Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

06-08-2021 | Man | 52
amitriptyline (10mg)
Na een hersenstaminfarct heb ik continu het gevoel dat de gehele rechterzijde van mijn lichaam in brand staat/bevroren is. De amytriptiline ben ik begonnen met 10 Mg per dag. Inmiddels zit ik op ‘sochtends en ‘savonds 50 Mg per dag. Soms heb ik het idee dat het de pijn juist verergert maar ik ben noodgedwongen een paar dagen gestopt en toen was de pijn niet te harden. Blij[lees meer...]kbaar heeft het dus wel enig effect. De volgende stap zouden morfinepleisters zijn maar dat zou betekenen dat ik dan geen auto meer mag rijden en dat zou ook weer andere gevolgen gebben.

03-07-2021 | Vrouw | 58
Rugklachten
Constant in in diepe slaap valt op de dag sinds het gebruik van Amitriptyline die ze hebben vervanging voor de Oxepam en diazepam waar ik goed op sliep ....nu slaap ik bijna geen nacht meer ,ook slik ik al 9 maanden methadon na beëindiging van de Oxycodon 20mg

20-05-2021 | Vrouw | 58
amitriptyline (10mg)
Bij opbouw veel klachten gehad. Daarna stabilisatie. Wisseling van merk geeft veel problemen. Sandoz ging goed. Bb helemaal fout binnen een week. Suïcidaal. Meerdere verplichte merkwisselingen met slecht resultaat. Teva gaat redelijk. Ook die nu niet meer leverbaar. Nu moet ik naar de nortriptriptyline. ik ben er bang voor na zoveel teleurstellingen. Stoppen is gezien [lees meer...]de thuissituatie ook niet handig.

15-05-2021 | Vrouw | 53
amitriptyline (25mg)
Overstappen op dit merk gaf een zeer vervelende en gevaarlijke bijwerking. Ik ben er mee gestopt. Voorheen had ik Sandoz, die ging wel. Mijn favoriet met weinig bijwerkingen (na een aantal weken gezakt) was centrafarm (wel de nederlandse !)..MAar de apotheek rommelt en besteld niet voorradig. Ze geven steeds ziekenfondsbeleid de schuld. En dat duurt nu al 3 jaar zo.

14-01-2021 | Vrouw | 35
Fibromyalgie
Heb anderhalf jaar dit medicijn gebruikt. Had veel minder fybro pijn. Maar mede door de bijwerkingen besloten te stoppen. Ik heb veel vocht vast gehouden, mijn buik/middel en bovenbenen. Ik ben nu sinds 3 dagen gestopt, t verschil is al zichtbaar. Droge mond is ook al een stuk minder! En voel me nu al veel beter, was hele dagen suf. Mijn partner vond me ook vlak, emotielo[lees meer...]os worden. Nu 2 slapeloze nachten achter de rug en veel hoofdpijn. Maar vastbesloten om het “afkicken” vol te houden! Als je start aan dit medicijn, hou heel goed in de gaten hoe de bijwerkingen zich ontwikkelen!

05-11-2023 | Vrouw | 51
amitriptyline (50mg)
Ik nam Amitriptyline wegen pds klachten en hopen dat ik beter ging slapen. Tegen pds klachten vernam ik met een al een verschil. Ik werd al 6 weken dat ik vroeg wakker wer en niet weer in een diepere slaap kom. Ik neem de Amitriptyline 50mg een uur voor het slapen in. Hads geen goede invloed op mijn slaap. Totdat ik ze in de ochtend innam werd mijn nachtrust gelijk een s[lees meer...]tuk beter. En de sufheid neem ik maar voor lief. Hoelaat nemen jullie de Amitriptyline in. Op internet zie ik 20u staan???

