Ervaringen met Amitriptyline

amitriptyline

gewichtstoename gebrek aan emoties constipatie afwezigheid van menstruatie

Fibromyalgie (65 meningen)
Slapeloosheid (55 meningen)
Hoofdpijn (35 meningen)
Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-05-2020 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Gekregen om te slapen, eerst 10 mg en daarna 20. Hielp voor mij helaas niet voldoende. Ben overgestapt op escitalopram met bupropion in de ochtend. Mijn slaap is hiermee uiteindelijk verbeterd.

13-05-2020 | Vrouw | 57
amitriptyline (10mg)
Heeft iemand ervaring met verschil in werking van merken amitriptyline 10mg? Ik krijg ze voorgeschreven ivm depressie en slaapproblemen. Had voorheen andere merk Sandoz. En werkte prima. Verhuisd en andere apotheek met merk BB. Geeft dit problemen n bijwerkingen bv

12-03-2020 | Vrouw | 84
amitriptyline (25mg)
THC vergroot de schadelijke bijwerkingen van Amitriptyline. Ben dus gestopt met dit medicijn en gebruik nu anderhalf uur voor het slapen gaan 3 druppels THC. Slaap als een roos, geen enkele bijwerking van THC.

19-02-2024 | Man | 31
Spanningshoofdpijn
Na jarenlang spanningshoofdpijn gehad te hebben en vele andere dingen te hebben geprobeerd en mij geen raad meer te weten ben ik op onderzoek uit gegaan. Amitriptyline kwam voorbij, maar waarom zou ik een antidepressiva gaan slikken als ik niet depressief was? Dus ik stelde het uit. Na nog meer onderzoek bleek dit middel ook een positief effect te hebben op mijn prikke[lees meer...]lbare darmen en angsten. Ik was om en stelde het voor aan mijn huisarts. Omdat wij al vele oplossingen hebben geprobeerd in de afgelopen jaren, ging hij akkoord en vertelde dat dit middel positief effect kon hebben. Na hier gelezen te hebben wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn was ik wat aan het aarzelen, maargoed.. beter wat bijwerkingen dan de pijn en ongemak die ik al had. De eerste week had ik geen enkele bijwerking. Ik sliep heerlijk. De 2e week merkte ik een lichte sufheid en concentratie problemen. Nu zat ik ook tegen een burn-out aan, dus dat kon de symptomen ook versterken. De spanningshoofdpijn zou pas gaan verminderen na maanden gebruik, maar dit bleek al veel sneller. Na 1,5 week was mijn spanningshoofdpijn zo goed als weg. Na 2 weken begon ik trek te krijgen in producten die ik had geskipt in mijn dieet omdat deze vele ongemakken gaven. Nu ruim 3 maanden later kan ik zeggen dat de prikkelbare darn zo goed als weg is. Ik kan eten wat ik wil, zonder pijn en een opgeblazen gevoel. Ik slaap heerlijk (soms wat overactief aan het dromen). De scherpe randjes van de angst is iets afgenomen en vooral de spanningshoofdpijn is weg. Soms komt het 'volle hoofd' gevoel wel terug bij overprikkelling. Maar wanneer ik dan even een stap terug neem en afleiding zoek, verdwijnt dit ook weer. Ik ben dus zeer tevreden over dit middel!

19-01-2024 | Man | 77
Reumatoïde artritis
Ik heb gordelroos in mijn gezicht enop mijn hoofd. Dit heb ik sinds November 2021 . De zenuwpijnen zijn met pregabaline en 10 mg. Amitriptyline redelijk onder controle te houden.Ik neem deze 10 mg. In een uur voordat ik naar bed ga en slaap dan de hele nacht door.Ook overdag heb ik vaak slaap en kan daardoor geen auto meer rijden. Verder heb ik geen last van bijwerking.

17-01-2024 | Man | 67
amitriptyline (25mg)
Na jaren vermoeidheid van slecht slapen en rare hallucinaties en rusteloze benen en slaapparalyse

12-01-2024 | Man | 35
Pijn (algemeen)
Lees de gebruiksaanwijzing goed door. Probeer bij een lichte dosering (ik gebruik 10 mg) het een uur tot een half uur voor het slapen gaan in te nemen. Het stimuleert je slaap, komt in diepere slaap, gaat op den duur dromen (droomde voorheen nooit) Bij mij zeer effectief. In de zin van scherpe randen van de pijn weg nemen. Ik heb chronische pijnen na een ongeval, dan komt [lees meer...]in combinatie met enkele paracetamol na 2 jaar voor mij deze medicatie als het best passend na voren. Bij meer gebruik (proberen deze op het meest handige moment van de dag in te nemen) dat je bijvoorbeeld tussen bepaalde tijden thuis bent en niet meer weg hoef met bijvoorbeeld een auto. Dit omdat je er gewoon enorm slaperig van kan worden. Ook uitkijken met feestjes en alcohol. Een drankje kan zeker, maar er absoluut mee uitkijken in combinatie.

