ziekte

Depressief

Let op! Dit is slechts een deel van de meningen in deze groep.
Voor alle meningen ga naar: Depressie (2592)   Escitalopram bij depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor depressief

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: depressief

21-07-2019

Depressief

Wat lief dat je reageert, vind het allemaal maar moeilijk . Merk wel dat de escitalopram aanslaat, almus het een lange weg te gaan😩ben vanaf 27 juni bezig en denk dat de dosis te laag is, maar misschien is dat nog te vroeg om te bepalen.. vanmorgen weer een behoorlijk angstige ochtend gehad en toch maar een halve oxazepam genomen. Was de koffers aan het inpakken en heb z[lees meer...]o geen zin om op vakantie te gaan, zie opbrengen de reis en ben en blijf het liefste thuis.. weet dus ook niet wat ik hiermee aan moet. Heb namelijk een dochter van 8 en een man en ook mijn ouders komen op de vakantie bestemming . Al met al erg moeilijk en weet ook nog noet wat ik hiermee aan moet😡 wel gaan niet gaan!
20-06-2019

11-06-2019

Paroxetine (paroxetine)
Depressief

Van mijn 15e tot mijn 22e dit medicijn gebruikt. Begonnen ivm angst- en depressieve klachten. Paar gesprekken met psycholoog gehad en dit middel toen van de huisarts gehad. Door dit medicijn had ik veel minder last van sociale angst en voelde ik me rustiger en sliep ik beter. Evengoed soms met periodes nog neerslachtig. Toen ik ging afbouwen merkte ik pas hoeveel het [lees meer...]middel eigenlijk deed. Angsten kwamen terug, depressief, slapeloosheid. Daarintegen merkte ik ook dat ik helemaal niet gevoelloos ben zoals ik dacht, maar juist hooggevoelig! Ik neem prikkels zeer intens waar nu maar ook in positieve zin. Ook blijkt dat paroxetine veel invloed had op mijn seksleven. Nu kan ik weer makkelijk en intens klaarkomen en daar ben ik heel blij mee. Ook dacht ik met de paroxetine altijd dat ik geen humor had, bleek echter door de afvlakking te komen want nu vind ik dingen wel weer grappig. Hierna allerlei medicijnen gebruikt in de hoop dat die minder bijwerkingen hadden. Weinig angsten meer, maar met periodes nog wel depressief, stemmingswisselingen en extreem gevoelig voor prikkels waardoor zonder medicijnen ook geen optie is. Lamotrigine lijkt nu goed te werken, ik zit nog in de opbouwfase. Daarnaast ook een halve lorazepam ivm slaapproblemen.
15-05-2019

Depressief

In 2000 heb ik een depressie gehad. Begonnen met Zoloft en later Venlafaxine. In 2017 ben ik begonnen met afbouwen. Ik was inmiddels met pensioen, rust in mijn leven en dacht de pil niet meer nodig te hebben. Ik heb 1 jaar afgebouwd. Wel veel ontwenningsverschijnselen maar te doen. Definitief gestopt in januari 2018. In maart 2019 helaas hele vervelende dingen meegemaakt w[lees meer...]aardoor het "nare" gevoel weer terug was. Ik dacht dat de depressie terug kwam en van de huisarts kreeg ik Venlafaxine 75mg. Helaas ging dat niet goed, derde dag zoveel bijwerkingen die niet te doen waren. Ergste was de maag onvoorstelbaar. Op de 3e dag 's nachts naar de EH omdat ik zo beroerd was. Op advies gestopt. Na 4 dagen helaas weer "naar"gevoel in hele lichaam. Weer gevoel dat de depressie terug was. Van huisarts nu Citalopram 10 mg. Helaas heeft mij dat tot nu 6 weken verder ook veel bijwerkingen opgeleverd. Ik weet het nu niet meer. Pas over 1 week afspraak bij GGZ en hopelijk krijg ik daar wel goede medicatie begeleiding.
15-05-2019

