ziekte

Bestaat uit:
Manisch-depressieve stoornis (41)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor bipolaire stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: bipolaire stoornis

11-09-2022 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Na allerlei medicijnen geprobeerd te hebben heeft mirtazapine 30 mg het gewenste effect. Geen depressie en manische periodes meer. Geen bijwerkingen. Bipolaire stoornis geheel onder controle

Escitalopram

06-09-2022 | Vrouw | 38
escitalopram
Bipolaire stoornis
Hallo medegebruikers... Ik; vrouw van 38. Altijd 73 kilo gewogen, na start 5mg nu 10 mg. Inmiddels 85 kilo. Heftige tremor, niet in staat om auto te rijden, supervergeetachtig vermoeid en "wattig" hoofd. Geen fijn medicijn hoewel mijn stemming iets aan de beterende hand is. Ingezet voor pittige depressie. Na maanden nu pas iets beter te pas. Echter de gewichtstoename ma[lees meer...]akt me weer depressiever. Hiernaast gebruik ik nog lithium. Wordt er doodmoe van met al die bijwerkingen en kan met moeite mijn gezin draaiende houden. Hoop maar op verbetering. Eet gezond en beweeg voldoende, kom toch steeds meer aan. Voor mijn werk moet ik er gewoon goed uitzien, nu durf ik niet eens met mijn kinderen naar het zwembad omdat ik me moddervet voel. Super opgeblazen buik. Afgelopen weekend vroeg iemand mij zelfs of hij me mocht feliciteren met mijn zwangerschap?! Zucht...

Priadel

04-09-2022 | Vrouw | 28
Bipolaire stoornis
Ik ben erg blij dat dit middel bestaat. Van ieder medicijn hoor je altijd horror verhalen, maar lithium werkt gewoon goed. Voor mijn psychoses kreeg ik seroquel voor geschreven ( een antipsychoticum) Maar hier werd ik zeer depressief van, en mijn schildklier functie ging erg achteruit. In combinatie met eetbuien ben ik toen flink aangekomen. Toen ben ik de seroquel af g[lees meer...]aan bouwen en begonnen aan lithium (1000mg) en er is een wereld voor mij open gegaan. Ik voel me niet meer depressief, ik ben gewoon echt weer mezelf.

13-08-2022 | Vrouw | 61
Bipolaire stoornis
Na een periode van antdepressie middelen en lithium Waar ik een zombie van werd 10 jaar zonder medicijnen geweest. Hierbij had ik wisselend 6 tot 10 maanden een goede licht hypomane periode. Echter ook 4 tot 6 maanden sociale angst en milde depressie. Nu paar weken lamotrigine en na eerste week al uit depressie gekomen! Bij opbouw naar 100 mg ineens Vreselijke hoofd[lees meer...]pijn en meer wakker worden. Nu op 50 mg overgegaan en ga bloed laten prikken om Therapeutische waarde te bekijken.

12-08-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik neem deze medicatie al 8 jaar voor mijn bipolaire stoornis (type 2). (merknaam lambipol, 200mg) Nooit iets van bijwerkingen gehad, ook niet bij de opstart ervan. Zeer tevreden over de werking ervan, het stabiliseert mijn stemmingswisselingen goed, ze zijn er nog wel, maar niet meer zo intensief als voor de start van de medicatie. Mijn leven met bipolair zijn is er e[lees meer...]cht wel draagbaarder door geworden.

03-08-2022 | Vrouw | 64
Bipolaire stoornis
In het begin heel positief. Ik dacht dat het een goede werking op mijn slapen zou hebben en dat ik slaapmedicatie kon afbouwen. Niet dus. Steeds meer bijwerkingen

31-07-2022 | Man | 32
Bipolaire stoornis
Toename van klachten tijdens de opbouw. Angst,keelpijn,nekpijn,pijn in liezen,toename van klachten Na 2 weken verdwijnen deze weer. Hopen dat er snel werking is. Iemand ervaring hoe lang dit duurt ?

