ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

20-01-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Plaatsen was ontzettend pijnlijk 2 dagen in de weeën gezeten beval nog liever, toen is er waarschijnlijk al iets niet goed gegaan. Daarna kreeg ik elke keer voor mijn menstruatie en tijdens heel veel zenuwpijn (continu steken) aan 1 kant. Vannaf mijn onderrug tot bekken tot been etc. Menstruatie duurde zo 2 week heb nog speciale medicatie gehad om het (extreme) bloedverlie[lees meer...]s te minderen, lekte door tampon en maandverband binnen 2 uur heen en kampte al met bloedarmoede maar ook dit werkte niet. Volgens de gyn moest dit binnen 3 maand beter gaan. Kreeg nog een calciumsupplement met vitd om te kijken of dit iets deed voor de bloedingen, tot mijn bekkenpijn zo heftig werd, kon ineens niet meer plassen alles verkrampte, wel steeds aandrang. Bij ff stofzuigen moest ik gewoon weer zitten alles deed dan zeer. Vanochtend een echo gehad, nou het zat goed, klachten konden niet daarvan komen, wou hem er toch uit, bleek dat de spiraal aan 1 kant helemaal kromgebogen was. Hij drukte dus wel continu ergens op mijn blaas of iets. Dit kon komen omdat het niet goed was opgemeten of omdat mijn baarmoeder zo is verkrampt dat die hem krom heeft getrokken, wat ik raar vind. Voelt zoveel beter nu die erruit is, nu alles maar rust geven. Vertrouw dus altijd op je eigen gevoel!

Depo-Provera '150' (prikpil)

20-01-2022 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal

17-01-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Ik heb eerder de pil geslikt waarbij ik veel last kreeg van neerslachtige gevoelens en krampen tijdens de menstruatie. Destijds overgestapt naar de Kyleena op aanraden van de gynaecoloog door de lagere dosis aan hormonen. Het eerste halfjaar was dramatisch, continu ongesteld en enorm veel pijn. Vervolgens mijn normale menstruatie terug gekregen, maar wel veel last van acne[lees meer...] en mijn menstruatie duurde soms 9-10 dagen terwijl ik dat nooit had gehad. Na ongeveer 1.5-2 jaar kreeg ik het gevoel 'leeg' te zijn, alsof er een donkere sluier over alles heen hing. Dit tezamen met de lichamelijke klachten hebben voor mij de knoop doorgehakt om hem te verwijderen. Het wisselt uiteraard enorm per persoon wat voor effect het heeft op je lichaam, enkele vriendinnen zijn er uitermate tevreden mee dit is enkel mijn ervaring!

