ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

11-08-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Twee maanden geleden heb ik de Kyleena laten plaatsen. Tot heden ben ik er erg tevreden over. Ik deel hier graag mijn ervaring. Ik heb een medische achtergrond en hoop dat anderen er wat aan hebben. Wat mij opviel aan voorgaande reacties is dat veel mensen een grote overgang ervoeren van de pil naar de spiraal. Hierbij is het belangrijk dat bedacht wordt dat de pil je [lees meer...]hormonale schommelingen van je natuurlijke cyclus onderdrukt en dat bij de spiraal je eigen cyclus waarschijnlijk weer opgestart wordt. De spiraal voorkomt zwangerschap namelijk vooral door ondoorgankelijkheid van de baarmoedermond en de onmogelijkheid van innesteling van een eicel in de baarmoederwand. Bij je eigen natuurlijke cyclus kunnen emotionele schommelingen horen en andere lichamelijke klachten, die je niet hebt als je de pil slikt. De pil kan wel weer andere bijwerkingen hebben. Als je wilt weten hoe je je eigen cyclus ervaart, kan je ook tijdelijk stoppen met de pil, maar dit heeft natuurlijk ook weer zwangerschapsrisico's! Daarnaast is het goed om je te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ook merk ik dat vrouwen die negatieve ervaringen ergens mee hebben, dit sneller ergens zullen posten, dan vrouwen die positieve ervaringen hebben. Ten slotte is het goed om te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ik koos voor de Kyleena, omdat ik mijn eigen cyclus graag wilde behouden, want ik voel me levendiger met een natuurlijke cylcus en minder afgevlakt. Het plaatsen deed ik bij de huisarts. Dit was even vervelend, maar viel me erg mee. Na het plaatsen had ik sommige dagen wat zeurende pijn, maar ook dit viel mee. Mijn bloedverlies is weinig en nog wat onregelmatig. Mijn puistjes namen na het stoppen met de pil weer toe, maar zijn na het plaatsen van de Kyleena weer wat afgenomen. Ik heb de Kyleena nog maar kort, dus lange termijn effecten kan ik hier niet delen.

Norlevo

10-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel oraal
Anderhalve dag na geknapt condoom ingenomen. (maandag ochtend) Drie á vier dagen na inname was ik bizar emotioneel; gewoon in de war zeg maar! Ben dit niet van mezelf gewend, dus moet wel een bijwerking van de map zijn. Heb deze ervaring vroeger ook met een pil gehad, waardoor ik de pil niet meer slik; ik draai compleet door van die zooi. Maandag ingenomen; nu een week[lees meer...] later (maandag) weer stabiel. Ook overtijd. Over een paar dagen een intake voor overtijdsbehandeling aanvragen, als er dan nog niets gebeurt. Tevens veel buikpijn, maar compleet nog geen sein van menstruatie klachten zoals rug en beenpijn, wat ik normaal wel altijd drie dagen voor mijn menstruatie heb. De bijsluiter zou écht moeten benoemen dat sommige vrouwen heftig op de hormonen kunnen reageren; ik wist niet wat me overkwam!. Ik geef geen borstvoeding, maar produceer nog steeds iav stop melkproductie. Geen idee of dat een rol speelt.

09-08-2020 | Vrouw | 26
levonorgestrel
De Kyleena spiraal was voor mij nogal een rollercoaster. Ik twijfelde lang over een spiraal en toen nog tussen de Mirena en Kyleena. Uiteindelijk heb ik in overleg voor de Kyleena gekozen, omdat deze kleiner is en minder hormonen heeft. De pijn van het inbrengen was echt niet prettig, maar duurde ook niet lang. Zou het niet graag nog eens willen doen ;) Kennelijk is het m[lees meer...]inder erg als je al een kind hebt gehad. Daarna begon het bloeden en de krampen. Menstruatiekrampen maar dan soort van stekender, snijdender. Ik moest dat 3 maanden aan kijken, ben wel op controle geweest. Soms bloedde ik niet op tijden van mijn menstruatie maar dan begon de ergste pijn. Dat duurde de derde maand zo lang achter elkaar dat ik maar een echo moest laten maken. Gelukkig was alles goed! Na zes maanden zou alle pijn toch sowieso weg moeten zijn dus dacht ik, ik ben nu al over de helft, even doorzetten. Snel daarna hield de pijn op! Heel af en toe een beetje bloed maar ook bijna niet meer ongesteld :) Dus als je er heel veel last van hebt, geef dan de hoop niet op! Verder trouwens wel last van acne, terwijl ik hiervoor altijd een gave huid had, dat is wel jammer. Qua mentale gezondheid kan ik niet goed zeggen of deze daar invloed op heeft, ik slik ook andere medicatie en wissel sowieso wel veel in emotie. Succes voor iedereen die dit aangaat! Toch jammer he dat de anticonceptie steeds op de vrouw aankomt, eigenlijk zijn alle opties best wel vervelend...