Depressief

Sinds 6 weken heb ik Citalopram 10 mg. Begonnen op 02-04-2019. De eerste 2 weken had ik alleen in de ochtend last van bijwerkingen. Hield om 15:00 uur op. De 2 weken daarna de hele dag door last. Maag alsof ik steeds moet overgeven maar doordat ik zo beroerd was at of dronk ik nauwelijks.Een heel naar gevoel over mijn hele lichaam, een doodziek gevoel en steeds die maag. [lees meer...]Soms alsof ik aan het hyperventileren was. Heel erg naar allemaal, vooral omdat andere medicijnen tegen misselijkheid zoals primperan niet goed combineren. In de 4e week eind april had ik 5 dagen achter elkaar niet veel last. Op de 5e dag 2 uur nadat ik de Citalopram had ingenomen weer alle bijwerkingen terug. Heel naar weer een gevoel van "doodziek" en de maag ging weer tekeer. Dit heeft 4 dagen geduurd en op zaterdagmiddag 4 mei om 16:00 uur hield dit plotseling op. Deze periode heeft 8 dagen geduurd van 5 mei tot gisteren 14 mei. De bijwerkingen begonnen midden in de nacht om 01:00 uur, ook weer 2 uur na inname van de Citalopram. Ik begin nu te twijfelen aan de Citalopram, ik slik al 6 weken en weet niet of dit "normaal". Hoe lang duurt nog voordat de bijwerkingen stoppen? Is dit middel wel de juiste voor mij? Ik heb pas over 1 week een afspraak bij de GGZ ik hoop dat ik daar begeleiding kan krijgen bij de medicatie. Ik heb namelijk ook de pech dat mijn eigen huisarts afwezig is door ziekte. Ik heb geen vaste huisarts voor begeleiding. In de afgelopen weken heb ik al 8 verschillende artsen gesproken, er is steeds een andere vervanger. En geen enkele arts weet genoeg over de werking van Citalopram. Het liefste zou ik nu helemaal stoppen maar ik heb gelezen dat stoppen nog veel erger is. Is er iemand die ook dezelfde ervaring heeft? Iemand ook van mijn leeftijd misschien die ook al langer dan 6 weken heeft geslikt en waarbij de pil wel ging werken na langer dan 6 weken? Wanneer houden deze bijwerkingen op? Ik hou dit niet langer vol denk ik. Ik probeer nu vol te houden totdat ik bij de GGZ ben, misschien is dit middel niet het juiste pilletje voor mij?
10-05-2019

Depressief

helpt de zware negatieve emoties beter te beheersen.Ik ben minder druk en vi nd meer gevoel van ontspanni g.
05-04-2019

Paroxetine (paroxetine)
Depressief

Na jaren van somberheid, gesprekken met psychologen zonder resultaat, de huisarts gevraagd om medicijnen. Ik ben zeer tevreden met mijn dosis paroxetine. Eerst wel gewichtstoename gemerkt, maar dat is er nu weer af. Voorlopig heb ik geen behoefte om te stoppen met mijn medicijnen.
02-04-2019

Depressief

Begonnen met Venlafaxine 75 mg, was goed te verdragen, eerste dagen wat obstipatie en minder eetlust, daarna ging het beter. Aan psychiater voorgesteld de dosering te verhogen. Nu 150 mg gehad, en had zoiets van ik wacht het even af. Een maand verder zoals jullie al konden lezen had ik weer een afspraak, maar ondertussen geen erectie meer kunnen krijgen dus ook geen orgasm[lees meer...]e, wat me best stoort ondanks ik vrijgezel ben en weinig aan seks doe. Ik merk verder niet dat het mijn stemming verbetert, alleen de eerste 4 dagen na starten en ophogen meer zin en motivatie om dingen te doen. Maar na die 4 dagen verdwijnt het positieve en wilde ik niet meer naar school en alleen maar slapen en niks meer eten. Dat voelde als een verplichting. Nu weer terug naar 75 mg gegaan. Ik weet nu dus niet goed of m’n negatieve stemming me nu dwars zit of dat die stemming komt omdat mn seksleven op een heel laag pitje staat door de medicatie. Ik hoop dat alle anderen op dit forum me een goed advies hierover kunnen geven of de 150 inderdaad te hoog was of dat dit gewoon niet mijn middel niet is. Alvast bedankt voor de reacties!
20-03-2019

Depressief

Seroxat heeft mij echt geholpen mijn depressie/burnout te overwinnen. Het stoppen van dit produkt ging gepaard met verschijnselen (angst) die ik tevoren niet kende en heel heftig opkwamen bij het afbouwen, en bleven duren zelfs 4 maand na volledige afbouw.
20-03-2019

