ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

15-06-2021 | Vrouw | 20
estradiol / nomegestrol
Na verschillende soorten anticonceptie te gebruiken, waarbij ik overal wel last had van vervelende bijwerkingen, werd mij een ander soort pil geadviseerd, de Zoely pil. Ik heb nog nooit zo'n vervelende maand gehad als de maand waarin ik deze pil slikte. Ik voelde me totaal niet meer mezelf, werd boos en verdrietig om van alles, zonder dat ik mezelf begreep. De mensen om me[lees meer...] heen hadden hier ook last van. Ik herkende mijn eigen gevoelens en daardoor gedrag ook niet meer. Fysiek had ik minder last van bijwerkingen, behalve hier en daar een eetbui en een beetje last van een opgeblazen gevoel. Ik ben zelf erg gevoelig voor hormonen, dus het is niet zo gek dat ik mentaal heftig reageerde hierop. Als je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor stemmingswisselingen etc, zou ik deze pil niet aanraden. Maar als je wel prima tegen 2 soorten hormonen kan en niet zo veel last ondervind van neerslachtigheid, dan is deze pil wel aan te raden.

15-06-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel
In oktober 2020 heb ik mijn eerste spiraaltje laten plaatsen, na al sinds mijn 14e aan het rommelen te zijn geweest met verschillende anticonceptie. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een anticonceptie met continue afgeving van hormonen het beste bij mij zou passen. Waarbij ik bij andere anticonceptie methodes enorm last van neerslachtigheid en stemmingswisselingen,[lees meer...] valt dat bij de Kyleena echt heel erg mee. Ik merk wel iets meer last van huilerigheid, maar het valt me echt mee. Het plaatsen (heb hem twee keer laten plaatsen) deed bij mij wel erg veel pijn. De eerste keer had ik ook langdurig last van krampen na het plaatsen, maar de tweede keer was het na 2 dagen over. Wel heb ik een raar soort pijn in mijn bovenbenen sinds dit spiraaltje. Ik heb deze bijwerking nog niet eerder gehoord bij iemand anders, dus ik heb een afspraak hiervoor gemaakt bij de huisarts. Al met al blijft een hormonale anticonceptie voor mij niet een fijne optie, maar de Kyleena spiraal is echt de beste optie wat mij betreft.

15-06-2021 | Vrouw | 31
levonorgestrel
Na jarenlang tobben met heftige menstruatieklachten en na mijn 2 kids besloten van de pil over te stappen op de mirena. Plaatsen vond ik goed te doen. Na het plaatsen een week of 6 bloedverlies maar dit was mij van tevoren verteld. Daarna nooit meer ongesteld geweest. Wat een verademing. Heb hem nu 3 jaar en ben er zeer tevreden mee.

13-06-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Te choatiscj voor de pil

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

10-06-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel
Heb altijd Mylan gehad, perfect was die. Ineens geeft de apotheek mij de pil van het merk Focus. Heb dit 1 week gebruikt en super slechte ervaring: hoofdpijn, misselijk. De pil is viezer bij het doorslikken. Daarnaast heel prikkelbaar en neerslachtig. Depressieve gevoelens terwijl ik normaal zeer positief en vrolijk ben. Op gebied van libido is gelukkig niets veranderd.

10-06-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel
Mirena genomen als anticonceptie omdat het het meest zekere (na onthouding hee) is. Ik was erg tevreden en liet het regelmatig controleren. Ik heb ook geïrriteerde darmen die soms voor buikspasmen zorgen, niets te maken met de Mirena, die heb ik al heel lang. Maar... tijdens mijn tweede Mirena, ergens net na de eerste jaarlijkse Mirena-controle (waar bleek dat het nog goed[lees meer...] vast zat) moet ik de Mirena kwijt geraakt zijn tijdens dergelijke spasmen. Enfin dat is de enige hypothese gezien in in juni tijdens de gyneacologische controle de mededeling kreeg dat ik zwanger was. 5 maanden (nee had niets gemerkt: ik was goed beschermd zie je). De Mirena werd nooit teruggevonden, vandaar de spasmenhypothese. Dus hm ja ik zou zeggen als je af en toe buikspasmen hebt toch maar iets anders nemen.

