, duizelig, zweet aanvallen. Na 2 weken ging dat weg en ben ik zeer tevreden. Ik neem nu 2x 20mg langwerkend en 4x 5mg kortwerkend. Al moet ik zeggen dat ik de kortwerkend echt alleen neem wanneer ik heftige pijn heb die door de 20mg heen gaat. [lees meer...]De ene dag neem ik 1 pil en de andere dag 3. En dan soms weer niks. Heb in het begin voor ik wist dat ik een Chronische aandoening had eens afgebouwt en ik moet zeggen dat dit oprecht geen pretje it. Ik ben 5 jaar terug afgekickt van softdrugs en heb dat liever nogmaals dan dit met Oxycodon. Als ik een tip kan geven, als je merkt dat je dit middel niet meer nodig hebt zou ik onnodig gebruik vermijden, merk je dat het afbouwen niet lukt trek dan alsjeblieft aan de bel. Als het je alleen niet lukt, doe het dan niet alleen en schaam je niet. Mocht je willen afbouwen ga dan niet pwr dag 5 mg afbouwen maar doe het per week, dan kan je lichaam langzaam wennen. De laatste week wanneer je bent gestopt met alles zal het heel moeilijk worden. Je lichaam zal tegenstribbelen maar geef alsjeblieft niet op !!! En verder ja zeer effectief middel, en helpt de pijn echt onderdukken.

30-08-2020 | Vrouw | 45
Chronisch pijnsyndroom
Ik heb in een rolstoel gezeten mijn benen hebben in een bocht van 90 graden gestaan voor een tijdsduur van 2 jaar door zware ondervoeding en alcoholmisbruik ik kwam in een zware depressie terecht (mijn vader opgegeven nl kanker en mijn moeder een zware broekoperatie alles tegelijk) en ik ben nog zwaarder aan het drinken geslagen en kwam zo totaal uitgeput en zwaar ondervoe[lees meer...]d (eigen schuld) in het bed terecht dit was te heftig voor mij. Mijn benen zijn tijdens deze periode helemaal krom getrokken door een heel zwaar vitamine B1 tekort en door gypsen / rechtbuigen ben ik weer op de benen gekomen. Links is perfect maar rechts is helemaal kapot incl de rug en ik ben niet geheel pijnvrij krijg in totaal 30 mg Oxycodon 2x 10mg & 2x 5mg per dag.

30-08-2020 | Vrouw | 45

12-06-2020 | Man | 61
oxycodon (120mg)
Chronisch pijnsyndroom
Ik heb 4 jaren geleden diverse operatie gehad (arm,rug). Toen kreeg ik oxycodon voorgeschreven omdat ik chronische pijn heb overgehouden na die operaties. In het begin hielp de oxy goed tegen de pijn. Maar na verloop van tijd had ik steeds meer nodig om minder pijn te hebben. Op het laatst nam ik 2x 120 mg langwerkende oxy en kortwerkende 6x 20 mg maar ik had nog steeds[lees meer...] veel pijn en ik voelde mij lichamelijk zo slecht. Vorig jaar augustus ben ik in overleg met mijn huisarts cold turkey gestopt met Oxy. Ik ben 4 weken zo veschrikkelijk ziek geweest . Heb 2 weken lang moeten braken en heb zoveel pijn gehad. Ik stond op het punt om een kliniek in te gaan maar heb nog 2 weken doorgezet. En toen begon ik mij langzamerhand beter te voelen. Ik heb nu fentanyl ipv oxycodon en ik voel me gewoon stukken beter. Oxycodon is een zwaar verslavend geneesmiddel. Ik ben blij dat ik geen oxy meer hoef te nemen.

