ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

Atacand

24-11-2020 | Vrouw | 51
candesartan
Na jarenlang propanolol gebruikt te hebben ben ik door flinke toename van de frequentie van de aanvallen toch overgestapt op Candesartan als preventief middel. Bij 12 mg per dag heb ik een goed evenwicht gevonden en heb ik nu de frequentie teruggebracht na eens per paar maanden. Bijwerkingen dacht ik niet te hebben, maar toen bleek dat het irritante hoesten en kuchen daa[lees meer...]rna terug te leiden was. Lastig in Coronatijd ... Ook heb ik sinds stoppen met proponalol een trilling in mijn lijf, handen. Het feit dat ik mijn hartstreek voel alsof er een soort druk op ligt herken ik ook uit andere ervaringsverhalen. De bijwerkingen zijn niet beperkend maar het goed om te weten dat het van het medicijn afkomstig is.

Imitrex

22-11-2020 | Vrouw | 42
sumatriptan
Erg veel last gehad van zware migraine waardoor ik ongeveer 1,5 tot 2 weken per maand volledig uitgeschakeld was. Verschrikkelijke pijn en misselijk, overgeven, vlekken zien. Enige dat uiteindelijk daadwerkelijk werkte was simutriptan, afhankelijk van de ernst van de klacht 1 tot 3 x 100mg per dag. Ik zag dat 100mg er niet tussen stond maar deze moeten dus toch echt besta[lees meer...]an want ik heb ze hier liggen. Zodra ik migraine voel opkomen slik ik 1 tablet en het helpt al binnen 20 minuten. Een godszegen.. de migraine houdt meestal een dag of 3 a 4 aan maar aangezien ik 3x per dag mag slikken hou ik het netjes onder de duim. De bijwerkingen zijn wel heftig, met name het 1e uurtje. Ik voel me dan behoorlijk stoned en m'n ledematen voelen slap en raar. Trillende handen en behoorlijk vertraagd reactievermogen. Zodra het werkt blijf ik sowieso nog een uurtje rustig liggen voor de zekerheid. Ik neem niet deel aan het verkeer, hooguit lopend en dan nog kleine afstanden. Vervelend, die bijwerkingen maar, geen migraine en daar heb ik alles voor over. Intussen heb ik eea aangepast qua levensstijl, ik mijd stress, eet veel groeten en rauwkost, geen dierlijke vetten meer en zorg dat ik regelmaat heb. Dit doe ik nu intussen al weer meer dan een jaar en ik heb sinds ik hiermee begon, wonderlijk genoeg GEEN migraine meer gehad. Met andere woorden...het is 't proberen waard, heb me sowieso sinds tijden niet zo fit, gezond en allert gevoelt sinds m'n aangepast voedingspatroon.

05-11-2020 | Man | 38
candesartan
Jarenlang heb ik rondgelopen met verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. Vrijwel elke dag werd in de loop van de dag de hoofdpijn zo erg was dat het leek of mijn ogen uit mijn hoofd gedrukt werden. Doordat het tegen de avond vaak echt doorzette, werd dit op het werk in ieder geval niet echt opgemerkt. Later werd dit een algehele hoofdpijn die altijd opkwam tijdens het werk[lees meer...], wat ik redelijk verborgen kon houden, maar zijn hoogtepunt bereikte toen ik thuiskwam, minimaal 3x in de week heel heftig, dan lag ik op de knieën in bed te huilen van de pijn, de andere dagen had ik genoeg hoofdpijn om te zorgen dat ik niets meer gedaan kreeg. In het weekend ging het vaak iets beter, maar op de maandag was het meteen weer de heftigste dag van de week. De aanvallen kostten me ook enorm veel energie. Ik ging vaak direct na het werk door naar bed, had vrijwel geen normaal leven meer en mijn kinderen wisten op een gegeven moment niet anders dan dat pappa op bed lag in het donker. Ook voor mijn vrouw was dit geen leven. Dit was enorm frustrerend en bij de huisarts kwam ik helaas lange tijd niet verder, tot ik eindelijk na jaren ellende en doorzettingsvermogen van mijn vrouw, door een vervangende huisarts wél naar de hoofdpijnpoli werd doorverwezen, ook al gaf ze de kanttekening dat ze er geen migraine in zag maar iets anders. Op de poli kon men middels een gesprek over mijn klachten heel snel concluderen dat ik een klassiek migrainegeval was en mocht ik Candesartan proberen. Dit werkt heel erg goed in mijn geval en de aanvallen beperken zich nu tot 1x per maand en dan in een mildere vorm, meestal later op de avond. Hiervoor heb ik Rizatriptan gekregen die ik op de tong moet laten smelten. Als ik deze inneem slaap ik in no-time als een roos en ben ik de volgende dag in orde. Ik heb al eens een keer mijn medicatie vergeten 's ochtends, ik had dezelfde dag ook een migraine-aanval. Het kan toeval zijn, maar ik denk het niet. Bijwerkingen: Ik merk wel dat ik nu lange tijd 's avonds erg vroeg moe ben en ik vaak al tussen 8 en 9 al naar bed ga en binnen no-time in slaap val als ik ga liggen, ik sta op rond 06:10 overigens. Ik vermoed dat dit een bijwerking is van de Candesartan. Ik ga proberen in stapjes van 4mg langzaam af te bouwen om te zien of een lagere dosering bij mij nog effectief is en of dat de bijwerkingen onderdrukt. Ik vind het namelijk wel jammer dat ik elke dag als ik uit mijn werk kom, ga eten en korte tijd erna alweer op bed lig, vrijwel gelijktijdig met de kinderen. Ik hoop nog een goede middenweg te vinden hierin.

