ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

29-11-2022 | Vrouw | 29
etonogestrel
Ik had een implanon laten zetten, omdat ik erg slecht was met het bijhouden van het dagelijks slikken van de pil en het veiliger voelde. het idee om een spiraaltje te laten zetten vond ik erg angstig dus dit was "the next best thing". De eerste 3 jaar dat ik dit had was ik SUPER tevreden, ik had helemaal geen ongesteldheid en er was vrij weinig aan de hand. Wel had ik toe[lees meer...]n der tijd veel last van schommelende depressieve fases. Ik gooide dit altijd op trauma's en liep er ook voor bij een psycholoog. Nadat ik de tweede keer de implanon had laten zetten ging het echt heel hard neerwaarts. Ik kreeg ineens last van constant bloed verlies, verloor bijna alle behoefte aan seks, mijn gewicht nam ineens heel erg toe en mijn huid was heel onrustig en pukkelig. En de emotie schommelingen werden steeds erger en intenser. ik heb dit toen een jaar aangekeken en was er helemaal klaar mee. Er werd me toen aangeraden om naast de implanon de pil erbij te slikken dit hielp vooral tegen het bloedverlies. Maar ook daar was ik al snel klaar mee. ik heb na 2 jaar de implanon laten verwijderen en heb daarna mijn lichaam zich in een half jaar zoveel zien opknappen! Ik wordt wel heftiger ongesteld en de pms is ook erger maar ik zit zoveel beter in mijn vel! de kilo's vlogen er ineens vanaf, de pukkels verdwenen, en ik heb zoveel meer energie en zit zoveel beter in mijn vel! binnenkort ga ik een hormoonvrij spiraaltje laten zetten geen hormonen meer voor mij! helemaal klaar mee! :)

Evra (pleister)

28-11-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin
Na jaren aan de "normale" pil en veel bijwerkingen daarvan, omdat ik erg gevoelig ben voor hormonen de pleister een kans gegeven. En wat een uitkomst! Na 6 jaar gebruik kan ik wel zeggen dat dit de beste optie is als je zo weinig mogelijk hormonen wilt binnenkrijgen maar wel een een anticonceptie wilt.

Norlevo

27-11-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel oraal
Verschrikkelijk! Ik ben al een week lang angstig, depressief, kort lontje op het agressieve aan.. Buikpijn kots en kotsmisselijk, diarree & nachtmerries...Ervaar stemmingswisselingen voel weinig tot geen emotie.. Ben normaal enorm sensitief en gevoelig ik voel me uitgeschakeld.. Dit is ook exact de rede waarom ik geen pil slik.. Heb al eens eerder de morning after pil geno[lees meer...]men toen was ik me niet zo bewust waar mijn vreemde gedrag vandaan kwam.. Ik was net uit mijn vruchtbare periode dus durfde het risico niet te nemen maar wist dat het een hel ging worden...Ook super super vermoeid zwaar lichaam voel me opgeblazen en kom tot bijna niks... Horror dus.. Groetjes

23-11-2022 | Vrouw | 32
etonogestrel
Na mijn bevalling (8,5 mnd geleden) kreeg ik in het ziekenhuis mijn eerste implanon. Dit leek mij handig. Na langer dan 6 weken te bloeden nam ik contact op met het ziekenhuis en kreeg een paar controles, gevolgd door een kijkoperatie waarbij een poliep verwijderd werd. Echter bleven de bloedingen doorgaan en werd ik wanhopig, verdrietig en wist ik niet wat er aan de hand [lees meer...]was. Weer contact met het ziekenhuis opgenomen en controles gehad. Er werd gedacht dat het door de implanon kwam en daarom moest ik een paar maanden de pil erbij slikken, om mijn cyclus op gang te brengen. Dit ging goed! Er ging een wereld voor mij open, maar de pilstrippen raakten leeg en nadat ik weer contact op nam met het ziekenhuis, was het volgens de gynocoloog onnodig om de pil te blijven slikken maast de implanon. Ik was bang dat de bloedingen weer begonnen en ja hoor, nog geen week later begon de ellende weer! We zijn nu 8,5 mnd verder en ik ben er helemaal klaar mee! Ik ben alleen maar aan het bloeden en voel mij zo down hierdoor..Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel tampons gekocht als ooit van tevoren. Ik heb nu een afspraak gemaakt om de implanon te laten verwijderen. Er is teveel tijd overheen gegaan..Als ik dit van tevoren had geweten, was ik er NOOIT aan begonnen!! Ik ga over op de pil, voor mij nooit meer implanon.