Depressief

Ik heb Seroxat (AD)afgebouwd en had last van het verlengd onttrekkingssyndroom. Zeer veel angstaanvallen, piekeren en depressieve, negatieve gedachten. Ik vond via niewsgroepen de info dat dit syndroom ontstaat door te snel AD Seroxat af te bouwen, en dat deze verschijnselen makkelijk 18 à 24 maanden kunnen duren. Ik heb dit 4 maand uikgehouden na volledige afbouw van Se[lees meer...]roxat, en ik dacht eraan opnieuw dit produkt te laten voorschrijven door de psychiater omdat ik terug in de draaikolk van depressie en slapeloosheid terechtkwam. Maar omdat ik geen zin had dit produkt terug op te starten, met alle bijwerkingen vandien, heb ik op eigen initiatief een doosje sint janskruid gekocht. Het resultaat is gewoon verbluffend. Alle onttrekkingsverschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik dit eerder geweten, dan was ik nooit begonnen met Seroxat.
05-03-2019

Depressief

Ik ben 33 en heb parkinsons. Hierdoor heb ik ook deppressie. Ik gebruik nu sinds 8 weken sertraline en mijn deppressie gevoelens zijn volledig weg. Ik geniet van het leven weer en ik ben heel positief weer. Gedurende mijn deppressie was ik zeer negatief korte lontje en piekerde enorm. Het enige bijwerking die ik ervaar is slaperigheid. Ik ben enorm slaperig waardoor ik som[lees meer...]s tot 14 uur in mijn bed leg.
04-03-2019

Depressief

dit kruidenmiddel heeft mij gered
02-03-2019

Hyperiplant (sint janskruid)
Depressief

Ik neem nu sinds een zestal weken hyperiplant 300 Mg. In de morgen een pil en ‘s middags een pil. Na een week voelde ik me echt goed en nam ik maar 1 pilletje maar na een paar dagen voelde ik een enorme terugval. Nochtans staat in de bijsluiter dat je er in principe zonder problemen mag mee stoppen. Ik heb dat misschien iets te letterlijk genomen. Ik heb geen verleden[lees meer...] van depressies maar sinds een jaar of 10 wel eens last van periodes waar ik soms angst en hyperventilatie voel. Dit verhelp ik iedere keer met Clozan. Mijn arts zei dat ik enkel best ‘s avonds een pilletje Clozan neem. Als ik Clozan neem (5mg) gaat de somberheid voor een paar uur wel weg, maar werken de hyperiplant en de clozan niet tegen elkaar in? Want ik wil nog blijven werken en voor mijn zoontjes zorgen, dus neem ik in afwachting (ik neem nu 3x hyperiplant) overdag ook in de namiddag en ‘s avonds een Clozan (ik probeer het in het ergste dagen bij 15mg te houden). Is dat een goed idee tot wanneer de hyperiplant volledig zal werken binnen een paar weken? En misschien toch de fout gemaakt van na een week al af te bouwen, niet? Groetjes
13-02-2019

Maprotiline (maprotiline)
Depressief

Paniekaanvallen wat resulteert in depressie Gebruik het al 20 jaar. Vorig jaar gestopt, heb er een jaar over gedaan om het af te bouwen. Ben er nu weer aan omdat de angsten en paniekaanvallen terugkomen wat suïcidaal kan worden.
30-01-2019

10-01-2019

Depressief

Ik slik het nu 1 maand en begin nu echt een positief effect te merken. Ik heb veel minder pieken en dalen en slaap beter. Sta nu ook veel positiever in het leven. Ik ben zeer tevreden over deze kruit. Heb me eigenlijk in jaren niet zo goed gevoelt.Hoop dat het effect ook blijft en dat het nog beter wordt.
08-01-2019

Lormetazepam (lormetazepam)

02-11-2018

Depressief

Ik had dit medicijn waarschijnlijk jaren geleden al moeten hebben. Ik herken mezelf niet meer ik durf meer. Ik ga alleen kleding kopen of op een terras zitten en ik voel me helemaal prima. Geen schaamte en geen zorgen over wat mensen wel niet zouden denken over me. Ik durf mezelf te laten zien en (nog belangrijker) horen. Ik ben mijn huisarts onwijs dankbaar voor de citalo[lees meer...]pram. Het heeft mijn leven beter gemaakt. De bijwerkingen had ik alleen last van toen ik ermee begon en toen het opgehoogd werd. Libido is wat minder momenteel, maar daar kan ik mee leven. Ik wil me de rest van mijn leven voelen zoals ik nu doe !
18-10-2018

Depressief

Geen fijne tabletten zeker niet met een psychiater die dit middel samen met tranxene en temazepam stopt en je cold turkey laat afkicken. Achteraf ook niet zo'n geslaagde actie om mij dit voor te schrijven VOOR mijn 18de. Had van mn 9de al suicide gevoelens en dit middel heb ik laatst gehoord versterkt dat alleen maar
22-09-2018