30-10-2020 | Vrouw | 45
candesartan
Ik kreeg het tegen migraine, maar ik vind het middel erger dan de kwaal

Arthrotec

28-10-2020 | Vrouw | 42
diclofenac / misoprostol
Ik gebruik dit medicijn bij ernstige hoofdpijn en blaadpijnen omdat er een maagbeschermer inzit heb ik minder maagklachten, wel heb ik van dit medicijn last van menstruatie krampen en bloedverlies.

27-10-2020 | Vrouw | 32
metoprolol
Ik gebruikte sandoz en werd plots overgezet op mylan. Ik had continue het idee dat mijn migraine verergerde. Nu lees ik ook meerdere recensies dat mylan niet helpt bij migraine. Ik ga dus ook weer terug naar sandoz in de hoop dat mijn aanvallen verminderen.

07-10-2020 | Vrouw | 55
metoprolol
Sinds ongeveer anderhalf jaar gebruikte ik metoprolol van het merk Sandoz. Dit naar tevredenheid, mijn migraineaanvallen waren sterk verminderd. 3,5 week geleden kreeg ik ineens een ander merk mee bij de apotheek, Mylan. Sindsdien heb ik dagelijks 3 migraineaanvallen en dat elke dag met als gevolg dat ik niet meer normaal kan functioneren en altijd moe ben.

06-10-2020 | Vrouw | 33
metoprolol
Na een aantal heftige migraine aanvallen, waarvan 2x in het ziekenhuis beland te zijn en de hoeveelheid aanvallen, ben ik op advies van de huisarts gestart met metoprolol. Sinds het gebruik van de medicatie zijn de aanvallen afgenomen.

29-09-2020 | Vrouw | 49
candesartan
Gebruik dit medicijn nu 2 maanden en heb sinds ik gestart ben geen migraine meer gehad. Ik had wekelijks last van migraine. Hiervoor alle mogelijke medicijnen geprobeerd. Niets hielp. Ben ondanks de vermoeidheid ontzettend blij. Echte aanrader!

20-09-2020 | Vrouw | 20
metoprolol
Ik had jarenlang erg last van ernstige migraine wat mijn dagelijks leven erg beïnvloedde. De neuroloog schreef eerst topiramaat en propranolol voor voor een profylaxe werking, helaas zonder resultaat. Ik gebruik nu metoprolol en ik heb nog maar zelden migraine! Het was wel even wennen in het begin: ik was de eerste 2 weken erg misselijk en had regelmatig last van diarree. [lees meer...]Ook ben ik snel heel duizelig als ik 'te snel' opsta. De misselijkheid en diarree zijn verdwenen na 2 weken, de duizeligheid na opstaan en kortademigheid zijn helaas gebleven. Maar alles beter dan 3 keer per week migraine! Ik ben erg tevreden over dit medicijn, maar je moet wel echt even wennen de eerste 2 weken. Helaas blijven de klachten als duizeligheid bij opstaan en kortademigheid bij inspanning zolang je het middel neemt, maar je leert er snel mee omgaan.

