amitriptyline

Fibromyalgie (60 meningen)
Slapeloosheid (51 meningen)
Hoofdpijn (34 meningen)
Spanningshoofdpijn (19 meningen)
Pijn (algemeen) (19 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Reumatoïde artritis (12 meningen)
Hernia (10 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-04-2021 | Vrouw | 15
amitriptyline (25mg)
Ik neem dit medicijn al enkele maanden en ben hierdoor vaak moe, overdag wil ik slapen en als ik dan slaap dan slaap ik soms 14 uur aan een stuk. De migraine is wel weg maar je hebt geen energie, ook wordt ik vaak verdrietig en krijg ik zelfmoordgedachtes. (RED. : Als u zich niet goed of depressief voelt, raad ik u aan om naar uw arts te gaan en om begeleiding te vrage[lees meer...]n. Iemand die goed naar u luistert en u begeleid bij de problemen die u heeft. Als uw arts dat zelf niet kan, laat u dan doorverwijzen naar iemand anders.)

23-12-2019 | Vrouw | 18
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Na diagnose van PDS kreeg ik dit aangescreven. Als jongvolwassene werd mij gewaarschuwd dat ik ernstige bijwerkingen zou krijgen en met name suicidale. Nou ben ik niet echt een suicidaal persoon van mezelf maar ik kreeg ze idd wel van dit medicijn, maar liefst 5 dagen lang had ik last van angst, suicidale gedachten, buikpijn en moeheid. Na de 5e dag werd alles stukken mind[lees meer...]er en hielp het ongeveer wel. Conclusie: het helpt wel maar je moet er wel even doorkomen, door die extreme bijwerkingen en dat is zeker geen eitje.

03-10-2019 | Vrouw | 19
Aangezichtspijn
Door beschadigde kaakspier door operatie dit medicijnen voorgeschreven gekregen , om mijn kaakspieren te verslappen zodat ik met kaakfysio bezig kon.

10-06-2019 | Vrouw | 22
amitriptyline (25mg)
Begonnen met dit medicijn op 1xd 25mg tegen zenuwpijn. nu zit ik op 3xd 25mg zodat het ook als antidepressiva werkt. In het begin en bij het ophogen veel last van slaperigheid, ik kon tot wel 12u slapen in de nacht, en overdag ook weer een paar uur. Ook merkte ik toename van eetlust, ben ik zelf erg blij mee. Het werkt goed tegen de zenuwpijn in mijn hand (beknelde zenuw)[lees meer...] en tegen de nachtelijke pijn in mn voeten en benen. tegen het tintelen van mn hand en voeten doet het niet veel helaas, maar ben er verder erg tevreden over.

13-11-2019 | Vrouw | 23
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Tijdje geleden amitriptyline (10mg dagelijks) geprobeerd voor mijn PDS, eerste tijd erg veel last gehad van de bijwerkingen. Duizelig gevoel, alsof ik helemaal van de wereld was. Het heeft nauwelijks geholpen voor mijn buikklachten of diarree. Ik had een hogere dosis kunnen proberen maar omdat ik nog steeds veel last had van de bijwerkingen leek dat geen goed plan en ben i[lees meer...]k gestopt.

09-02-2021 | Vrouw | 24
Artrose
Dit medicijn gekregen voor de zenuwpijn wegens artrose. Het medicijn haalt de scherpe kanten ervan af, maar de bijwerkingen zijn bij mij te heftig. De eerste week en nu soms nog steeds krijg ik na het slikken savonds hallucinaties. Ook voel ik mij weer een druktemaker en onrustig in mijn hoofd (somber) en ik loop de hele dag te piekeren. Ik heb veel gelezen dat mensen die [lees meer...]10mg slikken er steeds somberder en zelfs depressief van werden. Ik ga nu over naar pregabiline. Heb het nu 3 weken geslikt en ga het afbouwen totdat de strip op is. Heel jammer, want ik wilde het voor een langere tijd proberen. Deze gevoelens heb ik al een hele lange tijd niet meer gehad, dus ik schrik er ook wel van.

13-05-2019 | Vrouw | 24
amitriptyline (10mg)
Ik loop al meer dan een jaar met erge migraine aanvallen en gewone hoofdpijn wat bijna dagelijks is migraine aanval +- 1x per week , heb hiernaast fibromyalgie waarvoor ik 2x daags tramadol en 4x zaldiar gebruik. Metoprolol gehad voor migraine als onderhoud en daarnaast nog medicatie om migraine aanval te verhelpen op dat moment. Vorige week bij huisarts geweest zijn voor[lees meer...]stel was stoppen met tramadol en hiervoor in de plaats amitriptyline gezien je van tramadol ook hoofdpijn kunt krijgen en amitriptyline ook goed werkt bij fibromyalgie. Zoals gezegd geprobeerd en sinds ik geen tramadol meer gebruik en de amitriptyline hiervoor in de plaats gebruik ben ik van mijn hoofdpijn en migraine af! heerlijk eindelijk eens geen hoofdpijn te hebben.