15-01-2022 | Vrouw | 20
etonogestrel
In April 2021 heb ik mijn Implanon laten plaatsen. Dit deed eigenlijk geen pijn, daarna ook niet. Alleen is het naar om te weten dat er een staaf in je arm is geschoten. Wel had ik een momentje onder de douche dat ik mijn arm omhoog deed en het water er langs stroomde en het voelde alsof het staafje eruit gesneden werd. Dat was dan ook een seconde en ook het enige nare qua[lees meer...] pijn van het inbrengen. Oh en ff een stijve arm en een blauwe plek, maar is niet bepaald raar ofs. Na het zetten, was ik nog steeds ongesteld. Dit hield ongeveer 4 weken aan (ik dacht ik eeuwig ongesteld zou blijven). Op een gegeven moment was ik zo weinig ongesteld dat ik het alleen merkte wanneer ik naar de wc ging en het edele deel afveegde :). Na de 4 weken werd ik na 2 weken weer ongesteld. Weer 4 weken maar... Nu waren het 4 volle weken waarin ik de hele tijd amper ongesteld was. Heel irritant, want ik voelde me fysiek niet ongesteld, maar was het toch wel. Met mijn vriend was het een gedoetje, want je 'vergeet' eigenlijk dat je ongesteld bent, dusjaa... (ik zal niet in detail treden, maar het is best vervelend hahah). Daarnaast merkte ik dat mijn egale huid ondertussen veranderde in een Himalaya gebergte... Nu (Januari) heb ik het weer onder controle, maar het was echt niet grappig soms haha. Na de 4 weken ongesteld zijn, ben ik meer dan een halfjaar niet ongesteld geweest. Wel merkte ik tijdens die maanden dat rond de tijd dat ik eigenlijk ongesteld moest worden, ik chagrijnig werd, onzeker, emotioneel kwetsbaarder en meer negatief was. Ik merkte dat er met mijn hormonen gerommeld werd. Ik voelde me ook echt opblazen, ik voelde me echt mollig en totaal niet sexy. Nadat ik 'ongesteld' was geweest, was dit weer helemaal weg. *Sidenote*: Ik heb 6 jaar de pil geslikt (niks mis mee) en was regelmatig (door de pil) 3 dagen (ZWAAR, makkelijk 5/6 menstruatiecups vol, voelde me 'prima' tho) ongesteld, om de 1 of 2 maanden. Dat lag eraan of ik hem doorslikte of niet. Ik wou de Implanon, omdat ik nog geen spiraal wil en omdat het makkelijker is in een relatie. In het geval dat je de pil een keer vergeet. Voordat ik de implanon heb genomen, ben ik eerst 2 maanden gestopt met de pil. Ik ben daarin 1 keer ongesteld geweest. Dit was zoals gewoonlijk 3 dagen, maar de hel op aarde en ik was echt doodziek ervan. Ik kon echt letterlijk niks. Wel raad ik het aan om een keer te stoppen met de pil. Ookal begin je daarna weer of met iets anders. Ik had echt het gevoel alsof ik weer even mezelf werd zonder al de hormonen die door je lijf heen gieren. Misschien dat ik daarom ook ooit aan een koperspiraal wil. Rond half december werd ik weer ongesteld en werd echt verrast (achteraf gezien was die hoofdpijn dus omdat ik ongesteld werd, wist ik veel), omdat ik niet dacht dat ik ooit nog ongesteld zou worden met het staafje. Het duurde 1/2 weken, had nergens last van en het was zoals gewoonlijk weer heel licht (irriteerde me wel). Het leek soms weg te zijn, maar dan werd je weer verrast met een mini vloedgolf. Achteraf gezien, had ik wel kunnen aanvoelen dat ik ongesteld werd: chagrijnig, negatief, futloos, mega hitsig (geen idee waar dat vandaan kwam), opgeblazen gevoel en weer mollig voelen. Nu is dat gelukkig voorbij en ben ik benieuwd hoe het verder loopt. Kortom, is een implanon nemen een 'gokje' dat je neemt. Omdat het bij iedereen een ander effect heeft. Ik ken vriendinnen waarbij de ene nooit meer ongesteld wordt en de andere toch wel en erg ook. Toen ik een implanon nam waren het over het algemeen negatieve reviews, zonder bredere uitleg, waardoor ik niet echt een conclusie kon trekken of ik het moest doen niet. Maar uiteindelijk doe je t toch echt zelf. Jouw lichaam is weer anders en reageert anders. Luister ernaar en pas je aan aan de veranderingen. Het is een grote verassing, maar komt vast goed. En anders zijn er nog meer anticonceptiemiddelen ;).

14-01-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Angst, ernstige vermoeidheid, haaruitval, voedsel intoleranties, maagzuur, sterk opgeblazen buik, slecht slapen, gevoel van extreme spanning door hele lijf, brain fog, wazig zien, niet kunnen focussen, vocht vasthouden, vaak terugkerende bacteriële infecties, veel afscheiding. Emotioneel een hele slechte gezondheid! Allerlei onbegrepen klachten. Ik raakte de connecti[lees meer...]e met mijzelf helemaal kwijt. Het duurde helaas jaren voor ik dit alles aan de spiraal linkte. Een uur na verwijdering van de Mirena spiraal had ik al veel minder spanning in mijn lijf. Het verschil was enorm. Ik kan mij nu letterlijk vrijer bewegen in mijn lijf. Geen continue gevoel van stress meer! Alles veranderde. Een jaar na verwijdering en ik ben nog steeds heel erg moe. Mijn lichaam zoekt nog steeds balans. Lees de bijsluiter GOED! De spiraal kan veel klachten geven. Had ik dit maar eerder geweten...

