ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor diabetes type 2

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: diabetes type 2

03-02-2023 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
Ik gebruik het sinds ongeveer 1 jaar en ben 2 kilo bijgekomen’ipv afgevallen.

Victoza

02-02-2023 | Man | 65
liraglutide
Ben met vicotaza al 55 kg afgevallen

21-01-2023 | Vrouw | 60
Diabetes type 2
het werkte super effectief, algehele gemoedstoestand was ook geweldig, me in jaren niet zo goed gevoeld, geen insuline meer spuiten (was ook nog eens insuline allergisch, dus kon alleen lang werkende insuline gebruiken), geen hoge bloedsruk meer ook geen last van meer van maagproblemen. Viel ongeveer 9 kilo af, maar omdat ik geen insuline meer nodig had en mn overgewicht d[lees meer...]usdanig verminderd was kreeg ik geen ozempic meer voorgeschreven, ondanks herhaaldelijke verzoeken. Resultaat, overgewicht terug, bloeddruk ook weer omhoog en langzaam lopen mn bloedsuikerwaardes ook weer op, mijnhuisarts geeft als reactie, een dieet en meer bewegen, alsof ik daar nog de energie voor heb, om maar niet te spreken over de route die al afgelegd heb (met diëtiste en beweegtherapie)voordat de specialist mij op ozempic zetten.

17-01-2023 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
In januari 2022 begonnen met Ozempic. Wat een genot, niet meer 4x per dag insuline spuiten. Weer kunnen gaan en staan zonder van alles mee te hoeven nemen en overal aan te denken. Ik heb er , voor mijn gevoel, mijn vrijheid er weer mee terug gekregen. En natuurlijk het gezichtsverlies. Ik ben de eerste maanden wel erg misselijk geweest en heb regelmatig gedacht 'ik kap er[lees meer...]mee'. Maar gelukkig verdween de misselijkheid geleidelijk na 4 maand. Bij mij slaat het supergoed aan en in combinatie met meer bewegen ben ik 33 kilo afgevallen en heb sinds 50 jaar weer een gezond gewicht. Mijn bloedsuiker is weer als van een 'gezond' persoon. Voor mij is het echt een wondermiddel. 👍

Jardiance

13-01-2023 | Man | 76
empagliflozine
Diabetes type 2
Sinds een maand gebruik ik Jardiance 10 mg in combinatie met 2x daags metformine 1000mg en Gliclazide 80 mg 1x daags. Sinds de inname van de Jardiance ben ik 5kg afgevallen en dat is iets wat ik eigenlijk beslist niet wil ! Ik ben 76 jaar en 173 cm groot en mijn gewicht was 72 kg en nu na een maand 67 kg . De bloed waarden zijn wel positief, dat wel. Ook weer een pilletje[lees meer...] erbij voor de bloeddruk, die was veel te hoog. Ik weet niet of dat met die Jardiance te maken heeft..

