ziekte

Depressief

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2748)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressief

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressief

12-05-2020

Depressief

Ik was vanaf kinds af aan al depressief. Dit niet wetende. Ik kreeg een burn-out en deed een zelfmoord poging. Ik kreeg hulp. Veel medicatie geprobeerd. Niets deed iets voor me. Venlafaxine leek even te werken maar uiteindelijk deed het verdomd weinig. Gelukkig ben ik er op een andere manier uitgekomen. Alleen moet ik nog van Venlafaxine af. Elke avond rond 7 uur beginnen [lees meer...]de duizelingen en dan weet ik dat het weer moet innemen. Vergeet je het een keer ben je over dag de pineut. Niet handig voor op je werk. Ik val maar niet af terwijl ik veel loop en veel minder eet. Ik ben vegetariër (eigenlijk Pescetarier want ik eet wel vis tegenwoordig) en krijg veel minder calorieën binnen dan vroeger. Ik zet mijn 10.000 stappen per dag. Maar blijf rond de 100 kilogram. Mijn Libido is minimaal. Geen zin in sex. Tijd om er vanaf te raken.
04-05-2020

Fluoxetine (fluoxetine)
Depressief

Eerste 3 weken alle bijwerkingen gehad wat echt een hel was maar daarna zijn ze bijna allemaal verdwenen. Merk dat het medicijn alles afvlakt positief en negatie. Zorgt wel dat ik minder pieker en het wat rustiger in mijn hoofd is. Voel me wel beter dan eerst omdat het vooral negatieve gevoelens af vlakt en het zorgt er ook voor dat ik meer durf en mijn angsten minder zijn[lees meer...].
29-04-2020

Olanzapine (olanzapine)
Depressief

Vorig jaar maart kreeg ik Olanzapine voorgeschreven naast sertraline vanwege een zware depressie en angst en paniek aanvallen. Het hielp van de ene op de andere dag. Ik vond het een wonder middel. Ik kwam er wel 10 kilo van aan. Maarja beter dan die zware periode dacht ik. Het zou ook maar tijdelijk zijn tot de sertraline weer goed zijn werk deed. Ik was 3 maanden daarvoor[lees meer...] helemaal van de sertraline af na 15 jaar gebruikt te hebben. Dat ging dus 2 maanden goed en viel toen weer in een diep donker gat. Na een half jaar heb ik het geprobeerd af te bouwen. Dat ging goed tot 2,5 mg. Toen kwamen de angsten en depressieve gevoelens weer op zetten. Weer terug naar de oude dosis gegaan op aanraden van mijn arts. In januari ben ik 9 weken opgenomen. Daar wilden ze me in 6 weken af laten kicken. Wat een hel was dat. Eenmaal weer thuis ging het niet beter en ik werd weer steeds depressiever tot suïcidale gedachten toe. Crisisdienst adviseerde weer te starten met 5 mg. En ja hoor meteen voelde ik weer rust in mijn hoofd. Van mijn nieuwe psychiater kreeg ik Pregabaline erbij. Die zou mij helpen om van de olanzapine af te komen. Ik ben sinds 2 weken weer naar 2,5 mg, inmiddels weer 7 kg erbij en het gaat weer steeds beroerder. Ik ben bang dat ik nooit meer van dit middel af ga komen.
11-04-2020

Depressief

Al 4 jaar aan het worstelen geweest met flinke vermoeidheid, neerslachtigheid en zag de toekomst slecht in. Een psychiater schreef deze medicatie voor en binnen 4 weken na de start merkte ik verschil: fitter, vitaler positief en nu, inmiddels 3 maanden verder durf ik te zeggen dat ik geen enkele depressiviteit meer ervaar. Mijn leven is 180 graden gedraaid. De eerste 2 we[lees meer...]ken wat last van bijwerkingen (zombie gevoel) maar hierna was dat helemaal klaar en merk nu nergens wat van.
08-04-2020

Femoston (estradiol / dydrogesteron)
Depressief

3 jaar geleden spiraaltje verwijderd. Na twee maanden begonnen de opvliegers, slecht slapen en afgelopen jaar last van depressieve gevoelens. Nu na 2 maanden Femoston alle klachten verdwenen. Soms iets last van buikpijn maar verder erg blij mee!
10-03-2020