Amitriptyline (amitriptyline)
Depressief

Het duurde lang voor er aan gewent te zijn, ik begon met 10 mg na een paar maanden werd het 2x 10 mg per dag. Nog later werd het en nu nog, 25 mg per dag. DE gewenning vergt tijd, het resultaat is geen manische aanvallen en geen hoofdpijn meer.
21-09-2018

Depressief

Na mijn vermoeden depressief te zijn kreeg ik deze tabletten direct voorgeschreven, met een doorverwijzing naar een psycholoog. Ik moest beginnen met 5mg, dit is later opgebouwd naar 10mg, ik heb tijdens de opbouw veel bijwerkingen gehad, vooral diaree, zweten traanogen verkouden grieperig, dit moest maar weer omhoog want het werkte voor geen reet. Na 4 maanden pillenslikk[lees meer...]en werd ik steeds slechter. Ik ben toen begonnen om uit te zoeken wat ik nu aan het slikken was. Het zijn SSRI's selectieve serotonine heropname remmers. Serotonine is een neurotransmitter. Die worden uitgezonden in de hersenenen worden opgepikt door receptoren, te weinig serotonine levert te veel receptoren op, Door extra serotonine te nemen zal het aantal receptoren afnemen. Althans dat is de theorie, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Met zegt dat SSRI's niet verslavend zijn volgens de definitie van verslaving: Men heeft er steeds meer van nodig hebben voor hetzelfde effect, en men heeft last van onttrekking, De onttrekkingsverschijnselen zijn dermate heftig dat je terugvalt en weer begint. Na deze wetenschap en het feit dat het een placebo is wilde ik er van af. Dit medicijn is gericht op een heftige terugval zodat je weer moet beginnen. Ik was vastberaden: ER VAN AF in een zo kort mogelijke tijd, zonder iemand in te schakelen, Ik ben per gestopt en heb veel zware onttrekkingsverschijnselen gehad, je moet even door de cold turkey heen. Hoe langer je gebruikt hoe moeilijker het gaat worden. Je kunt beter snel en heftig afkicken dan langzaam in stapjes,dan is de kans op terugval groter. Dat weet de farmaceut ook. Bezint eer je aan een placebo met verslavingsrisico begint.
11-09-2018

Depressief

Ik heb al een aantal jaar last van depressieve periodes en in overleg met mijn psycholoog en huisarts besloot ik te beginnen met escitalopram. De eerste week had ik met name lichamelijke bijwerkingen, bijna alsof ik XTC ophad; beetje misselijk, geen eetlust, licht gevoel in m'n hoofd en ook wel content. De 2 weken daarna waren echter heel heftig in de vorm van mentale bijw[lees meer...]erkingen, ik voelde me nog slechter dan normaal en wilde niet meer naar werk. Ik voelde me lusteloos, gaf niks meer om mezelf en at niet. Heb toen ook extra oxazepam geslikt om rustig te blijven. Gelukkig mbv psycholoog en ouders hierdoor heen gevochten en na 2 weken was het alsof alle wolken wegtrokken en ik voel me nu al 3 weken zo goed! Ik geloof bijna gewoon niet hoe stabiel ik ben. Ik voel me eindelijk normaal (ook niet superblij ofzo, maar gewoon zoals het hoort). Het is heel gek om al 3 weken geen dipjes te hebben, echt bizar. Ik blijf voorlopig op 10mg in overleg met de huisarts. Mijn tip: als je bijwerkingen hebt, schakel je omgeving in en zorg dat zij je erdoorheen slepen. Het kan heel zwaar zijn, maar helaas kan dat bij de bijwerkingen van antidepressiva horen. Die nare weken wegen waren het zeker weten waard (ook al voelde dat toen niet zo). Succes!
09-08-2018

Depressief

Slik dit medicijn sinds 2003, maar de laatste tijd vind ik dat de werking verminderd is, slik 187,5 mg per dag.
06-08-2018

