Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

16-04-2021 | Vrouw | 15
amitriptyline (25mg)
Ik neem dit medicijn al enkele maanden en ben hierdoor vaak moe, overdag wil ik slapen en als ik dan slaap dan slaap ik soms 14 uur aan een stuk. De migraine is wel weg maar je hebt geen energie, ook wordt ik vaak verdrietig en krijg ik zelfmoordgedachtes. (RED. : Als u zich niet goed of depressief voelt, raad ik u aan om naar uw arts te gaan en om begeleiding te vrage[lees meer...]n. Iemand die goed naar u luistert en u begeleid bij de problemen die u heeft. Als uw arts dat zelf niet kan, laat u dan doorverwijzen naar iemand anders.)

26-01-2023 | Vrouw | 19
amitriptyline (25mg)
Ik kreeg dit medicijn eerst voor chronische pijn. Nu heeft het daar nog niet echt voor gewerkt, maar buiten de pijn heb ik ook pds en een angststoornis. Bij mijn pds merk ik dat mijn darmen veek rustiger zijn, waardoor ik ook mildere krampen heb. Op mijn angststoornis merk ik het beste. Ik heb nog wel angst en durf nauwelijk naar buiten, maar ik heb minder last van paniek.[lees meer...] Ook als mijn ptss getriggerd word blijft de paniek eigenlijk wel weg. Ik doe nog wel veek overdenken vanwege mijn angst, maar ik ben een stuk rustiger. Dit is heel fijn. Ik kreeg in het begin nachtmerries totdat ik er eenmaal aan wendde. Toen kreeg ik een hogere dosis en had ik niet echt nachtmerries, maar het waren wel nare dromen. Hier kan ik prima mee om gaan en slaap er gelukkig niet skechter door. Ook is het opstaan in de ochtend lastiger, maar dit heeft tot nu toe geen problemen gegeven. Ik neem deze bijwerking zeker voor lief aangezien het wel effect heeft voor mij.

21-09-2022 | Vrouw | 20
amitriptyline (10mg)
Ik heb erfelijke chronische pancreatitis, daardoor zenuwpijn in de alvleesklier en ACNES. Daarom ben ik 8 dagen geleden met amitriptyline gestart, voorheen oxycodon gebruikt, maar daardoor was mijn kwaliteit van leven te laag. Helaas geeft de amitriptyline extreem veel bijwerkingen bij mij, dus mijn kwaliteit van leven wordt juist slechter inplaats van beter. De pijn is oo[lees meer...]k niet weg, ik ga het nog een week proberen, maar als het pijnstillende effect niet werkt en de bijwerkingen zo heftig blijven, ga ik stoppen.

10-10-2022 | Man | 23
Braken
Sinds 4 dagen slik ik dit medicijn tegen het chronisch braken. Niks hielp, waardoor we als laatste 'redmiddel' dit medicijn konden gaan gebruiken. De arts wees me op de bijwerkingen die konden opspelen. Ik had echter niet gedacht dat 1 zo'n klein bauw pilletje alls zou veranderen. Ik slik het medicijn voor het slapengaan, omdat je er heel slaperig van kan worden. Dat blijk[lees meer...]t maar weer.... De eerste avond 13 uur geslapen, 2e nacht 11 uur en de 3e nacht 12 uur. Heerlijk zeg dat pilletje, alleen dat je de hele dag door suf, moe en geen kracht in je lichaam hebt is wel heel vervelend. IIk merk dat ik rustiger in me hoofd ben en wat vlakkiger in mijn emoties. Ik voel ook geen spanningen meer. Wel lastig, want ik werk volledig onregelmatig (vroeg,laat,nacht). Hier moet ik nog even mijn draai in vinden. Ik hoop dat deze bijwerkingen van korte duur zijn, want braken......dat doe ik niet meer sinds dat ik het pilletje slik.

29-01-2023 | Vrouw | 24
amitriptyline (25mg)
Ik had jaren lang last van migraine, en nachtmerries. Uiteindelijk was vastgesteld dat ik een angst stoornis had, en een depressie. In 2016 zijn ze pas erachter gekomen dag ik een microprolactinoom had en in 2022 bleek het toch een adenoom te zijn. Dit kan drukken op de oogzenuw en je blind maken en/of onvruchtbaar. Ik heb dit medicijn jaren lang geslikt in mijn puberteit [lees meer...]en ik ben er maar liefst 10 kilo door aangekomen, toen ik stopte met slikken viel ik 12 kilo af.

09-02-2021 | Vrouw | 24
Artrose
Dit medicijn gekregen voor de zenuwpijn wegens artrose. Het medicijn haalt de scherpe kanten ervan af, maar de bijwerkingen zijn bij mij te heftig. De eerste week en nu soms nog steeds krijg ik na het slikken savonds hallucinaties. Ook voel ik mij weer een druktemaker en onrustig in mijn hoofd (somber) en ik loop de hele dag te piekeren. Ik heb veel gelezen dat mensen die [lees meer...]10mg slikken er steeds somberder en zelfs depressief van werden. Ik ga nu over naar pregabiline. Heb het nu 3 weken geslikt en ga het afbouwen totdat de strip op is. Heel jammer, want ik wilde het voor een langere tijd proberen. Deze gevoelens heb ik al een hele lange tijd niet meer gehad, dus ik schrik er ook wel van.