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

22-11-2022 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Hoi allemaal! Even een vraagje… Ik gebruik nu de gewone pil, maar voel mij zeer neerslachtig en mijn libido is erg laag, tot niks! Dit lijdt echt tot ruzies tussen mijn partner en ik… Nu wil ik dus verder zonder hormonen… is dit een optie? En wat is jullie ervaring mbt jullie libido?

20-11-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel
Ook vanuit mij een positief verhaal. Mirena 2 jaar geleden laten zetten en ik vond het eigenlijk heel prettig bij mijn huisarts. Ik heb 1 seconde gevloekt en toen zat ie er al in. 'Was dat het nou?' - dacht ik toen. Jaren de pil geslikt en het hormoonstaafje uitgeprobeerd: niet mijn ding. Een tijdje zonder anti-conceptie gezeten omdat ik het zonder hormonen wilde proberen.[lees meer...] Vanaf dat moment kreeg ik heftige PMS-klachten: 1 week voordat ik ongesteld moest worden moodswings, doodmoe, janken om van alles etc. Ik heb het vaak op de bank onder een kleedje uit moeten zitten. Zodra ik ongesteld werd, leek de wolk en mijn wattenhoofd verdwenen. Uiteraard helpen de classics: voldoende slaap, beweging (yoga/wandelen/rustige beweging..), emotionele verbinding met de mensen waar je blij van wordt en misschien wel de belangrijkste 2: gezonde voeding en zo min mogelijk stress. Kan echt voor iedereen verschillen maar het past bij mijn lichaam (en geest..). Kortom: ik ben zeer tevreden over Mirena!

EllaOne

20-11-2022 | Vrouw | 24
ulipristalacetaat
Ik heb net een nieuwe relatie en gebruik (nog) geen anticonceptie, dus vrijen we met condoom. Tijdens de seks was die condoom perongeluk afgegleden. Binnen 12 uur de EllaOne gehaald bij de Etos en direct ingenomen. Ik ben erg onregelmatig ongesteld, dus weet nooit precies wanneer ik ovuleer. Volgens de bijsluiter is deze morningafterpil ook tot 99% effectief op de 2 meest [lees meer...]vruchtbare dagen van je cyclus, dus dit klonk erg veilig. Toch was dit bij mij niet het geval. 2 weken later kreeg ik last van gevoelige borsten. Een gevoel dat ik normaal heb als ik ongesteld moet worden, maar mijn ongesteldheid bleef uit. Voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan en die bleek positief. De grootste shock uit mijn leven. Die avond kreeg ik erg veel bloedverlies en is de zwangerschap gelukkig uitgedraaid op een miskraam. Erg veel gemixte emoties aan over gehouden, maar vooral de opluchting overheerst, dat ik geen hele ingewikkelde keuzes hoef te maken. Zodra het kan laat ik een koperspiraal plaatsen.

13-11-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel
De eerste 2 jaar was ik er erg blij mee had hem daarom ook opnieuw laten zetten (kwam er wel 15 kilo door aan) tot de 2de keer.. Ik ervaar nu klachten zoals: hoofdpijn, altijd bloeden, depressief, snel boos, misselijk, moe, altijd onderbuik pijn, zweten, eetbuien en flinke gewichtstoename.. Daarom laat ik hem zo snel mogelijk verwijderen ben intotaal 35 kilo aangekomen