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

Evra (pleister)

05-08-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin
Bij de donkere huidskleur kan je van de pleister een donkere afdruk achterhouden. Het vervaagt heel langzaam door middel van je huid goed hydrateren door crème etc aan te brengen op je huid. Eerste 3 maanden van gebruik: last van gevoelige borsten (cupmaat werd 2x groter) en hoofdpijn. Na de 3 maanden soms nog last van gevoelige borsten. Geen hoofdpijn meer. Wel een lager[lees meer...] libido gekregen en af en stemming wisselingen . De pleister maakt je huid droog nadat je het op een andere plek plakt, en het houd een afdruk achter wat heel langzaam weg gaat. Nog nooit gelezen dat andere daar last van hebben, maar ik heb wel een donkere huidskleur. De eerste paar maanden moet je een goeie en fijne plek voor je zelf uitvinden waar je het beste kan plakken zonder dat die los raakt. Ik doe het iets boven mijn bil/onder rug. Ik raad deze anticonceptie zeker aan. Bij elke anticonceptie heb je wel bijwerkingen, en ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. De bijwerkingen die ik heb aangegeven zijn prima om mee te leven en niet ernstig, alleen die afdruk die achtergelaten word vind ik wel vervelend. Niet veel mensen weten van deze vorm van anticonceptie en ik vind het een hartstikke goede methode.

04-08-2020 | Vrouw | 41

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

31-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
2 dagen geleden mijn eerste spiraal laten plaatsen door de verloskundige. Na mijn zwangerschap wilde ik voorlopig nog wel wachten met een eventueel volgende zwangerschap, en ik wilde geen hormonen meer in mijn lichaam. Het is me alles meegevallen. Een uur vantevoren ibuprofen (400mg) ingenomen, en ik heb geen centje pijn gevoeld. Eventjes een hele lichte druk bij het plaa[lees meer...]tsen van het spiraaltje, maar dat is meer te omschrijven als 'een aanraking' haha. Later op de dag wat buikkrampen gehad, en wel wat meer bloedverlies. Maar na 24 uur was dit alles ook klaar. Voel me top! Had ik dit maar veel eerder gedaan.

30-07-2020 | Vrouw | 22
koperhoudend spiraal
Extreme menstruatiepijn en hevig bloedverlies het eerste half jaar. Na 2 jaar nog steeds maanden met hevige pijn.

27-07-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel
Zit nu ongeveer anderhalf jaar met die chip in mijn arm. Het begin was pijnlijk de arm, maar ok dat is niet zo erg. Heel veel tussen bloedingen, super irritant. En nu na anderhalf jaar in totaal 12 kilo aangekomen, vreselijk. Depressief, humeur wisselingen, opgezwollen buik, onregelmatig ongesteld, super vaak dagen pijnlijke borsten. Hormonen lijken uit balans. Probeer nu[lees meer...] na de corona zsm afspr te vinden om hem eruit te laten halen. Nooit meer. Voel me helemaal mezelf niet meer.