09-06-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik heb gedurende 5 jaar de pil genomen, en ben toen overgestapt op de kyleena spiraal. Het plaatsen was wel vrij pijnlijk en ik had gedurende 7 dagen nog (licht) bloedverlies daarna. Ondertussen heb ik de spiraal al 6 maanden. Ik heb wel enorm veel last gekregen van haaruitval en acne op mijn schouders/rug. Maar geen bloedverlies, moet nergens meer aan denken, je voelt het[lees meer...] niet zitten, geen moodswings, niet verdikt, ... Af en toe nog wel eens een pijnlijke menstruatiekramp maar echt vééél minder dan vroeger. Dus ondanks enkele vervelende bijwerkingen ben ik er wel erg tevreden over! Hopelijk zal het haarverlies en de acne afnemen na verloop van tijd.

06-06-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Ik heb altijd de pil geslikt maar hier kreeg ik erge migraine van en was mezelf niet meer. Toen was ik bang om weer anticonceptie te gaan gebruiken totdat ik op aanraden van de huisarts de Kyleena spiraal moest gaan proberen aangezien hier weinig hormonen inzitten en 'plaatselijk' worden afgegeven. In het begin had ik dagelijks heftige krampen waardoor ik echt moest gaan l[lees meer...]iggen van de pijn. Dit hield zich aan het is nu minder maar soms nog last hiervan. Regelmatig uitvloeiing of een blaasontsteking en onverklaarbare pijnen. Ook ben ik veel meer moe, ben erg somber, moet veel huilen waarvan ik soms niet eens weet waarom. Allemaal sinds dat ik hem heb laten zetten. Heb hem nu een halfjaar, vind het fijn omdat je niet volledig meer ongesteld word en je hoeft niet na te denken of je zwanger kunt zijn. Maar het geeft mij zoveel bijwerkingen dat ik aan het overwegen ben hem te laten verwijderen.

Implanon (hormoonimplantaat)

06-06-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel
Ik ben intussen aan mijn derde staafje toe. Sinds ik de overstap heb gemaakt van de pil naar het staafje heb ik nog maar zelden last van migraine en zijn de aanvallen minder erg. Ook mijn stemmingswisselingen zijn verdwenen. Het is heel handig dat je hier maar om de drie jaar aan moet denken. Het onregelmatige bloedverlies (wel veel lichter dan voorheen) en het ongemak bij[lees meer...] het verwijderen van het staafje wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen.

06-06-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel
Het plaatsen van de Mirena was pijnlijk (maar te overzien), en ben daarna 2 a 3 dagen ziek geweest, misselijk en draaierig. Maar het was het waard! Bijna niet meer ongesteld, geen buik en rugpijn. En die vervelende moodswings die ik had bij pilgebruik zijn er ook niet!! Ik heb hem nu zo'n 3 jaar.

05-06-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb deze spiraal laten zetten 6 weken nadat ik van mijn jongste zoontje was bevallen. Ik was zwanger geraakt terwijl ik de pil slikte en was klaar met de hormonen. Ik dacht dat deze spiraal een uitkomst voor mij was. Na de plaatsing welke totaal niet pijnlijk of naar was had ik een x aantal dagen licht bloedverlies wat normaal was. Mijn cyclus bleef gelukkig regelmatig[lees meer...]. De eerste maand hevig bloedverlies, er waren 3 grote maand verbanden nodig om het enigszins op te vangen maar zelfs met die 3 verbanden lekte ik nog door. Dit zo'n 3 maanden aangekeken want daarna zou het minder moeten zijn, maar dat gebeurde niet ! Toen de spiraal op televisie kwam en hij helemaal niet zo veilig bleek te zijn, besloten de spiraal te verwijderen! Nu weer aan de pil en hopen dat hij nu wel zijn werk blijft doen tot dat ik eruit ben wat ik wil. Wil je mijn advies ? Neem deze spiraal niet !