01-06-2022 | Vrouw | 27
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Jaren getwijfeld en nooit gebruikt. Puur door alle horror verhalen en ervaringen die ik online las. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn allen geneigd om alleen slechte ervaringen te delen. De goede nemen we geen tijd voor. Ik ben nu 5 dagen verder en de buikpijn is echt veel minder. Ik heb altijd enorme buikpijn en afgelopen week wederom koliek aanvallen. Dus toch besl[lees meer...]oten te beginnen, met tranen en veel angst voor de medicijnen. Uiteindelijk zo blij dat ik ben begonnen. De bijwerkingen vallen hier echt gigantisch mee. Einde dag ben ik wat vermoeid en een draaiend gevoel, overdag een beetje duf en een droge mond niet in extreme vorm. Tot op heden geen buikpijn! En blijf ik voorlopig gewoon gebruiken.

26-10-2020 | Vrouw | 28
amitriptyline (10mg)
Heeft enigszins geholpen vooral om spieren te laten ontspannen. Je merkt dat je vicieuze cirkel hebt doorbroken en kunt opletten op je mond-gedrag, stress en voeding. Je hebt wel meer energie en als je problemen hebt met angst zal dat minder worden. Maar wat heb ik enorme zenuwpijn van gekregen. Overal pijn vooral aan me benen waar ik eerder nooit had.Denk dat ik die kl[lees meer...]achten chronisch heb overgehouden. Daarnaast heb ik last gehad van verstopping. Precies na stop van medicatie is het wel over. Maar echt denk na als je dit middel wilt nemen. Chronische zenuwpijn gaat nooit meer weg.

04-02-2022 | Man | 29
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb een aantal jaren Amitriptyline geslikt, 25 mg, voor mijn prikkelbaar darmsyndroom. Door de medicijnen kon ik eindelijk weer normaal alles eten. Ik had af en toe nog wel last, maar niet meer vaak als zonder medicijnen. Ik ben in die tijd ook veel aangekomen qua gewicht. Ik zei dat tegen de psychiater die ik op dat moment had. Maar hij zei: Alles wat je eet doe je zel[lees meer...]f. Omdat het al een tijd goed ging, wilde ik stoppen. Ik heb toen afgebouwd en ben uiteindelijk een half jaar gestopt. Toen begon de buikpijn en verstoppingen weer. Ik heb toen weer medicijnen genomen. De drang naar moeten eten kwam weer terug. Ik kon niet stoppen met eten en at soms wel een halve taart of 1 pak koekjes per dag. Ik moest constant eten, ook al wilde ik het zelf niet. Ik werd er helemaal gek van en ben toen weer gaan afbouwen met de medicijnen. Nu, 3,5 maand na het stoppen, heb ik nog steeds die eetbuien. Het neemt gelukkig wel wat af, maar het is zeker nog niet weg. Ik wil vooral zeggen dat die eetbuien door de medicijnen komen. Laat je niet gek maken door de arts dat je dit zelf doet. Ik ben in totaal meer dan 30 kilo afgevallen op eigen kracht, dus als het door mezelf kwam, zou ik dat ook niet gekund hebben.

27-11-2021 | Vrouw | 29

29-10-2020 | Vrouw | 29
amitriptyline (25mg)
Amitriptyline 25mg gekregen tegen slapeloosheid. Bij mij deed dit middel helemaal niks. Dag erna voelde ik me super depri en ben ik er meteen mee gestopt.

23-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Ik ben een half jaar geleden met amitriptyline begonnen. Ik kreeg het in eerste instantie voorgeschreven voor spanningshoofdpijn. Maar aangezien het ook een antidepressivum is reageerde ik er heel slecht op in combinatie met de antidepressiva die ik al slikte. Na overleg met mn arts besloten om alleen nog maar amitriptyline te slikken en er ging echt een wereld voor me ope[lees meer...]n. Met m'n oude antidepressiva was ik in een korte tijd heel veel kilo's aangekomen en daar was ik echt ongelukkig door, ik was veel te zwaar en zat daardoor heel slecht in m'n vel. Toen ik alleen maar amytriptyline ging slikken vlogen de kilo's er van af. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo maar voor mij werkte dat heel goed. Ik slik nu elke dag 10 mg voor het slapen en die lage dosering is voor mij prima. Ik slaap ook beter en m'n depressieve klachten zijn goed te handelen. Wel heb ik nog steeds altijd last van een hele droge mond en dat is soms wel vervelend. Is wel de enige bijwerking die gebleven is na de eerste paar weken. Mijn spanningshoofdpijn is ook een stuk beter te behappen, het haalt het niet helemaal weg. Maar waar ik eerst elke avond huilend op de bank zat van de pijn heb ik er nu alleen nog maar last van als ik te druk ben geweest. Al met al heeft het mijn kwaliteit van leven een heel stuk verbeterd!

