Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

22-02-2023 | Man | 45
amitriptyline (25mg)
Ik lees vrij veel negatieve ervaringen. Jarenlang zelf alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen. Het is zeer effectief bij het bijstrijden van de zenuwpijn In de zenuw. Het lukt weinig andere pijnstillers dit effect te sorteren. Eerst paar jaar op 25mg gezeten (erg tevreden), later op 50mg (ook erg tevreden). Beetje sufheid in het begin en bij dosisverhoging Tijdelijk [lees meer...]inderdaad het geval. Verder versterkt het de eetlust iets, wat je zou kunnen compenseren door meer te bewegen omdat je minder pijn hebt. Het heeft ook zeker een bepaald effect tegen angst (het exacte type angst heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ook in het algemeen rustiger door. Maar beste mensen, geef het middel aub een kans, het heeft zijn gebruiksaanwijzing, maar in uw eigen belang. Zeker bij pijn en specifiek zenuwpijn. Het is het enige effectieve middel tegen de zenuwpijn in de zenuw. (naast een paar andere veel sterkere antidepressiva, maar zijn niet geschikt)

29-01-2023 | Vrouw | 24
amitriptyline (25mg)
Ik had jaren lang last van migraine, en nachtmerries. Uiteindelijk was vastgesteld dat ik een angst stoornis had, en een depressie. In 2016 zijn ze pas erachter gekomen dag ik een microprolactinoom had en in 2022 bleek het toch een adenoom te zijn. Dit kan drukken op de oogzenuw en je blind maken en/of onvruchtbaar. Ik heb dit medicijn jaren lang geslikt in mijn puberteit [lees meer...]en ik ben er maar liefst 10 kilo door aangekomen, toen ik stopte met slikken viel ik 12 kilo af.

26-01-2023 | Vrouw | 19
amitriptyline (25mg)
Ik kreeg dit medicijn eerst voor chronische pijn. Nu heeft het daar nog niet echt voor gewerkt, maar buiten de pijn heb ik ook pds en een angststoornis. Bij mijn pds merk ik dat mijn darmen veek rustiger zijn, waardoor ik ook mildere krampen heb. Op mijn angststoornis merk ik het beste. Ik heb nog wel angst en durf nauwelijk naar buiten, maar ik heb minder last van paniek.[lees meer...] Ook als mijn ptss getriggerd word blijft de paniek eigenlijk wel weg. Ik doe nog wel veek overdenken vanwege mijn angst, maar ik ben een stuk rustiger. Dit is heel fijn. Ik kreeg in het begin nachtmerries totdat ik er eenmaal aan wendde. Toen kreeg ik een hogere dosis en had ik niet echt nachtmerries, maar het waren wel nare dromen. Hier kan ik prima mee om gaan en slaap er gelukkig niet skechter door. Ook is het opstaan in de ochtend lastiger, maar dit heeft tot nu toe geen problemen gegeven. Ik neem deze bijwerking zeker voor lief aangezien het wel effect heeft voor mij.

20-07-2022 | Vrouw | 40
Braken
Na jaren heel veel te hebben overgegeven door het cyclisch braken syndroom, ben ik uiteindelijk geadviseerd om amitryptiline te gebruiken. En wat heeft het me veel gebracht. Ik neem 25 mg per dag (8 maanden inmiddels) en alle aanvallen van het cyclisch braken zijn verdwenen. Eindelijk kan ik m'n leven weer oppakken. De bijwerkingen vallen wat mee, vooral een droge mond[lees meer...]. Ik ben dus tevreden met dit middel, al wil ik er uiteindelijk wel weer proberen mee te stoppen. Maar voorlopig nog niet, ik ben toch bang om dan weer een terugval te krijgen.