05-06-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Ik heb nu 5 weken de kyleena spiraal. Na alle horrorverhalen en lang uitstellen, toch 1 laten plaatsen. Hiervoor slikte ik de pil, verschillende merken en sterktes. Bij hoge sterktes kreeg ik last van een rode huid en bij lage sterktes had ik continu last van doorbraak bloedingen. Dus overgestapt naar een Kyleena. Het plaatsen viel mij reuze mee. Alleen het uitklappen van [lees meer...]het spiraaltje voelde ik even, maar dit was goed te doen. Dezelfde dag nergens last meer van gehad. Een week na de plaatsing iets last van spotting, dit is na 5 dagen weer weggegaan en was minimaal. Tot nu toe erg tevreden!

T-Safe

05-06-2021 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Ik heb nu 3 jaar de T-safe koperspiraal en zit eraan te denken om hem te verwijderen. Het plaatsen was voor mij een hel, maar dit komt doordat ik nooit bevallen ben (baarmoedermond is strak). De periode erna verliep goed, tot ik weer menstrueerde en ik merkte dat het 10x heviger en meer is dan normaal. Het bloeden is zo veel, dat ik zelfs flauwval ervan. De krampen blijven[lees meer...] bij mij ook aanhouden buiten de menstruatie om. Daarnaast heb ik door dit koperspiraal terugkerende Bacteriele vaginose. Ik voel me er vies door en het heeft een slechte invloed op mijn seksleven. Als je dit spiraal overweegt, check eerst of jouw natuurlijke menstruatie al heftig is ( zo ja, NIET DOEN)

04-06-2021 | Vrouw | 43
koperhoudend spiraal
Het leek me een prima spiraal wat door de vorm weinig ongemak en bijwerkingen zou geven. De verloskundige belde in januari 2021 dat de Ballerine bij Tros Radar in de uitzending besproken zou worden. Na de uitzending een afspraak gemaakt om te kijken of hij nog wel goed zat (en uberhaupt nog aanwezig was), dit was zo en ik was gerustgesteld. Drie maanden later ben ik hem al[lees meer...]snog verloren tijdens de menstruatie. In totaal heb ik er nog geen jaar plezier van gehad. Als compensatie kreeg ik alleen een ouderwetse koperspiraal aangeboden. Verder geen vergoeding, teruggave oid. Zeer ontevreden dus, zeker wanneer een fabrikant ondertussen zou moeten weten dat het geen deugdelijk product lijkt te zijn. Verder heb ik tijdens gebruik veel last gehad van opgeblazen gevoel en onbestemde buikpijn, dat is sinds verlies een stuk minder.

29-05-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik heb op 30 april de Kyleena laten plaatsen. Na alle horror verhalen was ik onwijs bang. Het zetten viel mij zo mee. Dat ze met een tang je baarmoedermond vast pakken voelde ik niet. Mijn huisarts vroeg mij om te hoesten en ik voelde 0.00. Toen de baarmoeder opgemeten weten voelde dat als een menstruatie kramp die even aanhield maar heel goed te doen. Nadat het was opgeme[lees meer...]ten werd de Kyleena geplaatst, dat voelde ik minder dan het opmeten gezien die wat dunner is dan het meet instrument. Daarna nog wat krampjes gehad maar het viel mij zo mee! Dus laat je echt niet gek maken door alle horror verhalen. Nu heb ik de spiraal 4 weken en moet ik over 2 weken op controle. Ik heb wel heel licht bloedverlies gehouden maar heel minimaal. Een inlegkruisje was genoeg en soms hoefde dat ook niet. Afgelopen week ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden. Ik hoop dat het niet langer duurt dan normaal en het uiteindelijk uitblijft. Je lichaam moet nog wennen dus tot nu toe ben ik tevreden met deze spiraal!