Rizatriptan

17-09-2020 | Vrouw | 30
rizatriptan
Sinds mijn 18e last van migraine (vermoedelijk destijds ontstaan door wisseling merk anticonceptiepil). Geen aura en als ik rustig blijf liggen in het donker hoef ik niet over te geven, maar mijn gevoel van vrijheid werd er ernstig door ingeperkt. Ga maar eens een dagje naar Antwerpen als je niet weet of je nog normaal naar huis kunt... Jarenlang aangemodderd met paracetam[lees meer...]ol en ibuprofen, beiden zonder enig effect. Migrafin deed ook niks. Uiteindelijk Imigran neusspray gekregen en EINDELIJK had ik een betrouwbare aanvalsmedicatie. Maar omdat de neussprays onpraktisch waren om mee te nemen op een backpacktrip (en een extreem smerige nasmaak hadden) overgestapt op Rizatriptan. De tabletjes werken iets minder snel dan de neusspray en smaken nog steeds smerig (ik heb ze altijd bij me samen met wat smintjes tegen de smaak), maar ik ben erg tevreden. Als ik de pil op tijd inneem, werkt hij altijd. Alleen als ik te laat ben (als ik te lang twijfel of de hoofdpijn migraine is / de aanval doorzet of niet), dan moet ik er nog wel eens een uitzitten, net als wanneer ik met migraine wakker word, want ook dan ben ik te laat. Ik heb geen bijwerkingen opgemerkt, afgezien van een wat suf gevoel en afgenomen reactiesnelheid. Auto / motorrijden kan ik beter niet doen na inname, maar verder kan ik relatief normaal functioneren op werk etc. Dat geeft zoveel meer vrijheid!

Topiramaat

16-09-2020 | Vrouw | 51
topiramaat
Topiramaat is een middel met gebruiksaanwijzingen...De artsen en mss de patienten zelf ook willen te snel naar de dosis die voorgeschreven staat...Ik heb het middel een aantal jaar geleden ook gebruikt en dat naast een andere medicijn...Wat een vreselijk medicijn dacht ik toen en ben ermee gestopt...Met alles overigens...Dat ging naar een paar jaar niet meer en moest weer [lees meer...]aan de medicijnen en ben weer begonnen met Topiramaar...Maar nu zoals de maker van het produkt zegt hoe je het moet gebruikten...En dat heet dus heeeeelllll langzaam opbouwen...Als je geen last meer hebt van de bijverschijnselen (dus je voelt je lekker bij de dosis 25 mg) dan ga je verhogen met nog een keer 25mg en dat doe je weer op dezelfde manier,,,, En zo tot je op de gewenste hoeveelheid zit die voorgeschreven is...En ja dat kan een paar maanden duren...En dat is met afbouwen hetzelfde....Langzaam....Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen vooral de mensen die het middel nieuw voorgeschreven krijgen...Succes iedereen.

16-09-2020 | Vrouw | 20
eletriptan
Na ongeveer een half uur na inname neem de hoofdpijn af. Ik heb ontzettend last van vermoeidheid. Kan met moeite activiteiten uitvoeren zonder in slaap te vallen.

14-09-2020 | Vrouw | 53
candesartan
Na 40 jaar ernstige migraine was dit voor mij de oplossing! Ik kreeg een heel leven terug. Toch moet ik af en toe stoppen met de medicatie omdat de gewrichtspijn en spierpijn dan te pijnlijk worden. Met name heupen, knieën, enkels en lies doen enorm pijn. Ik hoop dan altijd dat de migraine over is maar ik moet dan toch wel weer opbouwen met medicatie.