Prozac (fluoxetine)
Depressief

7 jaar geslikt; redenen depressie en over gevoeligheid in begin begon ik al wat apathisch te worden merkte ik, ook als iemand me probeerde te kwetsen deed het me niks terwijl ik een heel erg sensitief persoon was (heel huilerig). kwetste ook vaak familie leden zonder dat ik dat wou maar kon gewoon niet zo inleven door dat mijn emoties werden afgevlakt. voelde me ne[lees meer...]t een zombie en dit heeft 7 jaar geduurd totdat ik ervan af wilde. -vermoeidheid, geen motivatie, elke dag moe ook al sliep ik genoeg altijd dutjes doen ook al was ik zo jong, voelde me letterlijk dood. -boos, hele erge agressie problemen, vooral inwendig dat ik mezelf in de weg zat en niet kon uitten waardoor ik dus dingen kapot kraste. ik uitte het nooit op mensen uit maar voelde me net een lopende tijd bom. (wel chaggerijnig vaak) afbouwen was moeilijk, was heel chaggerijnig (wat ik normaal toch al was) en moodswings waren er ook nog dus dat maakte geen verschil. duurde zo'n 8 maanden totdat prozac en alles uit mijn lichaam was. in die tussen tijd had ik last van irritatie, heel fel gedrag. leerde mezelf kennen in de tussen tijd want ik had groeps therapie dus afbouwen hielp daarmee. (vooral praten over emoties en begrepen voelen hielp)
15-06-2018

Depressief

Hallo ik ben een vrouw van 45 jaar 2 jaar geleden plotseling weduwe geworden En het lukt me niet om weer een redelijk leven op te bouwen Meerdere psychologen gehad,EMDR therapie en nu uiteindelijk antidepressiva Ben begonnen met Paroxetine eerst 10 mg per dag daarna 20 Maar ik merk eigenlijk geen verbetering Huisarts heeft me nu citalopram voorgeschreven Met [lees meer...]10 beginnen opbouwen naar 20 Ik moet nog beginnen maar de ervaringen die ik hier lees maken me huiverig Moe ,depressief en overgewicht heb ik al Zit er niet echt op te wachten dat het erger word Wat denken jullie?
23-05-2018

Depressief

Ik slik nu een jaar Venlafaxine. Helaas heeft het bij mij niet het gewenste effect. Mijn klachten zijn nog steeds hetzelfde. Ik heb alleen last van bijwerkingen als ik ze een dag vergeet. En dan is er geen land met me te bezeilen. Ik zie het leven dan echt niet meer zitten. Kan alleen nog maar huilen, piekeren en ontzettend opgefokt voelen. Ik slik er Wellbutrin bij, deze [lees meer...]gaat de Venlafaxine uiteindelijk vervangen. Dit zou beter zijn, omdat ik ook ADD/ADHD zou hebben. Maar dit heeft tijd nodig. Ook heb ik Quetiapine gekregen om beter te kunnen slapen. Dit werkt super. Na een jaar slecht/amper slapen. Heb ik nu 5 nachten doorgeslapen.
17-05-2018

Depressief

Ben altijd al matig depressief geweest. Door operatie met veel pijnklachten en een moeizame revalidatie namen de klachten toe. Na twee jaar merkte ik dat citalopram geen effect meer had, alleen nog maar vervelende bijwerkingen. Ik heb bij het Kruidvat een pillensplitser gekocht en ben gaan afkicken. 5 gram per periode van 6 weken. Dat ging goed, maar ik had wel vage dagen[lees meer...], heel vervelend. Bijna alsof ik dement werd. Pas de laatste paar weken voel ik me weer helemaal de oude. Ik ben mentaal veel scherper dan in de periode dat ik citalopram gebruikte en bezig was af te kicken. Wel heb ik weer last van hoogtevrees en dwangmatig gedrag, maar ik vind dat niet opwegen tegen de nadelen van citalopram. Bovendien kan ik daar beter mee omgaan. Citaloptam doet dingen met je hersenen waardoor je jezelf niet meer bent. Dat was mijn grootste bezwaar.
17-04-2018

Seroquel (quetiapine)

09-04-2018

Depressief

Ik was/ben tegen medicijngebruik. Uiteindelijk overstag. Dit was mijn reddingsboei die me rust bracht na en tijdens heftige tijden. Nadeel was dat ik bij 2 stoppogingen ernstige terugviel. Geswitched na ca. 10 jaar naar serotonine. Minder bijwerkingen.
02-04-2018

Depressief

Ik ben 20 jaar en gebruik citalopram ongeveer een klein halfjaar nu. Bij mij begon het pas te werken na 3 weken en het effect is prima. Ik merk wel dat ik soms prikkelbaar ben en met een confrontatie kan gaan huilen. Ook droom ik elke nacht heel raar. Als ik een dag oversla merk ik dit meteen want dan ben ik compleet emotieloos.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2182)
Depressie (1793)
Angst & paniekstoornis (1640)
Hoge bloeddruk (1251)
Acne/puistjes (861)