24-09-2019 | Man | 49
oxycodon (80mg)
Chronisch pijnsyndroom
Na een aantal mislukte operaties aan rechterbeen blijvend pijn patiënt geworden. Hierdoor in het pijn traject terecht gekomen en alles geprobeerd om van de hevige pijnen af te komen, dat begint met Diclofenac, Tramadol als pijnstillers maar ook Lyrica en dat soort medicatie. Tevens ook revalidatie therapie maar niets hielp, ondertussen gaan de dosering van de medicatie omh[lees meer...]oog tot dat blijkt dat het niet helpt en dan weer afbouwen en beginnen met een nieuw medicijn tegen de pijn. Zo ging ik het rijtje medicijnen af naar steeds zwaarder, er is geen medicijn in Nederland tegen de pijn wat ik niet geprobeerd hebt maar alle zonder gewenst resultaat. Op ten duur kom je uit bij de opioid soorten waaronder OxyContin e.d. Deze soorten kan je uiteen zetten in snel en langzaam werkend en vele pijn patiënten komen op ten duur uit bij deze medicijnen. Maar pas op voor dat je begint aan deze medicatie, de bijwerkingen kunnen erg hevig zijn en een probleem op zich veroorzaken en daarbij is deze medicatie zéér verslavend gevoelig waarbij het stoppen of minderen van deze medicatie erg zwaar is en altijd onder begeleiding van een dokter moet gebeuren. Pijn is verschrikkelijk en ik snap dat veel mensen geen keuze in deze hebben en wel dit soort medicatie moeten gebruiken maar PAS echt heel goed op en weet waar je aan begint en lees alle informatie wat er is over deze medicijnen. Mijn dosis is nu: langzaam werkend 2 x 2x80mg per dag en eenmaal 1x80mg per dag indien nodig. En snelwerkend: 6 maal daags 20mg Je ziet dat mijn dosis erg hoog is en in de loop der jaren steeds weer verhoogd moest worden want je lichaam went aan de medicatie waardoor je steeds meer nodig hebt om de pijn onder controle te hebben. Ik heb twee maal een Neurostimulator in mijn rug geïmplanteerd gekregen welke naar verloop van tijd weer verwijderd moesten worden door ontstekingen. Nu krijg ik aan het einde van volgende maand een Morfinepomp in mijn buik geplaatst waardoor ik met minder medicatie een beter resultaat kan krijgen dan in pil vorm. Vaak blijft het niet alleen bij pijnstillers, mensen kunnen niet meer slapen dus slaapmedicatie. Door bijwerkingen niet meer makkelijk naar het toilet kunnen gaan dus meer medicatie, zo gaat het maar door maagbeschermers, medicatie tegen de misselijkheid enz. Nogmaals ik begrijp heel goed dat vele pijn patiënten geen keuze hebben en wel deze medicijnen moeten gebruiken maar ik had graag alles geweten voordat ik begonnen was aan deze hoge doseringen. Dus moet je beginnen met OxyContin of Oxycodon zorg dan dat je goed begrijpt hoe dat pad er voor jou komt uit te zien en dat je precies begrijpt welke risico’s eraan verbonden zijn want de meeste mensen die aan deze medicatie moeten beginnen hebben al genoeg op hun bordje liggen. Sterkte!

07-04-2019 | Vrouw | 50
Chronisch pijnsyndroom
In september begon de pijn. Ik had door plasmedicatie jicht ontwikkeld. Met kuren ging het over, maar de pijn bleef en werd erger. In december kon ik bijna niets meer en vroeg om pijnstilling. Ik begon met 5mg snelwerkende. Omdat ik het middel kende wist ik van de verslavende werking maar alles was beter dan de pijn. Nu zit ik, officieel , op 40mg per dag. Maar ik ben zel[lees meer...]f met afbouwen begonnen. Op dit moment zit ik op 20 mg maar het is bijna niet te doen. In de ochtend neem ik 15mg en 's middags 5mg in combinatie met naproxen 500mg. Afkick verschijnselen heb ik nauwelijks omdat ik het heel langzaam afbouw. Maar de pijn maakt het dat ik inmiddels weer denk aan opbouwen. Ik Zou graag willen weten wat ik ipv oxycodon ook zou kunnen nemen.

10-01-2019 | Vrouw | 75
Chronisch pijnsyndroom
Het zou 12 uur klachten verminderen. Ik had er nog geen 3 uur baat bij. Door ernstige darm en verzakkingsklachten moest ik stoppen., omdat mijn darmen stil gingen liggen