13-01-2022 | Vrouw | 19

12-01-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Na ongeveer 5 jaar lang de pil hebben geslikt, ben ik overgegaan naar het Kyleena spiraaltje. Het plaatsen viel me allemaal reuze mee, ik voelde wel wat maar dat was na 2 seconde klaar. Een week na de plaatsing had ik wel buikkrampen en ongeveer 3 maanden lang had ik last van spotting. Dit is volgens mij normaal, je moet je lichaam de tijd gunnen om er aan te wennen. I[lees meer...]k heb het spiraaltje nu ongeveer 3 jaar en ik ben er eigenlijk wel heel erg blij mee! Geen omkijken meer naar, zelden ongesteld en als ik ongesteld ben is het heeeeel minimaal, libido is verhoogd en verder heb ik geen klachten zoals haaruitval of acne. Enige nadeel is wel dat als je ongesteld bent, je dit niet kunt plannen en dat kon bij de pil wel. Kortom: ik ben er heel erg blij mee en ik had deze keuze eerder moeten maken!

Cerazette (minipil)

11-01-2022 | Vrouw | 35
desogestrel
Ik slik de minipil nu 5 maand en ik ben erg tevreden! Ik heb ook alle ervaringen hier gelezen en wat mij opvalt is dat veel vrouwen veel te snel weer stoppen, je kan niet na 1 week al denken dat het voor jou niet werkt. Je lichaam moet wennen! De HA gaf dat bij mij ook aan dat je het minimaal 3 maand, het liefst 6 maand moet proberen. Het is ook enorm belangrijk dat je beg[lees meer...]int op de eerste dag of tijdens je menstruatie! En elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen. Dan heb je minste kans op bijwerkingen. Ik ben begonnen op dag 1 en ik ben ongeveer 2,5 week ongesteld geweest (eerste week zoals normaal, daarna werd het bloedverlies steeds iets minder) en daarna stopte het. Tot nu toe heel af&toe een paar druppels bloedverlies gehad maar niet noemenswaardig. De eerste maand had ik wel een vettere huid maar ook dat is nu niet meer zo, verder had ik de eerste 2-3 weken last van de hormonen (stemmingswisselingen) omdat ik moest wennen. Ook daar heb ik nu geen last meer van. Ik voel mij zelfs beter! De pil is, net als veel medicijnen, ook verkrijgbaar onder een andere (goedkopere) naam maar ik wil echt de merkvariant. Dat kan ook veel schelen en voor mij is deze pil echt top.

08-01-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel
Op mijn 15e begonnen met deze pil te slikken, toen merkte ik wat gewichtstoename en kreeg ik migraine aanvallen rondom mijn menstruatie/stopweek. Ik ben sinds kort, na bijna 12 jaar, met deze pil gestopt. Ik kan nog weinig verschil merken sinds ik ben gestopt, behalve wat misselijkheid en hoofdpijn. Ik ben nog niet ongesteld geworden, dus ik vermoed dat de hormonen van de [lees meer...]pil nog niet uit mijn systeem zijn. Al met al heeft de pil zijn werk gedaan (anticonceptie) en kon ik mijn menstruatie overslaan. Alleen na 2 a 3 maanden doorslikken kreeg ik altijd doorbraakbloedingen. Het grootste nadeel van deze pil is voor mij migraine en een sombere stemming.

05-01-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik heb de spiraal net geen jaar gedragen.. vond het het proberen waard maar ben voor nu blij dat het eruit is. Het gaf me een ‘dof’ gevoel, ik had opeens acne wat ik nooit eerder had en kwam makkelijk aan.. ik weet dat negatieve reviews op internet er altijd meer zijn dan positieve en ben me er heel bewust van dat ieder lichaam hier anders op reageert. Dit is mijn ervarin[lees meer...]g, die van jou kan anders zijn.. ik ben in ieder geval blij dat ik het heb geprobeerd en dat de spiraal er nu uit is!

