ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

Desogestrel

20-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel
Enorm last van stemmingswisselingen, doorbraakbloedingen (6weken aan een stuk ongesteld) en een slechtere huid (last van puistjes), vetter haar. Na 2 maanden gestopt, wat een opluchting! Voel me véél beter.

19-01-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Ik heb nu 4 weken geleden mijn spiraal laten zetten. Het laten zetten van de spiraal viel ontzettend mee, ik heb van te voren een ibuprofen ingenomen op aanraden van de huisarts. Tijdens het zetten van de spiraal voel je 3 korte 'nare' steken, maar daarna is dat geheel weg (althans, dit was bij mij het geval). De dag zelf heb ik ook geen tot nauwelijks last gehad van klach[lees meer...]ten. De eerste dagen heb ik (preventief) paracetalmol 500 mg ingenomen omdat dit werd aangeraden door de huisarts. Na 3-4 dagen kreeg ik echter wel last van buikkrampen, deze waren wel redelijk hevig, maar met een ibuprofen en een kruikje of dergelijke prima te verdragen. Dit heeft 2 -3 dagen aangehouden, geen pretje, dit was gelukkig maar van korte duur. Het enige wat ik persoonlijk naar vind, is dat ik nu ca. 4 weken 'ongesteld' ben. het bloedverlies is absoluut niet hevig, maar toch is het wel wat vervelend. Verder raadt ik de kyleena spiraal (tot nu toe) aan.

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

Femcap

14-01-2021 | Vrouw | 26
siliconenpessarium
Sinds een maand gebruik ik het pessarium Caya. Helaas staat deze nog niet in de lijst. Het passerium is groter dan de Femcap, flexibel en zou beter blijven zitten en werken. Helaas gebruik ik Caya nog niet lang genoeg om te weten of dit zwangerschap kan voorkomen. Het indoen gaat makkelijk en eenvoudig in combinatie met zaaddodende gel. Ik gebruik hem volgens de gebruiksaa[lees meer...]nwijzingen.

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

12-01-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel
Plaatsen ging zeer vlot en pijnloos, binnen de 5 minuten klaar. De dag zelf had ik krampen maar die gingen snel over. Laat je niet bang maken door negatieve reacties, ieder lichaam reageert anders. Ik had veel stress bij de plaatsing maar was nergens voor nodig!

11-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel
Voor mij de beste pil die ik heb gehad. Ik ben ooit overgestapt omdat ik last had van melasma (en volgens de dermatoloog ligt de pil aan de basis van het probleem), maar ik wilde graag orale anticonceptie blijven gebruiken. De minipil bevat minder hormonen dus ik dacht dat dat misschien een goede tussenoplossing kon zijn. De melasma is niet verergerd (en ook verbeterd,[lees meer...] maar dat kan ook door de dermatologische behandeling zijn), en voor de rest had ik gewoon géén klachten. Helemaal in het begin misschien wat spotting, maar daarna geen bloedverlies meer. Ik neem deze pil nu 3 jaar en ik heb nooit een betere gehad. Heb ook een aantal vriendinnen die hier ongelooflijk tevreden over zijn. Aanrader.

10-01-2021 | Vrouw | 18
desogestrel
Ik had verwacht dat ik er erger aan toe zou zijn door de ervaringen die ik heb gehoord. Tot nu toe gaat het me prima af, ik gebruik de minipil nu een maand. De enige bijwerkingen die mij wel storen zijn: vermoeidheid en misselijkheid. Voorheen was ik heel opvliegerig en emotioneel maar de minipil heeft ervoor gezorgd dat mijn hormonen weer in balans zijn. Ook merk ik dat m[lees meer...]ijn huid is veranderd, volgens mij een positieve zin.

