ziekte

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ADHD

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ADHD

Risperdal

29-07-2022 | Man | 30
risperidon
ADHD
toen ik in eindjaren 90, 2000, 8 jaar was, geboren op 1992. Kreeg ik de diagnose, MCDD > Pdd-nos > En adhd. ik kreeg voorgeschreven 3x daags dus sochtends, savonds, en smiddags, 2ML, met zo'n spuitbusje via mond, dit was zeer vervelend, het maakte me zo ongelovenlijk suf, dat ik niet eens meer kon opletten in de klas, en de helft van de tijd lag te slapen. het was zee[lees meer...]r vervelend want het voede mijn onzekerheden ook heel erg! aangezien ik zeer dik was geworden, terwel ik eigenlijk nooit dik was geweest, mijn tiener jaren zijn hierdoor letterlijk verpest vanwegen onzekerheden, durfde ik niet eens een strak tshirtje aan te doen ofzo. laat staan een tanktopje. toen in mijn tiener jaren, werden de medicatie verlaagt naar 1 ml, 3x daags, het voelde ook niet veel anders als eerst, ook zeer veel moeite met uitbed komen, opstaan, en over het algemeen mijn onzekerheden, hoofdpijn soms ook, en kloppend angstig gevoel van stikken op de borstkast. ( ook zeer awkward... had ik een soort van man boobs ondervonden... kneep ik ooit eens in.... en er kwam een soort wit achtig melk spul uit, schrok me eigen dood hierdoor. ) eenmaal 19, toen ik bij doctor aankwam, toen zijden ze tegen mij, je hebt helemaal geen adhd, zo kom je niet over, ik ben een zeer rustige jongen sinds een jaar of 17 tm nu. eenmaal van die troep af, ben ik met 1 jaar, van 95 kilo, naar 72 gegaan, ( mijn ideale gewicht ) en nu gaat het stukken beter Mijn advies: Begin er niet aan...

24-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2017 2x gediagnosticeerd met adhd, omdat ik zelf tegen problemen aanliep in mijn dagelijkse functioneren. Op school kon ik nauwelijks docenten volgen en informatie opslaan. Ik maakte geen aantekeningen en als ik die maakte, was het enorm rommelig waar ik uiteindelijk niks mee deed. Over het algemeen was ik erg prikkelbaar en had nog moeite om emoties te regule[lees meer...]ren. Ik ging vaak in discussie waarbij ik snel vergat waar het überhaupt over ging en waarom ik zo kwaad werd. Begrijpen ging heel lastig, maar ook mezelf laten horen op een rustige manier. Ik ervaarde enorm emoties en gedachtes tegelijkertijd, waardoor ik aan het einde van de dag mezelf moest isoleren om tot rust te kunnen komen. Dat was natuurlijk tijdelijk want je hebt geen controle over hoe je brein werkt en moet telkens twee keer zoveel moeite doen dan andere mensen om ‘normaal’ te zijn. Ik heb 3 keer medicatie geprobeerd. Hielp niks. Ik heb milde voor van Tourette, deze verergerde best veel. Zelf ben ik best dun, heb een bmi van 16.5. Daarom slaat medicatie ook niet goed aan en ervaarde ik veel bijwerkingen. Ik heb het over dexamfetamine en methylfenidaat. Sinds 3,5 maanden gebruik ik Elvanse, die ik alleen op verzoek kreeg. Tot mijn verbazing werkt deze medicatie best goed. Mijn tics zijn heel weinig. Ik denk nu vlotter en begrijp sneller. Mijn hoofd is minder vol met onnodige gedachtes, die spelen nog af op de achtergrond, maar kan ze wel makkelijker negeren. Ik heb meer controle over mijzelf. Ook ben ik minder gevoelig geworden. Bij zelfde problemen reageer ik heel kalm en ik besef dat ik eerst probeer te begrijpen voordat ik reageer. Met school opdrachten gaat het ook veel beter. Al let ik nog steeds niet goed op, ik kan veel beter prioriteiten stellen en voordat ik telaat ben, mijn zaken voor elkaar brengen. Bijv. Aantekeningen van een ander vragen voordat ik starks in tijdsnood kom te zitten. Ik onthoud ook veel beter, dat is vooral fijn wanneer ik in gesprek ben met iemand. Ik voel me aanwezig en dat maakt me mentaal ook sterker. Negatieve kant is dat ik al dun was en nu 3 kilo ben afgevallen en niet voldoende slaap. Normaal kan ik 12 uur doorslapen, maar nu wordt ik na 6 à 7 uur wakker. Opzich geen probleem, maar met school of werk is dat minder fijn.