03-01-2022 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal
het plaatsen van de spiraal was erg pijnlijk doordat mijn baarmoeder wat gekanteld ligt zijn ze erg lang bezig geweest. na 12 jaar de pil wilde ik eigenlijk helemaal geen anticonceptie meer maar doordat mijn vriend niet goed tegen condooms kan bleef er geen andere optie over dan een hormoon vrij antoconceptie middel dus de koper spiraal. na het plaatsen heb ik krampen geha[lees meer...]d en pijnstillers werkte niet. nu 6 maanden later merk ik dat ik minder heftige menstruaties heb en de krampen iets minder worden. wel heb ik tijdens de ei sprong en voor de menstruatie een hele bolle onderbuik, hou ik vocht vast en doen mijn boven benen heel veel pijn. verder voel ik mij vaak 1,5 week prima en daarna beginnen de stemmings wisselingen weer. ik ben niet bepaald tevreden met het koper spiraal maar helaas heb ik op dit moment geen andere opties. ik laat hem nog zitten tot dat wij aan kids willen beginnen. kan niet wachten tot dit on ding er uit gehaald kan worden.

01-01-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel
Plaatsing was prima te doen. Na 6 maanden laten verwijderen. Reden is de invloed op het humeur; afgevlakt gevoel, snel geïrriteerd, somber. Ook veel hoofdpijn.

31-12-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel
3 jaar aan deze pil geweest nadat ik hiervoor bijna elk jaar wisselde van pil. Ik kon maar niet de juiste pil voor mij vinden, had bij elke pil wel een bijwerking, van de 1 teveel hoofdpijn, de ander teveel buikpijn, de ander weer doorbraakbloedingen. Maar toen ik aan deze pil ging was ik het zo zat en bleef ik deze slikken uit gemakzucht. In het begin nergens last van geh[lees meer...]ad, alleen ook deze pil kon ik niet doorslikken, als ik de pil doorslikte voelde ik gewoon aan mijn lichaam dat ik ongesteld moest worden, werd ik echt vreselijk chagrijnig en niet te houden. Na ongeveer 2 jaar slikken van deze pil kreeg ik opeens paniekaanvallen, met angst en depressieve gevoelens. Nou had ik ook wat trauma’s te verwerken, na een behandeling bij de psycholoog bleef ik maar in de depressieve stemming hangen en kreeg ik steeds vaker het gevoel of de pil er niet mee te maken had, maar dit schoof ik steeds weg. In augustus dit jaar toch besloten te stoppen met de pil om te kijken wat het doet, nadat ik al 1 jaar psychische klachten had. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen heb, ik kan sneller omdenken naar het positieve en voel me weer meer mijzelf. Ik weet niet zeker of de pil te maken had met mijn klachten maar ik denk zeker wel dat het hierdoor erger is geworden. Ik voel me echt een stuk beter zonder pil. Vandaag een koperspiraal laten zetten, voor mij geen hormonen meer. Voor iedereen die klachten heeft en denkt dat het door de pil komt, luister naar je gevoel!! Ook al zegt de dokter van niet (zei die van mij ook) je kent je eigen lichaam het beste. Ik kan gewoon niet tegen de pil is wel gebleken, ik heb ze bijna allemaal gehad.

30-12-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Een jaar lang de Kyleena spiraal gebruikt en al vanaf het begin was dit niet fijn. Eerder een koperspiraal gehad en daarbij was de plaatsing onprettig, maar prima. Bij de Kyleena spiraal nog nooit zoveel pijn ervaren en ook erg veel gebloed tijdens het plaatsen. Ik kon niet meer op mijn benen staan en heb een week op bed moeten liggen. De hormonen hebben zo’n shock aan mij[lees meer...]n lichaam gegeven dat mijn darmen een erg pijnlijk gevoel gaven. Meerdere keren terug geweest naar de gynaecoloog om te kijken wat er aan de hand kon zijn en ze gaven aan dat ik prikkelbare darm syndroom zou hebben. Nooit eerder last gehad van mijn darmen tot de plaatsing. Na 6 maanden was de ergste pijn wel weg, maar nog steeds wel aanwezig. De laatste 3 maanden van de spiraal werd de buikpijn steeds erger en ook wat ik kon eten nam af, zoals gluten en lactose. Van alles sloegen mijn darmen op hol, wat erg veel pijn gaf. Na lang dubben toch besloten om het eruit te halen. Helaas was de Kyleena niets voor mij, maar voor anderen kan het wel iets zijn. Veel problemen gehad sinds de plaatsing en hopelijk verdwijnt dat allemaal snel.