31-07-2022 | Man | 32
Bipolaire stoornis
Bij elke verhoging diverse klachten. Gezien ik niet kan reageren op geplaatste artikelen: voor mensen die dit ook ervaren . (RED mijn medicijn, U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u als u eerst een account hebt. Deze account is kosteloos en uw gegevens blijven anoniem) .

30-07-2022 | Man | 33
Bipolaire stoornis
Zit nu op 200 mg. Toename van angst, hoofdpijn, duizelig, misselijk en gevoelige slijmvliezen

20-07-2022 | Man | 32
Bipolaire stoornis
Aan het opbouwen met lamotrigine voor angst en een bipolaire stoornis. De opbouw valt mij erg zwaar bij elke verhoging toename van klachten die na 2 weken weer zakken. Wie heeft deze ervaring ook ?

Escitalopram

14-07-2022 | Man | 17
escitalopram
Bipolaire stoornis
Nauwelijks stemmingswissellingen meer, wel aan de downe kant

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee weken geleden belanden ik tijdens een manische episode op de crisisdienst. Toen uit nood dit medicijn gekregen voor bij mijn huidige medicatie. Voordat ik iets nieuws slik vind ik het altijd fijn om andere reviews te lezen, vandaar dat ik deze review ook schrijf. Ik was toen na het lezen van reviews heel huiverig en bang dat het mij niet zo helpen. Maar ik voel mij zo[lees meer...]veel beter! Had nooit kunnen denken dat ik hiermee zo geholpen zou zijn. Ik voel mij weer gewoon oké, ik kan gewoon mijn werk doen en er zijn. De enige nadelen zijn wel dat ik soms echt kan inzakken, en het je meer etenslust geeft. Maar eigenlijk vind ik het met wat discipline en een strakke routine nu nog te doen. Ben benieuwd hoe het is na een aantal weken.

Citalopram

13-07-2022 | Vrouw | 26
citalopram
Bipolaire stoornis
Twee jaar geleden belanden ik in een pittige depressieve periode. Om niet alles te verliezen ben ik in een donkere periode begonnen aan dit middel. Opbouwen was pittig, maar toen ik na enkele weken me weer goed voelde dacht ik dat het middel werkte. Nu twee jaar later ben ik in een heftige episode beland en ben ik begonnen met een antipsychotica. Voel me nu zoveel beter e[lees meer...]n weet dat het voor mij niet goed was om dit middel te nemen. Nu ik ook terug kijk ben ik daarom ook niet tevreden met dit middel, het deed voor mij niks en triggerd episodes. Dit kan je natuurlijk niet van te voren voorzien (ik wist niet wat ik had), maar ik wil zeggen dat het helaas niet voor iedereen werkt.

Lambipol

09-06-2022 | Man | 62
Bipolaire stoornis
Ik ben eigenlijk een rustig persoon. Door omstandigheden werd ik derpessief en last van wisselende stemming. SInds een 7tal jaar neem ik antidepressiva en Lambipol. Die Lambipol heeft invloed op mijn gedrag en ik ondervind al een tijd dat ik tè enthousiast vertel, te uitbundig kan zijn. Na een gesprek (geen discussie) doe ik steeds de vaststelling dat het niet 'ik' was die[lees meer...] vertelde, omdat ik weet dat ik eerder bedeesd en rustig ben. Of mijn overgewicht ook een gevolg is van Lambipol is me niet duidelijk. Ik heb overwogen om ipv dagelijks 200gr in te nemen, om nu voor enkele maanden over te gaan naar 100 gr per dag. Iemand dezelfde ervaring? Omerkingen? Mijn dank.

