Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

21-09-2022 | Man | 39
Fibromyalgie
Dit medicijn reduceert pijnklachten enorm bij fibromyalgie en geeft een gunstige invloed op de slaap. Bij mij werkte het echter zeer versuffend en voelde mij een zombie. In mijn hoofd voelde ik mij ontspannen maar ik kwam tot niks meer.

25-11-2021 | Vrouw | 39
amitriptyline (10mg)
Ik had al meer dan een jaar, na de geboorte van mijn dochter, last van ernstige slapeloosheid en hiermee gepaard gaande angstklachten (wat als ik weer niet slaap, paniek, etc). Ik heb van alles geprobeerd, incl. slaapmiddelen (benzo’s, wat een troep) maar het hielp allemaal weinig tot niks. Met amitryptiline ben ik steeds beter gaan slapen en na zo’n 2-3 mnd gebruik zelfs [lees meer...]weer volledige nachten. Zo ontzettend fijn na ruim een jaar gemiddeld zo’n drie uur per nacht te hebben geslapen!

02-09-2021 | Man | 39
amitriptyline (25mg)
Na hoelang van het innemen zie dan verschil dat je kan slapen

20-07-2022 | Vrouw | 40
Braken
Na jaren heel veel te hebben overgegeven door het cyclisch braken syndroom, ben ik uiteindelijk geadviseerd om amitryptiline te gebruiken. En wat heeft het me veel gebracht. Ik neem 25 mg per dag (8 maanden inmiddels) en alle aanvallen van het cyclisch braken zijn verdwenen. Eindelijk kan ik m'n leven weer oppakken. De bijwerkingen vallen wat mee, vooral een droge mond[lees meer...]. Ik ben dus tevreden met dit middel, al wil ik er uiteindelijk wel weer proberen mee te stoppen. Maar voorlopig nog niet, ik ben toch bang om dan weer een terugval te krijgen.

22-03-2023 | Vrouw | 41
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik deze ivm PTSS. Ik had heftige angst bijvoorbeeld tijdens auto rijden, nieuwe mensen ontmoeten, lang piekeren en kon niet slapen. Nu slaap ik als een roos, en ben ik fris wakker. Geen angst tijdens auto rijden. Maar… ik ben erg aangekomen. Goed er uit zien het is ook zeer belangrijk voor mij, dus ben bezig om medicatie af te bouwen. Enkel om de dag 25 mg

10-10-2023 | Man | 42
Overspannen/burn-out
Ik ben nu in mijn tweede burnout die vrij rap naar de eerste kwam. Vijf jaar eigenlijk al aan het tobben. Ik heb met name last van overprikkeling. Ik merk dat amitriptyline echt helpt in het herstel, ik slaap beter en kan (mede daardoor) meer prikkels aan. Mijn arts vermoedde dat mijn zenuwstelsel te gevoelig is afgesteld en amitriptyline dan kan helpen. De bijwerkingen[lees meer...] waren in het begin heel duidelijk, doodmoe van 10mg, maar verdwenen ook vrij snel. Na twee maanden een tevreden gebruiker met nu 35 mg per dag. Denk dat ik dit voorlopig zo ga houden.

12-06-2022 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Migraine gekregen na het doormaken van 2x corona. Vanalles geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk amitriptyline gekregen. Dit begon na 2 weken te helpen. Door longcovid naast migraine al meer dan een jaar een erg overprikkeld hoofd. Na 2 weken amitriptyline gebruik knapte mijn hoofd opvallend goed op! Ik gebruik het nu 5 maanden. Heb geen migraine meer en de overprikke[lees meer...]ling is zoveel Minder geworden dat ik langzaam maar zeker weer een normaal leven kan leiden. Ik slaap ook veel beter nu. Enige minpuntje is dat ik wel aankom in gewicht...