Depressief

Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.
18-02-2020

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Depressief

Iemand ervaring met afbouwen/stoppen? Kwamen de depressieve gevoelens terug? Of alleen ontwenningsverschijnselen? Ik slik ze 25 jaar minimale dosering. Na burnout begin dit dit opgehoogd naar 150mg. Ik wil nu weer graag afbouwen naar50mg of helemaal niets. Graag uw ervaring m.b.t. afbouwen. Alvast bedankt
17-01-2020

Depressief

Wat rommel, veel bijwerkingen en na 4 maand nog steeds weinig verbetering. Wil er van af maar stoppen is heel lastig
02-01-2020

Duloxetine (duloxetine)
Depressief

depressief met zelfmoord neiging duloxetine heeft me erover heen geholpen en nog van 30 mg naar 60 mg naar 90 mg per dag dat bleek mijn effectieve dosis te zijn nu na een jaar proberen af te bouwen naar 0 mg merkte dat depressie terugdreigde tekomen weer verhoogd van 10 mg naar 30 mg sat houd met op de been nu
30-12-2019

Mirtazapine (mirtazapine)
Depressief

Hallo, wie kan mij helpen of ondersteunen.De nood is hoog bij mij. Ik gebruik nu 7,5 mg al weken om te slapen. Ik wordt op dit moment geadviseerd om 15 mg te gaan nemen voor de stemming te verbeteren. Ik ben bang voor de hele .bang dat ik me nog slechter ga voelen. Wie heeft hier ervaring mee, en wil daar met mij mee in gesprek? Het zou mij heel erg helpen. Ik slik [lees meer...]al oxazepam en xanax omdat ik overdag veel paniek heb.Wat heeft jullie er doorheen geholpen? Ik hoop op positieve reacties.Alvast heel erg bedankt
25-12-2019

Topamax (topiramaat)
Depressief

ik slik nu al 6 maanden topamax, het positieve van dit medicijn is dat ik geen stemmen meer hoor, ik voel ook geen tintelingen in mijn lichaam, ook mijn nachtmerries zijn minder, het negative van dit middel is dat ik niet in slaap val. ik hoop dat iemand hier wat aan heeft
12-12-2019

Citalopram (citalopram)
Depressief

Citalopram 2weken 10mg daarna 20 mg erg veel bijwerkingen slik het nu bijna 5 weken en weinig resultaat alleen 2 dagen me goed gevoeld weet niet of bij mij niet werkt of dat het na 6 weken resultaat is daarbij gebruik ik lorazepam anders slaap ik niet
10-12-2019

Prozac (fluoxetine)
Depressief

Ik ben begonnen met prozac omdat ik me depressief voelde erg somber was en altijd druk in mijn hoofd was. Al vrij snel merkte ik dat het rustiger werd in mijn hoofd dus dat werkte goed. Echter heb ik de eerste 7 weken! Amper geslapen. Ik sliep wel in maar werd om 1 uur weer wakker waarna ik niet meer in slaap viel. Wat ik jammer vond is dat niemand mij advies kon geven omd[lees meer...]at niemand het herkende dat die slapeloosheid zolang aanhield. Gelukkig ging het 7 weken beter en ben ik heel blij dat ik heb doorgezet. Ik voel me weer goed en maak me minder snel druk.
22-11-2019

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Depressief

Ik neem deze middel al 4 jaar en als ik stop komt de depresie terug. Nu ben ik zwanger en ik heb schrik dat er invloed op mijn baby kan hebben. Heeft er iemand ervaring van?
30-10-2019