28-05-2019 | Vrouw | 26
Spanningshoofdpijn
Ik heb last van een continue druk op mijn hoofd. Die gepaard gaat met pijnlijke spieren in het hele lichaam. Ik ben op aanraden van mijn neuroloog na lang wikken en wegen toch maar de amytriptiline 10mg gaan gebruiken. Ik had erg last van een opgezette buik en een lichtelijk suf gevoel. Wel was het pijnlijke gevoel in mijn spieren verminderd. Wat betreft mijn hoofdpijn is [lees meer...]er weinig veranderd. Ik ben dan ook na een week gestopt want de opgezwollen buik voelde heel onaangenaam. Ook had ik last van een onrustige nachtrust.

01-06-2022 | Vrouw | 27
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Jaren getwijfeld en nooit gebruikt. Puur door alle horror verhalen en ervaringen die ik online las. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn allen geneigd om alleen slechte ervaringen te delen. De goede nemen we geen tijd voor. Ik ben nu 5 dagen verder en de buikpijn is echt veel minder. Ik heb altijd enorme buikpijn en afgelopen week wederom koliek aanvallen. Dus toch besl[lees meer...]oten te beginnen, met tranen en veel angst voor de medicijnen. Uiteindelijk zo blij dat ik ben begonnen. De bijwerkingen vallen hier echt gigantisch mee. Einde dag ben ik wat vermoeid en een draaiend gevoel, overdag een beetje duf en een droge mond niet in extreme vorm. Tot op heden geen buikpijn! En blijf ik voorlopig gewoon gebruiken.

26-10-2020 | Vrouw | 28
amitriptyline (10mg)
Heeft enigszins geholpen vooral om spieren te laten ontspannen. Je merkt dat je vicieuze cirkel hebt doorbroken en kunt opletten op je mond-gedrag, stress en voeding. Je hebt wel meer energie en als je problemen hebt met angst zal dat minder worden. Maar wat heb ik enorme zenuwpijn van gekregen. Overal pijn vooral aan me benen waar ik eerder nooit had.Denk dat ik die kl[lees meer...]achten chronisch heb overgehouden. Daarnaast heb ik last gehad van verstopping. Precies na stop van medicatie is het wel over. Maar echt denk na als je dit middel wilt nemen. Chronische zenuwpijn gaat nooit meer weg.

18-01-2020 | Man | 28
Nekklachten
Gister voor het eerst geslikt en voelde me al na een uur beroerd worden. Ik kon er niet door slapen omdat ik paniekerig werd door het middel, daarnaast overmatig gezweet vannacht... was gewoon doorweekt. Toen ik s’ ochtends opstond was ik kots misselijk en draaierig. Heb echt nog tot einde van de ochtend me heel raar gevoelt. Voor mij een reden om dit middel niet verder[lees meer...] te slikken. Ik heb het er niet voor over om eens allerlei super irritante bijwerkingen te hebben voordat het misschien gaat helpen. Moet natuurlijk ook nog gewoon mijn werk kunnen doen en daar hoort autorijden ook bij!

04-02-2022 | Man | 29
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb een aantal jaren Amitriptyline geslikt, 25 mg, voor mijn prikkelbaar darmsyndroom. Door de medicijnen kon ik eindelijk weer normaal alles eten. Ik had af en toe nog wel last, maar niet meer vaak als zonder medicijnen. Ik ben in die tijd ook veel aangekomen qua gewicht. Ik zei dat tegen de psychiater die ik op dat moment had. Maar hij zei: Alles wat je eet doe je zel[lees meer...]f. Omdat het al een tijd goed ging, wilde ik stoppen. Ik heb toen afgebouwd en ben uiteindelijk een half jaar gestopt. Toen begon de buikpijn en verstoppingen weer. Ik heb toen weer medicijnen genomen. De drang naar moeten eten kwam weer terug. Ik kon niet stoppen met eten en at soms wel een halve taart of 1 pak koekjes per dag. Ik moest constant eten, ook al wilde ik het zelf niet. Ik werd er helemaal gek van en ben toen weer gaan afbouwen met de medicijnen. Nu, 3,5 maand na het stoppen, heb ik nog steeds die eetbuien. Het neemt gelukkig wel wat af, maar het is zeker nog niet weg. Ik wil vooral zeggen dat die eetbuien door de medicijnen komen. Laat je niet gek maken door de arts dat je dit zelf doet. Ik ben in totaal meer dan 30 kilo afgevallen op eigen kracht, dus als het door mezelf kwam, zou ik dat ook niet gekund hebben.