Forxiga

07-01-2023 | Man | 67
dapagliflozine
Diabetes type 2
In ben zo voelt het althans in het pak genaaid- kom bij de internist- door mijn handicap kan ik niet zelf de glucosewaarden meten- dus wordt er HCA1 geprikt- had (oude waarden) 8.9- nou dat was in 2012 ook al zo- nu leek het erop dat ik de rouwkaarten al kon bestellen....want direct dit medicijn- samen met metf 2 x 1000 en 3 x 80 mg glicazide- nooit ergens last van gehad- [lees meer...]geen diabetes voeten- wonden etc- wel een pacemaker - dat is van een geheel andere orde geweest ( dat inplanteren) was mij niet verteld over gewichtsverlies dus door mijn Niet Aangeboren Hersenletsel - geheel in paniek- na 4 weken brak de schimmel uit- wat een drama- er werd 3 pillen van 150 mg anti biotica ingezet- en dermovate creme- het verdween en kwam 12 dagen na pil 3 weer in heftigheid terug- huid van de penis kapot- door de bloedverdunners natuurlijk bij voortduring bloeden- celstof tussen de benen- met mijn spasme en allen zijn verschrikkelijk. de 14e december pil 3 van de 2e kuur genomen en als kerstpresentje op 2e kerstdag was het er weer...ik had voor de zekerheid een kuurtje extra gevraagd dus gelijk weer aan de pillen ( toch te dol voor woorden dat je deze erbij moet slikken) afijn, brief aan de internist en de HA geschreven die belde moest maar stoppen met de dermovate - en- afwachten of nu- afgelopen donderdag pil 3 genomen- elke 5e dag ééntje- het weg blijft. de HA had het zelf over een uroloog omdat alles verkleefd is- ik zei hem- dat is door de schimmel- voor 3 maanden geleden nooit last gehad- een pijn in het kruis niet te beschrijven en dan de moeiten die het voor mij als gehandicapte geeft om het te verzorgen- ik walg van mijzelf- moest 2e kerstdag na het ontbijt toen ik ging douchen en weer schoonmaken ervan overgegeven. Astra in Stockholm een mail in het Zweeds geschreven, kwam een zeer ontwijkend antwoord op terug- moet naar de internist en/of HA- er staat een afspraak bij haar in het ziekenhuis voor 9 februari - heb nu weer een extra kuurtje antibiotica in de kast- moet d 23ste naar de oogarts- ook daar is nooit wat mee aan de hand. Ik ben aan het einde van mijn latijn- en- zo wil ik niet verder meer leven- het is voor mij al allemaal zwaar genoeg

Lantus

02-01-2023 | Man | 67
Diabetes type 2
Ik maak best wel regelmatig mee dat de opschroef naaldjes dichtzitten waardoor er geen insuline gespoten kan worden, nieuw naaldje en door.

Metformine

30-12-2022 | Man | 61
metformine
Diabetes type 2
Invm mijn overgewicht en hoge zuiker geen bijwerkingen.en ben nu op dieet.gaat goed.

Abasaglar

16-12-2022 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Al 15 jaar diabetis, sinds 2019, na suikercoma, met alleen metformine hoefde ik nooit m'n bloed te testen met een vingerprik. Best vreemd. Vandaar m'n coma (32). Toen leren spuiten, 4x per dag. 3x novorapid, in m'n buik. Ging soepel, maar de abasaglar 1x in m'n been, zo vaak gehakkel, slaat altijd wel een x op slot. Ik dacht dat het aan mij lag. Dan schiet ie weer los, te[lees meer...] snel dus, en heb ik weer een blauwe plek erbij. Al een paar x aangegeven bij controle. Gaat ze niet op in. De huisarts. Zeer ontevreden, sta vaak te vloeken als ie weer spaak loopt. Ik spuit al 1jaar, 1x per dag, helaas die abasaglar. Het ligt dus niet aan mij.

11-12-2022 | Man | 53
Diabetes type 2
Voor ik dit medicijn ging gebruiken las ik net als velen de reviews , en ik werd erg angstig om te gaan beginnen met Trulicity. Mensen laat je hier niet door van de wijs brengen want er word alleen geschreven als er een slechte ervaring is met dit medicijn . Daarom nu eens een goed verhaal. Ben er nu 10 weken mee bezig , 11 kilo afgevallen , alle waardes die te hoog war[lees meer...]en zitten nu op het goede niveau, vooral de suiker. Het enige waar je op moet letten is niet te veel eten want dan kan je last krijgen van een erg vol gevoel tot een blok gevoel in je maag , maar dat is een kwestie van aanvoelen op een gegeven moment en je lichaam laat het daarna wel weten door flink naar de wc te gaan. Probeer wel wat meer te bewegen , maak eens een wandelingetje of op je werk wat meer te lopen. Zelf ben ik blij dat ik toch gewoon kan eten , natuurlijk niet elke dag naar de Mac maar gewoon normaal , geen 2 stukjes vlees maar 1 stukje bijvoorbeeld. Ik hoop hierbij wat mensen te kunnen motiveren om het middel toch te gaan gebruiken . Ben er zelf erg blij mee