08-01-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel
Hiii, Ik ben Eva, 17 jaar! Ik heb begin oktober de mirena spiraal gezet. Hiervoor heb ik aan de pil gezeten, maar dat was niks voor mij. Ik werd van de pil erg depri en prikkelbaar. Daarom heb ik samen met de huisarts gekozen voor de mirena spiraal, daar zitten minder hormonen in. Ik heb van tevoren veel enge verhalen gelezen. Ik was dus erg zenuwachtig. Het inbrengen gin[lees meer...]g mij goed af, het deed wel even pijn maar was ook zo maar voorbij. Het inbrengen heb ik bij de huisarts gedaan. Na de inbreng had ik nog wel even wat last in mijn onderbuik, maar dat was na een paar uur weg. Ik ben laatst weer naar de huisarts geweest voor het nakijken. Het spiraaltje zat nog goed op zijn plek. Ik heb wel last van meer vaginale afscheiding, de huisarts zei dat dit een bijwerking is en dat dit wel weer wat bij zou kunnen stellen. Ik ben erg tevreden! Laat je dus vooral niet bang lezen/praten, het verschilt echt per persoon.

Sayana

08-01-2021 | Vrouw | 28
medroxyprogesteronacetaat injectie
Ik had op 1/12 mijn 1e inj. zelf toegediend. Hier kwam de vloeistof er dus ook niet uit. De naald er weer uitgehaald en even harder in het bolletje gedrukt. Toen spatte de lucht eruit en daarna mezelf opnieuw geïnjecteerd. Geen vloeistof verspilt. Maar persoonlijk vind ik het wel spannend qua hoeveelheid vloeistof. Ten eerste is het erg weinig vergelijkbaar met de depo pr[lees meer...]overa en ten tweede, er blijft ook iets vloeistof aan de randen van het bolletje zitten als je hem indrukt. Heb hem zo goed mogelijk leeg geknepen, maar er blijft toch altijd wat achter. Voelt wat ongemakkelijk ofzo. Hopen dat het goed gaat. 4 wkn na injecteren nog wel even met condoom gevreeën, voor de zekerheid. Hoe kijk jij hiernaar? Het is trouwens wel super fijn, zelf thuis kunnen doen.

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

T-Safe

07-01-2021 | Vrouw | 21
koperhoudend spiraal
Ik heb de T-safe laten plaatsen omdat ik niet tegen de hormonen in andere anticonceptie kon. Ik heb allerlei soorten anticonceptie geprobeerd ( allerlei pillen & Nuva ring) maar niets hielp, ik werd er depressief van en voelde mij niet mezelf. Mijn eerste en tweede spiraal werden geplaatst bij de huisarts, beide keren werden ze (waarschijnlijk) verkeerd geplaatst. Hierd[lees meer...]oor liep ik een lange tijd rond met de spiraal half in mijn baarmoeder en half er uit. Ik zou al deze tijd extra kans hebben op zwangerschap omdat mijn baarmoeder nu juist open bleef staan. Mijn partner voelde de spiraal ook zitten en hierdoor besloot ik terug te gaan naar de huisarts. Toen constateerde ze pas dat de spiraal half in en uit mijn baarmoeder zat. Zo ging het beide keren. Ik heb hierna gekozen om nog 1 laatste keer een koper spiraal te laten plaatsen ( 3e keer) , en nu bij de Gynaecoloog. Dit werd gecontroleerd met een echo zodat we zeker wisten dat deze goed zat. Hierna werd alles vreselijk. Ik heb vrijwel elke dag ondraagbare krampen waardoor ik veel pijnstillers moet nemen. Vaak moet ik even gaan zitten en de pijn weg puffen als een zwangere vrouw. Ook heb ik erg last van spotting en is mijn menstruatie op zijn minst 2 weken lang en extreem heftig. Ik lek vaak door de grootste tampons heen in korte tijd. Ik laat de spiraal binnenkort verwijderen. Hierna zal ik jammergenoeg terug moeten naar de anticonceptie pil.

Ethinylestradiol/Drospirenon

05-01-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/drospirenon

Microgynon '30'

02-01-2021 | Vrouw | 17
ethinylestradiol / levonorgestrel
Prima pil, als je onzeker bent in de werking van conceptiepillen, is dit een goede pil om je vertrouwen te geven. Hij had voor mij weinig tot geen bijwerkingen. Of ik merkte het niet. Ik kwam niet aan, kreeg er geen depressie van en werd door regelmatig gebruik niet zwanger. Aanrader!

