Ervaringen met Amitriptyline

Hoofdpijn (35 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

03-05-2022 | Vrouw | 55
Spanningshoofdpijn
Ik heb mijn hele leven last gehad van spanningshoofdpijn. Het is een familiekwaal, moeder, zus, broers en tante hebben er ook last van. Neuroloog kon niks ontdekken. Fysio heeft me oefeningen geleerd. Dat hielp matig. Sinds mijn 50ste werden de aanvallen heviger en vaker en moest ik ook overgeven. Iemand raadde mij Amytriptyline aan. Mijn huisarts vond dat een goed idee[lees meer...]. Sinds ik het gebruik, nu 3 mnd, heb ik veel en veel minder last van ochtendhoofdpijn en hoofdpijn in het algemeen. Ik merk het aan feesten, veel activiteiten achter elkaar, wat voorheen echt een risico was. Nu geen centje pijn. Supertevreden!

28-05-2019 | Vrouw | 26
Spanningshoofdpijn
Ik heb last van een continue druk op mijn hoofd. Die gepaard gaat met pijnlijke spieren in het hele lichaam. Ik ben op aanraden van mijn neuroloog na lang wikken en wegen toch maar de amytriptiline 10mg gaan gebruiken. Ik had erg last van een opgezette buik en een lichtelijk suf gevoel. Wel was het pijnlijke gevoel in mijn spieren verminderd. Wat betreft mijn hoofdpijn is [lees meer...]er weinig veranderd. Ik ben dan ook na een week gestopt want de opgezwollen buik voelde heel onaangenaam. Ook had ik last van een onrustige nachtrust.

10-04-2019 | Vrouw | 52
amitriptyline (25mg)
Spanningshoofdpijn
Door overspannenheid heb ik veel spanningshoofdpijn gekregen. Hierdoor kon ik zelf niet meer in slaap komen, vele nachten wakker geweest. Slaappillen was de oplossing niet en daarom schreef de huisarts amitriptyline voor. S’avonds om 22.00 uur neem ik 1x tablet 25mg amitriptyline (merk Expharma) en slaap ik weer normaal. Ben zeer tevreden. De bijwerkingen zijn de 1e 2 w[lees meer...]eken even lastig, maar na 2 weken kon ik eindelijk weer slapen. Als de overspannenheid over is en ook de spanningshoofdpijn, dan bouw ik de medicatie weer af met mijn huisarts.

21-05-2017 | Vrouw | 28
Spanningshoofdpijn
Ik ben met dit medicijn begonnen om te bekijken of het helpt tegen mijn spanningshoofdpijn / whiplash klachten. Ik begon met 10 mg, qua bijwerkingen merkte ik niets en ik sliep geweldig goed. Ik sliep aan 1 stuk door en werd van niets wakker. In de ochtend wel opstartproblemen maar als ik 15 minuten op het balkon in het licht ging zitten, ging het ook wel weg. Omdat ik qu[lees meer...]a pijn niets merkte slik ik nu 20 mg voor het slapen gaan. Wat ik merk is dat ik een erg kort lontje heb gekregen en een opgejaagd gevoel. Ik slaap niet meer aan 1 stuk door en heb veel dromen en in de ochtend nog suffer. Wel is het zo dat als ik voel dat ik nek pijn krijg, dit sneller weer weggaat en het geen heftige pijn wordt. Ik zit nu nog in de eerste 2 weken van de verhoging dus ik ben heel benieuwd of het straks beter gaat. Hiernaast komt mijn maandelijkse periode eraan en dat helpt ook niet mee. We gaan het zien, voor de nekklachten werkt het nu goed. Slapen.. is dan weer een 2e

14-09-2016 | Vrouw | 24
Spanningshoofdpijn
Sinds mijn 16e dagelijkse spanningshoofdpijn. Fysio, osteopaat etc geprobeerd. Beland op de hoofdpijnpoli. Sinds ik dit medicijn gebruik (1 tablet voor het slapen gaan), ben ik van mijn dagelijkse hoofdpijn af. Soms bij te lange werkdagen komt de spanning in mijn nek en rug terug. Hierdoor ontstaat de hoofdpijn weer. Advies van de hoofdpijnverpleegkundige was om dan kortdu[lees meer...]rend 2 tabletten in te nemen. Zeer tevreden! De nachtrusten zijn beter en mijn hoofdpijn is vrijwel weg. Aangezien ik allergisch ben voor ontzettend veel dingen en vaak sceptisch ben over medicijnen vanwege alle bijwerking bij mij, kan ik mensen met hypergevoeligheid voor van alles en nog wat, dit medicijn met een gerust hart aanraden.