21-07-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Begonnen met 1x een 20 mg capsule, vrijwel niks van vernomen. Dat een week volgehouden en toen op eigen initiatief maar 2 tegelijk genomen. Was toen redelijk tevreden met de werking, geen bijwerkingen alleen wel uitgewerkt rond 3 uur. Nu 40mg pillen gekregen en nog een 30 voor om 2 uur in de middag. Allen nu krijg ik hartkloppingen en word ik onrustig van deze dosering? Pa[lees meer...]ar dagen met de 40 begonnen maar toen maar de dag met 30 begonnen, en nog steeds last van deze bijwerkingen. Neem nu ook nog een 30 pil om 2 uur maar bijwerkingen worden nu erger in de avond en ik kan niet slapen, concentratie in de ochtend wel redelijk verbeterd maar in de avond nauwelijks verschil. Twijfel of ik even door moet zetten in de hoop dat de bijwerkingen verdwijnen. Ook beetje in de war dat ik nergens last van had bij 2x 20mg maar wel bij 1x 40? Iemand hier ook ervaring mee? En blijkbaar werkt de pil wel langer dan ik dacht, maar dan alleen het wakker blijven deel?

Concerta

15-07-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik heb eerst bijna een jaar 36 mg genomen maar ik merkte dat ik er steeds minder van begon te merken en dat ik er juist onrustiger van werd, ik had ook wel last van duizeligheid, hartkloppingen en geen honger gevoel. Ik ben dus overgestapt naar 54 mg in de hoop dat het beter zou werken. ik voel me minder druk in me hoofd en het duizelig zijn werd minder. mijn geen honger [lees meer...]hebben werd wel erger. de hartkloppingen blijven ook wel maar hetgeen wat mij het meeste stoort is wanneer ik niets te doen heb en dus wil rusten op de bank lukt het niet. ik word erg onrustig dan en zelfs agressief omdat ik niets te doen heb maar wel te veel energie. ik vind het goed spul als ik naar school toe moet of moet werken maar verder niet.

11-07-2022 | Man | 8
ADHD
Begint pas te werken na 1,5 a 2u na inname (staat wel zo vermeld in de bijsluiter). Werkt zeker geen 14 uur, eerder 8 uur. 's Morgens voor inname precies een enorme rebound en 's avonds als het uitgewerkt is een kleine rebound. Redelijk duur om zo weinig effectief te zijn en zo kort te werken.

04-07-2022 | Vrouw | 28

03-07-2022 | Man | 34
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

30-06-2022 | Vrouw | 47
ADHD
Alle medicatie gehad. De methylfenidaat en de dexamfetamine vlakte mij zeer af. Tot op niveau van cognitie. Dat laatste was echt onacceptabel. Dus lange tijd geen medicatie geslikt. Nu dus de Elvanse 20 mg. Ik heb gemerkt als ik het op nuchtere maag inneem en later een kopje koffie neem dan schiet ik letterlijk in de speed-stand en hoef ik de hele dag niet te eten en te dr[lees meer...]inken en kan ik beter sporten. Ik dwing mijzelf echter wel om goed te eten. Dus wat er dan in gaat is vooral gezonde voeding. Wanneer ik het na een ontbijtje inneem scheelt dit heel veel. Geen speed stand en stuk minder gedempte eetlust en raak sneller buiten adem met cardio sporten. Verder heb ik wel last van hartkloppingen en lijkt het of mijn zicht blury is. Ook af en toe beetje duizelig. Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn opvliegers overdag wegblijven! Geweldig! Daarnaast heb ik een erfelijke lage bloeddruk dus die is nu eigenlijk zoals die zou moeten. Wellicht ervaar daardoor ook minder last van vermoeidheid bij sporten. Enfin, wel bijwerkingen maar niet altikd ongewenst. Dit maakt dat ik het soms een tijd niet neem en dan weer een periode wel.