28-11-2022 | Man | 62

Victoza

26-11-2022 | Vrouw | 70
liraglutide
Diabetes type 2
30 kilo afgevallen maar schildklier aandoening gekregen geresulteerd in de ziekte van Graves (oogziekte) spoedoperaties gehad dus voor mij geen VICTOZA meer

20-11-2022 | Vrouw | 60

16-11-2022 | Vrouw | 66
Vreselijk nog nooit zo beroerd gevoeld drama gestopt na 3x gebruik t te hebben

13-11-2022 | Man | 79
Diabetes type 2
Sinds ik glyclaxzide gebruik heb ik veel en vaak ontlasting.. wie herkent dit? Huisarts zegt dat het geen bijwerking is.

Ryzodeg

11-11-2022 | Vrouw | 67
insuline degludec / ​insuline aspart

Januvia

10-11-2022 | Man | 67
sitagliptine
Diabetes type 2
Toen ik in Frankrijk woonde (2016-2021) werd alle benodigde medische hulp en medicatie m.b.t. diabetes vergoed. Er werd mij in Frankrijk een combinatiepil voorgeschreven (metformine en januvia) en Glicazide Ret tablet 60mg (1xd). In Nederland werd de combinatiepil niet vergoed.

Forxiga

10-11-2022 | Man | 67
dapagliflozine
Diabetes type 2
Mijn oorspronkelijke medicatie was als volgt: - Januvia tablet OMH 50mg )1xd) - Metformine tablet OMH 1000mg (2xd) - Glicazide Ret tablet 60mg (1xd) Er is mij forxiga 10mg voorgeschreven i.p.v. januvia. Forxiga heeft bij mij nogal ingrijpende bijwerkingen: - veel dorst en dus ook vaker naar het toilet; - zeer droge mond (nauwelijks speeksel, zeker ’s-nachts); [lees meer...]- met grote regelmaat duizeligheid en problemen met evenwicht; - zeer weinig energie (slap, erg moe en slecht slapen); - geen noemenswaardige verschillen te constateren m.b.t. mijn bloedsuikerspiegel; - in 2.5 maand ben 6.5 kg afgevallen. In augustus was mijn gewicht nog 71.5 kg - inmiddels is mijn gewicht gezakt naar 66.5 kg. Inmiddels heeft de internist mij op mijn verzoek gelukkig weer januvia voorgeschreven. Ik zou eigenlijk insuline moet gebruiken, maar ik ben allergisch voor de draagstof. Er is een onderzoek gaande of er wellicht een insuline is waar ik niet allergisch voor ben. Het schijn dat er één soort is met andere draagstoffen, maar die wordt niet vergoed. Mijn schommelende bloedsuikerwaarden slaan bij mij op m'n gebit. Ik heb al jaren ontstekingen. De afgelopen 8 jaar ben ik ruim 8 kiezen en tanden verloren. Dat slingert mijn diabetes verder aan. Er is besloten dat de enige manier om dat proces te stoppen het verwijderen van mijn gebit betekent. Omdat ik geen insuline gebruik worden de medicijnen en de testcassettes niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Nederland op z’n smalst…

29-10-2022 | Vrouw | 75

Abasaglar

25-10-2022 | Vrouw | 58
Diabetes type 2
Zoals al eerder gemeld! De pen schiet soms op slot (geen uitgifte van insuline) In korte tijd al 2 pennen moeten weggooien. Ik begin me nu heel onzeker te voelen als ik weg moet. Neem nu standaard 2 pennen mee voor het geval de pen weer dienst weigert. Heel erg gebruikersonvriendelijk, in de ruim 20 jaar dat ik insuline spuit met Lantus nooit problemen gehad. Maar nu [lees meer...]regelmatig.