12-11-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel
Ik heb nu 7 maanden mijn kyleena. De eerste 2 maanden na het zetten waren echt vreselijk. Ik was zó emotioneel en down. Ik was vaak zomaar aan het huilen en intens verdrietig zonder dat ik een reden hiervoor had! Ik gaf het nog 1 maand en anders zou ik hem per direct verwijderen, wat is het vreselijk om je zo te voelen. Dit is gelukkig wel afgezakt hierna. Nu merk ik voora[lees meer...]l dat ik vaak een migraine aanval heb + gewone hoofdpijn dagen. Sinds 4 maanden heb ik constant last van een terugkerende bacteriele vaginose waar ik voorheen nog nooit last van heb gehad. Ook heb ik weer vaker een blaasontsteking gehad. Ik verlang echt weer naar een leven zonder hormonen maar over een koperspiraal heeft ook veel bijwerkingen die mij tegenhouden. Voordeel: ik wordt nooit meer ongesteld. Soms een klein beetje spotting 2 dagen.

Microgynon '30'

10-11-2022 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Na 4 jaar een koperspiraal gehad te hebben wou ik toch weer terug aan de pil. Ik slik nu zo’n 5 maanden desorelle 30, maar heb enorm veel last van acné, neerslachtigheid, haaruitval en men libido zit onder het vriespunt. Goed middel tegen zwangerschap, maar als deze strip op is toch maar weer een koperspiraal laten plaatsen.

07-11-2022 | Vrouw | 22

04-11-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Eind 2021 besloten een spiraal te laten plaatsen vanwege mijn relatie. Het plaatsen was prima en daarna heb ik altijd mijn regelmatige cyclus behouden. Wel met minder bloedverlies en iets langer. Ik had geen last van buikkrampen, acne, gewichtstoename, haaruitval etc. De spiraal werkte perfect. De enige en vervelendste bijwerking is dat ik heel depressief werd. Al binnen [lees meer...]een maand na het plaatsen merkte ik dat ik heel emotioneel werd en last kreeg van paniek en angstgevoelens. Ook in het openbaar had ik hier last van, waardoor ik in openbare ruimtes ook spontaan ontzettend emotioneel kon zijn. Dit had ook de nodige effecten op m'n relatie. De laatste 2 maanden dat ik de spiraal had, heb ik voornamelijk huilend in bed gelegen en weinig ondernomen. Mijn eetlust was ook vrijwel verdwenen en ik was veel misselijk. Na veel wikken en wegen besloten het eruit te laten halen. Wát een verschil. Dat is nu 1,5 maand (september) geleden en ik voel me weer als mezelf. Ik heb geen angst- of paniekaanvallen meer. Ik ben niet meer depressief en onderneem weer dingen. De grijze wolk die ik altijd ervaarde was verdwenen. Ik ben heel blij dat ik de spiraal heb laten verwijderen, het voelde als een enorme opluchting. De spiraal werkte perfect als anticonceptie maar mijn mentale gezondheid is belangrijker. Vriendinnen van mij ervaren geen effect op hun emotionele gesteldheid, dus het verschilt echt per persoon of die gevoelens aangewakkerd worden door de spiraal.

Desogestrel

01-11-2022 | Vrouw | 30
desogestrel
Ik slik deze pil nu 4 maanden. Ik ben nu tevreden, al waren de eerste twee weken een ramp. Ik werd erg onrustig en gestresst, sliep nauwelijks meer, had hartkloppingen. Alsof ik voortdurend bijna een paniekaanval kreeg. Ik overwoog al met de pil te stoppen, toen ik ontdekte dat het kwam door koffie! Door de pil kan ik niet meer tegen cafeïne. Niemand die me had gewaarschuw[lees meer...]d. Maar prima, ik overgestapt op decaf en toen ging het weer goed. In de eerste dagen/weken was ik verder sneller moe, kreeg huilbuien, had vaak hoofdpijn en pijnlijke borsten, en was regelmatig misselijk. Dat trok snel weg, duurde max twee maanden. Dus heb vooral even geduld! Algemeen merk ik nu nog dat ik sporadisch een pukkeltje heb, en dat bijvoorbeeld mijn ogen en vagina ietsje droger zijn. Ik heb de hele tijd trek in eten èn merk dat ik ook sneller vet opsla als iets eet. Gelukkig heb ik ook discipline, waardoor ik niet meer dan een kilo of 2 zal zijn aangekomen. Mijn libido is iets gezakt, maar was voorheen zo hoog dat het me nu alleen maar een hoop frustratie scheelt. Relaxder voor mijn vriend ook, haha. Qua emoties ben ik net wat vlakker, maar ook dat is voor mij alleen maar een zege na een leven vol mood swings. Ik voel me dus juist erg stabiel! Heb me nog nooit zo rustig en in control gevoeld. Ik heb ook geen pms klachten meer. Voorheen had ik migraine, veel steken in mijn buik en rug, en huilbuien. Ik ben alleen nog wel erg vaak licht ongesteld, ongeveer 2-3 keer in de maand een dag of 3. Hopelijk trekt dat nog weg de komende weken, maar het is niet ernstig hinderlijk. Ik wilde nooit hormonale anticonceptie, maar het valt me niet tegen met deze pil.