29-06-2022 | Man | 22
ADHD
Werkt slecht werd er letterlijk gek van.

Wellbutrin XR

29-06-2022 | Man | 22
bupropion
ADHD
Medicatie voor adhd normale middelen hadden geen effect en daarom met verpleegkundige specialist gekozen voor welbrutin omdat adhd een sterke comibiliteit heeft met depressies het helpt me te functioneren het is geen wondermiddel maar het feest je net ff die extra schop onder je kunt die je met adhd nodig hebt.

26-06-2022 | Man | 58
ADHD
Trillen spieren, kort lontje en drukker dan normaal. Aantal weken gebruikt maar ben nu gestopt. Maakt de kwaal alleen maar erger.⁰

Zopiclon

21-06-2022 | Vrouw | 18
zopiclon

20-06-2022 | Vrouw | 29
ADHD
Super tevreden over de medicatie. Slik het in combinatie met een anti depressiva en het versterkt elkaar in werking waardoor het goed werkt. Als bijwerking in het begin wat droge mond en minder eetlust. Dit meteen doorgepakt en gaan afvallen, nog een positieve bijkomstigheid voor mij.

20-06-2022 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben als kind al gediagnostiseerd met ADHD. Op de middelbare school ben ik begonnen met het slikken van Concerta 54. Dit heeft mij toen goed geholpen (om mijn examens te kunnen behalen), maar na 2,5 jaar was ik de somberheid, extreme hyperfocus en het niet kunnen eten zat. Ik ben toen gestopt en ben ook niet overgestapt naar een ander medicijn. 10 jaar later, na e[lees meer...]en hoop vallen en opstaan toch besloten om opnieuw, samen met een psychiater, te gaan kijken naar eventuele medicatie die beter bij mij zou passen. De eerste en de beste! De psychiater schreef mij Elvanse voor 20 mg om mee te proberen. De eerste 2-3 dagen voelde ik mij 'raar'. Als ik mij zo zou blijven voelen was ik direct weer gestopt, maar ik heb doorgezet. Na dag 4 voelde ik mij geweldig. Het medicijn voelde ik niet meer zo hard binnenkomen, geen opgejaagd gevoel meer, geen slapeloosheid en absoluut geen somberheid meer. Na 2 weken is mijn dossering verhoogd naar 30 mg. Het voelt als rust, eindelijk mijn werk af kunnen maken, minder error-momenten op een dag, minder boos/gefrustreerd, beter uit mijn woorden kunnen komen en vooral beter naar mijzelf kunnen luisteren. Ik voel mij herboren! ongelooflijk.. ik zou willen dat ik 10 jaar geleden dit middel al had ontdekt, wat had dat mij een hoop ellende bespaart. Mijn tip aan jou: Als je je de eerste dagen wat rot en raar voelt door het medicijn, probeer het nog even vol te houden.. wie weet heeft het bij jou ook 4 dagen nodig om het gewenste effect te mogen ervaren.

Ritalin

14-06-2022 | Man | 38
ADHD
Bij mij een hele slechte ervaring. Op het begin had ik een heel blij gevoel en kon hard werken. Maar na twee jaar gebruik ben was ik een totaal wrak geworden met veel kwalen. Bijwerkingen zijn zeer ernstig. Zoals verhoogde oogdruk en dode vingers met een soort reuma als gevolg en overal tintelingen. Daarnaast ongekende stemmingswisselingen, met zeer hoge pieken en zeer ang[lees meer...]stige dalen. Toen ik stopte, moest ik twee weken als een junk afkicken. Maar ben zo blij, alle bijwerkingen zijn weg, en ben liever wat vaker mezelf dan een zwakke robot.