14-08-2020 | Vrouw | 64
eletriptan
Relpax of Eletriptan gebruik ik al sinds het op de markt kwam. En ik hoop dat het nooit uit het assortiment verdwijnt, want ik ben er heel tevreden over en ken geen werkend alternatief. Ik ben 63 en heb migraine-aanvallen sinds mijn 13-e, ik heb dit jaar dus mijn 50-jarig migrainejubileum en zoals elke heftige migrainelijders weet: migraine is een ware hel. Geen andere[lees meer...] pijn en geen ander ziekzijn komt er bij in de buurt qua mate van ellende. Net als veel anderen kreeg ik heel vroeger het heftige Imigran. Ik denk dat ik daarvan wel diverse chronische bloedsomloopproblemen aan over heb gehouden, want dat stond bekend als paardenmiddel. De komst van de triptanen was daarom een innovatieve uitkomst. Ik heb destijds een paar middelen van de triptanen geprobeerd en Relpax is voor mij de beste. Een wondermiddel is het niet, want ik krijg het zelfs met Relpax niet altijd gegarandeerd voor elkaar een migraineaanval weg te drukken, maar aan de andere kant, soms lukt het zelfs met een kwart van 40 mg Relpax: (*doorknippen met een apothekersknippertje). Echt lekker ben ik na een succesvol Relpaxje gedurende een dag of twee dagen meestal ook niet, maar dat zijn peanuts vergeleken met een migraineaanval. En dat je dan kan blijven functioneren, dat je een noodzakelijke reis kan ondernemen of een feest bij kan wonen, dat is geweldige winst. Relpax maakt het leven daadwerkelijk leefbaarder!!!

Rizatriptan

06-08-2020 | Vrouw | 53
rizatriptan
Al jaren migraine gewone pijnstillers waren niet effectief. Sinds enkele jaren gebruik ik dit middel, eerst Maxalt nu t goedkopere rizatriptan en het werkt goed tegen de hoofdpijn bij migraine. Nadeel is wel dat je er flink suf van wordt en wat misselijk. t middel kan soms niet aanslaan maar bij mij is dat 8 vd 10 x wel.

Zomig

05-08-2020 | Vrouw | 47
zolmitriptan

04-08-2020 | Vrouw | 64
eletriptan
Dit medicijn helpt mij erg goed bij een migraine aanval. Alhoewel ik bij een heftige aanval toch nog hoofdpijn blijf houden. Maar dat duurt maar 1 dag. Ik merk dat ik na jarenlange migraine niet meer tegen kan dat ik uit de running ben. Dat maakt mij chagrijnig en licht depressief. Ben erg moe in periode van migraine en dat komt volgens mij van de Relpax. Maar zonder zou e[lees meer...]en vreselijke ramp zijn. Ik probeer het nog wel eens maar dan lig ik 3 dagen in bed met overgeven en al. Dus uiteindelijk happy dat deze medicatie bestaat!

Sanalgin

08-07-2020 | Vrouw | 71
paracetamol / propyfenazon / coffeine
Het enige wat echt en snel helpt is Sanalgin. Paracetamol alleen geeft weinig verlichting. Heel vervelend, dat het nu al maanden niet leverbaar is.

03-07-2020 | Man | 35

03-07-2020 | Man | 35

26-06-2020 | Vrouw | 18
metoprolol
Al jaren had ik last van hevige migraine aanvallen. Toen ik 17 was, begon ik met 100 mg metoprololsuccinaat. Ondanks dit kreeg ik toch nog aanvallen, zij het in veel mindere mate. Na een ander medicijn te hebben geprobeerd (en daar heel naar van te zijn geworden) ging ik terug naar metoprololsuccinaat, maar dan 150mg op aanraden van de neuroloog die mij behandelde. Dit hee[lees meer...]ft de migraine aanvallen bijna geheel verminderd. Ik ben heel tevreden over dit medicijn tot dusver. De enige bijwerkingen die ik heb ondervonden zijn kortademigheid (intensief sporten wordt hierdoor lastig) en ik ben 1x flauwgevallen.

12-06-2020 | Vrouw | 48
candesartan
Werkt zeer effectief en weinig last van bijwerkingen bij mij

Zolmitriptan

09-06-2020 | Vrouw | 40
zolmitriptan
Maandelijks 1 of 2 dagen migraine. Normale pijnstillers als paracetamol werkt niet met als gevolg dat ik ontzettend ziek kan worden van migraine. (braken, barstende hoofdpijn, slecht zien, kan niet meer functioneren, enz) Herken de migraine meestal direct, neem 1 tablet zolmitriptan en probeer even te gaan liggen. Meestal val ik direct in slaap en voel ik me na een uurtje[lees meer...] weer fit. Ik heb geen last van bijwerkingen van het medicijn. Voor mij een wondermiddel.