11-09-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Na een zware depressie met suidaliteit kreeg ik tijdens een opname dit middel voorgeschreven. Vooraf moest er een ecg gemaakt worden ivm evt hartklachten. Na een aantal weken werd het echt minder donker in mijn hoofd en verdwenen ook mijn suicidale gedachten en zag ik weer meer perspectief. Na een aantal maanden het middel geslikt te hebben kwam ik elke dag een beetje aa[lees meer...]n. Na 3 maanden was ik 12 kilo aangekomen. Dit kon ik niet accepteren hoe goed het middel ook werkte. In één keer gestopt. Twee weken vlogen mijn emoties en angst alle kanten op maar dat stabiliseerde daarna ook weer. Ik heb echt baat gehad bij het middel en als ik niet zo aan zou komen was ik er ook zeker verder mee gegaan.

16-03-2021 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Door groot trauma ongeluk (op m'n 16de en ik was aanstormend zwem kampioen zou de hele wereld veroveren serieus) mijn leven kapot. Bleek daarna dat geestelijk niet in orde was. Ik werd erg depressief. Na veel opnames en 100 psychiaters bleek autisme ernstige vorm. Zelfs met zeer vaak ernstige psychoses. 1x van 3 jaar lang. Heb ik zelfs ECT voor gekregen 75 behande[lees meer...]lingen onder narcose. Hielp niets. Ook niet met depressie Maar met depressie wel aantoonbaar dat mijn serotonine zeer ernstig laag was. Ik heb zeker 25 middelen geprobeerd. Terwijl ik al die jaren van 16de tot nu 43 jaar, vrijwel altijd amitryptiline kreeg was zeer goed werkte... (alleen dosering was lastig had wel eens gewenning bleek uit alle bloedwaardes controle dat ik laag in de spiegel zat. Werd dan weer 25 verhoogd en weer en weer. Nu functioneer ondanks autisme en lichamelijk volledig in de prak en geestelijk psychoses dus haldol bijna altijd. Geen enkele andere antipsychotica werkte zelfs geen leponex.... Bleek op m'n 40ste(was 39 toen eindelijk autisme bleek te zijn en geen schizofrenie en geen borderline) ook niet gek te zijn..... Psychoses bij autisten reageren alleen maar op haldol! Daarbij dus al elk soort gehad maar haldol enige. Net als amitryptiline deed perfect. Maar al die fantastische psychiaters welke iedereen dacht "het wiel te hebben uitgevonden" ze moet dit soort hebben nee dat soort nee dit en dat.... Maar ik heb NOOIT over willen stappen naar iets anders dan amitryptiline want werkte perfect. Psychiaters vonden van niet. Zucht. Ik voel mezelf depressief of niet. Als ik zeg dat ik zeer tevreden ben met m'n anti depressiva dan is dat zo. En werkt het minder goed? Controleer m'n bloedspiegel even want dan zal daar aan liggen! En idd altijd. Soms medicijn van"deze is de perfecte(naam even kwijt, een nieuwe soort die hoog scoort(ja bij anderen, niet bij mij)... Nee ik wil graag mijn amitryptiline terug... Nee we doen andere... Duurt ff 3 tot 6 weken voor het werkt... Maar amitryptiline hoef ik maar 1 week te gebruiken en resultaten fantastisch. En ik zeg continu na elke maand Afwachten"werkt niet mag ik nu m'n amitryptiline terug? " Nee kan wel 3 mnd duren of soms wel 4 maanden voordat het werkt. Na 4 mnd niks dus dacht krijg ik m'n amitryptiline terug... Nee verhoging van dat nieuwe en moest ik wéér ff 4 mnd wachten. Zo depressief als wat. Wou niet opstaan niet douchen niks doen overdag dan koffie drinken en roken en met mijn ratjes spelen. Niets interesseerde al die jaren vooraf aan de amitryptiline en alle periodes dat ik verplicht omdat zij zo vonden(ze dus zelf commissie krijgen als ze desto meer patiënten aan dat middel krijgen, krijgen ze extra geld..... Heerlijk depressief die aandelen. Kommer en kwel voor mij. Psychiater weer paar duizend euro erbij en ik bezig met zelfmoord. Na lang gezeik altijd toch terug naar