Ballerine

02-01-2021 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
De eerste keer plaatsen deed erg veel pijn die bleef aanhouden nadat het gezet was. Nadat de pijn steeds erger werd, heeft de huisarts besloten deze te verwijderen. Een paar maanden later (door covid) kon ik terecht bij de gynaecoloog om een nieuwe ballerine te laten plaatsen. Dit deed weer erg veel pijn bij mij, maar de plaatsing was succesvol. Die menstruatie had ik hel[lees meer...]e erge buikkrampen en veel meer bloedverlies dan normaal. Dit nam geleidelijk af over de maanden. Na vijf maanden was mijn menstruatie weer zoals voorheen. Maar nu na zeven maanden heb ik ineens een onverwachtse (pijnloze) expulsie van dit spiraaltje. Ik ben nu nog niet van plan om een nieuw ballerine spiraaltje te laten zetten gezien mijn ervaringen met het plaatsen niet erg positief zijn. Maar verder is het wel een effectief koperspiraaltje en de bijwerkingen gaan vrij snel voorbij.

Zoely

02-01-2021 | Vrouw | 32
estradiol / nomegestrol
Zeer tevreden over deze pil, gebruik hem nu een half jaar. Ik heb pcos en van alle andere anticonceptiepillen die ik hiervoor had werd ik zeer emotioneel en constant doorbraakbloedingen. Met de zoely wordt ik nu na een half jaar gebruik bijna niet meer ongesteld. Voor mij is dit voor nu perfect, maar ieder lichaam is anders en reageert anders. Tot mijn 35ste blijf ik dit[lees meer...] zeker gebruiken (schijnt na je 35ste niet meer zo veilig te zijn om te gebruiken)

Qlaira

02-01-2021 | Vrouw | 39
estradiol / dienogest
Sinds enkel jaren nu neem ik Qlaira. Ik het begin weinig problemen met bloedingen. Bloedingen bleven dikwijls uit of kwamen soms maar 1 of 2 dagen per maand. De laatste maanden helaas wordt het heviger en houdt de bloeding al zelfs een ganse maand aan. Met alle andere bijwerkingen ook extra in de verf gezet...

31-12-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel
Ik raad hem alle vrouwen af. Door de Mirena ben ik in negatieve zin enorm veranderd en de verschillen zijn echt groot nu hij verwijderd is.

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

29-12-2020 | Vrouw | 19
desogestrel
Ik kan niet tegen de pil dus ging ik aan de minipil. Ik had vaak tussenbloedingen en toen ben ik een paar maanden gestopt zodat mijn cyclus weer normaal zou worden en het beter zou gaan. Toen kreeg ik een vriend en de minipil beschermt niet goed tegen zwangerschap dus moest ik overstappen naar de prikpil

Depo-Provera '150' (prikpil)

29-12-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal
Ik heb de prikpil 2x gehad maar ik kreeg allemaal bijwerkingen. Mijn hormonen raakten helemaal uit balans. Ik was eerst aan de pil maar daar kon ik niet tegen dus ben ik overgegaan naar de prikpil, wat dus ook niks voor mij is en mijn enige optie is een spiraal dus volgende week woensdag wordt mijn spiraal gezet. 😣Zin in. Ik kreeg last van haaruitval en ik kreeg veel p[lees meer...]ukkels. Ik kreeg vaginaal ook veel klachten. Ik kon geen seks meer hebben omdat het zoveel pijn deed. Ik zou voor mijn 3e prik heen maar heb overlegt met de dokter en die stelde voor om te stoppen. Ik ben nu 2 weken gestopt en merk gelijk verschil. Ik heb minder haaruitval en geen last meer daar beneden.

23-12-2020 | Vrouw | 19

YAZ 24+4

18-12-2020 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / drospirenon
Voel me weer lekker in me vel en energiek, drink hierdoor zelfs minder koffie. Libido verminderd wel lichtelijk.