08-06-2020 | Vrouw | 50
propranolol
Propranolol werkte zo'n 40%, daar was ik eerst blij mee, maar had nog geen leven zo met aanvallen van 2,5 dag en mega spugen.. Last vd bijwerkingen dus van 120 terug gegaan naar 80. Na 17 jaar op candersartan over dat helpt veel beter tegen migraine, minder bijwerkingen maar heb wel ook veel hogere dosis.

08-06-2020 | Vrouw | 50
candesartan
Ik heb mijn hele leven al zware migraine, alles al geprobeerd, hiervoor 17 jaar propranolol, sinds september candersartan. Eerst 3 maanden doodziek geweest, veel migraine, maar waarschijnlijk was dat het afkicken van de bètablokkers. Na 5 maanden verminderde mijn migraine, frequentie en hevigheid. Kreeg rizatriptan in combinatie met 2 eletriptan voor de aanvallen, wat in h[lees meer...]et begin nog 3 dagen migraine waren, werd nu 1. Dit is het eerste middel in 50 jaar wat mij hoop geeft, ik heb nu al een heel ander leven.

Depakine

07-06-2020 | Vrouw | 55
valproinezuur
Heb sinds ongeveer mijn 45 ste jaar hevige migraine, 3 aanvallen per week, erg misselijk, overgeven en ondraaglijke pijn. Alles geprobeerd candesartan, topimaraat, de nieuwe medicijnen aimovig en emgality. Niks werkt alleen depakine. Ook in alternatieve circuit alles geprobeerd maar zonder enig resultaat. Ik slik 1500 mg depakine in tabletten van 500 mg. De bijwerkingen[lees meer...] zijn niet mals maar het is het enigemedicijn dat enigszins werkt. Het aantal aanvallen is verminderd naar plusminus 1 per week, soms 2, ze zijn minder pijnlijk en de triptanen , in mijn geval fromirex, werken beter. Dus ondanks bijwerkingen neem ik depakine Omdat ik niet meer tegen die verschrikkelijke pijn kan.

Topiramaat

03-06-2020 | Vrouw | 37
topiramaat
Van de neuroloog topiramaat voorgeschreven gekregen, preventief tegen de migraine. Opbouwfase 1 pil per week erbij, einddosis 2 pillen 's ochtends van 25mg per stuk en 2 pillen 's avonds van 25mg per stuk totaal dus 100mg. Aan het begin alleen last van tintelingen in vingers en tenen en smaakverandering. Na 2 weken 100mg flink ziek, misselijk en blijvend overgeven. Dit hee[lees meer...]ft een aantal dagen geduurd, 1,5 week later weer hetzelfde. Misselijkheid is niet meer weggegaan. Hierdoor had ik geen eetlust meer en moest mezelf dwingen te eten. Ook omeprazol bracht geen verlichting. 24/7 Misselijk zijn is geen leven, daarom in overleg met de neuroloog na bijna 3 maanden gebruik besloten te stoppen met de topiramaat. In de afbouwfase, want je mag niet gelijk stoppen, veel hoofdpijn en nog steeds misselijk. Misselijkheid is zelfs 2 dagen na de laatste pil nog niet weg. Blijkbaar blijft topiramaat nog een aantal dagen in je lichaam. Voor sommige misschien de oplossing voor migraine, maar het heeft bij mij niks gedaan ben er alleen maar heel erg ziek van geweest en ben nog steeds niet volledig hersteld.

24-05-2020 | Man | 29
propranolol
Werkt perfect als preventief middel tegen migraine. Heb actavis, aurobindo en sandoz gehad, vooral bij die laatste begonnen bijwerkingen duidelijk op te treden. Vanaf toen wilde ik afbouwen, binnen enkele dagen/weken voelde ik mij fitter, energieker en ging mijn libido omhoog.

Sibelium

25-04-2020 | Vrouw | 19
flunarizine
ik gebruik dit voor migraine en slapenloosheid

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2434)
Depressie (1983)
Angst & paniekstoornis (1905)
Hoge bloeddruk (1378)
Blaasontsteking (1000)