23-06-2015 | Vrouw | 51
amitriptyline (50mg)
Spanningshoofdpijn
Sinds vele jaren last van hoofpijn. de huisarts verwijst me naar een neuroloog die mij eerst volstopt met medicijnen die totaal niks doen. Na een aantal maanden ben ik weggegaan bij deze neuroloog. toen aangemeld bij neuroloog in terneuzen die gespecialiseerd is in hoofdpijnen. daar kreeg ik Sarotex Amitritilyne voorgeschreven. elke vier dagen verhogen, en ben uiteindelijk[lees meer...] gekomen tot 50 mg retard per dag. deze nam ik elke avond om 21.00 in. Bijwerkingen waren: (in het begin) duizeligheid, suf en moe. Na een paar weken gewend en hielp dit middel de harde kantjes weg te nemen van mijn hoofdpijn. Daarbij slik ik (en nog) Diclofenac zetpil 50 mg. Deze neem ik alleen in als ik erge hoofdpijn heb. Nu loop ik al een hele tijd bij de fysio en hij past dry needling en massage toe. Ik heb baat bij deze fysio. Ik ben erg blij en ben sinds afgelopen zondag medicijnvrij! Ik hoop ook zonder deze medicijnen verder te kunnen en weer een paar kilo minder te gaan wegen. Ben door dit medicijn 5 kilo aangekomen.

11-11-2012 | Vrouw | 17
Spanningshoofdpijn
Vervelende bijwerking van keelpijn en hoesten

17-07-2012 | Vrouw | 34
Spanningshoofdpijn
Amitriptyline heb ik voorgeschreven gekregen voor spanningshoofdpijn. Als ik bijv. enorm moet lachen gaat dit in mijn achterhoofd/nek zo trekken dat het zeer doet. Ik grijp altijd naar mijn achterhoofd als ik lach. Ik heb het een tijd geslikt, toen ook een periode zonder geprobeerd maar rondom rugklachten (hernia) toch het middel weer opgepakt. Ik heb geen last van bij[lees meer...]werkingen gehad, alleen in combinatie met Dyclofenac is het niet prettig. Dan ben ik wat meer duizelig en ik combinatie met alcohol is het ook niet aan te rijden. 's nachts ben ik dan misselijk. Ik neem het tablet altijd voor het slapen gaan. Soms sloeg ik het over als ik een wijntje had genomen. Dit gaf nooit problemen, ik sliep dan nog goed. Nu heb ik echter sinds kort van de apotheek hetzelfde middel gekregen maar in een andere verpakking. Inderdaad van het merk Teva. Eerst niet zo alert op geweest....alleen vond ik het opvallend dat het tabletje wat dikker was. Echter ik merk nu zo vijf weken later dat het wel degelijk een negatief effect had. Ik kan bijv. geen tablet meer overslaan ben dan helemaal van slag, uit mijn evenwicht. Ook slaap ik dan niet. Nu weet ik dat het de bedoeling is dat ik het middel elke dag slik (daarvoor krijg ik het tenslotte), maar ondanks dat ik nu dus maar trouw slik (en de alcohol laat staan) ben ik er niet tevreden over. Meer last van oorsuizen, meer last van mijn nek/hoofd en gauw uit evenwicht. Ik heb bijv. ook een korter lontje. Voor de nek/hoofd/rugklachten loop ik overigens bij een osteopaat...maar de laatste behandeling was niet prettig...toen was ik net gestart met de Teva Amitriptyline. Nu ik de andere ervaringen heb gelezen ga ik gelijk de huisarts/apotheek bellen.

19-02-2024 | Man | 31
Spanningshoofdpijn
Na jarenlang spanningshoofdpijn gehad te hebben en vele andere dingen te hebben geprobeerd en mij geen raad meer te weten ben ik op onderzoek uit gegaan. Amitriptyline kwam voorbij, maar waarom zou ik een antidepressiva gaan slikken als ik niet depressief was? Dus ik stelde het uit. Na nog meer onderzoek bleek dit middel ook een positief effect te hebben op mijn prikke[lees meer...]lbare darmen en angsten. Ik was om en stelde het voor aan mijn huisarts. Omdat wij al vele oplossingen hebben geprobeerd in de afgelopen jaren, ging hij akkoord en vertelde dat dit middel positief effect kon hebben. Na hier gelezen te hebben wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn was ik wat aan het aarzelen, maargoed.. beter wat bijwerkingen dan de pijn en ongemak die ik al had. De eerste week had ik geen enkele bijwerking. Ik sliep heerlijk. De 2e week merkte ik een lichte sufheid en concentratie problemen. Nu zat ik ook tegen een burn-out aan, dus dat kon de symptomen ook versterken. De spanningshoofdpijn zou pas gaan verminderen na maanden gebruik, maar dit bleek al veel sneller. Na 1,5 week was mijn spanningshoofdpijn zo goed als weg. Na 2 weken begon ik trek te krijgen in producten die ik had geskipt in mijn dieet omdat deze vele ongemakken gaven. Nu ruim 3 maanden later kan ik zeggen dat de prikkelbare darn zo goed als weg is. Ik kan eten wat ik wil, zonder pijn en een opgeblazen gevoel. Ik slaap heerlijk (soms wat overactief aan het dromen). De scherpe randjes van de angst is iets afgenomen en vooral de spanningshoofdpijn is weg. Soms komt het 'volle hoofd' gevoel wel terug bij overprikkelling. Maar wanneer ik dan even een stap terug neem en afleiding zoek, verdwijnt dit ook weer. Ik ben dus zeer tevreden over dit middel!