22-10-2023 | Vrouw | 68
amitriptyline (10mg)
Mijn vrouw kreeg na een chemokuur voor non- Hodgkin lymfklierkanker Amitriptyline voorgeschreven voor neuropathie pijn in haar voeten. Dit middel werkte prima in haar geval en had ook het “voordeel” dat het een antidepressiva is wat zij op dat moment best kon gebruiken. Nu na acht jaar is zij gelukkig nog steeds vrij van non-Hodgkin. Het enige bijverschijnsel dat zij ov[lees meer...]erhad van de chemokuren was chronische diarree. Talrijke onderzoeken heeft zij hiervoor ondergaan, o.a. darmonderzoek, ontlasting op kweek en steeds aangekaart bij de oncoloog. Mocht allemaal niet baten. Conclusie was steeds “uw darmstelsel is dermate beschadigd door de chemo dat hierdoor diarree ontstaat, u moet er mee leren leven” Na acht jaar wilde mijn vrouw mede door het negatieve nieuws over antidepressieve middelen stoppen en afbouwen van Amitriptyline onder begeleiding van de huisarts en dit is ook gebeurd. Het gevolg laat zich raden: de neuropathie in haar voeten liet zich weer heftig gelden, echter, de chronische diarree verdween en werd weer een “normale” ontlasting! Het hele verhaal voorgelegd bij de neuroloog en die vond dat de diarree bij mijn vrouw een typisch geval van pech was en heeft nu Nortriptyline voorgeschreven, weliswaar ook een antidepressiva, maar het werkt ook goed voor de neuropathie zonder chronische diarree! Conclusie: Na acht jaar tobben voor mijn vrouw heeft niemand onderkend dat Amitriptyline chronische diarree kan veroorzaken.

30-06-2023 | Vrouw | 32
Fibromyalgie
Dit medicijn haalt echt de scherpe randen van de pijn af, wat heel fijn is. Ik sliep er ook als een blok van, maar werd echter nooit uitgerust wakker. De sufheid die dit medicijn brengt is echt enorm en beïnvloedde mijn functioneren heel erg. Door zwangerschap en borstvoeding ben ik na 2 jaar gebruik er nu 10 maanden vanaf gestapt en ik wil er eigenlijk niet meer naar teru[lees meer...]g. Zelfs mensen om me heen merken dat ik nu veel meer energie heb en beter in mijn vel zit in vergelijking met toen ik de medicijnen nam.

16-06-2023 | Vrouw | 69
amitriptyline (25mg)
Geachte, Al sinds 2003 slik ik in overleg met mijn huisarts amitriptyline voor zenuwpijn en reumaklachten. Het medicijn heeft me tot nu goed geholpen. Ik slik 2x 25 mg per dag. Echter sinds ik mijn laatste herhaal medicijnen slik heb ik duidelijk bijwerkingen en nogal vors. Mijn idee is dat een medicijn van een en dezelfde fabrikant zal altijd hetzelfde zijn qua inhoud e[lees meer...]n dus geen verandering teweeg kunnen brengen. Waarom is mijn verandering dan zo heel erg anders. ?? Volgende week ga ik hier met mijn huisarts over praten want ik ben naarstig op zoek naar verklaring.. vriendelijke groet Loes

27-02-2023 | Man | 58
amitriptyline (10mg)
Na het afbouwen van 30 jaar Depakine vanwege epilepsie bleef ik met dubbel zoveel energie zitten. Inslapen geen probleem maar na 3uur klaar wakker. 10mg Amitriptyline bleek voldoende om door te slapen. Na verloop van tijd kon ik van dagelijks gebruik afbouwen naar 3x in 10 dagen. Want de kwaliteit van slaap is wel minder met pil. Helaas ontwikkelde er migraine waarna ik [lees meer...]advies kreeg om weer doorlopend te slikken. Migraine kwam hiermee onder controle. 1x in de 6 weken i.p.v. 6 xi n 1 maand. Helaas ontwikkelde na een paar jaar depressie. Migraine blijft weg sinds de lockdowns. Ben helemaal gestopt en depressie neemt af. Doorslapen blijft lastig. Nu weer af en toe 10mg.

30-11-2022 | Vrouw | 58
amitriptyline (10mg)
Ik gebruik dit tegen zenuwpijn van hernia, het helpt bij mij wel tegen de pijn, maar ik krijg er nare dromen en een vreemd angstgevoel van in mijn buik, kan het niet goed uitleggen, maar het is net of ik ergens heel erg van schrik, met name als ik wil gaan slapen, hopelijk kan ik er snel mee stoppen!