10-07-2022 | Vrouw | 30
amitriptyline (25mg)
Na de bevalling, scheiding, verhuizing, het zorgen voor mijn zieke moeder... Ik viel in een zware depressie (wist niet dat het een depressie was) met veel zelfmoordgedachten over hoe de wereld beter zou zijn zonder mij en voelde me waardeloos. Ik had ook last van paniekaanvallen en veel angst. Ik heb citalopram geprobeerd, maar werkte niet voor mij, het maakte het alleen m[lees meer...]aar erger. De eerste 2-3 weken op 50 mg amitryptiline was ik een groente, was duizelig, erg traag, moe, kon niet nadenken en een hele zin zeggen, kon absoluut geen auto of fiets rijden. Na ongeveer 3 weken van de ene op de andere dag was het weg. Samen met mijn depressie. Mijn gedachten veranderden volledig en ik voelde dat het gewicht van mijn borst was afgenomen. Toen realiseerde ik me hoe slecht ik het vroeger deed. Ik heb mijn leven nu op de rails en samen met het creëren van een gezonde routine, eetgewoonten en beweging voel ik me weer een normale ik en kan ik weer levensvreugde vinden. Ik denk dat het de moeite waard is om het eens te proberen. Sommige bijwerkingen bleven, namelijk af en toe duizeligheid en een droge mond, maar zeker de positieve effecten die het op mijn leven had waard. ////(Originele tekst: After giving birth,divorce, moving, taking care of my sick mum… I fell into heavy depression (didn’t know it was depression) with lots of suicidal thoughts as to how the world would be better without me and felt worthless. I also suffered from panic attacks and lots of anxiety. I tried citalopram but didn’t work for me, just made it all worse. The first 2-3 weeks on 50mg amitryptiline I was a vegetable, was dizzy, very slow, tired, couldn’t keep a thought and say a whole sentence, definitely couldn’t drive a car or a bike. After about 3 weeks from one day to another it was gone. Together with my depression. My thoughts completely changed and I could feel like the weight off my chest has lifted. It was then that I realised how badly I was doing before. I got my life on track now and together with creating a healthy routine, eating habits and exercise I feel like a normal me again and can find joy in life again. I think it it worth giving it a try. Some side effects remained nameli occassional dizziness and dry mouth but definitely worth the positive effects it had on my life. )

12-06-2022 | Vrouw | 43
amitriptyline (25mg)
Migraine gekregen na het doormaken van 2x corona. Vanalles geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk amitriptyline gekregen. Dit begon na 2 weken te helpen. Door longcovid naast migraine al meer dan een jaar een erg overprikkeld hoofd. Na 2 weken amitriptyline gebruik knapte mijn hoofd opvallend goed op! Ik gebruik het nu 5 maanden. Heb geen migraine meer en de overprikke[lees meer...]ling is zoveel Minder geworden dat ik langzaam maar zeker weer een normaal leven kan leiden. Ik slaap ook veel beter nu. Enige minpuntje is dat ik wel aankom in gewicht...

10-03-2022 | Vrouw | 54
amitriptyline (25mg)
De eerste week voelde ik mij gauw moe maar minder gestressed als ervoor..ging wel geleidelijk aan meer eten..tot dwang eten nu 3 weken later en 4 kg zwaarder. Moest de amitriptiline opbouwen tot 50mg savonds voor het slapen gaan en 50mg in de ochtend. 100 mg is ook erg veel..heb vroeger boulimia en anorexia gehad maar door eigen kracht genezen.Nu ik door deze medicatie wee[lees meer...]r in mijn oude eetpatroon val..gaat mijn depressie niet van over...raak er overstuur van dat ik MOET eten..ga de huisarts maar om hulp vragen de dosis te verlagen want ik wil niet nog een probleem erbij! Slapen doe ik nu prima!

04-02-2022 | Man | 29
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb een aantal jaren Amitriptyline geslikt, 25 mg, voor mijn prikkelbaar darmsyndroom. Door de medicijnen kon ik eindelijk weer normaal alles eten. Ik had af en toe nog wel last, maar niet meer vaak als zonder medicijnen. Ik ben in die tijd ook veel aangekomen qua gewicht. Ik zei dat tegen de psychiater die ik op dat moment had. Maar hij zei: Alles wat je eet doe je zel[lees meer...]f. Omdat het al een tijd goed ging, wilde ik stoppen. Ik heb toen afgebouwd en ben uiteindelijk een half jaar gestopt. Toen begon de buikpijn en verstoppingen weer. Ik heb toen weer medicijnen genomen. De drang naar moeten eten kwam weer terug. Ik kon niet stoppen met eten en at soms wel een halve taart of 1 pak koekjes per dag. Ik moest constant eten, ook al wilde ik het zelf niet. Ik werd er helemaal gek van en ben toen weer gaan afbouwen met de medicijnen. Nu, 3,5 maand na het stoppen, heb ik nog steeds die eetbuien. Het neemt gelukkig wel wat af, maar het is zeker nog niet weg. Ik wil vooral zeggen dat die eetbuien door de medicijnen komen. Laat je niet gek maken door de arts dat je dit zelf doet. Ik ben in totaal meer dan 30 kilo afgevallen op eigen kracht, dus als het door mezelf kwam, zou ik dat ook niet gekund hebben.