13-06-2022 | Vrouw | 19
ADHD
Tentin werkt voor mij goed. Het werkt veel beter dan de Ritalin die ik hiervoor nam. Wel merk ik dat de slaapproblemen bij Tentin erger zijn dan bij Ritalin. Verminderde eetlust is hetzelfde. Andere bijwerkingen zoals spanning, angst, buiten adem zijn en hartkloppingen heb ik veel minder dan met Ritalin. Als je niet tevreden bent met Ritalin of ander methylfenydaat zou ik[lees meer...] tentin (of andere dexamfetamine) zeker aanraden.

03-06-2022 | Man | 44
ADHD
Zelf heb ik ADHD en gebruik van medicatie zorgt voor mij dat ik focus weet te houden, zaken kan ik nu ook daadwerkelijk kan afmaken. Minder afleiding door randzaken en verzand raken in alle afleidingen wat weer tot een verloren dag leidt.

Strattera

03-06-2022 | Vrouw | 21
atomoxetine

03-06-2022 | Vrouw | 21

Concerta

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben nadat ik mijn diagnose adhd/ass kreeg begonnen met methylfenidaat. Eerst op de kortdurige variant daarna op langdurig 30/54 mg. Het duurde redelijk kort voordat ik verschil merkte maar elke keer voelde het alsof het nog niet genoeg was om goed te functioneren. In overleg met de arts besloten dat ik 54mg + 1/2 kortdurige van 10 mg mocht nemen. Dit ging opzich goe[lees meer...]d maar steeds bleef het gevoel van meer nodig hebben hangen. De bijwerkingen werden er ook met elke verhoging erger. Ik had last van hartlkloppingen, een rusteloos gevoel door verhoogde adrenalinelevels, dromerigheid en slapeloosheid (vooral op de dag). Het was niet dat het niets deed want mijn focus, emotieregulatie en energie gingen er wel op vooruit maar de bijwerkingen waren het niet waard. Ik ben overgestapt naar elvanse caps 30 mg lisdexamfetamine en dat werkt echt prima. Minder bijwerkingen en meer controle.

30-05-2022 | Vrouw | 17
ADHD
Ik neem deze medicatie nu al een paar maanden (6?) en het is zeer effectief. Het is voor mij niet geheel bijwerking-vrij maar de bijwerkingen zijn goed te doen, ik krijg voor het hogere adrenalinelevel een beta blocker genaamd propranolol. Door propranolol gaat ook mijn bloeddruk naar beneden. Ik merkte al vrij snel dat het effect had (na een weekje) want ik heb veel m[lees meer...]eer energie, ik ben een stuk stabieler als het gaat om emoties en ik kan een hoop verdragen als het gaat om prikkels (ik heb ook de diagnose ass). Ik merk nu dat het naar mate van tijd steeds effectiever werkt, ik merk dat ik elke paar weken mijn grens (als het gaat om prikkels) iets kan verleggen ivm de medicatie en therapie. Ik ben ooit begonnen op methylfenidaat en zat daar op 54/74 mg per dag en dat gaf me erge bijwerkingen, dit is echt vele malen beter voor me. Als het gaat om slapeloosheid is het gewoon zaak het zo vroeg mogelijk in te nemen en het te timen zodat de rebound niet zo erg is. Ik gebruik ook tentin erbij om zo nodig rebound te voorkomen of meer energie te hebben. Ik hoop dat mijn erg uitgebreide verhaal iemand kan helpen een beslissing te nemen!

Oxazepam

23-05-2022 | Vrouw | 34
oxazepam
ADHD
Na 18 jaar wiet als zelfmedicatie te hebben gebruikt,wou ik het anders aanpakken! Door adhd klachten kon ik mij slaap niet pakken. Het helpt om in te slapen en goed door te slapen. Pak ik dit niet,schiet ik zo 25 keer wakker in een nacht.