10-10-2022 | Man | 23
Braken
Sinds 4 dagen slik ik dit medicijn tegen het chronisch braken. Niks hielp, waardoor we als laatste 'redmiddel' dit medicijn konden gaan gebruiken. De arts wees me op de bijwerkingen die konden opspelen. Ik had echter niet gedacht dat 1 zo'n klein bauw pilletje alls zou veranderen. Ik slik het medicijn voor het slapengaan, omdat je er heel slaperig van kan worden. Dat blijk[lees meer...]t maar weer.... De eerste avond 13 uur geslapen, 2e nacht 11 uur en de 3e nacht 12 uur. Heerlijk zeg dat pilletje, alleen dat je de hele dag door suf, moe en geen kracht in je lichaam hebt is wel heel vervelend. IIk merk dat ik rustiger in me hoofd ben en wat vlakkiger in mijn emoties. Ik voel ook geen spanningen meer. Wel lastig, want ik werk volledig onregelmatig (vroeg,laat,nacht). Hier moet ik nog even mijn draai in vinden. Ik hoop dat deze bijwerkingen van korte duur zijn, want braken......dat doe ik niet meer sinds dat ik het pilletje slik.

21-09-2022 | Man | 39
Fibromyalgie
Dit medicijn reduceert pijnklachten enorm bij fibromyalgie en geeft een gunstige invloed op de slaap. Bij mij werkte het echter zeer versuffend en voelde mij een zombie. In mijn hoofd voelde ik mij ontspannen maar ik kwam tot niks meer.

23-04-2022 | Vrouw | 34
amitriptyline (25mg)
200 mg.> depressie. Ik lees veel lage doseringen. Ik lees weinig over de hoogte van de bloedspiegels bij andere. Ik lees weinig over of de persoon gereguleerd of directe afgifte gebruikt. Hier mijn ervaring. Ik gebruik 200 mg voor depressie. Het gaat op geleide van bloedspiegel. Ze meten in bloed de hoeveelheid Amitriptylline Nortriptylline Som = alles opgete[lees meer...]ld. Voor mij gaf het werking vanaf 3 maanden op bloedspiegel soms 154. Ik heb vaak geprobeerd af te bouwen maar dit lukt niet ivm ernst ontwenningsverschijnselen. Ook via taperingsstrips geprobeerd, maar helaas ( per 1 mg per week). Ik gebruik het middel nu 10 jaar. Er bestaat gereguleerde afgifte en directe afgifte. Voorheen was fabrikant de lundbeck de enige met gereguleerde afgifte maar stopte met produceren. Ik kreeg toen directe afgifte en dit ging totaal mis. Geprobeerd alles in 1 inname. 2 inname tijdenm 3 inname tijden. Mis, opname. Toen ander middel ( ssri) werkte ook niet. Nu maakt de regenboogapotheek in bavel amitriptylline gereguleerde afgifte voor mij. Dit word opgestuurd en vergoed.

01-11-2021 | Vrouw | 35
amitriptyline (25mg)
Na operatie aan voor en achterwand verzakking, kennelijk een zenuw geraakt.. . Het was vreselijk, ik kon niks meer. En nu met de hoogste dosering amitripteline kan ik alles zo'n beetje. Maar daarbij moet ik niet meer voorover bukken. Als ik een aantal keren buk, dan begint t met een gevoelige blaas en vervolgens kan ik niet meer opstaan door een heel zwaar gevoel wat mij b[lees meer...]lokkeert om nog op te willen staan..zo zwaar. Dus ik ben heel dankbaar voor dit medicijn..het zorgt ervoor dat ik mijn gezin nog kan draaien. 35 jaar

11-09-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Na een zware depressie met suidaliteit kreeg ik tijdens een opname dit middel voorgeschreven. Vooraf moest er een ecg gemaakt worden ivm evt hartklachten. Na een aantal weken werd het echt minder donker in mijn hoofd en verdwenen ook mijn suicidale gedachten en zag ik weer meer perspectief. Na een aantal maanden het middel geslikt te hebben kwam ik elke dag een beetje aa[lees meer...]n. Na 3 maanden was ik 12 kilo aangekomen. Dit kon ik niet accepteren hoe goed het middel ook werkte. In één keer gestopt. Twee weken vlogen mijn emoties en angst alle kanten op maar dat stabiliseerde daarna ook weer. Ik heb echt baat gehad bij het middel en als ik niet zo aan zou komen was ik er ook zeker verder mee gegaan.