Lantus

22-10-2022 | Vrouw | 68
Diabetes type 2
Goedendag Beste lezer(es) van Nederland Mijn vrouw heeft diabetisch 2 en spuit daardoor insuline , zij gebruikt de Lantus solostar 3 ml grijze pen. Heel vaak als ik halverwege de vulling ben doet hij het niet meer, ik kan hem dan niet verder indrukken, dus de pen met de overgebleven insuline is waardeloos geworden. Ik pak dan maar weer een andere uit de koelkast en gebruik[lees meer...] die dan maar. Maarrrrrr Wist u dat deze pen van uw eigen risico afgaat € 8,50 per pen en dat u die gewoon weggooit of in de bak doet bij de apotheek. Als ze op zijn dan besteld u weer nieuwe want u heeft hiervoor geen dokters recept nodig, ik heb 2 weken geleden contact opgenomen met het zilveren kruis en uitgelegd waar het over ging dat ze teveel betalen maar ik zou worden teruggebeld door iemand die hier over gaat maar dat is nog steeds niet gebeurd, ik heb zelf het idee dat ze denken dat het wel meevalt maar als ik u zeg dat ik in 2 maanden al 7 stukkende pennen hier heb liggen en dat maal het aantal gebruikers van insuline pennen dan spreek je echt over miljoenen euro's die er te veel betaald worden aan fabrikanten door de ziekenfondsen, dat u het weet. Ik hoop dat ik een hoop mensen de ogen geopend heb Met vriendelijke groet. (RED mijnmedicijn.nl: de tekst is ingekort tot de ervaring zelf )

13-10-2022 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Na een tijdlang Prednison gebruik vanwege reuma heb ik overgewicht en diabetes gekregen, een dieet en veel bewegen hielp niet. Een maand Metformine gebruikt maar ongelofelijk veel buikpijn en diarree gehad. Toen Gliclazide gekregen wat niet werkte voor de hoge bloedsuiker. Uiteindelijk mocht ik dan Ozempic gaan gebruiken wat ik ook wel spannend vond vanwege gevoeligheid [lees meer...]maag en darmen. Maar het is ontzettend meegevallen, ik gebruik het nu bijna 5 weken en mijn nuchtere bloedsuiker is van boven de 10 nu keurig naar onder de 7! Verder ruim 4 kilo afgevallen. Als bijwerkingen heb ik wel regelmatig last van misselijkheid maar door iets kleins te eten (fruit) verdwijnt dat ook wel weer, ik gebruik er wel een maagbeschermer bij. Ik volg geen dieet (let wel op met suiker) maar ik merk dat ik gewoon automatisch de helft neem van wat ik altijd at en dat is voldoende, ben veel sneller verzadigd. Ik ben er heel blij mee en vooral dat mijn bloedsuiker zo snel en zo goed op dit medicijn reageert! Het prikje voel je amper en het is fijn dat het maar 1 keer in de week hoeft.

13-10-2022 | Man | 55
Diabetes type 2
Gebruik sinds een maand rybelsus (de pil vorm van ozempic ) en veel last van misselijkheid ,maagzuur en indigestie, en ik ging vermageren zeiden ze ,ben al 4,5 kg bijgekomen sinds begin gebruik ,en heb constant een hongergevoel (maar eet minder dan vroeger )

11-10-2022 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
sinds begin juni gestart.... sindsdien steeds dezelfde bijwerkingen die draaglijk zijn.. viertal kilo vermagerd doordat je minder kan eten.. bijwerkingen verergeren als je teveel eet of de foute dingen eet.. insuline (lantus) van 22E naar 12E en suikerwaarden gezakt van 7,6 naar 6,3 :-) ik ga ermee door en hoop ooit de insuline te kunnen stoppen!