30-12-2021 | Vrouw | 38
etonogestrel
Dit was mijn 3e implanon. De eerste heb ik 3 jaar gehad. Geweldig. Geen bijwerkingen en nooit meer ongesteld. De 2e was al een beetje een drama. Werd erg onregelmatig ongesteld. Laten verwijderen. Aan de pil. En nou in febr toch opnieuw laten plaatsen in de hoop dat het zou zijn als de eerste. Maar helaas na 10 maanden blij dat hij er uit is. Wat een verschrikkelijke bijwe[lees meer...]rkingen. Hij is er nu een week uit. En slaap na maanden eindelijk weer goed. Geen zere borsten meer. Ben weer een ander mens. Nee voor mij nooit meer de imolanon. Nu weer aan de pil.

Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

29-12-2021 | Vrouw | 48
koperhoudend spiraal
Zo'n 2,5 jaar geleden de gynefix laten plaatsen omdat ik helemaal klaar was met hormonen. De pil en nuvaring leverden me enorme stemmingswisselingen en depressieve gevoelens op én een hoge bloeddruk. Plaatsen was wel pijnlijk maar snel, dus wel te doen. De duur van mijn menstruatie ging van een dag of 4/5 naar 10 en later zelfs 14 dagen. Waarvan een paar dagen erg hevig. [lees meer...] Menstruatie pijn werd in de loop van de tijd ook steeds erger. Er waren maanden bij dat ik de hele periode tussentijds bloedverlies had. De ovulatie die ik daarvoor wel eens voelde werd nu ook erg pijnlijk. Intussen had ik ook een bartholin cyste die verwijderd moest worden (geen idee of dat iets met de spiraal te maken had hoor). Maar aangezien ik toch bij de gynaecoloog was en al die pijn en bloedverlies meer dan zat was heb ik de gynefix toch maar laten verwijderen. Intussen ben ik een paar maanden verder en helaas nog lang niet terug op het oude niveau van 4/5 dagen lichte tot gemiddelde menstruatie. Pijn is wel wat minder hevig (maar nog lang niet weg) maar ik ben nog steeds 12 tot 14 dagen ongesteld. Volgens de gynaecoloog was er geen andere oorzaak te zien voor de hevige menstruatie. Maar ondanks verwijderen spiraal is er dus nog niet heel veel veranderd...

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.

23-12-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel
Begin dit jaar gestopt met de pil, hierbij namelijk last van veel bijwerkingen. Overgegaan op het hormoonstaafje. Laten plaatsen verliep zonder moeite. 1.5 maand bleef mijn menstruatie weg. Hierna was ik 2 weken per maand ongesteld. Nu de keuze gemaakt om het staafje te laten verwijderen. Huisarts heeft het staafje te diep geplaatst waardoor de huisarts deze er nu niet uit[lees meer...] kan halen, al wel 2 hechtingen. Nu doorgestuurd naar de gynacoloog zodat hun het staafje eruit kunnen halen.

18-12-2021 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
Ik koos de koperspiraal omdat het me natuurlijker leek dan hormonen. Vanaf de eerste dag veel klachten, ik dacht eerst door het plaatsen en later door het wennen, maar na 9 maanden laten vervangen door een hormoonspiraal. Klachten: -Bijna elke dag bloedverlies en dus altijd met maandverband ed in de weer of vieze onderbroeken. -Menstruaties zo pijnlijk als weeën me[lees meer...]t zoveel bloed dat ik in 2 uur tijd (opstaan tot aankomen op werk) zowel de dikste ob als dikste maandverband vol had + compleet doorgelekt met mega stolsels. Ik voelde me tijdens die menstruaties wel 10 dagen slap en leeggezogen. Dat kende ik alleen van de eerste menstruatiedag. -Een groot deel van de maand buikpijn met veel zeuren, trekken, steken waardoor ik me ziek voelde en de dagelijkse dingen veel moeite kostten. Het gevoel van ik ga met een kruik tegen m’n buik in bed leggen en wachten tot dit wegtrekt. Neiging om pijn weg te puffen. -Vocht vasthouden in benen De hevige menstruaties gaven de doorslag om de t-safe te verwijderen. Ik ging er vanuit dat de hormoonspiraal ook voor buikklachten zou zorgen, omdat er ‘iets’ zit. Echter, het vervangen gaf alleen een dag bloedverlies. De dag voor het vervangen liep ik de buikpijn van de T safe nog weg te puffen en de dag erna met Mirena voelde mijn buik weer gewoon aan als buik met een baarmoeder die ik niet voelde zitten. Wat een verademing na zo lang een pijnlijke geïrriteerde baarmoeder te hebben gehad.

