ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

20-09-2020 | Vrouw | 20
metoprolol
Ik had jarenlang erg last van ernstige migraine wat mijn dagelijks leven erg beïnvloedde. De neuroloog schreef eerst topiramaat en propranolol voor voor een profylaxe werking, helaas zonder resultaat. Ik gebruik nu metoprolol en ik heb nog maar zelden migraine! Het was wel even wennen in het begin: ik was de eerste 2 weken erg misselijk en had regelmatig last van diarree. [lees meer...]Ook ben ik snel heel duizelig als ik 'te snel' opsta. De misselijkheid en diarree zijn verdwenen na 2 weken, de duizeligheid na opstaan en kortademigheid zijn helaas gebleven. Maar alles beter dan 3 keer per week migraine! Ik ben erg tevreden over dit medicijn, maar je moet wel echt even wennen de eerste 2 weken. Helaas blijven de klachten als duizeligheid bij opstaan en kortademigheid bij inspanning zolang je het middel neemt, maar je leert er snel mee omgaan.

Rizatriptan

17-09-2020 | Vrouw | 30
rizatriptan
Sinds mijn 18e last van migraine (vermoedelijk destijds ontstaan door wisseling merk anticonceptiepil). Geen aura en als ik rustig blijf liggen in het donker hoef ik niet over te geven, maar mijn gevoel van vrijheid werd er ernstig door ingeperkt. Ga maar eens een dagje naar Antwerpen als je niet weet of je nog normaal naar huis kunt... Jarenlang aangemodderd met paracetam[lees meer...]ol en ibuprofen, beiden zonder enig effect. Migrafin deed ook niks. Uiteindelijk Imigran neusspray gekregen en EINDELIJK had ik een betrouwbare aanvalsmedicatie. Maar omdat de neussprays onpraktisch waren om mee te nemen op een backpacktrip (en een extreem smerige nasmaak hadden) overgestapt op Rizatriptan. De tabletjes werken iets minder snel dan de neusspray en smaken nog steeds smerig (ik heb ze altijd bij me samen met wat smintjes tegen de smaak), maar ik ben erg tevreden. Als ik de pil op tijd inneem, werkt hij altijd. Alleen als ik te laat ben (als ik te lang twijfel of de hoofdpijn migraine is / de aanval doorzet of niet), dan moet ik er nog wel eens een uitzitten, net als wanneer ik met migraine wakker word, want ook dan ben ik te laat. Ik heb geen bijwerkingen opgemerkt, afgezien van een wat suf gevoel en afgenomen reactiesnelheid. Auto / motorrijden kan ik beter niet doen na inname, maar verder kan ik relatief normaal functioneren op werk etc. Dat geeft zoveel meer vrijheid!

16-09-2020 | Vrouw | 51
topiramaat
Topiramaat is een middel met gebruiksaanwijzingen...De artsen en mss de patienten zelf ook willen te snel naar de dosis die voorgeschreven staat...Ik heb het middel een aantal jaar geleden ook gebruikt en dat naast een andere medicijn...Wat een vreselijk medicijn dacht ik toen en ben ermee gestopt...Met alles overigens...Dat ging naar een paar jaar niet meer en moest weer [lees meer...]aan de medicijnen en ben weer begonnen met Topiramaar...Maar nu zoals de maker van het produkt zegt hoe je het moet gebruikten...En dat heet dus heeeeelllll langzaam opbouwen...Als je geen last meer hebt van de bijverschijnselen (dus je voelt je lekker bij de dosis 25 mg) dan ga je verhogen met nog een keer 25mg en dat doe je weer op dezelfde manier,,,, En zo tot je op de gewenste hoeveelheid zit die voorgeschreven is...En ja dat kan een paar maanden duren...En dat is met afbouwen hetzelfde....Langzaam....Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen vooral de mensen die het middel nieuw voorgeschreven krijgen...Succes iedereen.

16-09-2020 | Vrouw | 20
eletriptan
Na ongeveer een half uur na inname neem de hoofdpijn af. Ik heb ontzettend last van vermoeidheid. Kan met moeite activiteiten uitvoeren zonder in slaap te vallen.