27-07-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel
Mijn dochter heeft sinds 6 weken een implanon staafje. Vreselijk ik ken mijn dochter niet meer terug. Ze heeft last van stemmingen. Is overal boos om. Ga proberen haar over te halen om het staafje eruit te laten halen. Want dit is niet leuk meer. Maakt ruzie met iedereen

27-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ondertussen ben ik nu 3 maanden gestopt met de Focus, het haarverlies is iets geminderd nog wel aanwezig maar niet meer in extreme mate. Mijn haar groeit terug (vele kleine haartjes op de hoofdhuid te zien) maar voordat deze allemaal op gelijke lengte van mijn huidige haar zijn, zijn we wel ruim een jaar verder met als gevolg een jaar lang een dunnere bos haar:( Ik moet we[lees meer...]l bekennen dat ik nu Esthecin op mijn hoofdhuid ben gaan gebruiken (dit stimuleert de haargroei op natuurlijke basis..)

Depo-Provera '150' (prikpil)

25-07-2020 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal
Voor mij nooit meer! Vorig jaar met de prikpil begonnen. Opeens was ik heel onzeker en kreeg van alle bijwerkingen. Ik voelde me niets meer vrouwelijk en in mijn relatie ging het ook niet goed omdat ik een totaal ander mens ben geworden. Ik was vroeger altijd vrolijk en opeens leek ik wel depressief en had verschillende angsten gecreeerd. Ik heb er een hele tijd over gedaa[lees meer...]n om dit met de prikpil te linken. Ik ben zelfs naar verschillende therapeuten geweest omdat ik dacht dat er opeens iets mis met me was. Vorige week donderdag mijn prikpil laten zetten. ‘s Avonds te weten gekomen dat de reden waarom ik mij al lang zo slecht voel door de prikpil komt. Enorm veel spijt dat ik ze recent nog heb laten zetten. Vanaf nu stop ik ermee. Ook was ik continue misselijk en had vaak hoofdpijn. Libido was ook weg. Ik ben blij voor de mensen waarbij het wel werkt maar ik neem het nooit meer! Nu afwachten tot ik me weer ‘mezelf’ voel zoals vroeger.

24-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Ik ben altijd gevoelig geweest voor hormonen. Vroeger 4 verschillende anticonceptiepillen gehad voordat ik overstapte naar de Mirena. Mirena 5 jaar gehad en zeer tevreden over geweest. Toen was het tijd om het spiraaltje te vervangen. Mijn huisarts heeft toen zonder overleg de Kyleena besteld. Hier zouden minder hormonen in zitten en hij is wat kleiner dan Mirena. Dus al[lees meer...]leen maar voordelen werd mij verteld. Dat zal dan wel goed zijn dacht ik... Nou dat heb ik geweten. Ongeveer 1 maand na het plaatste begonnen de eerste klachten. Hele heftige hartkloppingen met hyperventilatie en paniekaanvallen tot gevolg. Ik was mezelf niet meer. Werd heel somber, onzeker en vertrouwde mijn lichaam niet meer. Stemmingswisselingen, neerslachtigheid en op het randje van een depressie. De huisarts kon geen oorzaak vinden voor mijn klachten. Ik moest maar met iemand gaan praten want het klonk als psychische klachten. Na enkele maanden kon ik duidelijk een link leggen met mijn cyclus. Mijn huisarts zei dat het eigenlijk niet mogelijk was dat dit aan de Kyleena lag. Uiteindelijk toch de Kyleena weer laten verwijderen en de oude vertrouwde Mirena terug laten plaatsen. Dit is nu ongeveer 6 maanden geleden. Ik merkte direct verschil. Ik heb nog steeds last van de nasleep maar gelukkig gaat het stukken beter. Kyleena zal vast goed werken voor sommigen, maar ik zal er zeker nooit meer voor kiezen.