mijn fantastische amitryptiline. Tot op de dag van vandaag 30 jaar bijna aan dit middel. (heeft trouwens het merk OOK VAN INVLOED!) CENRAPHARM EN APOTEX PRIMA MAAR GEEN... EXTRACTUM PHARMA.... is waardeloos zwaaaaar depressief toen ik net 3 weken terug op dit Hongaarse amitryptiline van "extractumpharma" werd gezet want"er is even niks anders". Ik 2,5 week geslikt en oohhhh wat depressief. Helemaal doorgedraaid. Nu gelukkig sinds 3 dagen weer Centra FARM en ik ben na 3 x nemen al niet meer depressief. Enige andere wat ietsje werkte was anafranil. Maar verder niks van idioot seroquel en noem de troep maar op. Zeeeer tevreden over. Wordt er super suf van dus die 9 tabletten van 25 mg in 1x voor het slapen gaan innemen en NIET EEN ANDERE DAGDEEL EN NIET IN 2 GIFTES MAAR VÓÓR HET SLAPEN IN 1x DE 9 STUKS 225mg dus. Laat je niks wijs maken. Zij zijn zelf vast nog nooit depressief geweest die psychiaters. Anders lieten ze je niet lijden met depressie. Want dat is ECHT VRESELIJK OM DEORESSIEF TE ZIJN. En heb je dan een bijwerking? Anders dan moe zijn na innamen (daarom savonds!)... Ben je vergeten hoe vreselijk de tijd was dat je zwaar depressief was? Wil je die tijd terug gaan? Liever een bijwerking dan depressiviteit en heel de dag je bed niet uit komen? Als een middel niet aan slaat met 4 weken max! Ik vindt zelf met 1 of 2 weken moet je eenigzins al verschil merken. En werkt amitryptiline niet? Of niet genoeg? Laat je bloedspiegel even controleren. Dan heb je duidelijk of het niet werkt of te weinig in je bloed zit. Heel simpel. Ja 25 x ander middel net als antipsychotica..... 25x ofzo. Niets werkt bij mij. Geef het een kans van 3 weken. Merk je totaal niks? Okee doe wat anders maar begin en onderhoud dosering is altijd 150mg! Controleer dat goed. 150mg moet je krijgen. Niet genoegen nemen met"we proberen 75mg" Of "we zullen zien met 100mg". Start dan met 75mg en 2 weken later weer 75mg. Dan behoord te werken. En is de onderhoud dosering. Ik ben tig jaar aan gewend dus heb 3x 25 mg bij gekregen. Werd ik depressief? Even laten controleren de bloedspiegel. Aan de lage of te lage kant? Doe er wat bij! Sterkte met je depressie. Niet om door te komen. Ik weet het het is een hel. Actief gaan worden gezeur"je moet iets doen je doet niks...... " Nee vindt je het gek als je nauwelijks of geen serotonine in je spiegel in je bloed hebt... Dan kun je niks. En om DAN iets te ondernemen if hobby doen? No way. Krijg je aan die hobby een hekel. Doe lekker slapen ofzo bak koffie erbij koekje. Als je serotonine spiegel weer op pijl is kun je onmogelijk heel de dag in bed blijven liggen. Dat gaat niet omdat je je goed voelt en je energie hebt. Je wordt alleen naar als je niet naar je hoofd en lichaam luisterde. Maar schakel acuut echte hulp in als je deori bent. Iedereen vindt het onzin? Ik niet! Mijn gevoel en mijn kwaliteit van leven ligt nou eenmaal in de handen van de voorschrijven. Da's het ergste, Je mag niet zelf voorschrijven. En de psychiater vindt het vast niet erg genoeg. En"tja moet je mee om leren gaan! " Zwaarste onzin. Depressie is een gigantische belangrijke stof(serotonine) die je te kort komt. Een chemisch plaatje. Jij kunt niks aan doen. Hij of zij mag je alleen maar uit je vreselijke toestanden halen en MOET hij of zij doen met medicijnen. SEROTONINE! EEN PROBLEEM IN JE VERVOER AFGIFTE AAN RECEPTOREN. DIT IS ERNSTIG PROBLEEM. psychiaters houden denk ik van om de baas te zijn over andermans leven en gevoelens en jij moet Elje stap zetten die hij of zij wil. Ik vindt belachelijk. Hoe zo'n iemand jou leven mag beïnvloeden op bijna leven en dood. Ligt eraan hoe erg je depressie is. Ik ken genoeg die daardoor zelfmoord hebben gepleegd. Hou op.