10-10-2023 | Man | 42
Overspannen/burn-out
Ik ben nu in mijn tweede burnout die vrij rap naar de eerste kwam. Vijf jaar eigenlijk al aan het tobben. Ik heb met name last van overprikkeling. Ik merk dat amitriptyline echt helpt in het herstel, ik slaap beter en kan (mede daardoor) meer prikkels aan. Mijn arts vermoedde dat mijn zenuwstelsel te gevoelig is afgesteld en amitriptyline dan kan helpen. De bijwerkingen[lees meer...] waren in het begin heel duidelijk, doodmoe van 10mg, maar verdwenen ook vrij snel. Na twee maanden een tevreden gebruiker met nu 35 mg per dag. Denk dat ik dit voorlopig zo ga houden.

02-10-2023 | Man | 82
amitriptyline (10mg)
het is voor prikkelde benen . en kon daar door niet in slaap vallen. maar het help weinig ben gestopt. en ben nu bezig naar een ander zieken huis. en dat ben ik een keer geweest eerst nog onderzoeken en bloed onder zoek en een schan

17-08-2023 | Man | 60
amitriptyline (10mg)
Nu half jaar 20 Mg Kon totaal niet meer inslaap komen Van wietolie met THC tot Cbd slaapthee slaaptherapie blokjes omlopen enz enz Dit middel werkt perfect! half uur voor slapen innemen en slaap in en door! In de ochtend beetje duf rustig wakker worden met paar bakken koffie! Top

31-05-2023 | Man | 59
amitriptyline (10mg)
Na pregabaline voor neuropathie en zenuwsensaties in armen, benen en lijf, nieuwe diagnose: neurologische disregulatie. .. dus amitriptyline! Heel suf een week, bij ophoging (zonder begeleiding huisarts wel benoemd als vervolgstappen) begon het enorm klotsen van mijn maag. Op de klachten deed het verder niets.

27-02-2023 | Man | 58
amitriptyline (10mg)
Na het afbouwen van 30 jaar Depakine vanwege epilepsie bleef ik met dubbel zoveel energie zitten. Inslapen geen probleem maar na 3uur klaar wakker. 10mg Amitriptyline bleek voldoende om door te slapen. Na verloop van tijd kon ik van dagelijks gebruik afbouwen naar 3x in 10 dagen. Want de kwaliteit van slaap is wel minder met pil. Helaas ontwikkelde er migraine waarna ik [lees meer...]advies kreeg om weer doorlopend te slikken. Migraine kwam hiermee onder controle. 1x in de 6 weken i.p.v. 6 xi n 1 maand. Helaas ontwikkelde na een paar jaar depressie. Migraine blijft weg sinds de lockdowns. Ben helemaal gestopt en depressie neemt af. Doorslapen blijft lastig. Nu weer af en toe 10mg.

22-02-2023 | Man | 45
amitriptyline (25mg)
Ik lees vrij veel negatieve ervaringen. Jarenlang zelf alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen. Het is zeer effectief bij het bijstrijden van de zenuwpijn In de zenuw. Het lukt weinig andere pijnstillers dit effect te sorteren. Eerst paar jaar op 25mg gezeten (erg tevreden), later op 50mg (ook erg tevreden). Beetje sufheid in het begin en bij dosisverhoging Tijdelijk [lees meer...]inderdaad het geval. Verder versterkt het de eetlust iets, wat je zou kunnen compenseren door meer te bewegen omdat je minder pijn hebt. Het heeft ook zeker een bepaald effect tegen angst (het exacte type angst heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ook in het algemeen rustiger door. Maar beste mensen, geef het middel aub een kans, het heeft zijn gebruiksaanwijzing, maar in uw eigen belang. Zeker bij pijn en specifiek zenuwpijn. Het is het enige effectieve middel tegen de zenuwpijn in de zenuw. (naast een paar andere veel sterkere antidepressiva, maar zijn niet geschikt)

12-01-2023 | Man | 65
amitriptyline (50mg)
Gordelroos
Ik gebruikte amitriptyline tegen de zenuwpijn bij gordelroos. Ben ermee gestopt omdat ik twee keer “Out” ging en tegen de grond smakte als gevolg van serieuze duizeligheid. Ben nu ruim een maand gestopt maar mijn eten is smakeloos of ronduit smerig, daarnaast is mijn bloeddruk aanmerkelijk hoger dan voorheen (was normaal is nu te hoog).

04-01-2023 | Man | 58
Pijn (algemeen)

26-12-2022 | Man | 56
amitriptyline (150)
Neem sinds 18 november amitriptyline. Ik zit nu op 150 mg per dag sinds 17 december. Ik merk geen enkele verbetering van mijn depressie, eerder een verslechtering van mijn depressie.