Ballerine

24-07-2020 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb in februari de Ballerine laten plaatsen. Op de echo na plaatsing zat hij goed. Ik wilde per se 6 weken later een controle echo om te zien of hij nog op zijn plek zat. Dit was allemaal niet nodig volgens de arts, en ik heb hier lang om moeten zeuren. Toen het eindelijk zover zou zijn kwam de corona er tussen en kon ik pas 2 maanden later terecht. En jawel hoor; de sp[lees meer...]iraal was gezakt en ik was al die tijd niet veilig geweest. Er werd een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om de spiraal omhoog te duwen. Dit was zeer pijnlijk en wel omdat de spiraal inmiddels vast gegroeid is in mijn weefsel. Dit in nog geen half jaar tijd!! Ik moet nu onder sedatie binnenkort het ding laten verwijderen want ze kregen hem niet los op een humane manier. Tevens wordt er dan op goed geluk een nieuwe geplaatst. Als dit ook niets wordt, neem ik geen spiraal meer. Sinds ik deze koperspiraal heb, heb ik veel meer psychische klachten dan voorheen. Ik ben hiervoor 2 jaar zonder anticonceptie geweest. Daarnaast bloed ik heviger, wat normaal is bij een koperspiraal. Dit vind ik nog de minste zorg. Dringend advies: laat regelmatig checken of hij nog op zijn plek zit als je niet zwanger wil raken. Ik heb van het hele zakken werkelijk niets gevoeld.

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

24-07-2020 | Vrouw | 28
koperhoudend spiraal
Gekozen voor de koperenspiraal omdat ik heel slecht reageerde op hormonen. Stemmingswisselingen migraine etc. Spiraal plaatsen was pijnlijk voor korte duur. Daarna gevolgd door heftige menstruaties langere menstruaties. Veel afscheiding. Hier kon ik nog mee leven. Maar het meest vervelende was dat ik om de week een flinke blaasontsteking had. Branderig gevoel bij het plass[lees meer...]en buikpijn pijn in de flanken. Verschillende antibiotica kuren gehad hielp voor een paar dagen dan kwam het weer terug. De infecties werden steeds heftiger pijnlijker. Vandaag naar de huisartsenpost gegaan omdat ik bijna niet recht kon lopen van de pijn. Weer een flinke blaasontsteking vermoedelijk zijn de bacteriën verder geklommen naar mijn baarmoedermond. Ik heb bijna gesmeekt om de spiraal te verwijderen. Wat een opluchting voelde ik gelijk na het verwijderen. Ze hebben een kweek afgenomen en een zware antibiotica kuur gegeven. Sinds ik de spiraal heb ook last van vermoeidheid haaruitval angst. Nooit meer dat ik iets in mijn lijf stop wat niet lichaamseigen is. Brrrrr constant het gevoel dat er iets in me zat wat niet goed was.

23-07-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel
Tijdje terug kreeg ik de focus. Nu heb ik erg veel last van haaruitval.. met als gevolg erg dun haar. (Dit had ik nooit). Ik vraag mij af of meerdere dit hebben bij deze pil????

Cerazette (minipil)

19-07-2020 | Vrouw | 29
desogestrel
Sinds dag 1 dat ik het innam..paniekkerig/opgejaagd gevoel, emotioneel, huilerig, gevoel dat er een abces of brok in keel zit, hartkloppingen, soms buikkrampen-gevoel zwanger te zijn- gerommel buik alsof je een baby voelt schoppen. 1ste 2 weken deze pil i.c.m met condoom gebruikt uit angst/ voor de zekerheid.daarna zonder condoom. Omdat ik ivm wisselende slaap tijden door[lees meer...] de baby wakker werd en dan niet helemaal strak op tijd de pil innam( speling van ongeveer 2 uur), had ik een enorme gevoel weer bevrucht te zijn. Ik heb een zwangersch.test gedaan en die was gelukkig NEG. Ik gebruik het nu 2 maanden omdat ik borstvoeding geef. 1 keer ongesteld geworden. Ik denk er aan om er mee te stoppen en over te gaan naar condoom voorlopig icm borstvoeding. Enige nadeel daarvan is scheurkans . Maarja even geen gedoe meer in mijn lijf.

