ziekte

Bestaat uit:
Manisch-depressieve stoornis (41)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor bipolaire stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: bipolaire stoornis

09-06-2022 | Man | 62
Bipolaire stoornis
Ik ben eigenlijk een rustig persoon. Door omstandigheden werd ik derpessief en last van wisselende stemming. SInds een 7tal jaar neem ik antidepressiva en Lambipol. Die Lambipol heeft invloed op mijn gedrag en ik ondervind al een tijd dat ik tè enthousiast vertel, te uitbundig kan zijn. Na een gesprek (geen discussie) doe ik steeds de vaststelling dat het niet 'ik' was die[lees meer...] vertelde, omdat ik weet dat ik eerder bedeesd en rustig ben. Of mijn overgewicht ook een gevolg is van Lambipol is me niet duidelijk. Ik heb overwogen om ipv dagelijks 200gr in te nemen, om nu voor enkele maanden over te gaan naar 100 gr per dag. Iemand dezelfde ervaring? Omerkingen? Mijn dank.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.

Quetiapine

24-03-2022 | Vrouw | 56
Bipolaire stoornis
Op latere leeftijd pas de diagnose bipolaire stoornis type 2 gekregen. Kreeg na een hele moeilijke periode zo'n 3 jaar geleden een manie, viel snel heel veel af, at niet kon niet slapen enz. Stemmingswisselingen. Werd gelukkig goed begeleid na gebruik van een antidepressiva werd het heviger. Daarom alle3n nog qtp. Slik normaal 200mg, door vervelende gebeurtenissen die ve[lees meer...]el stress veroorzaakten tijdelijk opgehoogd naar 300. Ik heb er geen problemen mee. Functioneer goed. Geen heftige pieken en dalen meer godzijdank

Topiramaat

12-03-2022 | Man | 56
topiramaat
werkt uitstekend voor mij

Lamotrigine

22-02-2022 | Vrouw | 30
Bipolaire stoornis
Aanrader! Wel wat last van bijwerkingen maar verwaarloosbaar want ik ben verder werkt het ontzettend goed.. Tabletten een vieze bosvruchten smaak.

Haldol

22-02-2022 | Vrouw | 30
haloperidol
Bipolaire stoornis
Na zoveel negatieve ervaringen wil ik laten weten dat er ook mensen zijn die er wel baat bij hebben en weinig last hebben van bijwerkingen :-).

21-02-2022 | Man | 56
Bipolaire stoornis
3jaar mijn depressie is weg als ik 1 dag mis voel ik het depressie terug komen zo rap gaat het ik kan echt niet meer zonder en effexor 1 tablet per dag

Seroquel

31-01-2022 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Na eerst andere antipsychotica te hebben gebruikt overgestapt op serequel. Begonnen met 300 mg. Bij manie wordt dit opgehoogd en nu afbouwen naar nul. Gebruik dit icm stemmingsstabilisatoren. De bijwerkingen zijn minder heftig dan die van olanzapine en haldol, maar gewichtsbeheersing is moeilijk. Daarnaast ervaar ik weinig emoties. Ik voel me vrij vlak. Dit is zinvol tij[lees meer...]dens episodes, maar erg vervelend tijdens een neutrale stemming. Afbouwen vind ik niet moeizaam gaan, maar als ik de medicatie een keer vergeet krijg ik hartkloppingen, een opgefokt gevoel en last van transpiratie.

Lithiumcarbonaat

28-11-2021 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Mijn persoonlijke ervaring is dat het leven een stuk beter wordt met deze stemmingsstabilisator en dat het bij mij de bijwerkingen waard is. Verder geeft deze site een vertekend beeld. Mensen die ontevreden zijn en/of iets te klagen hebben laten over het algemeen meer en sneller van zich horen dan tevreden mensen. Dit helpt niemand. Iedereen kan beter voor zichzelf besliss[lees meer...]en en zelf ervaren.

Parnate

21-10-2021 | Man | 29
tranylcypromine
Bipolaire stoornis
Een jaar Parnate (origineel product) gebruikt, ingevoerd uit Canada, en geen effect ondanks dosisverhogingen. Als er iemand interesse heeft om de resterende hoeveelheid over te kopen, laat zeker iets weten. Want de kostprijs van het originele product is aanzienlijk... (Red: in de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedi[lees meer...]cijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.)