06-06-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik heb olanzepine 2,5 mg een jaar gebruikt. Dit omdat ik een ontregeling ervaarde mentaal en bijna psychotisch raakte. Het medicijn heeft me enorm geholpen goed te slapen en het vlakte me af. Wat me opviel was de eetlust en ik kwam binnen een paar maanden veel kilos aan wat me zelfbeeld niet goed deed, plus de combinatie van mijn ervaring waarom ik de medicijnen moest gebr[lees meer...]uiken. Na een jaar dit medicijn gebruikt te hebben raad ik aan om te blijven bewegen, al is het maar wandelen. Ook om lief te zijn tegenover jezelf en geduld te hebben met het proces. Ik ben na een jaar gestopt met de olanzepine en hiervoor heb ik jaren lang abilify gebruikt. Om te stoppen na jaten medicijn gebruik had ik rust, stabiliteit en vertrouwen nodig in mezelf. Ik lees weinig ervaringen over het stoppen van olanzepine en wou daarom mijn ervaring vertellen. De 1e week ervaarde ik het als heel positief om te stoppen, ik was erg blij en trots om medicatie vrij door het leven te kunnen gaan in overleg met mijn arts. De weken die daarop volgde waren en zijn soms nog best pittig. Lichamelijke ontrekkingsverschijnselen ervaren zoals koud en zweten, onrustig soms en duizelig. toch door blijven gaan met stoppen. Ik slaap aanzienlijk lichter als ik het vergelijk met het gebruiken van medicatie maar ook dit gaat naar verloop van weken beter. Sinds het stoppen van deze medicatie ben ik van 73 kilo naar 65 kilo gegaan , dit in 8 weken tijd. Het doet dus wel wat met je matabolisme. de olanzepine heeft me enigzins geholpen, maar ook fijn om dit gestopt te kunnen hebben. Blijf geduldig en lief voor jezelf, of je nou wel of niet medicatie gebruikt en dicht bij jezelf.

Quetiapine

24-03-2022 | Vrouw | 56
quetiapine
Bipolaire stoornis
Op latere leeftijd pas de diagnose bipolaire stoornis type 2 gekregen. Kreeg na een hele moeilijke periode zo'n 3 jaar geleden een manie, viel snel heel veel af, at niet kon niet slapen enz. Stemmingswisselingen. Werd gelukkig goed begeleid na gebruik van een antidepressiva werd het heviger. Daarom alle3n nog qtp. Slik normaal 200mg, door vervelende gebeurtenissen die ve[lees meer...]el stress veroorzaakten tijdelijk opgehoogd naar 300. Ik heb er geen problemen mee. Functioneer goed. Geen heftige pieken en dalen meer godzijdank

Topiramaat

12-03-2022 | Man | 56
topiramaat
werkt uitstekend voor mij

22-02-2022 | Vrouw | 30
Bipolaire stoornis
Aanrader! Wel wat last van bijwerkingen maar verwaarloosbaar want ik ben verder werkt het ontzettend goed.. Tabletten een vieze bosvruchten smaak.

Haldol

22-02-2022 | Vrouw | 30
haloperidol
Bipolaire stoornis
Na zoveel negatieve ervaringen wil ik laten weten dat er ook mensen zijn die er wel baat bij hebben en weinig last hebben van bijwerkingen :-).

Lambipol

21-02-2022 | Man | 56
Bipolaire stoornis
3jaar mijn depressie is weg als ik 1 dag mis voel ik het depressie terug komen zo rap gaat het ik kan echt niet meer zonder en effexor 1 tablet per dag

Seroquel

31-01-2022 | Vrouw | 35
quetiapine
Bipolaire stoornis
Na eerst andere antipsychotica te hebben gebruikt overgestapt op serequel. Begonnen met 300 mg. Bij manie wordt dit opgehoogd en nu afbouwen naar nul. Gebruik dit icm stemmingsstabilisatoren. De bijwerkingen zijn minder heftig dan die van olanzapine en haldol, maar gewichtsbeheersing is moeilijk. Daarnaast ervaar ik weinig emoties. Ik voel me vrij vlak. Dit is zinvol tij[lees meer...]dens episodes, maar erg vervelend tijdens een neutrale stemming. Afbouwen vind ik niet moeizaam gaan, maar als ik de medicatie een keer vergeet krijg ik hartkloppingen, een opgefokt gevoel en last van transpiratie.

Lithiumcarbonaat

28-11-2021 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Mijn persoonlijke ervaring is dat het leven een stuk beter wordt met deze stemmingsstabilisator en dat het bij mij de bijwerkingen waard is. Verder geeft deze site een vertekend beeld. Mensen die ontevreden zijn en/of iets te klagen hebben laten over het algemeen meer en sneller van zich horen dan tevreden mensen. Dit helpt niemand. Iedereen kan beter voor zichzelf besliss[lees meer...]en en zelf ervaren.