Zoloft (sertraline)
Depressief

Zoloft is opgehoogd ,maar ik hele erge bijwerkingen
11-10-2019

Depressief

Ik ben in 2013 begonnen als middel Lexapro .. omdat ik na mijn bevalling in 2012 een postnotrale depressie kreeg ... ik kreeg veel woedeaanvallen en wilde mijn zoon niet .. heb een spoedkeizersnee gehad .. alles was me toen te veel geworden ... ik werd zoooo moe en zo down ik Zat de bomen door het bos niet meer ... mijn verleden heeft ook een enorme rol daarin gespeelt w[lees meer...]aardoor ik de bijna geen band met mijn moeder heb gebroken .. dat had ik vele malen eerder moeten doen .. 2013 werd ik zoooo moe en steeds huilen . Mijn ijzer was goed dus dat was het niet .. psychiater heeft mij dit middel voor geschreven van begin 20 Mg . Heftige bijwerkingen gehad maar langzaam aan werd ik rustiger ... ik was ontzettend bang voor de dood . Ontzettend ..Uiteindelijk in 2014 naar 30 mg gegaan .. en in 2017 afgebouwd en nu zit ik op 2.5 mg .. Moet zeggen dat ik daar nu een dikke jaar op zit en mijn is gezegd dat ik pstt lijdt .Maar ik wild afbouwen .. nu 2019 krijg ik sinds kort weer paniekaanvallen en zeer bang voor de dood wat er na de dood gebeurd . Ik begin er van te hyperventileren 🤦🏻‍♀️... ik vrees voor mij zelf om terug te gaan naar 5 mg of 10 .ik zal wel eerst zwaar vermoeid worden maar echt dit is zoo onderdrukkend . Dat ik Weer kan leven . Zorgen en angsten zullen er altijd blijven maar zijn een heeel stuk minder . Ik heb 3 kids en man als chauffeur ik moet mobiel blijven .. anders redt ik het niet .. qua geestelijk . Echt bijwerkingen is per persoon verschillend daarom neem ik het in de avond in ..
04-10-2019

Depressief

Ik slik het nu een week en ik vind het tot nu toe troep. Ik heb sowieso al een angst met pillen slikken dus dit was een extra grote stap. Ik word snachts wakker met paniekaanvallen en enorme duizeligheid ook zie ik dubbel en wazig wat heel eng is. Het gaat pas na 4 weken werken zeggen ze. Geen idee of ik dat zolang volhoud met deze vervelende bijwerkingen
21-07-2019

Depressief

Wat lief dat je reageert, vind het allemaal maar moeilijk . Merk wel dat de escitalopram aanslaat, almus het een lange weg te gaan😩ben vanaf 27 juni bezig en denk dat de dosis te laag is, maar misschien is dat nog te vroeg om te bepalen.. vanmorgen weer een behoorlijk angstige ochtend gehad en toch maar een halve oxazepam genomen. Was de koffers aan het inpakken en heb z[lees meer...]o geen zin om op vakantie te gaan, zie opbrengen de reis en ben en blijf het liefste thuis.. weet dus ook niet wat ik hiermee aan moet. Heb namelijk een dochter van 8 en een man en ook mijn ouders komen op de vakantie bestemming . Al met al erg moeilijk en weet ook nog noet wat ik hiermee aan moet😡 wel gaan niet gaan!
20-06-2019

11-06-2019

Paroxetine (paroxetine)
Depressief

Van mijn 15e tot mijn 22e dit medicijn gebruikt. Begonnen ivm angst- en depressieve klachten. Paar gesprekken met psycholoog gehad en dit middel toen van de huisarts gehad. Door dit medicijn had ik veel minder last van sociale angst en voelde ik me rustiger en sliep ik beter. Evengoed soms met periodes nog neerslachtig. Toen ik ging afbouwen merkte ik pas hoeveel het [lees meer...]middel eigenlijk deed. Angsten kwamen terug, depressief, slapeloosheid. Daarintegen merkte ik ook dat ik helemaal niet gevoelloos ben zoals ik dacht, maar juist hooggevoelig! Ik neem prikkels zeer intens waar nu maar ook in positieve zin. Ook blijkt dat paroxetine veel invloed had op mijn seksleven. Nu kan ik weer makkelijk en intens klaarkomen en daar ben ik heel blij mee. Ook dacht ik met de paroxetine altijd dat ik geen humor had, bleek echter door de afvlakking te komen want nu vind ik dingen wel weer grappig. Hierna allerlei medicijnen gebruikt in de hoop dat die minder bijwerkingen hadden. Weinig angsten meer, maar met periodes nog wel depressief, stemmingswisselingen en extreem gevoelig voor prikkels waardoor zonder medicijnen ook geen optie is. Lamotrigine lijkt nu goed te werken, ik zit nog in de opbouwfase. Daarnaast ook een halve lorazepam ivm slaapproblemen.
15-05-2019