EllaOne

30-10-2022 | Vrouw | 18
ulipristalacetaat
Denk dat veel mensen er last van hebben, maar ik heb dus onveilige seks gehad op de dag dat ik officieel ongesteld zou moeten worden, want ik dacht dat het wel goed zou gaan. Maar na 4 dagen was ik nog steeds niet ongesteld, dus koos ik er maar voor om Ella one te nemen. Geen bijwerkingen gehad dus dat was top! Alleen werd 4 weken na het innemen van de Ella one pas weer on[lees meer...]gesteld, dus je zit nog wel een paar weekjes met stress. Maar ik ben gelukkig niet zwanger, Ohja had Ella ome genomen op dag 4/5

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

26-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Tussen de vele negatieve ervaringen wil ik toch graag even mijn enorm positieve ervaring delen. Ik heb het Kyleena spiraaltje nu 2 jaar en ben er dus echt enorm tevreden over. Het zetten was inderdaad pijnlijk maar te doen met ibuprofen en de pijn was na anderhalve dag zo goed als weg. Sindsdien eigenlijk nergens meer last van gehad. Na een paar maanden bleef ook mijn mens[lees meer...]truatie uit, wat voor mij ook een groot voordeel is van dit spiraaltje. Daarnaast heb ik alleen het idee dat mijn huid wel licht onrustiger was (met name net na de plaatsing).

24-10-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel
Ik hoorde positieve verhalen over de implanon van een klasgenoot van mij. Ik slikte eerst de normale pil. Aangezien ik echt hele heftige menstruatiekrampen krijg als ik ongesteld ben, leek het me ook wel een fijn idee om een lange tijd niet ongesteld te worden. Maar helaas heb ik hem na 2 weken alweer moeten laten verwijderen. Vanaf dag 1 had ik de hele dag non stop migrai[lees meer...]ne. Van ‘s ochtends vroeg tot s’ avonds laat pijnstillers blijven slikken om het te proberen onderdrukken. Echt heel vervelend en dat kan natuurlijk nooit goed zijn! Maar wat ik nog het aller vervelendste vond waren de moodswings. Heel eventjes gaat het oke en vervolgens heel erg boos dan ineens intens verdrietig, vervolgens geïrriteerd om alles en dat dan de hele dag door. Ik wist echt niet wat ik meemaakte. Hij is er inmiddels een par dagen uit en ik heb gelijk geen hoofdpijn meer. Elk persoon reageert er weer anders op maar ik zal t zelf aan niemand aanraden.