01-08-2016 | Man | 69
amitriptyline (25mg)
Spanningshoofdpijn
Ik gebruikte hiervoor zo'n 7 jaar Paroxetine, welke mij prima hielp tegen neerslachtigheid en paniekaanvallen, maar niet tegen spanningshoofdpijn. Van een specialist kreeg ik daarom Amitriptyline voorgeschreven. Dat helpt mij een stuk beter tegen spanningshoofdpijn maar niet volledig, echter met behulp van Paracetamol met Codeïne houd ik het nu vrij goed onder controle. [lees meer...] De werking tegen paniekaanvallen is wat minder bij mij, maar niet in verontrustende mate.

13-10-2015 | Man | 20
amitriptyline (50mg)
Spanningshoofdpijn
Het is een hinderlijke hoofdpijn met spierpijn aan nek en op veel andere plekken. Heb het al 2 jaar en heb als bijwerking van amitrip-tabletten oorsuizen gekregen :( ben er ook altijd moe door.

27-11-2014 | Man | 37
Spanningshoofdpijn
5 jaar geleden kreeg ik ineens last van hoofdpijn chronische spierspanningshoofdpijn leek in de huid te zitten strakke band om het hoofd daar leek het op .elke dag weer werd er gek van 3 jaar mee rondgelopen verschillende doktoren geweest huisarts neuroloog maar leek geen oorzaak te hebben fotos laten maken van het hoofd maar niks .stress en depressie zei de doktor vervol[lees meer...]gens amitriptyline voorgeschreven gekregen aanvankelijk leek het te helpen had nog maar 3 a 4 dagen van de week hoofdpijn daar was ik al blij mee .ik heb het medicijn totaal 5 jaar geslikt .altijd lusteloos moe slapen tussen de middag .totdat me medicijnen op waren en ik dacht ik stop ermee ben wel een paar dagen misselijk geweest en tot mijn grote verbazing ben weer fit 7 kilo kwijt niet meer moe en het mooiste van alles ik heb al een maand geen hoofdpijn meer .in het begin heeft het wel wat geholpen maar op de lange baan ging het volgens mij tegen mij werken ben weer helemaal de oude

13-11-2012 | Man | 30
Spanningshoofdpijn
De neuroloog schreef me dit middel voor tegen de spanningshoofdpijn, of dagelijks chronische hoofdpijn zoals het tegenwoordig heet, die ik al jaren heb. Na van alles geprobeerd te hebben was dit voor mij zon beetje het laatste wat ik nog kon proberen. Ik heb daar nu veel spijt van.... Ik moest beginnen met 25mg per dag. Als ik geen positief effect merkte na een week, dit o[lees meer...]pvoeren naar 50 mg.daarna evt. 75 mg en max. 100mg. De hoofdpijn werd geen fractie minder, terwijl de bijwerkingen erger werden, met name een zeer droge mond de hele dag door.de max dosis heb ik 3 weken volgehouden. Daarna was ik er wel klaar mee, aangezien er geen enkel effect was voor mij. Het afbouwen hoefde ik niet zo langzaam te doen als de opbouw. In 2 weken tijd wilde ik dan ook weer naar 0 mg gaan. Vorige week zondagavond ben ik echter mijn dosis van 75 mg vergeten in te nemen. De maandagochtend was verschrikkelijk. Na een slechte nacht was ik in de ochtend zeer zeer duizelig. Ik heb de vergeten dosis alsnog ingenomen en ben naar bed gegaan. In de middag ging het weer een stuk beter. Dit gaf voor mij echter wel aan dat ik zsm van deze psycho chemische rommel af wilde! Ik heb in een week tijd afgebouwd tot 0mg, en heb vrijdagavond mijn laatste pil genomen. Nu op dinsdagavond kan ik zeggen dat deze rommel voor behoorlijk ingrijpende afkickverschijnselen kan zorgen. Ik slaap slecht, droom raar, heb hallucinaties als ik wakker word s nachts en ben overdag depri,suf,moe en heb hevige hoofdpijn. Ik kan enkel hopen dat het snel beter gaat... Hoe dan ook : deze rommel raak ik nooit, maar dan ook echt nooit, meer aan....

02-10-2012 | Man | 28
Spanningshoofdpijn
Slik dit medicijn al een geruime tijd 50 mg voor ik naar bed ga. Had sandoz of parmachemie. Sinds afgelopen donderdag van het merk teva. Nu komt mijn hoofdpijn behoorlijk terug. Na diverse dingen hier te gelezen te hebben vandaag weer terug naar sandoz! Ik had niet verwacht dat er echt verschil in zou zitten. Wie heeft dit nog meer ervaren?