22-02-2023 | Man | 45
amitriptyline (25mg)
Ik lees vrij veel negatieve ervaringen. Jarenlang zelf alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen. Het is zeer effectief bij het bijstrijden van de zenuwpijn In de zenuw. Het lukt weinig andere pijnstillers dit effect te sorteren. Eerst paar jaar op 25mg gezeten (erg tevreden), later op 50mg (ook erg tevreden). Beetje sufheid in het begin en bij dosisverhoging Tijdelijk [lees meer...]inderdaad het geval. Verder versterkt het de eetlust iets, wat je zou kunnen compenseren door meer te bewegen omdat je minder pijn hebt. Het heeft ook zeker een bepaald effect tegen angst (het exacte type angst heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ook in het algemeen rustiger door. Maar beste mensen, geef het middel aub een kans, het heeft zijn gebruiksaanwijzing, maar in uw eigen belang. Zeker bij pijn en specifiek zenuwpijn. Het is het enige effectieve middel tegen de zenuwpijn in de zenuw. (naast een paar andere veel sterkere antidepressiva, maar zijn niet geschikt)

30-06-2022 | Vrouw | 45
Hoofdpijn
Hoi ik wou vragen hoelang het bij jou heeft geduurd voordat het begon te werken. Ik slik notrilen nu 7 weken en merk er nog niks van. Groetjes Chantal

16-01-2022 | Vrouw | 45
amitriptyline (25mg)
Met dit middel begonnen omdat ik elke nacht een paar uur wakker lag. De eerste week erg suf en duizelig geweest bij het opstaan s'morgens. Na de eerste week merkte ik dat ik meer eetlust kreeg. Dit is jammer maar beter dan elke nacht wakker liggen. Door dit middel ben ik wel veel meer gaan dromen. Geen nare dromen maar wel erg intensief. De huisarts zei mij dat ik kon stop[lees meer...]pen met dit middel wanneer ik wilde. Mijn ervaring is dat ineens stoppen niet prettig is en dat afbouwen echt beter is.

23-07-2020 | Vrouw | 45
Fibromyalgie
Het helpt ne in te skaoen en door te slapen. Mocht ik snachts wakker worden slaap ik sneller weer in. Het maakt ook mijn hoofd rustiger. Minder piekeren.

10-03-2022 | Vrouw | 47
Pijn (algemeen)
In het begin direct last van nachtmerries. Na een aantal dagen begon mijn mond droog aan te voelen, daardoor slecht gebit ontwikkeld. Daarnaast hielp het niks voor het verbeteren van de stemming. Nu overgestapt op citalopram en duloxetine. Hierdoor voel ik mij een stuk beter.

01-03-2020 | Vrouw | 47
Fibromyalgie
Op aanraden van mijn tante gevraagd bij huisarts ivm slecht slapen. Zeer veel en lang last gehad vd bijwerkingen. Minstens 8wk. Sinds paar maanden vliegen de kilo's eraan en ben inmiddels op 6 mnd tijd 7a8 kg bijgekomen. Ik slaap op zich wel beter maar inslapen blijft een dingetje. Twijfel heel erg om te stoppen, vind goede nachtrust nl toch wel belangrijk.

30-05-2022 | Man | 48
amitriptyline (10mg)
Jarenlang moeite gehad met diep in slaap komen met als gevolg dat ik iedere ochtend moe was. Inslapen is geen probleem, maar ik werd wakker van het minste of geringste. En als ik wakker werd, ongeacht de tijd, kwam ik niet meer in slaap. De huisarts had goede ervaringen met amitriptyline en de 10mg werkt bij mij uitstekend. Slaap veel dieper en ben vaak uitgerust als ik 's[lees meer...] ochtends wakker word.