14-09-2020 | Vrouw | 53
candesartan
Na 40 jaar ernstige migraine was dit voor mij de oplossing! Ik kreeg een heel leven terug. Toch moet ik af en toe stoppen met de medicatie omdat de gewrichtspijn en spierpijn dan te pijnlijk worden. Met name heupen, knieën, enkels en lies doen enorm pijn. Ik hoop dan altijd dat de migraine over is maar ik moet dan toch wel weer opbouwen met medicatie.

14-08-2020 | Vrouw | 64
eletriptan
Relpax of Eletriptan gebruik ik al sinds het op de markt kwam. En ik hoop dat het nooit uit het assortiment verdwijnt, want ik ben er heel tevreden over en ken geen werkend alternatief. Ik ben 63 en heb migraine-aanvallen sinds mijn 13-e, ik heb dit jaar dus mijn 50-jarig migrainejubileum en zoals elke heftige migrainelijders weet: migraine is een ware hel. Geen andere[lees meer...] pijn en geen ander ziekzijn komt er bij in de buurt qua mate van ellende. Net als veel anderen kreeg ik heel vroeger het heftige Imigran. Ik denk dat ik daarvan wel diverse chronische bloedsomloopproblemen aan over heb gehouden, want dat stond bekend als paardenmiddel. De komst van de triptanen was daarom een innovatieve uitkomst. Ik heb destijds een paar middelen van de triptanen geprobeerd en Relpax is voor mij de beste. Een wondermiddel is het niet, want ik krijg het zelfs met Relpax niet altijd gegarandeerd voor elkaar een migraineaanval weg te drukken, maar aan de andere kant, soms lukt het zelfs met een kwart van 40 mg Relpax: (*doorknippen met een apothekersknippertje). Echt lekker ben ik na een succesvol Relpaxje gedurende een dag of twee dagen meestal ook niet, maar dat zijn peanuts vergeleken met een migraineaanval. En dat je dan kan blijven functioneren, dat je een noodzakelijke reis kan ondernemen of een feest bij kan wonen, dat is geweldige winst. Relpax maakt het leven daadwerkelijk leefbaarder!!!

Rizatriptan

06-08-2020 | Vrouw | 53
rizatriptan
Al jaren migraine gewone pijnstillers waren niet effectief. Sinds enkele jaren gebruik ik dit middel, eerst Maxalt nu t goedkopere rizatriptan en het werkt goed tegen de hoofdpijn bij migraine. Nadeel is wel dat je er flink suf van wordt en wat misselijk. t middel kan soms niet aanslaan maar bij mij is dat 8 vd 10 x wel.

Zomig

05-08-2020 | Vrouw | 47
zolmitriptan

04-08-2020 | Vrouw | 64
eletriptan
Dit medicijn helpt mij erg goed bij een migraine aanval. Alhoewel ik bij een heftige aanval toch nog hoofdpijn blijf houden. Maar dat duurt maar 1 dag. Ik merk dat ik na jarenlange migraine niet meer tegen kan dat ik uit de running ben. Dat maakt mij chagrijnig en licht depressief. Ben erg moe in periode van migraine en dat komt volgens mij van de Relpax. Maar zonder zou e[lees meer...]en vreselijke ramp zijn. Ik probeer het nog wel eens maar dan lig ik 3 dagen in bed met overgeven en al. Dus uiteindelijk happy dat deze medicatie bestaat!

Sanalgin

08-07-2020 | Vrouw | 71
paracetamol / propyfenazon / coffeine
Het enige wat echt en snel helpt is Sanalgin. Paracetamol alleen geeft weinig verlichting. Heel vervelend, dat het nu al maanden niet leverbaar is.

03-07-2020 | Man | 35

03-07-2020 | Man | 35

26-06-2020 | Vrouw | 18
metoprolol
Al jaren had ik last van hevige migraine aanvallen. Toen ik 17 was, begon ik met 100 mg metoprololsuccinaat. Ondanks dit kreeg ik toch nog aanvallen, zij het in veel mindere mate. Na een ander medicijn te hebben geprobeerd (en daar heel naar van te zijn geworden) ging ik terug naar metoprololsuccinaat, maar dan 150mg op aanraden van de neuroloog die mij behandelde. Dit hee[lees meer...]ft de migraine aanvallen bijna geheel verminderd. Ik ben heel tevreden over dit medicijn tot dusver. De enige bijwerkingen die ik heb ondervonden zijn kortademigheid (intensief sporten wordt hierdoor lastig) en ik ben 1x flauwgevallen.