Depo-Provera '150' (prikpil)

18-12-2021 | Vrouw | 30
medroxyprogesteron parenteraal
3 weken geleden laten zetten. Een dag of twee voor mijn cyclus had moeten beginnen. De cyclus kwam pas 2 weken later en is heel licht. Duurt overigens wel lang, zo'n week is nu voorbij en ik heb nog steeds een beetje (donkerrood) bloedverlies. Overall, zeer tevreden, ik ben waarschijnlijk een van de weinige die (tot nu toe) geen gewichtstoename heeft ervaren. Juist gewich[lees meer...]tsafname; van 63.5kg naar 61.5kg. Mijn eet- en sportpatroon is niet veranderd. Ontzettend fijn ook om er maar eens in de 3 maanden aan te hoeven denken. De prik heeft tevens voor geen enkele spiergevoeligheid gezorgd, ik kon mijn arm nog op de volledige sterkte bewegen! Ben erg benieuwd of er zich (onprettige) bijwerkingen voordoen in de loop van de komende periode, zo niet, zal ik 'm zeker opnieuw laten zetten!

Nuvaring

15-12-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel

14-12-2021 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Ik heb mijn spiraal nu drie jaar geleden laten zetten n.a.v. eerdere psychische klachten bij pilgebruik en een nieuwe vaste relatie. Het plaatsen van de spiraal was even spannend, maar stelde in mijn geval niet zo veel voor. Binnen een paar minuten was hij geplaatst en kon ik weer naar huis. De eerste maanden met de spiraal waren heftig. Ik had het eerste half jaar om d[lees meer...]e maand eerst een lichte en dan een hele zware menstruatie, die gepaard ging met veel pijn en hevige bloedingen. Ik stond op het punt om de spiraal er weer uit te laten halen toen mijn normale menstruatiepatroon terugkeerde. Ik heb me in deze eerste fase regelmatig (twee aaneensluitende dagen per acht weken) ziek moeten melden vanwege mijn klachten, maar ik heb na de eerste zes maanden geen afwijkende menstruatieklachten meer gehad. Ik geniet nu dus al ruim 2,5 jaar klachtenvrij van betrouwbare anticonceptie. Voor mensen die om watvoor reden dan ook willen kiezen voor hormoonvrije en betrouwbare anticonceptie is de koperspiraal een uitkomst, maar houd -vooral in het begin- wel rekening met mogelijke bijwerkingen. Deze kunnen namelijk best even pittig zijn.

13-12-2021 | Vrouw | 53
levonorgestrel
Ik heb de mirena nu in totaal 20 jaar gebruikt, een maal 3 jaar en 7 en 11 jaar. Na inbrengen de eerste dag wat krampen en bloedverlies. Bij de eerste Mirena had ik enkele maanden licht bloedverlies, maar was ook nog aan het Ontzwangeren. Ik vond het grootste voordeel van de Mirena dat ik geen menstruaties meer had, geen pijn en geen bloeding. Ik hen een tijdje pijn [lees meer...]met vrijen gehad door de spiraal, maar dat verdween nadar de gyneacoloog de spiraal wat verplaatste, Ik heb de spiraal laten zitten tijdens de ,menopauze omdat na 8 jaar er lichte bloedingen kwamen, met klachten van opvliegers etc. De spiraal gaf nog steeds wat hormoon af na zoveel tijd, zodat ik geen enkele heftige bloeding of zelfs nomale menstruatie meer heb gehad. Het heeft naar mijn idee de overgang veel makkelijker gemaakt.