24-10-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel
Na mijn eerste zwangerschap werd deze spiraal geadviseerd. Van het plaatsen voelde ik niets meer dan een klein prikje. Dus in tegenstelling tot wat anderen ervaren, had ik alvast geluk. Wat ik ook heel vaak hoorde over het spiraaltje was 'bijna nooit ongesteld'. Heerlijk dacht ik. Helaas was dat voor mij dus geheel andersom. Elke maand werd ik weer ongesteld, in een vrij r[lees meer...]egelmatig patroon, wat zeker niet storend is. Maar de duur van elke menstruatie was wat anders. Bij elke cyclus van ongeveer 4 weken, was ik telkens gemiddeld 2,5 weken ongesteld. Zat het tegen was het 3 weken. Dus ik was meer wel ongesteld dan niet. Op die manier is het natuurlijk ook een vorm van anticonceptie als het je verhindert om geslachtsgemeenschap te hebben... Dus na 8 maanden besloot ik het te laten verwijderen. Ik heb het meer dan gehad hiermee. Naast dit vervelend probleem heb ik ook wel meer last van angst en stress en ben ik altijd heel moe. Een tiental jaar geleden heb ik eens de prikpil gehad. Daardoor was ik een maand lang ongesteld en moest een pil nemen om het te doen ophouden. De gewone pil werkte voor mij altijd het beste (oestrogeen en progestageen) . Echter omwille van de risico's op tromboses raadt de gynaecoloog dit af. Ik moet nu proberen met de minipil. Van tevoren hoop ik al niet te veel want dit is een anticonceptie die net zoals de hormoonspiraal en de prikpil, waarbij ik dus beiden dezelfde problemen ervaarde, enkel progestageen bevat. Ik word hier depressief van, dit weegt op je relatie. Je seksleven verandert al genoeg met een kindje erbij, op deze manier loopt het al helemaal spaak. Met geluk 2x seks per maand, met pech een maand helemaal niet.

22-10-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel
Na zwangerschap gekozen voor Kyleena spiraal ipv de pil. Het plaatsen was geen probleem. Voor plaatsen was menstruatie gemiddeld 5 dagen per cyclus. Na plaatsen gemiddeld 11 dagen. Daarnaast kreeg ik steeds meer last van “vage” klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Dat laatste varieerde van scherpe steken tot een zeurderig gevoel. Huisarts heeft dit gecontroleerd en vervol[lees meer...]gens doorgestuurd naar gyneacoloog om te laten controleren of de spiraal nog goed zat. Dat was het geval en klachten werden afgedaan als een spastische darm terwijl ik hier nog nooit eerder last van heb gehad. Vervolgens kreeg ik ook steeds vaker last van maagzuur. Mijn libido ging ook steeds verder naar beneden maar hier had ik met het slikken van de pil ook wat last van. Na vijf maanden besloten om de spiraal eruit te halen omdat de klachten steeds heftiger werden. Daarna niet meer die klachten gehad. Voor mij is dit niet de juiste vorm van anticonceptie maar ik heb vriendinnen die erbij zweren (wel Mirena spiraal).

Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

19-10-2022 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal
Ik heb vandaag mijn tweede gynefix laten plaatsen. Na vijf jaar was het tijd voor een vervanging. Ik had deze laten plaatsen omdat ik geen hormonale anticonceptie meer wou. De plaatsing is echt pijnlijk, zowel de eerste als tweede keer kreeg ik een vagale reactie. Ook het uithalen van de spiraal voel je echt. Het is telkens iets waar ik enorm tegenop kijk. Maar daarna zit [lees meer...]je vijf jaar goed. Mijn maandstonden zijn wel van 3 dagen naar 9-10 dagen gegaan, maar in vergelijking met de bijwerkingen die ik bij pil, minipil en nuvaring kreeg, is dit echt wel ok.

18-10-2022 | Vrouw | 17
etonogestrel
ik heb heel veel acne gekregen van de inplanon, ze zeiden dan het na 3 maanden weg ging, maar ik heb het nu al langer dan een jaar. de dokters hebben veel geprobeerd maar niets hielp...

17-10-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel
Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken door verhalen van anderen over het plaatsen van de spiraal. Het is inderdaad geen prettig gevoel maar het is van korte duur! Ik vond het al met al heel erg meevallen. Geen last van bijwerkingen en menstruatie blijft vanaf het begin uit. Ik kan het iedereen aanraden!