12-06-2020 | Vrouw | 48
candesartan
Werkt zeer effectief en weinig last van bijwerkingen bij mij

Zolmitriptan

09-06-2020 | Vrouw | 40
zolmitriptan
Maandelijks 1 of 2 dagen migraine. Normale pijnstillers als paracetamol werkt niet met als gevolg dat ik ontzettend ziek kan worden van migraine. (braken, barstende hoofdpijn, slecht zien, kan niet meer functioneren, enz) Herken de migraine meestal direct, neem 1 tablet zolmitriptan en probeer even te gaan liggen. Meestal val ik direct in slaap en voel ik me na een uurtje[lees meer...] weer fit. Ik heb geen last van bijwerkingen van het medicijn. Voor mij een wondermiddel.

08-06-2020 | Vrouw | 50
propranolol
Propranolol werkte zo'n 40%, daar was ik eerst blij mee, maar had nog geen leven zo met aanvallen van 2,5 dag en mega spugen.. Last vd bijwerkingen dus van 120 terug gegaan naar 80. Na 17 jaar op candersartan over dat helpt veel beter tegen migraine, minder bijwerkingen maar heb wel ook veel hogere dosis.

08-06-2020 | Vrouw | 50
candesartan
Ik heb mijn hele leven al zware migraine, alles al geprobeerd, hiervoor 17 jaar propranolol, sinds september candersartan. Eerst 3 maanden doodziek geweest, veel migraine, maar waarschijnlijk was dat het afkicken van de bètablokkers. Na 5 maanden verminderde mijn migraine, frequentie en hevigheid. Kreeg rizatriptan in combinatie met 2 eletriptan voor de aanvallen, wat in h[lees meer...]et begin nog 3 dagen migraine waren, werd nu 1. Dit is het eerste middel in 50 jaar wat mij hoop geeft, ik heb nu al een heel ander leven.

Depakine

07-06-2020 | Vrouw | 55
valproinezuur
Heb sinds ongeveer mijn 45 ste jaar hevige migraine, 3 aanvallen per week, erg misselijk, overgeven en ondraaglijke pijn. Alles geprobeerd candesartan, topimaraat, de nieuwe medicijnen aimovig en emgality. Niks werkt alleen depakine. Ook in alternatieve circuit alles geprobeerd maar zonder enig resultaat. Ik slik 1500 mg depakine in tabletten van 500 mg. De bijwerkingen[lees meer...] zijn niet mals maar het is het enigemedicijn dat enigszins werkt. Het aantal aanvallen is verminderd naar plusminus 1 per week, soms 2, ze zijn minder pijnlijk en de triptanen , in mijn geval fromirex, werken beter. Dus ondanks bijwerkingen neem ik depakine Omdat ik niet meer tegen die verschrikkelijke pijn kan.

03-06-2020 | Vrouw | 37
topiramaat
Van de neuroloog topiramaat voorgeschreven gekregen, preventief tegen de migraine. Opbouwfase 1 pil per week erbij, einddosis 2 pillen 's ochtends van 25mg per stuk en 2 pillen 's avonds van 25mg per stuk totaal dus 100mg. Aan het begin alleen last van tintelingen in vingers en tenen en smaakverandering. Na 2 weken 100mg flink ziek, misselijk en blijvend overgeven. Dit hee[lees meer...]ft een aantal dagen geduurd, 1,5 week later weer hetzelfde. Misselijkheid is niet meer weggegaan. Hierdoor had ik geen eetlust meer en moest mezelf dwingen te eten. Ook omeprazol bracht geen verlichting. 24/7 Misselijk zijn is geen leven, daarom in overleg met de neuroloog na bijna 3 maanden gebruik besloten te stoppen met de topiramaat. In de afbouwfase, want je mag niet gelijk stoppen, veel hoofdpijn en nog steeds misselijk. Misselijkheid is zelfs 2 dagen na de laatste pil nog niet weg. Blijkbaar blijft topiramaat nog een aantal dagen in je lichaam. Voor sommige misschien de oplossing voor migraine, maar het heeft bij mij niks gedaan ben er alleen maar heel erg ziek van geweest en ben nog steeds niet volledig hersteld.