Parnate

21-10-2021 | Man | 29
tranylcypromine
Bipolaire stoornis
Een jaar Parnate (origineel product) gebruikt, ingevoerd uit Canada, en geen effect ondanks dosisverhogingen. Als er iemand interesse heeft om de resterende hoeveelheid over te kopen, laat zeker iets weten. Want de kostprijs van het originele product is aanzienlijk... (Red: in de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedi[lees meer...]cijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.)

Lithiumcarbonaat

15-10-2021 | Man | 23
Bipolaire stoornis
Een tijd geleden werd mij lithium voorgeschreven voor een zogenoemde 'bipolaire stoornis'. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo veel van, behalve dan dat ik minder snel chagrijnig ben (normaal gesproken kan ik een kort lontje krijgen als mijn dex voor ADD uitwerkt; nu is dat niet meer zo.) Zeker weten of dit door de Lithium komt doe ik niet. Verder blijf ik wel stabiel en zal[lees meer...] het wel doen wat het moet doen (geen idee??). De eerste keer dat ik het nam moest ik overgeven; de tweede keer ook. Erg goed zal het dus niet zijn voor de maag. Ik word nog steeds licht misselijk na bijna elke dosis maar hoef niet meer over te geven. Ik plan het ongeveer een jaartje te gebruiken en ga dan afbouwen en kijken hoe ik me voel zonder. Zonder Dexamfetamine deed het niets voor mijn depressieve stemming; enkel wel het gevoel dat het manisch worden lastiger is. Ik ondervind verder geen problemen (meer) van afvlakking en gevoelloosheid. Dit kan (uit ervaring) op het begin van de behandeling wel aan de orde zijn. Kortom; het doet 'vast' wat het moet doen, ik voel er niks meer van en de Dex trekt mij uit mijn depressieve episoden (bij mij veel meer aan de orde dan manische episoden.) Ik voel mij wel stabiel, en wellicht speelt Lithium hier een (grote) rol in. Ik weet het pas echt zeker als ik met de medicatie stop.

11-10-2021 | Vrouw | 66
Bipolaire stoornis
Ik kan niet tegen zo'n hoge hoeveelheid.

16-08-2021 | Man | 16
Bipolaire stoornis
Deze medicatie wordt gegeven aan een jonge volwassene van 16 jaar omwille van zijn hyperactiviteit.

15-08-2021 | Man | 16
Bipolaire stoornis
Let op de nevenwerkingen!

Depakine

11-07-2021 | Man | 53
valproinezuur
Bipolaire stoornis
Sinds 2015 gebruik ik dit medicijn. Tot op heden werkt dit medicijn bij mij naar tevredenheid. Het gebruik van Depakine kan manische fases niet voorkomen, maar de intensiteit wel enigszins verminderen. Voorheen waren mijn manische fases heviger. En mogelijk nog belangrijker : Dit medicijn heeft ertoe bijdragen dat uitputting tijdens een manische fase tot op heden nog [lees meer...]niet is overgegaan in een depressieve fase.

Temazepam

11-07-2021 | Man | 53
temazepam
Bipolaire stoornis
Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven als extra hulpmiddel bij slaaptekort in een manische fase. Echter, inslapen is bij mij gelukkig van nature zelden een issue. Het probleem is de korte slaapduur. Als ik voor het slapen gaan dit slaapmiddel inneem, slaap ik hooguit 1 of 2 uur langer. Inname na vroeg ontwaken een aantal keren geprobeerd, dat leverde mij wel een aantal [lees meer...]extra uren slaap op. Maar dus bovengenoemde bijwerkingen Conclusie: Ik gebruik ze zelden.

Priadel

06-06-2021 | Vrouw | 51
Bipolaire stoornis
Het helpt mij stabiel te blijven. De gewichtstoename vind ik niet fijn. 8 tot 10 kg. Ik ben erg sportief. Ik weet gezond en weinig. Wil evt overstappen op carbamazepine.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2802)
Angst & paniekstoornis (2266)
Depressie (2257)
Hoge bloeddruk (1618)