16-01-2022 | Vrouw | 45
amitriptyline (25mg)
Met dit middel begonnen omdat ik elke nacht een paar uur wakker lag. De eerste week erg suf en duizelig geweest bij het opstaan s'morgens. Na de eerste week merkte ik dat ik meer eetlust kreeg. Dit is jammer maar beter dan elke nacht wakker liggen. Door dit middel ben ik wel veel meer gaan dromen. Geen nare dromen maar wel erg intensief. De huisarts zei mij dat ik kon stop[lees meer...]pen met dit middel wanneer ik wilde. Mijn ervaring is dat ineens stoppen niet prettig is en dat afbouwen echt beter is.

27-11-2021 | Vrouw | 38
amitriptyline (10mg)
Amitriptyline 10 mg gekregen vanwege ACNES syndroom. Na jaren tobben met hevige pijn was dit een lifesaver voor mij! Korte tijd enkele bijwerkingen gehad (o.a. droge mond), maar niet ernstig of aanhoudend. Eindelijk weer kwaliteit van leven, met dank aan dat kleine blauwe pilletje.

25-11-2021 | Vrouw | 39
amitriptyline (10mg)
Ik had al meer dan een jaar, na de geboorte van mijn dochter, last van ernstige slapeloosheid en hiermee gepaard gaande angstklachten (wat als ik weer niet slaap, paniek, etc). Ik heb van alles geprobeerd, incl. slaapmiddelen (benzo’s, wat een troep) maar het hielp allemaal weinig tot niks. Met amitryptiline ben ik steeds beter gaan slapen en na zo’n 2-3 mnd gebruik zelfs [lees meer...]weer volledige nachten. Zo ontzettend fijn na ruim een jaar gemiddeld zo’n drie uur per nacht te hebben geslapen!

07-11-2021 | Vrouw | 65
amitriptyline (25mg)
Dit middel gekregen om zenuwpijn (waarschijnlijk) beklemde zenuw rechts onder ribbenboog en borstbeen. Nu eindelijk na jaar verschillende specialisten bezocht te hebben nu verwijzing naar pijncentrum, hopelijk kunnen ze mij daar helpen. Amitriptyline prima middel maar niet voor langdurig gebruik.

05-05-2021 | Vrouw | 33
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Sinds vorig jaar zomer ineens veel buikpijnklachten gekregen, met name aanraking buik/maag en steken in maag enorm. Door deze pijn werd ik ook nog misselijk en ik werd enorm bedlegerig. Na veel onderzoeken en diverse medicijnen geprobeerd te hebben op advies van mijn psycholoog aan de AD begonnen lage dosis voor de pijn. Begin bijwerkingen met name dat pijn even erger [lees meer...]werd, zeker de eerste week. Na de weken voorbij gingen minder pijn. Nu enkel af en toe steken in maag en soms erg moe. Ligt ook sterk aan soort voeding die ik eet. Maar de AD heeft mijn pijn sterk laten dalen en weinig bijwerkingen als ik zo bekijk gehad. Ik slik het nu dik 4 maanden en ik ben tevreden.

22-12-2020 | Vrouw | 69
amitriptyline (10mg)
diagnose fibromyalgie slik 10 mg amitriptyline van Sandoz in de avond, bijwerking te behappen tot nu toe, volgens de apotheek is Sandoz failliet en ik slik nu het merk Teva maar wat een verschil van bijwerking zeg, nu een extreme droge mond en bij het wakker worden plakt de tong tegen het verhemelte niet normaal, ook wazig zien en oorsuizen. ik ben op internet gaan z[lees meer...]oeken of er verschil zit in de hulpstoffen maar er is geen verschil, alle ingrediënten zijn gelijk, ik snap niet waar die bijwerkingen vandaan komen, iemand een idee???

21-12-2020 | Vrouw | 53
amitriptyline (10mg)
Er is een vermoeden van polyneuropathie. Binnen 3 dagen onderga ik EMG test. Tintelingen, prikkelingen, krampen, scherpe steken in voeten en in lichte mate soms in benen. Ondertussen Redomex gekregen. Neem het nu 6 dagen en pijnen zijn bijna geheel verdwenen. Mijn huisarts vertelde me dat, als de neuropathie niet te ernstig is, dit geheel zal herstellen. Neem ook da[lees meer...]gelijks Vit B complex en magnesium. Blijkbaar reageer ik nogal vlot en goed op Redomex.

01-11-2020 | Vrouw | 55
Fibromyalgie
Het werkt goed wat betreft beter slapen en de boel wat zonniger zien. Bijwerking droge mond en weinig verlangen naar sex Ook droge boel! Ik probeer al jaren te stoppen met dit medicijn. Lukt me niet. Ben afhankelijk geworden. Ooit gekregen voor fibromyalgie klachten depressie en slecht slapen.