22-05-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Met tentin voel ik mij de iets betere versie van mijzelf. Gelukkig word ik geen robot zoals bij ritalin/methylfeniaat. Daarvan krijg ik veel meer hyperfocus en motivatie, dat is even prettig voor wanneer het echt nodig is, maar voor het dagelijks leven is het voor mij teveel. dan herken ik mijzelf niet meer, met tentin wel. Eigenlijk voel ik niks van de tentin, behalve wan[lees meer...]neer ik het niet slik. Dan gaat het opzich ook wel oké, maar met tentin ben ik net iets stabieler. De kers op de taart zal ik het maar noemen. Juist omdat het mij een steuntje in de rug geeft voel ik mij genoodzaakt om mijn ervaring hier te plaatsen, helaas nemen de slechte ervaringen de overhand terwijl het voor mij net dat laatste zetje in de goede richting geeft.

Amfexa

21-05-2022 | Man | 21
ADHD
Vertaling: Begon met de behandeling met dextroamphetaminesulfaat met een onbekend merk, vermoedelijk Teva, of een andere generiek, beginnend bij 5 mg, zeer weinig bijwerkingen en effectieve behandeling voor dosering. 10 mg leek weinig tot niet meer effectief bij het gebruik van het merk amfexa, veronderstelde dat dit te wijten was aan de titratiedosering en een teken om m[lees meer...]ijn dosis te verhogen. bij 15 mg, schijnbaar zeer effectief bij het verminderen van symptomen, met weinig bijwerkingen, geen klachten, opnieuw merk amfexa. 20 mg was de laatste verhoging van de titratie en zorgde voor briljante symptoomverlichting + beheersbare bijwerkingen met het merk amfexa. bij het opnieuw vullen van mijn recept van amfexa voor opnieuw 20 mg en het gebruik van deze nieuwe batch medicatie, ENORME bijwerkingen en geen symptoomvermindering. Bijwerkingen van onmiddellijke stemmingswisselingen en symptoomvermindering werden aangetoond binnen een of twee dagen na deze nieuwe batch medicatie. Mijn symptomen van deze batch zijn als volgt - depressie, angst, kaakklemmen, spierpijn , vermoeidheid, erg sterk slapeloosheid. Dit is nog nooit zo gebeurd onmiddellijk noch met een dergelijke bijwerking als bij deze partij medicatie, 2000106 van het merk amfexa. Ik kon de oorzaak van zo'n grote verandering in hoe ik me voel en hoe mijn aandoening is behandeld niet vinden, het kostte me 3 weken om te vinden wat er veranderd was, en na het zoeken naar amfexa heb ik vele anderen zien lijden aan bijwerkingen. (originele tekst: Began treatment using Dextroamphetamine sulphate with unknown brand, presumably Teva, or another generic, starting at 5mg, very few side effects and effective treatment for dosage. 10mg seemed little to no more effective using the amfexa brand, presumed this was due to the titration dosage and a sign to increase my dose. at 15mg, seemingly very effective at symptoms reduction, with few side effects, no complaints, again amfexa brand. 20mg was last increment of titration, and provided brilliant symptom releif + managable side effects with amfexa brand. upon refilling my prescription from amfexa for again 20mg, and using this new batch of medication, HUGE side effects and zero symptom reduction. Side effects of immediate shift of mood, and symptom reduction where shown within one or two days of this new batch of medication, my symptoms from this batch are as follows - Depression Anxiety Jaw clenching Muscle Pain Fatigue, very strong Insomnia This has never happened so immediately nor with such adverse reaction as with this batch of medication, 2000106 by amfexa brand. I couldnt find the cause of such a big change in how I feel and how my condition has been treated, it took me 3 weeks to find what changed, and after searching about amfexa I have seen many others suffering from side effects.)

16-05-2022 | Man | 65
Heel herkenbaar!

Methylfenidaat

07-05-2022 | Man | 54
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

29-04-2022 | Vrouw | 26
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

28-04-2022 | Vrouw | 6
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

25-04-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2786)
Angst & paniekstoornis (2238)
Depressie (2238)
Hoge bloeddruk (1595)