Depressief

In 2000 heb ik een depressie gehad. Begonnen met Zoloft en later Venlafaxine. In 2017 ben ik begonnen met afbouwen. Ik was inmiddels met pensioen, rust in mijn leven en dacht de pil niet meer nodig te hebben. Ik heb 1 jaar afgebouwd. Wel veel ontwenningsverschijnselen maar te doen. Definitief gestopt in januari 2018. In maart 2019 helaas hele vervelende dingen meegemaakt w[lees meer...]aardoor het "nare" gevoel weer terug was. Ik dacht dat de depressie terug kwam en van de huisarts kreeg ik Venlafaxine 75mg. Helaas ging dat niet goed, derde dag zoveel bijwerkingen die niet te doen waren. Ergste was de maag onvoorstelbaar. Op de 3e dag 's nachts naar de EH omdat ik zo beroerd was. Op advies gestopt. Na 4 dagen helaas weer "naar"gevoel in hele lichaam. Weer gevoel dat de depressie terug was. Van huisarts nu Citalopram 10 mg. Helaas heeft mij dat tot nu 6 weken verder ook veel bijwerkingen opgeleverd. Ik weet het nu niet meer. Pas over 1 week afspraak bij GGZ en hopelijk krijg ik daar wel goede medicatie begeleiding.
15-05-2019

Citalopram (citalopram)
Depressief

Sinds 6 weken heb ik Citalopram 10 mg. Begonnen op 02-04-2019. De eerste 2 weken had ik alleen in de ochtend last van bijwerkingen. Hield om 15:00 uur op. De 2 weken daarna de hele dag door last. Maag alsof ik steeds moet overgeven maar doordat ik zo beroerd was at of dronk ik nauwelijks.Een heel naar gevoel over mijn hele lichaam, een doodziek gevoel en steeds die maag. [lees meer...]Soms alsof ik aan het hyperventileren was. Heel erg naar allemaal, vooral omdat andere medicijnen tegen misselijkheid zoals primperan niet goed combineren. In de 4e week eind april had ik 5 dagen achter elkaar niet veel last. Op de 5e dag 2 uur nadat ik de Citalopram had ingenomen weer alle bijwerkingen terug. Heel naar weer een gevoel van "doodziek" en de maag ging weer tekeer. Dit heeft 4 dagen geduurd en op zaterdagmiddag 4 mei om 16:00 uur hield dit plotseling op. Deze periode heeft 8 dagen geduurd van 5 mei tot gisteren 14 mei. De bijwerkingen begonnen midden in de nacht om 01:00 uur, ook weer 2 uur na inname van de Citalopram. Ik begin nu te twijfelen aan de Citalopram, ik slik al 6 weken en weet niet of dit "normaal". Hoe lang duurt nog voordat de bijwerkingen stoppen? Is dit middel wel de juiste voor mij? Ik heb pas over 1 week een afspraak bij de GGZ ik hoop dat ik daar begeleiding kan krijgen bij de medicatie. Ik heb namelijk ook de pech dat mijn eigen huisarts afwezig is door ziekte. Ik heb geen vaste huisarts voor begeleiding. In de afgelopen weken heb ik al 8 verschillende artsen gesproken, er is steeds een andere vervanger. En geen enkele arts weet genoeg over de werking van Citalopram. Het liefste zou ik nu helemaal stoppen maar ik heb gelezen dat stoppen nog veel erger is. Is er iemand die ook dezelfde ervaring heeft? Iemand ook van mijn leeftijd misschien die ook al langer dan 6 weken heeft geslikt en waarbij de pil wel ging werken na langer dan 6 weken? Wanneer houden deze bijwerkingen op? Ik hou dit niet langer vol denk ik. Ik probeer nu vol te houden totdat ik bij de GGZ ben, misschien is dit middel niet het juiste pilletje voor mij?
10-05-2019

Depressief

helpt de zware negatieve emoties beter te beheersen.Ik ben minder druk en vi nd meer gevoel van ontspanni g.
05-04-2019

Paroxetine (paroxetine)
Depressief

Na jaren van somberheid, gesprekken met psychologen zonder resultaat, de huisarts gevraagd om medicijnen. Ik ben zeer tevreden met mijn dosis paroxetine. Eerst wel gewichtstoename gemerkt, maar dat is er nu weer af. Voorlopig heb ik geen behoefte om te stoppen met mijn medicijnen.
02-04-2019