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

Depo-Provera '150' (prikpil)

11-12-2020 | Vrouw | 41
medroxyprogesteron parenteraal
Geen tweede prikpil voor mij. Helaas merkte ik al snel dat ik enorm veel vocht ging vasthouden, ik word iedere ochtend wakker met dikke handen en voeten en een opgeblazen gezicht. Daarna begint het zweten.... het trekt gedurende de dag weg maar de volgende ochtend is het weer hetzelfde. Ik zit nu in de tweede maand. Voordeel is wel dat ik geen bloedverlies meer heb geha[lees meer...]d.

09-12-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Ik heb nu bijna een jaar de kyleena spiraal. Het plaatsen wat prima, niet prettig maar binnen 10 minuten voorbij. De maanden daarna ervoer ik regelmatig hevige buikkrampen en werd ik ongesteld op sporadische momenten. Nu is dat gelukkig wel voorbij. Want mij het meeste tegenzit is dat ik elke dag een nieuwe pukkel krijg, voorheen had ik dit bijna nooit. Het zijn letter[lees meer...]lijk vulkanen op mijn gezicht, echt vreselijk. (Ik maak ‘sochtends en ‘savonds mijn gezicht schoon) Het is een ideaal ding, maar deze bijwerking vind ik echt heel vervelend.

Norlevo

07-12-2020 | Vrouw | 21
levonorgestrel oraal
Op de 13e dag na het begin van mijn menstruatie heb ik onbeschermde seks gehad, 12 uur na de seks de morning after pil genomen. De eerste dagen merkte ik hier niets van. 9 dagen na mijn ‘oorspronkelijke’ ovulatie begon ik alleen opeens lichtjes te bloeden. Het begon met lichtroze, daarna werd het helderrood maar de hoeveelheid bleef weinig. Wij zaten flink in de stress om[lees meer...]dat wij dachten dat dit een innesteling was. De bloeding hield echter wel 4 dagen aan. 21 dagen na de seks (5 dagen na mijn ‘oorspronkelijke’ NOD) een zwangeschapstest gedaan en gelukkig negatief. De volgende maand wel heftig ongesteld, veel pijn en bloed. Ook kwam het iets later. Wij zijn erg blij dat de MAP gewerkt heeft, echter is je hele cyclus verstoord waardoor je erg moet uitkijken met de volgende vrijpartij. 😉

07-12-2020 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Ik heb nu bijna 2 jaar het Kyleena spiraal. Het plaatsen viel mee, daarna wel een paar weken licht bloedverlies gehad. Maar daarna begonnen mijn psychische klachten, had last van paniekaanvallen, hyperventilatie en depressieve gedachten. Ik dacht dat het aan iets anders lag. Daarna had ik namelijk een periode waarin het redelijk goed ging. Maar na een paar maanden kreeg ik[lees meer...] weer hevige buikpijn, veel bloedverlies en mijn depressieve klachten begonnen weer. Toen pas ging ik de bijsluiter lezen en ervaringen en kwam erachter dat veel vrouwen ook deze bijwerkingen ervaren. Heb gelijk een afspraak gemaakt om de spiraal te verwijderen.

Norlevo

06-12-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel oraal
Let op! Morning after pil werkt alleen als je deze VOOR de eisprong inneemt! Nu voor koperspiraal gekozen, maar ik vind het raar dat deze info bijna nergens duidelijk staat aangegeven.

Clomid

03-12-2020 | Vrouw | 25
clomifeen
Hee , toevallig dat je het zelfde heb ik ben helaas nog niet zwanger en ik nog geen normale Menstruatie, ik moet volgende week weer naar de vrouwe kliniek voor onderzoek loop je daar ook al ? We gaan dan kijken en overleggen voor ivf .groetjes Simone

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2467)
Depressie (2001)
Angst & paniekstoornis (1942)
Hoge bloeddruk (1394)
Blaasontsteking (1013)