Lithiumcarbonaat

15-10-2021 | Man | 23
Bipolaire stoornis
Een tijd geleden werd mij lithium voorgeschreven voor een zogenoemde 'bipolaire stoornis'. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo veel van, behalve dan dat ik minder snel chagrijnig ben (normaal gesproken kan ik een kort lontje krijgen als mijn dex voor ADD uitwerkt; nu is dat niet meer zo.) Zeker weten of dit door de Lithium komt doe ik niet. Verder blijf ik wel stabiel en zal[lees meer...] het wel doen wat het moet doen (geen idee??). De eerste keer dat ik het nam moest ik overgeven; de tweede keer ook. Erg goed zal het dus niet zijn voor de maag. Ik word nog steeds licht misselijk na bijna elke dosis maar hoef niet meer over te geven. Ik plan het ongeveer een jaartje te gebruiken en ga dan afbouwen en kijken hoe ik me voel zonder. Zonder Dexamfetamine deed het niets voor mijn depressieve stemming; enkel wel het gevoel dat het manisch worden lastiger is. Ik ondervind verder geen problemen (meer) van afvlakking en gevoelloosheid. Dit kan (uit ervaring) op het begin van de behandeling wel aan de orde zijn. Kortom; het doet 'vast' wat het moet doen, ik voel er niks meer van en de Dex trekt mij uit mijn depressieve episoden (bij mij veel meer aan de orde dan manische episoden.) Ik voel mij wel stabiel, en wellicht speelt Lithium hier een (grote) rol in. Ik weet het pas echt zeker als ik met de medicatie stop.

11-10-2021 | Vrouw | 66
Bipolaire stoornis
Ik kan niet tegen zo'n hoge hoeveelheid.

16-08-2021 | Man | 16
Bipolaire stoornis
Deze medicatie wordt gegeven aan een jonge volwassene van 16 jaar omwille van zijn hyperactiviteit.

15-08-2021 | Man | 16
Bipolaire stoornis
Let op de nevenwerkingen!

11-07-2021 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Sinds 2015 gebruik ik dit medicijn. Tot op heden werkt dit medicijn bij mij naar tevredenheid. Het gebruik van Depakine kan manische fases niet voorkomen, maar de intensiteit wel enigszins verminderen. Voorheen waren mijn manische fases heviger. En mogelijk nog belangrijker : Dit medicijn heeft ertoe bijdragen dat uitputting tijdens een manische fase tot op heden nog [lees meer...]niet is overgegaan in een depressieve fase.

Temazepam

11-07-2021 | Man | 53
temazepam
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven als extra hulpmiddel bij slaaptekort in een manische fase. Echter, inslapen is bij mij gelukkig van nature zelden een issue. Het probleem is de korte slaapduur. Als ik voor het slapen gaan dit slaapmiddel inneem, slaap ik hooguit 1 of 2 uur langer. Inname na vroeg ontwaken een aantal keren geprobeerd, dat leverde mij wel een aantal [lees meer...]extra uren slaap op. Maar dus bovengenoemde bijwerkingen Conclusie: Ik gebruik ze zelden.

06-06-2021 | Vrouw | 51
Bipolaire stoornis
Het helpt mij stabiel te blijven. De gewichtstoename vind ik niet fijn. 8 tot 10 kg. Ik ben erg sportief. Ik weet gezond en weinig. Wil evt overstappen op carbamazepine.

05-06-2021 | Vrouw | 51
gewichtstoename

04-06-2021 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Ik voel me chronisch moe , mijn hersenen lijken een gatenkaas ik kan niks onthouden en een gesprek volgen kost veel energie omdat ik snel de rode draad van het verhaal kwijt ben. Huishouden lukt niet door de vermoeidheids klachten .