Depressief

Begonnen met Venlafaxine 75 mg, was goed te verdragen, eerste dagen wat obstipatie en minder eetlust, daarna ging het beter. Aan psychiater voorgesteld de dosering te verhogen. Nu 150 mg gehad, en had zoiets van ik wacht het even af. Een maand verder zoals jullie al konden lezen had ik weer een afspraak, maar ondertussen geen erectie meer kunnen krijgen dus ook geen orgasm[lees meer...]e, wat me best stoort ondanks ik vrijgezel ben en weinig aan seks doe. Ik merk verder niet dat het mijn stemming verbetert, alleen de eerste 4 dagen na starten en ophogen meer zin en motivatie om dingen te doen. Maar na die 4 dagen verdwijnt het positieve en wilde ik niet meer naar school en alleen maar slapen en niks meer eten. Dat voelde als een verplichting. Nu weer terug naar 75 mg gegaan. Ik weet nu dus niet goed of m’n negatieve stemming me nu dwars zit of dat die stemming komt omdat mn seksleven op een heel laag pitje staat door de medicatie. Ik hoop dat alle anderen op dit forum me een goed advies hierover kunnen geven of de 150 inderdaad te hoog was of dat dit gewoon niet mijn middel niet is. Alvast bedankt voor de reacties!
20-03-2019

Seroxat (paroxetine)
Depressief

Seroxat heeft mij echt geholpen mijn depressie/burnout te overwinnen. Het stoppen van dit produkt ging gepaard met verschijnselen (angst) die ik tevoren niet kende en heel heftig opkwamen bij het afbouwen, en bleven duren zelfs 4 maand na volledige afbouw.
20-03-2019

Sint Janskruid (hypericum)
Depressief

Ik heb Seroxat (AD)afgebouwd en had last van het verlengd onttrekkingssyndroom. Zeer veel angstaanvallen, piekeren en depressieve, negatieve gedachten. Ik vond via niewsgroepen de info dat dit syndroom ontstaat door te snel AD Seroxat af te bouwen, en dat deze verschijnselen makkelijk 18 à 24 maanden kunnen duren. Ik heb dit 4 maand uikgehouden na volledige afbouw van Se[lees meer...]roxat, en ik dacht eraan opnieuw dit produkt te laten voorschrijven door de psychiater omdat ik terug in de draaikolk van depressie en slapeloosheid terechtkwam. Maar omdat ik geen zin had dit produkt terug op te starten, met alle bijwerkingen vandien, heb ik op eigen initiatief een doosje sint janskruid gekocht. Het resultaat is gewoon verbluffend. Alle onttrekkingsverschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik dit eerder geweten, dan was ik nooit begonnen met Seroxat.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.
04-03-2019

Sint Janskruid (hypericum)
Depressief

dit kruidenmiddel heeft mij gered
02-03-2019

Hyperiplant (sint janskruid)
Depressief

Ik neem nu sinds een zestal weken hyperiplant 300 Mg. In de morgen een pil en ‘s middags een pil. Na een week voelde ik me echt goed en nam ik maar 1 pilletje maar na een paar dagen voelde ik een enorme terugval. Nochtans staat in de bijsluiter dat je er in principe zonder problemen mag mee stoppen. Ik heb dat misschien iets te letterlijk genomen. Ik heb geen verleden[lees meer...] van depressies maar sinds een jaar of 10 wel eens last van periodes waar ik soms angst en hyperventilatie voel. Dit verhelp ik iedere keer met Clozan. Mijn arts zei dat ik enkel best ‘s avonds een pilletje Clozan neem. Als ik Clozan neem (5mg) gaat de somberheid voor een paar uur wel weg, maar werken de hyperiplant en de clozan niet tegen elkaar in? Want ik wil nog blijven werken en voor mijn zoontjes zorgen, dus neem ik in afwachting (ik neem nu 3x hyperiplant) overdag ook in de namiddag en ‘s avonds een Clozan (ik probeer het in het ergste dagen bij 15mg te houden). Is dat een goed idee tot wanneer de hyperiplant volledig zal werken binnen een paar weken? En misschien toch de fout gemaakt van na een week al af te bouwen, niet? Groetjes

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2342)
Depressie (1897)
Angst & paniekstoornis (1797)
Hoge bloeddruk (1337)
Acne/puistjes (947)