27-11-2021 | Vrouw | 29

29-10-2020 | Vrouw | 29
amitriptyline (25mg)
Amitriptyline 25mg gekregen tegen slapeloosheid. Bij mij deed dit middel helemaal niks. Dag erna voelde ik me super depri en ben ik er meteen mee gestopt.

23-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (10mg)
Ik ben een half jaar geleden met amitriptyline begonnen. Ik kreeg het in eerste instantie voorgeschreven voor spanningshoofdpijn. Maar aangezien het ook een antidepressivum is reageerde ik er heel slecht op in combinatie met de antidepressiva die ik al slikte. Na overleg met mn arts besloten om alleen nog maar amitriptyline te slikken en er ging echt een wereld voor me ope[lees meer...]n. Met m'n oude antidepressiva was ik in een korte tijd heel veel kilo's aangekomen en daar was ik echt ongelukkig door, ik was veel te zwaar en zat daardoor heel slecht in m'n vel. Toen ik alleen maar amytriptyline ging slikken vlogen de kilo's er van af. Dit is natuurlijk niet voor iedereen zo maar voor mij werkte dat heel goed. Ik slik nu elke dag 10 mg voor het slapen en die lage dosering is voor mij prima. Ik slaap ook beter en m'n depressieve klachten zijn goed te handelen. Wel heb ik nog steeds altijd last van een hele droge mond en dat is soms wel vervelend. Is wel de enige bijwerking die gebleven is na de eerste paar weken. Mijn spanningshoofdpijn is ook een stuk beter te behappen, het haalt het niet helemaal weg. Maar waar ik eerst elke avond huilend op de bank zat van de pijn heb ik er nu alleen nog maar last van als ik te druk ben geweest. Al met al heeft het mijn kwaliteit van leven een heel stuk verbeterd!

10-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (25mg)
Na de bevalling, scheiding, verhuizing, het zorgen voor mijn zieke moeder... Ik viel in een zware depressie (wist niet dat het een depressie was) met veel zelfmoordgedachten over hoe de wereld beter zou zijn zonder mij en voelde me waardeloos. Ik had ook last van paniekaanvallen en veel angst. Ik heb citalopram geprobeerd, maar werkte niet voor mij, het maakte het alleen m[lees meer...]aar erger. De eerste 2-3 weken op 50 mg amitryptiline was ik een groente, was duizelig, erg traag, moe, kon niet nadenken en een hele zin zeggen, kon absoluut geen auto of fiets rijden. Na ongeveer 3 weken van de ene op de andere dag was het weg. Samen met mijn depressie. Mijn gedachten veranderden volledig en ik voelde dat het gewicht van mijn borst was afgenomen. Toen realiseerde ik me hoe slecht ik het vroeger deed. Ik heb mijn leven nu op de rails en samen met het creëren van een gezonde routine, eetgewoonten en beweging voel ik me weer een normale ik en kan ik weer levensvreugde vinden. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen. Sommige bijwerkingen bleven, namelijk af en toe duizeligheid en een droge mond, maar zeker de positieve effecten die het op mijn leven had waard. ////(Originele tekst: After giving birth,divorce, moving, taking care of my sick mum… I fell into heavy depression (didn’t know it was depression) with lots of suicidal thoughts as to how the world would be better without me and felt worthless. I also suffered from panic attacks and lots of anxiety. I tried citalopram but didn’t work for me, just made it all worse. The first 2-3 weeks on 50mg amitryptiline I was a vegetable, was dizzy, very slow, tired, couldn’t keep a thought and say a whole sentence, definitely couldn’t drive a car or a bike. After about 3 weeks from one day to another it was gone. Together with my depression. My thoughts completely changed and I could feel like the weight off my chest has lifted. It was then that I realised how badly I was doing before. I got my life on track now and together with creating a healthy routine, eating habits and exercise I feel like a normal me again and can find joy in life again. I think it it worth giving it a try. Some side effects remained nameli occassional dizziness and dry mouth but definitely worth the positive effects it had on my life. )

Amoxicilline (549) - Antibiotica - penicillines breedspectrum