16-07-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel
Naar de bevalling van me dochter heb ik in januari de inplanon gekregen sinds dien ben ik bijna alleen maar ongesteld. Het is nu juli en nog steeds op in week per maand blijf ik ongesteld ik ben er nu wel klaar mee

15-07-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Ik heb nu ruim een halfjaar een koper spiraal. De plaatsing viel mij enorm mee. Een ibuptofen en heel licht wat kramp bij het inbrengen van het spiraal zelf. Arts vroeg me om te kuchen wat enorm hielp. De eerste twee dagen flink wat kramp die door de pijnstilling heen ging. De menstruatie is heftiger. In het begin echt last van pijnlijke steken in m'n rug. Die zijn na 4[lees meer...] maand verdwenen. De menstruatie pijn begint een aantal dagen van te voren met flink wat rugpijn. De eerste dag bloedverlies nog wat buikkrampen maar die zijn goed te handelen. Ik hoop alleen dat het afzwakken van de pijn door zet en na een jaar weer op niveau 3 is waarop het voor de spiraal zat. De eerste 4 maanden waren een 8, tegen flauwvallen aan op sommige momenten. Nu richting een 7 á 6. Overall tevreden met de spiraal. Je hoeft er niet om te denken. Het kan 10 jaar zitten en het is hormoon vrij.

15-07-2020 | Vrouw | 26
etonogestrel
Afgelopen halfjaar heb ik de implanon gehad en eergisteren heb ik hem er uit laten halen en ik voel nu al verschil! Ik ben mezelf weer! Ik heb voor de implanon gekozen omdat deze weinig hormonen afgeeft en een van de weinige opties is omdat ik eerder trombose heb gehad. Twee weken na het zetten heb ik een week ontzettende hoofdpijn, zere borsten en rug gehad. Eenmaal echt [lees meer...]ongesteld geweest en nadien zeker 3 maanden last van bloedverlies. Dit is niet fijn maar ik wist uit ervaringen dat het vanzelf weg zou gaan. In de 5e maand werd ik echt gek van mezelf, waar ik normaal positief was werd alles me teveel. Ik huilde iedere dag, kon me slecht concentreren, snauwde vaak zonder aanleiding en was steeds moe. Als ik had geslapen voelde ik me nog slechter, en voelde ik me ook vaak depressief. Stemmingswisselingen waren ook echt om gek van te worden tot ik echt dacht: nee dit ben ik niet. Ik heb helemaal geen reden om me zo te voelen. Ik ben gaan nadenken en bedacht me dat het slechter met me is gegaan sinds de implanon. Ik heb gezocht op internet en vond hier al jullie ervaringen en herkende me er 1000% in. Wat erg wat zo’n klein staafje te weeg kan brengen. Hij is er nu uit en ik zing weer, voel me echt vrolijk en knuffel mijn vriend en hond helemaal plat. Voor mij nooit een implanon meer!!

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

12-07-2020 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb jaren lang deze pil geslikt. Een jaar geleden ben ik gestopt met de pil, want ik was na jaren lang depressief te zijn nog steeds niet de oude. Iemand zei mij dat toen ze stopte haar depressieve gevoelens weg waren. Toen ik een jaar geleden stopte merkte ik na een week al een groot verschil! Het klopt! Al mijn vage klachten stopten en ik kon weer genieten van het lev[lees meer...]en! Ik hoefde niet meer naar de psycholoog en voelde me weer gelukkig! Ik kon niet geloven dat deze pil zo’n invloed had op mijn gemoedstoestand. Afgelopen week heb ik de meest domme beslissing ooit gemaakt. Ik koos (omdat het gemakkelijk was) weer met de pil te beginnen. Nu (5dagen later) heb ik ongelooflijke spijt!! Al mijn klachten zijn weer teruggekomen! Ik ben depressief, heb huilbuien, vreselijke hoofdpijnen, moe en nog eens moe! Ik wil per direct stoppen, maar de huisarts heeft aangegeven dat ik de strip moet afmaken vanwege een verstoorde cylcus, maar ik kan niet meer! Mensen! Pas alsjeblieft op met deze troep! Ik ben er 2 keer in getrapt.. :(