10-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (25mg)
Na de bevalling, scheiding, verhuizing, het zorgen voor mijn zieke moeder... Ik viel in een zware depressie (wist niet dat het een depressie was) met veel zelfmoordgedachten over hoe de wereld beter zou zijn zonder mij en voelde me waardeloos. Ik had ook last van paniekaanvallen en veel angst. Ik heb citalopram geprobeerd, maar werkte niet voor mij, het maakte het alleen m[lees meer...]aar erger. De eerste 2-3 weken op 50 mg amitryptiline was ik een groente, was duizelig, erg traag, moe, kon niet nadenken en een hele zin zeggen, kon absoluut geen auto of fiets rijden. Na ongeveer 3 weken van de ene op de andere dag was het weg. Samen met mijn depressie. Mijn gedachten veranderden volledig en ik voelde dat het gewicht van mijn borst was afgenomen. Toen realiseerde ik me hoe slecht ik het vroeger deed. Ik heb mijn leven nu op de rails en samen met het creëren van een gezonde routine, eetgewoonten en beweging voel ik me weer een normale ik en kan ik weer levensvreugde vinden. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen. Sommige bijwerkingen bleven, namelijk af en toe duizeligheid en een droge mond, maar zeker de positieve effecten die het op mijn leven had waard. ////(Originele tekst: After giving birth,divorce, moving, taking care of my sick mum… I fell into heavy depression (didn’t know it was depression) with lots of suicidal thoughts as to how the world would be better without me and felt worthless. I also suffered from panic attacks and lots of anxiety. I tried citalopram but didn’t work for me, just made it all worse. The first 2-3 weeks on 50mg amitryptiline I was a vegetable, was dizzy, very slow, tired, couldn’t keep a thought and say a whole sentence, definitely couldn’t drive a car or a bike. After about 3 weeks from one day to another it was gone. Together with my depression. My thoughts completely changed and I could feel like the weight off my chest has lifted. It was then that I realised how badly I was doing before. I got my life on track now and together with creating a healthy routine, eating habits and exercise I feel like a normal me again and can find joy in life again. I think it it worth giving it a try. Some side effects remained nameli occassional dizziness and dry mouth but definitely worth the positive effects it had on my life. )

23-05-2020 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Gekregen om te slapen, eerst 10 mg en daarna 20. Hielp voor mij helaas niet voldoende. Ben overgestapt op escitalopram met bupropion in de ochtend. Mijn slaap is hiermee uiteindelijk verbeterd.

19-02-2024 | Man | 31
Spanningshoofdpijn
Na jarenlang spanningshoofdpijn gehad te hebben en vele andere dingen te hebben geprobeerd en mij geen raad meer te weten ben ik op onderzoek uit gegaan. Amitriptyline kwam voorbij, maar waarom zou ik een antidepressiva gaan slikken als ik niet depressief was? Dus ik stelde het uit. Na nog meer onderzoek bleek dit middel ook een positief effect te hebben op mijn prikke[lees meer...]lbare darmen en angsten. Ik was om en stelde het voor aan mijn huisarts. Omdat wij al vele oplossingen hebben geprobeerd in de afgelopen jaren, ging hij akkoord en vertelde dat dit middel positief effect kon hebben. Na hier gelezen te hebben wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn was ik wat aan het aarzelen, maargoed.. beter wat bijwerkingen dan de pijn en ongemak die ik al had. De eerste week had ik geen enkele bijwerking. Ik sliep heerlijk. De 2e week merkte ik een lichte sufheid en concentratie problemen. Nu zat ik ook tegen een burn-out aan, dus dat kon de symptomen ook versterken. De spanningshoofdpijn zou pas gaan verminderen na maanden gebruik, maar dit bleek al veel sneller. Na 1,5 week was mijn spanningshoofdpijn zo goed als weg. Na 2 weken begon ik trek te krijgen in producten die ik had geskipt in mijn dieet omdat deze vele ongemakken gaven. Nu ruim 3 maanden later kan ik zeggen dat de prikkelbare darn zo goed als weg is. Ik kan eten wat ik wil, zonder pijn en een opgeblazen gevoel. Ik slaap heerlijk (soms wat overactief aan het dromen). De scherpe randjes van de angst is iets afgenomen en vooral de spanningshoofdpijn is weg. Soms komt het 'volle hoofd' gevoel wel terug bij overprikkelling. Maar wanneer ik dan even een stap terug neem en afleiding zoek, verdwijnt dit ook weer. Ik ben dus zeer tevreden over dit middel!

18-02-2024 | Vrouw | 31
amitriptyline (10mg)
Na 3 jaar pijn onder het schouderblad (vermoeden is intercostale neuralgie) eindelijk verlichting. Mijn pijn is van een gemiddelde 7 naar een 1 of 2 gegaan. Hierdoor kan ik weer prettiger bewegen, zonder nadenken huishoudelijk taken doen, en een hele dag werken (pc) zonder pijn savonds. Ik heb ook 0.0 bijwerkingen. Conclusie: niet pijnvrij, wel aanzienlijke verlichting waa[lees meer...]rdoor weer meer kwaliteit van leven.