24-05-2020 | Man | 29
propranolol
Werkt perfect als preventief middel tegen migraine. Heb actavis, aurobindo en sandoz gehad, vooral bij die laatste begonnen bijwerkingen duidelijk op te treden. Vanaf toen wilde ik afbouwen, binnen enkele dagen/weken voelde ik mij fitter, energieker en ging mijn libido omhoog.

Sibelium

25-04-2020 | Vrouw | 19
flunarizine
ik gebruik dit voor migraine en slapenloosheid

23-04-2020 | Vrouw | 59
sumatriptan
Ik gebruikte jaren sumatriptan 50 mg bij migraine met erg goed resultaat. Vaker was dit 5 tot 7 x per maand. In 2017 opgehaald met de ambulance...hartinfarct In datzelfde jaar nog 6 keer met ambulance opgehaald tot ik de zevende keer Met spoed naar Venlo moest voor een hartkatherasatie via de pols. De arts was zeer verbaasd dat ik zo vaak sumatriptan slikte en raa[lees meer...]dde me aan om hier met mijn neuroloog over te gaan praten. Al mijn vaten waren goed open. Omdat dit de vaten verkrampt. Niet alleen in het hoofd maar door je hele lichaam. Ook het hart dus. In overleg met de neuroloog gestopt hiermee. Zwaardere pijnstillers gekregen waar ik me redelijk mee kon helpen. Nu in aanmerking gekomen voor de injectie pen. Heb gelukkig nooit meer hartkramp gehad. Naar mijn mening en die van de arts in Venlo waarschijnlijk door de sumatriptan de verkramping van het hart gekregen en door zuurstoftekort het infarct.

20-04-2020 | Vrouw | 26
topiramaat
Gestart met gebruik op aanraden van neuroloog, al jaren last en nu besloten preventief iets te gaan slikken na heel wat andere medicatie te hebben geprobeerd. (bèta blokker had ik nare bijwerkingen van) Begonnen met het slikken van 1 tablet 25 mg voor het slapen gaan, zodat de ergste bijwerkingen er ook weer uitgeslapen worden, dit was een goede tip van mijn neuroloog. I[lees meer...]k had na 1 week moeten ophogen naar 50 mg, dit heb ik bewust niet gedaan, ik dacht laat ik eens kijken wat die 25 mg voor effect heeft. Elke aanval minder is er één. Dit is heel lang goed gegaan ( 3 maanden) pas hierna ben ik gaan ophogen naar 50 mg. Ik ben er van overtuigd dat ik daarom ook veel minder bijwerkingen heb. Mijn lichaam heeft aan dit medicijn kunnen wennen. ik zit momenteel op 75 mg (sinds twee weken) ( 1 's ochtends en 2 's avonds). Nu krijg ik pas last van bijwerkingen. (tintelingen in vingers, opgejaagd gevoel, slecht slapen, overdag duf en slaperig en slecht op woorden komen) ik ben ongeveer 5 kilo kwijt over ongeveer 6/7 maanden. Of dit geheel door dit medicijn komt kan ik niet zeggen. Mijn tip is dus, indien mogelijk, bouw langzaam(!) op. Dit scheelt een heleboel bijwerkingen waardoor je er veel langer profijt van hebt. Zelf met 1 tablet was ik al geholpen. (van elke week 1/2 aanvallen naar 1 per 1/2 maanden)

14-04-2020 | Man | 57
metoprolol
Gebruik dit medicijn nu alweer 2 jaar naar tevredenheid, maar er 1 ding wat ik over dit medicijn wil weten. Nl is een bijwerking dikke buik krijgen? Bedoel dus gewichtstoename?

09-04-2020 | Man | 70
sumatriptan
ben nu 70 jaar en heb al migraine vanaf m,n 20e. van alles al geprobeerd. zelfs imigraninjecties…...hielpen wel maar gingen op het laatst pijn doen.....gebruik nu sumatriptan 100 mg tabletten.....bij voelen aankomen van aanval neem ik die in...meestal binnen 30 min. weer het ventje....zelden hoef ik er 2 per dag te nemen......heb totaal geen last van bijwerkingen...ha[lees meer...]d ik bij de injecties wel (ging m,n hele lijf tintelen).