10-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Ik heb de Kyleena 4 maanden geleden laten plaatsen en ik ben erg tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar ik had het veel erger verwacht. Diezelfde dag wel heel erg last gehad van menstruatiepijn. Maar na die dag daarna was de pijn eigenlijk al over. In de afgelopen maanden zo nu en dan steken gehad (geen menstruatiepijn maar steken die ik echt 'uit de spiraal' voel k[lees meer...]omen). Maar die zijn van korte duur. Ook ongeveer 1 keer in de maand last van menstruatiekrampen. Daarnaast heb ik wel eens last van stemmingswisselingen. Soms ben ik opeens heel erg chagrijnig of down. Al met al dus paar bijwerkingen, maar niet storend. Zonder de kyleena zou ik ook last hebben van deze klachten (buikkrampen en stemmingswisselingen heb je ook tijdens een gewone menstruatie). Ik ben daarom erg tevreden, de Kyleena doet in ieder geval wat hij moet doen! Ik hoop dat ik hem over een paar maanden/jaren nog steeds zo fijn vindt.

10-07-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel
De dokter had deze mirena spiraal geplaatst. Direct hevige bijwerkingen, veel pijn, uitzich zelf door de baarmoederwand gegaan en in mijn buik terecht gekomen. Vanwege hevige bloedingen hierdoor met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan, waar er is geopereerd om hem uit mijn buik te halen. Zeer slechte ervaring. Geen enkele reactie van de producent Bayer behalve juridisc[lees meer...]he taal. Zou dit product nooit gebruiken, in mijn geval levensgevaarlijk geweest.

Abilify

10-07-2020 | Vrouw | 47
aripiprazol
Zeer slecht product voor hartritmestoornissen slapeloosheid overtollig gewicht en dergelijke

Depo-Provera '150' (prikpil)

08-07-2020 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal
Na een jaar zonder anticonceptie voor depo provera gekozen, 6kg bij op 4 maanden, vocht vasthouden, al 4 maand constant bloedingen, opgeblazen, misselijk... MAAR... Ik ben inderdaad niet zwanger. Geen aanrader als je lichaam slecht reageert op progesteron. Heel zware en ingrijpende anticonceptie. Wel gemakkelijk in gebruik. Maar ik zou het nooit meer gebruiken.

07-07-2020 | Vrouw | 28
etonogestrel
Ik heb in totaal bijna twee jaar de implanon gehad. Het eerste jaar ben ik zeer tevreden geweest, nauwelijks ongesteld en je hoef nergens naar om te kijken. Ik had veel negatieve reacties gelezen en ik was blij dat ik dit niet zo ervaarde. Tot een half jaar geleden, ik ging steeds vaker ongesteld worden. Het maakte mij niet zo uit, zolang het maar netjes elke maand bleef.[lees meer...] Ook kreeg ik de meest donkere haartjes op de meest vreemde plekken, denk aan rondom mijn borsten en op mijn buik. Mijn zin in seks ging heel erg naar beneden en tijdens het vrijen had ik constant een droge vagina. Maandelijks ongesteld worden ging naar bijna wekelijks ongesteld worden. Op het laatst was ik elke week wel ongesteld met drie dagen er tussen van niet. Na twee maanden heb ik besloten om hem eruit te laten halen. Eruit halen was niet pijnlijk maar het ging niet erg makkelijk. Hij had tenslotte bijna twee jaar in mijn arm gezeten en er was wat weefsel rondom gaan zitten. Helaas heeft de huisarts de snee groter moeten maken waardoor ik nu een hechting heb. Hopelijk trekt de litteken in de toekomst weg. Het is jammer dat de implanon zoveel bijwerkingen geeft, het is een mooie manier van anticonceptie zonder er veel bij te moeten nadenken. Momenteel heb ik geen anticonceptie en ik voel mij tien keer beter. Achteraf heeft de implanon al een langere tijd meer bijwerkingen laten zien dan ik zelf bewust van was. Van zere borsten tot neerslachtig voelen.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

04-07-2020 | Vrouw | 35
koperhoudend spiraal
Veel pijn bij inbrengen en 60 dagen vloeien. Na 8 jaar ook veel ontegelmatige menstruaties en krampen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2383)
Depressie (1927)
Angst & paniekstoornis (1832)
Hoge bloeddruk (1357)
Acne/puistjes (964)