Cerazette (minipil)

11-10-2022 | Vrouw | 29
desogestrel
Ik ging aan de minipil om na mijn zwangerschap iets anders te proberen. Eerste maanden had ik vaak hoofdpijn. Dit was een bekende bijwerking dus ik hield vol. Dit verdween inderdaad weer. Ik begon me langzaam aan wat somber te voelen zonder reden. Daardoor had ik veel huilbuien waar geen verklaring voor was. Op de gekste momenten ook. Het sombere gevoel werd erger en h[lees meer...]et neigde naar depressieve gevoelens. Ik zag de zin ook niet meer om leuke dingen te ondernemen met mijn kinderen terwijl ik hier altijd vrolijk van word. Ook werd ik om de 2 weken ongesteld. Ik koppelde mijn sobere gevoelens nog niet eens aan de minipil. Ik ben nu 2 weken geleden overstapt naar de combinatie pil vanwege die bloedingen. En wat voel ik mij weer goed! De donkere wolken zijn volledig verdwenen en ik word weer vrolijk van leuke dingen doen. Ik besef mij achteraf ook pas hoe emotioneel in disbaland is was door die pil. Voor mij nooit meer.

Cerazette (minipil)

09-10-2022 | Vrouw | 34
desogestrel
Omdat ik de gewone pil niet meer kan slikken heb ik na mijn zwangerschap voor de minipil gekozen. Ik had vooraf gelezen over bijwerkingen in de eerste 3 maanden, dus ik was enigszins voorbereid. Vooral het bijna continu ongesteld zijn was erg vermoeiend. Haaruitval was ook geen pretje, maar met wat extra vitamines werd het na een tijdje beter. Na de eerste 4 maanden werd i[lees meer...]k nog maar eens in de 2 maanden ongesteld en na een maand of 8 helemaal niet meer. Op zich heel handig, maar ik vraag me af of daardoor m'n libido zover onder het nulpunt is gedaald. Het was al nooit hoog (misschien door de pil?), maar nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Wellicht iets om in de gaten te houden als je aan deze pil begint.

08-10-2022 | Vrouw | 33
etonogestrel
Erg vaak onregelmatig bloedverlies. Wel 3 tot 4 weken achter elkaar, dan weer week niet en weer 3 weken wel. Als extra nam ik provera. Maar die combinatie werkt ook niet meer.

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.

YAZ 24+4

07-10-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / drospirenon
Overgestapt van de Kylena spiraal naar de YAZ pil vanwege mijn acne. Ik gebruik de pil nu een half jaar en ben telkens 1,5 week ongesteld. Verder heb ik de eerste 3/4 maanden heel veel last gehad van misselijkheid en overgeven. Mijn acne is redelijk onder controle, behalve tijdens mijn menstruatie. Maar omdat deze dus zo lang aanhoudt heb ik dan ook weer redelijk veel acne[lees meer...].

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

Norlevo

02-10-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel oraal
Ik dacht even dat ik een slaappil had genomen. Ik kreeg eerst lichte hoofdpijn. Dan erna nog voor het avondeten in slaap gevallen tot de dag later tot 10u. Het werkt wel. Maar je bent echt enorm vermoeid van deze morning after pil.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

02-10-2022 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel
Na 6 jaar een Mirena spiraal te hebben gehad, voelde het onprettig om niet meer ongesteld te zijn. Door de spiraal was de werking van mijn baarmoeder volledig stopgezet. Ik maakte me zorgen of alles nog werkte en of ik geen nare effecten hier aan overhield. Daarnaast kreeg ik van de spiraal bijwerkingen als neerslachtigheid/depressie, ongewenst veel haargroei, schildklier[lees meer...] die minder functioneerde & acne. Na het verwijderen van spiraal verdwenen al mijn klachten al na 3 weken! Op aanraden van de huisarts begonnen met pil (Focus); ter voorkoming van zwangerschap. Na 3 dagen innemen van deze pil kreeg ik weer neerslachtige/depressieve gevoelens terug (in ergere maten zelfs!) en drukkend gevoel rondom mijn schildklier. Mijn emoties zijn erg afgevlakt waardoor ik minder geluk/blijdschap/liefde ervaar. Door de hele dag heen schommelt mijn gemoedstoestand enorm. Er is geen peil op te trekken hoe de dag verloopt. Ze zeggen dat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen, maar mijn lichaam is erg gevoelig voor hormonen. Maandag weer naar de huisarts om de situatie te bespreken.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2843)
Angst & paniekstoornis (2304)
Depressie (2285)
Hoge bloeddruk (1637)