07-04-2020 | Vrouw | 18
propranolol
Ik heb draaiduizeligheids aanvallen, hierdoor begint alles om me heen te draaien en zak ik door mijn benen kan dan 1 week weinig tot niks. Ook heb ik zulke aanvallen zonder dat ik omval. ze denken nu migraine zonder hoofdpijn. Slik deze medicijnen nu 5 maanden en heb nog geen aanval meer gehad.

Paracetamol

24-03-2020 | Man | 41
paracetamol
Door inname verminderen effecten van hoofdpijn (migraine) zodat ik kan slapen in een donkere kamer om zo door de aanval heen te komen. Hierdoor blijf ik nog steeds misselijk, braken en verlies een volledige dag. Bij sumatriptan moet ik even door de eerste 2u maar kan wel aan de slag en heb nog zeker 3/4 van de dag een behoorlijk normale dag.

24-03-2020 | Man | 41
sumatriptan
Al sinds mijn 6j herrinner ik me wekelijkse aanvallen van migraine met hoofdpijn op het voorhoofd, afwisselen boven een van de ogen of in het midden. Deze gingen telkens gepaard met misselijkheid, braken en duurden een dag waarop ik niets kon doen buiten in een donkere kamer liggen. Pogingen tot vermijden van bepaalde voeding, sporten, drank... leverenden allemaal niets[lees meer...] op. Gebruik medicatie ging van standaard prijstillers Perdolan tot Dafalgan over codeine naar opnieuw Dafalgan tot deze tot 8 x per dag ging. Daarna ben ik een keer overgestapt op onderhoudsmedicatie maar omdat ik hier zo suf van werd dat ik om 18u in slaap viel stopte ik weer. Sinds 2 jaar (ben nu 41) stelde mijn huisarts Sumatriptan voor. Wat een verschil! Nu neem ik een pilletje van 50mg samen met 1 pijnstiller in wanneer ik een aanval voel opkomen en zo'n 2u later is deze volledig verdwenen. Het gebruik van pijnstillers is hierdoor drastisch verminderd maar ik kan niet buiten zonder een sumatriptan in mijn zak. Momenteel gebruik ik er zo'n 2-7 per maand omdat ik toch mijn gebruik van medicijnen tracht te beperken om gewenning te voorkomen. Het komt al voor dat de hoofdpijn op eenzelfde dag weer opduikt... Tot op heden het enige product dat mij van mijn hoofdpijn vanaf help.

23-03-2020 | Vrouw | 27
topiramaat
3 jaar terug begon ik met 100 mg, ik had 5 aanvallen per dag. Ik had na een aantal dagen beruiken al direct minder aanvallen en minder heftig. Hierdoor kin ik weer leven en zijn bijwerkingen nooit opgevallen. Ik slik nu na 3 jaar nog maar 25 mg af en toe merk ik dat een aanvallethe er door heen probeert te komen maar dit zet nooit door. Ik denk achteraf wel dat ik er wat s[lees meer...]uffer door was maar verder niks. Ik ga nu eindelijk afbiuwen en stoppen. Zonder zit medicijn had ik geen leven!

Advil

04-03-2020 | Vrouw | 60
ibuprofen
Mijn hele leven heb ik zware migraine. Advil doet bij mij helemaal niets en ik erger mij heel erg aan de reclame. Maakt mij ontzettend kwaad. Niet echt bevorderlijk voor acceptatie van migraine, waar heel veel mensen totaal niets van weten en het onderschatten. "Wat nou migraine, neem een Advil". Migraine is een erge hersenaandoening en wordt zo niet serieus genomen. Als e[lees meer...]en Advil de oplossing is wat zeur je dan. Alleen voorgeschreven migraine medicijnen zoals Sumatriptan helpt mij en ook niet altijd waardoor ik een Naproxen erbij neem dat meestal wel helpt.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2407)
Depressie (1955)
Angst & paniekstoornis (1862)
Hoge bloeddruk (1366)
Blaasontsteking (972)