11-09-2018 | Man | 55
oxycodon (30mg)
Chronisch pijnsyndroom
Ik heb medisch onverklaarbare pijn door mijn hele lichaam. De pijn is in de loop van de jaren toegenomen en is nu zo erg dat ik zonder de pijstillers in foetushouding ga liggen en kan dan niets meer. Alleen al ademhalen is dan zo pijnlijk dat het alleen met de grootste moeite lukt. De oxycodon werkt heel goed tegen de pijn die ik heb. In de afgelopen 4 jaren is de dosi[lees meer...]s wel opgehoogd van 2x10mg naar 2x20 + 4x10 rescue. De dosis is al maanden gelijk gebleven, en het pijnstillend effect is ook gelijk gebleven. Ik heb vaker gelezen dat gewenning optreedt en dat er een steeds hogere dosis nodig is. Gelukkig is dat bij mij niet het geval. De enige nare ervaringen, maar helaas wel heel nare ervaringen, heb ik gehad bij het per ongeluk 2x innemen van een dosis. Hierdoor ben ik al een paar keer op de SEH beland. Ademhalen was zo goed als onmogelijk. Ik heb eigenlijk geen verhalen gevonden van andere mensen die deze bijwerking ook hebben. Ik denk dan ook dat het zeer zeldzaam is, maar voorzichtig zijn lijkt me zeker verstandig. Bedenk een systeem om te voorkomen dat je ze dubbel pakt. Ik heb nu pillendoosjes, die ik iedere week vul en waaraan ik kan zien welke pillen ik al heb gehad. Alles bij elkaar ben ik heel blij dat dit middel bestaat

05-08-2018 | Man | 46
Chronisch pijnsyndroom
Heb dit medicijn nu al aardig wat jaren , helpt me goed en kan niet meer zonder, leef de hele dag met veel pijn, naar enkele long operatie's, blij dat het er is, maar jammer dat het nodig is.

13-05-2018 | Vrouw | 21
oxycodon (80mg)
Chronisch pijnsyndroom
Een ware hel. Meest vreselijke medicijn, dit moet je niet willen slikken, maar soms kan het helaas niet anders. Werking is goed, maar na 1,5 maand zit je weer bij arts om het te verlaten hogen aangezien het niet meer werkt. Neem maagbeschermers want je lichaam gaat keihard kapot, apotheker komt hier namelijk niet zelf mee. (Bij mij pas na 3 jaar)

01-01-2018 | Vrouw | 36
Chronisch pijnsyndroom
In 2014 na een hevige koorst en griep belande ik in het ziekenhuis. Na zoveel onderzoeken bleek dat ik zenuw beschadiging en Fibromyalgie. Na 2,5 week in het ziekenhuis gelegen en ondertussen verschillende pijnstillers geprobeerd kwamen de specialisten erop om te proberen met oxycodon en dat help. Slik elke dag en daardoor kan ik bewegen en dingen doen met mijn kids[lees meer...].

10-04-2017 | Man | 32
oxycodon (30mg)
Chronisch pijnsyndroom
Je hebt gelijk meid bij mij ervaar ik het ook zo de ene keer krijg ik een boost van oxycodon en doe ik van alles in huis en de ander keer word ik suf en kan ik niks dan meteen mijn bedje opzoeken. En poepen gebruik ik die zakjes niet. Heb een manier gevonden dat je toch simpel kan poepen . Als je op toilet zit zet je handen of vingers op de grond zodat je helemaal gebogen [lees meer...]zit en dan valt het makkelijker doe dit nu een week en wat gaat het snel en simpel .Daarvoor was het pijnlijk maar nu niet meer gelukkig. Slikte al Jaren tramadol 150 mg 3 x per dag soms meer en dat hielp niet meer vandaar nu oxycodon en ik vindt oxycodon 100x beter, want nu kan ik veel meer doen want oxycodon neemt de pijn echt weg voor 12 uur lang langwerkend en dat deed tramadol niet ! Voor alle oxycodon gebruikers zou ik zeggen praat erover met andere gebruikers zodat jij er ook makkelijk mee kunt leven want liever deze medicatie dan de pijn en niet verder meer willen leven .

11-03-2017 | Man | 32
oxycodon (50mg/ml)
Chronisch pijnsyndroom
na jaren tramadol 150 mg 3x per dag gebruikt te hebben nu overgestapt op oxycodon 50 mg de pijn is weg, alleen dan overal jeuk in bed en ogen zijn zwaar en moe maar kan maar niet in slaap vallen. Gebruik oxycodon 50 mg langwerkend 12 uur 2x per dag en word gek van de bijwerkingen wie kan mij hierover vertellen wat te doen ? mvg