12-12-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel
Sinds de implanon heb ik alleen maar bloedverlies en enorme haaruitval. Ik heb hem nu 2 maanden maar hij gaat er volgende week uit. Ik heb al niet veel haar en het lijkt op sommige plekken zelfs kaal nu

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

10-12-2021 | Man | 25
koperhoudend spiraal
De eerste flexi-t die ik kreeg was erg pijnlijk en niet goed geplaatst. Veel bloedverlies bij het inbrengen en tijdens het fietsen in mijn baarmoederhals te voelen. Bij de controle van 6 weken - ja hoor, het is veel te laag en zit in mijn baarmoederhals. Ze hebben het verwijderd. Ik heb ervoor gekozen om het opnieuw te proberen, maar laat het door een andere gynaecoloog in[lees meer...]voegen. Plaatsing was prima en gecontroleerd met een echo. Controle van 6 weken toonde aan dat het weer uit positie was geraakt, maar ik hield het toch binnen omdat het nog steeds effectief zou moeten zijn. En het was. Tot ik een MRI had: De volgende maand was ik zwanger. We verwijderden het spiraaltje zonder problemen en hadden een normale, gezonde zwangerschap. (Origineel tekst: The first flexi-t i got was very painful and not placed well. A lot of blood loss upon insertion and could feel it in my cervix while biking. At the 6 week check -- sure enough, it is way too low and in my cervix. They removed it. I opted to try it again but get it inserted by a different obgyn. Placement was fine and checked with an ultrasound. 6 week check showed it had moved out of position again, but I kept it in anyway as it is still supposed to be effective. And it was. Until I had an MRI: The next month I was pregnant. We removed the IUD with no trouble and had a normal, healthy pregnancy. )

10-12-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Ernstige buikpijn bij eierstokken die uitstraalt naar rug en ribben, ook nog altijd doorbraak bloedingen (heb de spiraal nu 7 maanden) iets wat ik met de mirena nooit had. Ook last van puisten die ik normaal nooit had.

09-12-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel
Heb de spiraal nu 3weken. Eerste 2/3weken niet gebloed maar nu begin ik toch te bloeden. Hopelijk is dit snel weg want ik heb geen zin om 2maanden lang te bloeden ;). Voor de rest was het plaatsen zeer pijnlijk, na het plaatsen deed het nog meer pijn. Krampen, steken, de pijn was zelfs naar mij benen getrokken! 2 dagen er na was de hevige pijn gelukkig weg. Af en toe heb i[lees meer...]k wel nog paar krampen. Maar voor de rest merk ik niets! Hopen dat het bloeden stopt natuurlijk!

05-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Ik was erg bang voor het plaatsen na veel verhalen gehoord te hebben. Had 1 ibu en 1 paracetamol genomen en voelde nauwelijks iets van het plaatsen, alleen een beetje een klein gek krampje, maar het viel héél erg mee. Voordelen voor mij zijn: fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om de pil slikken, libido is verbeterd, gewicht meer in balans, humeur over het alg[lees meer...]emeen ook beter naar mijn idee. Nadelen: wat meer puistjes, hoofdpijn en mijn haar is dunner geworden, vooral bij mijn inhammen. Vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Maar misschien is het ook stress. Lastig. Hebben mensen hier ervaring mee?

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

02-12-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Aangezien er hier bijna alleen maar horrorverhalen te vinden zijn wil ik hierbij graag mijn positieve ervaring delen. Ik heb afgelopen maandag de Kyleena spiraal laten plaatsen bij mijn huisarts. Ik zag er best wel tegenop omdat ik veel enge verhalen gelezen had. Ik moet zeggen, het plaatsen viel mij echt ALLES mee (ik heb geen kinderen gehad). Het is oncomfortabel maar [lees meer...]het was zeker niet erg pijnlijk. Alleen bij het opmeten van de diepte van de baarmoeder even een kramp gevoel maar die was vergelijkbaar met een hevige menstruatie kramp. De rest van de dag wel wat krampen en wat licht bloedverlies gehad maar allemaal heel goed te doen. De dag daarna al nergens meer last van gehad :) Laat je dus vooral niet te bang maken door alle verhalen op internet: ieder lichaam is anders en iedereen ervaart dingen anders.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2688)
Depressie (2167)
Angst & paniekstoornis (2133)
Hoge bloeddruk (1540)
Blaasontsteking (1133)