Cerazette (minipil)

17-05-2021 | Vrouw | 36
desogestrel

Microgynon '30'

16-05-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol / levonorgestrel
22 jaar gebruikt, nu 2 jaartjes niet ivm zwangerschap en borstvoeding, maar ik merk geen verschil tussen het wel en niet gebruiken van deze pil (behalve dan dat ik zonder de pil zwanger werd, wat de bedoeling ook was) Een aantal jaar terug door de verzekeraar op generieke variant gezet en in 2 maanden zwanger, ondanks ik dagelijks de pil slikte. Terug naar de Microgynon [lees meer...]en nooit weer "problemen" gehad.

14-05-2021 | Vrouw | 18
estradiol / nomegestrol
Ik schakelde van Anais continu naar Zoely in de hoop af te geraken van mijn migraine in de dagen van de placebo pillen. Migraine is er nog op placebo 4, maar maar 1 dag en die dag ook buikpijn. Vanaf de 2e placebo verschrikkelijk prikkelbaar, chagrijnig en boos. Mijn omgeving heeft mee afgezien. 4e placebo pas buikpijn, migraine en bloedverlies. Even zwaar als voordien. Ik[lees meer...] pak zoely nog 2 maanden en dan bekijk ik het nog eens, want ik ben toch niet helemaal overtuigd.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

12-05-2021 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel
ik ben begonnen met de pil omdat mijn eigen menstruaties heftig waren, ik bloedde veel en wilde dit verminderen. met de dokter heb ik samen besloten dat ik aan de pil zou gaan. In het begin had ik nergens last van. Na een aantal maanden merkte ik dat ik veel meer eetlust kreeg en ik was ook een aantal kilo's aangekomen. Ook merkte ik dat ik me niet goed voelde, ik had nerg[lees meer...]ens zin in en voelde me heel somber. dit heeft nog een lange tijd aangehouden en aan het einde van 2019 heb ik besloten om te stoppen met de pil. Er is geconstateerd bij mij (door een psycholoog) dat ik een depressie heb. De oorzaak is zeker niet alleen de pil, maar het heeft wel een rol gespeeld.

Depo-Provera '150' (prikpil)

12-05-2021 | Vrouw | 18
medroxyprogesteron parenteraal
ik heb de prikpil ongeveer 4 keer gehad, na de eerste keer merkte ik al dat mijn menstruatie langer werd. Hoopvol ben ik doorgegaan met de prikpil, ik had namelijk gelezen dat het enige tijd kon duren voordat je verschil zou merken. Na de tweede prik ben ik 6 maanden lang ongesteld geweest, ik heb dit aangegeven bij de dokter en ik kreeg pillen om het te stoppen. Met nog m[lees meer...]aar een klein beetje hoop heb ik de 4e prik laten zetten, ik had voor mezelf besloten dat ik zou stoppen als het die keer niet zou werken. En dat is ook gebeurd, op dit moment ben ik alweer 2 maanden ongesteld en heb ik met de dokter besloten dat ik ga stoppen. Naast het lange menstrueren heb ik ook last van continu een opgezette buik, dit heeft mij mede doen beslissen om met de prikpil te stoppen.

11-05-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Ik heb de Kyleena genomen na de pil en nuvaring te hebben gehad, ik wilde namelijk graag af van de vele hormonen omdat ik mij daardoor afgevlakt ging voelen. Hoewel ik hem vandaag heb laten plaatsen, wil ik in ieder geval zeggen dat het plaatsen goed te doen was. Het waren een paar scherpe ongesteldheidssteken en het was vervelend, maar ik vond het zeker niet ondraaglijk z[lees meer...]oals ik in sommige reacties lees. Kortom, laat je hier niet door afschrikken! Online worden relatief vaker slechte ervaringen gedeeld dan goede. Aldus, aanrader, zeker door de weinige hormonen!