08-10-2022 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Ik ben gestart met ozempic op doktersbevel voor mijn diabetes. Sinds half januari tot nu 25 kg afgevallen. In het begin geen last van bijwerkingen. In augustus kreeg ik wel wat maaglast maar was houdbaar. Maar nu, de laatste week heb ik al serieus moeten braken, constant braakneigingen ook en last van de maag. Dus, ik stop ermee. Al dan niet tijdelijk, daar ben ik nog n[lees meer...]iet uit maar op die manier hoeft het voor mij ook niet meer. Doordat ik me niet goed voel zie je me ook vermageren natuurlijk, maar dat weegt niet op tegen het misselijk zijn.

05-10-2022 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Sinds januari 2021 gebruik ik Ozempic voor mijn diabetes type 2. In eerste instantie had het niet het effect op de suikerwaardes, slechts een kleine daling van de HbA1c en weinig tot geen gewichtverlies, ik kwam er voornamelijk van aan. Sinds juli 2022 ben ik gestart met een programma dat heet Keer Diabetes Om en sindsdien val ik ook af bij het gebruik van Ozempic en is er[lees meer...] ook een behoorlijke daling te zien in mijn HbA1c. Ik eet sinds juli 2022 Koolhydraatarm, maar ook geen toegevoegde suikers en/of zoetstoffen en ik drink voldoende (water, koffie, thee). Mijn ervaring met Ozempic is dat ik tevreden ben. Mijn inziens moet je wel je eet- en leefpatroon willen aanpassen voor het beste resultaat. Op dit moment is Ozempic (05-10-2022) niet leverbaar, dit komt omdat het medicijn ook voorgeschreven wordt aan mensen met overgewicht. Op zich prima als dit gebeurd vanuit een internist of andere specialist. Maar het heeft nu wel tot gevolg dat mensen met Diabetes type 2 waarvoor het medicijn bedoeld was, zonder zitten. Ik heb het geluk dat ik nog 3 injecties over heb (tot en met 23-10-2022). Ik hoop dat het tegen die tijd weer leverbaar is.

04-10-2022 | Vrouw | 41
Diabetes type 2
Dit medicijn werd mij toegewezen ter vervanging van Ozempic. Deze was niet leverbaar. In de eerste week na start met Trulicity hevige maagkrampen, maagpijn, reflux, opgezette buik, spierkrampen en vermoeidheid. Dit alles nam toe in de tweede week. Nu weiger ik dit medicijn nog te gebruiken. Ik wacht wel tot Ozempic er weer is.

03-10-2022 | Man | 57
Diabetes type 2
Wegens schaarste van mijn gebruikelijke Ozempic noodgedwongen gebruik gemaakt van Trulicity. Niet tevreden hiervan, ik stop er mee en wacht dan maar tot Ozempic weer beschikbaar is. Ik gebruik dit medicijn in kader van diabetes type 2. Daar waar ik met Ozempic een heel stabiele curve had in bloedsuikerwaarden, gaat deze nu weer alle kanten op met pieken en dalen. Naast de [lees meer...]erg vervelende bijwerking van enorm opgeblazen gevoel en hevig dromen, alsook de drang naar eten, stop ik met Trulicity. Daar waar het voor andere mensen allicht goed werkt doet het dit bij mij allerminst

Ryzodeg

30-09-2022 | Man | 66
insuline degludec / ​insuline aspart
Diabetes type 2
Deze insuline werkt bij mij totaal niet de waardes blijven rondom de 10 soms hoger naar 13

29-09-2022 | Vrouw | 47
Diabetes type 2
Ozempic is niet meer verkrijgbaar. Dit heeft mij een enorme mentale klap gegeven. Het was mijn redmiddel en hoop voor mijn diabetes , depressie, burnout en overgewicht!!! Doordat het massaal is voorgeschreven is het nu op!! Hoe kortzichtig kan men zijn. Denk eens na voordat je dit laat gebeuren. Nu krijg je binnenkort heleboel mensen met ontregelde suikers!!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2873)
Angst & paniekstoornis (2361)
Depressie (2313)
Hoge bloeddruk (1662)