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

Parnate

27-05-2021 | Man | 63
tranylcypromine
Bipolaire stoornis
Al jarenlang lijd ik aan ernstige bipolaire stoornis . Veel verschillende medicijnen gebruikt. Allemaal met weinig succes. Met name de depressie periodes zijn lang en zwaar. Regelmatig afgewisseld met ernstige Manische periodes. Daarvoor 3 keer opgenomen geweest inclusief isoleercel . Vreselijk . Nu alweer bijna 1 jaar in een zware depressie . Mijn psychiater heeft [lees meer...]als laatste optie Parnate / tracydal voorgeschreven .Dit medicijn zou al na een paar weken verlichting moeten zo lees ik overal. Gebruik het nu al ruim 2 maanden zonder effect. Iemand ervaring daarmee? Ben ik te ongeduldig ? Verhoging van de dosering heeft volgens mijn psychiater niet veel zin. Maar wat dan wel? Naast tracydal gebruik ik ook valopraat als stemming stabilisator . H

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

14-05-2021 | Vrouw | 34
Bipolaire stoornis
Niet tevreden met dit medicijn. Ongeveer een half jaar geslikt. Heel veel bijwerkingen van gehad. Hielp mij niet uit de depressie

Quetiapine

08-05-2021 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben vorig jaar voor het eerst in een manie beland, met daarop volgend een zware depressie. Ik ben uit de depressie gekomen door de quetiapine. De quiteapine heeft mij geholpen met het slapen, de emotieschommelingen zijn afgenomen. Aan het begin van het gebruik voelde ik mij heel erg versuft, en alsof ik 'niet leefde' ik ervaarde alles alsof ik vanaf een afstand meekeek.[lees meer...] Na 1 week waren deze klachten verdwenen en ervaarde ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige nadeel is een erg droge mond wanneer ik wakker word.

22-04-2021 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis
Eerste instantie leek het prima te gaan maar op dag 3 wilde ik het liefste zelfmoordplegen. Alleen maar huilen en nog zwaarder in depressiegevielens dan dat ik ooit had meegemaakt. Accuut moeten stoppen en nkg ruim 2,5 dag naweeën gehad

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik vind de depakine erg matig werken. Ik heb de afgelopen maanden meerdere medicijnen geprobeerd februari 2020 lithium maar daar kwam ik ook enorm van aan en ik was de godganse dag misselijk. Eind juli 2020 heb ik ook nog 8 mnd de yasmin anti concepiepil geslikt en lichttherapie geprobeerd. De anticonceptiepil werkte niet en veranderde de stemming extremer door de hoeveelh[lees meer...]eid hormonen de lichtlamp deed wel iets voor me. Ik slik ook dagelijks 9 druppels vitamine D3 zo'n 2000 iu

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik heb 5 jaar geleden een eenmalige psychose gehad. Daarna veel stemmingswisseling vooral depressies. Sinds april 2019 2x 500 mg depakine Chrome. Ontzettend aangekomen 20 kilo afgevlakt en nog steeds maandelijkse schommelingen door pms (Pre Menstruatie Syndroom).Nu de depakine af aan het bouwen en begonnen met abelify buiten de misselijkheid en de obstipatie weinig klachte[lees meer...]n. Dus positief tot nog toe.

03-03-2021 | Vrouw | 42
Bipolaire stoornis
Ná 7jr gebruik er nu zelf voor gekozen te stoppen met dit medicijn. Ben alsnog depresief en al mijn creativiteit is verdwenen .. De bijwerkingen krijgen de overhand. Dit middel heeft destijds mijn leven gered en ben dankbaar dat het bestaat maar ga nu afscheid proberen te nemen ,het afbouwen is begonnen en valt me nog niet tegen. We zullen zien..

Camcolit

04-02-2021 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Hallo, ik gebruik nu al enkele jaren Camcolit in combinatie met Amisulpride. Ik ben blij want ik heb geen manische of depressieve perioden meer. Maar ik heb wel lastige bijwerkingen zoals vergeetachtigheid en vermoeidheid. Ik merk dat ik op mijn werk (zorg) regelmatig iets vergeet en dat ik snel moe ben. Een lang gesprek vind ik uitputtend en ik heb het moeilijk om lange f[lees meer...]ocus te houden. Mensen zeggen me ook dat ik soms "afdwaal" in een gesprek . Zijn er nog mensen met deze vervelende bijwerkingen?

Fluanxol

14-12-2020 | Vrouw | 33
flupentixol
Bipolaire stoornis
Het heeft erg goed geholpen tegen mijn psychotische klachten. Deze zijn helemaal verdwenen en ik kreeg rust in mijn hoofd. Ik ben wel in 8 maanden 20 kilo aangekomen doordat ik veel meer trek kreeg. Heel erg vervelend dus.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2765)
Depressie (2213)
Angst & paniekstoornis (2205)
Hoge bloeddruk (1576)
Blaasontsteking (1165)