11-05-2021 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Ik heb de ballerine laten plaatsen, omdat ik na 10 jaar af wilde van anti conceptie met hormonen. Al snel na plaatsing kwam naar voren dat deze spiraal uit zou zakken en vrouwen hem kwijt raakten. Vanaf toen toch ook maar een condoom gebruikt, en dat was maar goed ook. Daarbij ook last van veel en hevig bloedverlies. Na 6 maanden besloten om te laten verwijderen, konden ze[lees meer...] hem niet meer vinden. Hij is inderdaad uitgezakt en is zo niet veilig. Verwezen naar de gynaecoloog. Krijgt hem er ook niet uit. Nu word ik opgenomen op de dagbehandeling en gaan ze proberen hem onder een roesje eruit te halen.. Conclusie: niet aan deze spiraal beginnen!!!

Microgynon '20'

10-05-2021 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb meerdere pillen geprobeerd en een hormoonspiraal. Van eerdere anticonceptiepillen kreeg ik heftige bijwerkingen zoals neerslachtigheid, acne en paniek. De hormoonspiraal (Kyleena) heb ik ongeveer 6 mnd gehad en eruit laten halen ivm extreme aanhoudende pijn. De Microgyon 20 was voor mij een beetje de laatste optie. De eerste week heb ik wat hoofdpijn gehad, maar ver[lees meer...]der gaat het heel goed. Lichte schommelingen in vermoeidheid, maar ik heb goede hoop dat dit na wat langer gebruik bijtrekt. Ik gebruik het nu een maand en voor mij is dit (tot nu toe) de enige pil die goed te doen is.

Depo-Provera '150' (prikpil)

09-05-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal
Op mijn 14e begonnen met de prikpil, wat een droom om niet meer ongesteld worden. Na de 2e prik ben ik 15 jaar lang niet meer ongesteld geweest. Heb heerlijk genoten van seks zonder condoom. Maar nooit bij de bijwerkingen stil gestaan. Vandaag erachter gekomen wat voor bijwerkingen er zijn. Nu snap ik eindelijk waarom ik altijd zo ontzettend onzeker ben, vaak zenuwachtig e[lees meer...]n onrustig ben, ontzettend acne heb en vettig haar. Chagrijnig en ook een hele tijd depressief geweest. Dat waren dus waarschijnlijk de bijwerkingen. Ik ga nu stoppen met de prikpil en ben erg benieuwd hoe ik me over een paar maanden voel, ik laat het jullie weten.

09-05-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Vorige week maandag mijn koperspiraal laten vervangen door een mirena vanwege ernstige bloedingen. Sinds die tijd toename van nervositeit en angst. Zo erg dat ik dit weekend volledig in paniek raakte en niet meer alleen durfde te zijn. Kon bijna alleen maar huilen en was zeer emotioneel. Morgen huisarts bellen om hem te laten verwijderen. Vreselijk dit!

Desogestrel

05-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel
Ik slik deze pil inmiddels 4 maanden met de hoop dat mijn menstruatie zou uit blijven. Hormonaal is hij heel licht, dus qua stemmingswisselingen en depressief voelen geen last van gehad. Maar ik wordt om de 2 weken ongesteld voor een week lang! Ik hoop dat dit gaat afnemen, zo niet dan stap ik over naar een andere pil.

Implanon (hormoonimplantaat)

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

05-05-2021 | Vrouw | 25
estradiol / nomegestrol
Ondanks dat ik de Zoely pil slikte, ben ik nu zwanger. Ik heb jarenlang een standaard pil geslikt en dat ging altijd goed. Ik raad Zoely niet aan.

Microgynon '30'

04-05-2021 | Vrouw | 24
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik heb een jaartje gebruik gemaakt van deze pil en ik ben toch weer overgestapt naar de koperspiraal. Ik kreeg hele erge klachten, van paniekaanvallen tot gewichtstoename en ik was vreselijk neerslachtig. Als je klachten ervaart van deze pil dan, zou ik zeker niet te lang wachten met switchen! Ik dacht eerst dat het tussen mijn oren zat en dat het misschien aan mij lag m[lees meer...]aar, aan de recensies te zien was ik niet de enige met hele ernstige bijwerkingen!

Yasmin

03-05-2021 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/drospirenon

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2575)
Depressie (2076)
Angst & paniekstoornis (2006)
Hoge bloeddruk (1452)
Blaasontsteking (1053)