ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

Frovatriptan

01-02-2023 | Vrouw | 48
frovatriptan
Zodra de eerste tekenen van een migraine aanval zich aandienen neem ik een Frovatriptan tabletje in (plus iets tegen de heftige misselijkheid) en ga naar bed. In een donkere kamer, met oordoppen in en een emmertje naast het bed. Na ongeveer een half uur begint het te werken. De aanval stopt. Geur, licht en geluid zijn weer normaal te verdragen en de hoofdpijn is weg. Dan [lees meer...]kan ik slapen en een uur (of langer) daarna voel ik me weer enigszins oké.

Maxalt

31-01-2023 | Vrouw | 23

31-01-2023 | Vrouw | 53
metoprolol
Ben sinds anderhalve week begonnen na jaren zware migraines bijna dagelijks.1 ste week duizelig moe en veel hoofdpijn ,nu sinds 4 dagen geen hoofdpijnen meer,ben wel misselijk heel de dag en nacht door,als dat nog zou kunnen overgaan krijg ik een heel ander leven.

Amitriptyline

29-01-2023 | Vrouw | 24
amitriptyline
Ik had jaren lang last van migraine, en nachtmerries. Uiteindelijk was vastgesteld dat ik een angst stoornis had, en een depressie. In 2016 zijn ze pas erachter gekomen dag ik een microprolactinoom had en in 2022 bleek het toch een adenoom te zijn. Dit kan drukken op de oogzenuw en je blind maken en/of onvruchtbaar. Ik heb dit medicijn jaren lang geslikt in mijn puberteit [lees meer...]en ik ben er maar liefst 10 kilo door aangekomen, toen ik stopte met slikken viel ik 12 kilo af.

03-01-2023 | Man | 40

30-12-2022 | Vrouw | 49
rizatriptan
Ik heb al veel triptan soorten gehad maar rizatriptan is echt de enige die me helpt. Ik vind de bijwerkingen meevallen. Helaas kreeg ik 2 maanden geleden te horen dat het niet meer leverbaar was en kreeg ik een vervangend medicijn. Van 10 mg rizatriptan naar 50 mg sumatriptan maar die doen niks bij mij. Ik hoop dat ze in januari weer leverbaar zijn anders heb ik een proble[lees meer...]em. Betaal je dan zoveel ziektekosten voor.

Cafergot

30-12-2022 | Man | 62
ergotamine / coffeine
gebruik was al lang geleden, en is dit medicijn niet meer today.

Sumatriptan

30-12-2022 | Man | 62
sumatriptan
Heb van kinds af aan al migraine, he(e)l soms ook clusterhoofdpijn. Ik gebruik al heel lang sumatriptan 50 mg, werkt effectief, helaas heb ik daarna vaak een stekende en zeurderige pijn onder mijn rechter schedel wat wel 2 a 3 dagen kan aanhouden en ontneemt mij alle fitheid en motivatie iets te ondernemen, vervolgens daardoor vaak weer migraine krijg en nogmaals sumatrip[lees meer...]tan moet nemen. Een halve tablet is voor mij effectief! Alcohol of stress is dan sowieso uit den boze. Paracetamol werkt bij mij nauwelijks. Advies huisarts is max 2 tabletten per week.

Propranolol

25-12-2022 | Man | 70
propranolol
Sinds ik Propanolol gebruik is de migraine onder controle. Soms, eens per maand wel hoofdpijn. Maar dat is te behappen. Wel constant moe en gemis van energie. Maar ik durf weer afspraken te maken zonder angst voor een migraine aanval.

Ergocoffeine Zetpillen

22-12-2022 | Man | 64
ergotamine / coffeine
Betere absorbering. Snellere werking. Geeb bijwerkingen. Langdurig gebruik maar geen gewenning.

20-12-2022 | Man | 37
rizatriptan
Al zeker 20 jaar migraine. Zeker 3 keer per week. Voorheen gebruikte ik Maxalt maar sinds de werkzame stof vrij te produceren is overgestapt op Rizatriptan (goedkoper). Rizatriptan is een stuk minder effectief. De aanvallen gaat het tegen maar ik bij Maxalt was ik er dan meestal vanaf. Bij Rizatriptan keert het vaak de volgende dag alweer terug. De grootste bijwerking is s[lees meer...]ufheid. Dit neem ik voor lief. Alles beter dan migraine.

20-12-2022 | Vrouw | 41
candesartan
Heb al vanaf mijn 13e migraine. Startte met 1x per week. Bouwde op tot 3 x per maand tot de eerste zwangerschap. Tijdens zwangerschap 1 aanval gehad en daarna geen last meer gehad, ook niet tijdens borstvoedingperiode. Na het stoppen met de borstvoeding van nummer 3 kreeg ik zeer veel aanvallen. Had 2 a 3 aanvallen per week, Sumatriptan werkte niet meer, waardoor ik enorm[lees meer...] in de knoei kwam met werk en gezin. Candesartan maakte aan die hoeveelheid aanvallen gelijk een eind. Na 1 week gebruik merkte ik dat de Sumatriptan weer werkte. Ik heb daarna een tijdje 1 a 2 aanvallen per maand gehad, waarbij ik terug kon vallen op Sumatriptan. Gelijk vanaf het begin heb ik last gehad van draaiduizelingen die niet overgingen en vermoeidheid. Ik ging eerder slapen dan mijn jongste kind. Daarvoor terug kreeg ik wel meer 'vrije tijd'. Heb Candesartan ongeveer een half jaar gebruikt. Na een half jaar kreeg ik in 3 weken tijd 5 migraine aanvallen en ook last van kramp tijdens de slaap, eerst in mijn voeten. Een week later in mijn kuiten en weer een week later rond mijn heupen. Het was ontzettend fijn even een periode te hebben in mijn leven waar migraine niet op de voorgrond stond. Helaas is dit medicijn niet echt een succes voor mij.

14-12-2022 | Vrouw | 50
rizatriptan
Bij migraine neem ik een triptan. Meestal trekt het vrij snel weg, tot een volgende aanval zich aandient. Ik heb al jaren rizatriptan 10 mg smelttablet, deze slik ik echter gewoon in met een glas water, laat deze niet smelten ivm de smerige smaak. De werkzaamheid treed vaak al binnen een half uur op. Het proberen waard! Helaas is rizatriptan niet leverbaar momenteel en g[lees meer...]a nu over op sumatriptan... ik hoop dat de bijwerkingen minimaal zijn, ben er wel wat huiverig voor..

24-11-2022 | Man | 30
rizatriptan
Al jaren (lees 20jr) last van migraine zeker 1x per week. Dit gaat vaak samen met misselijkheid en normaal functioneren is er dan niet bij. Verschillende middelen gehad maar nu al een aantal jaar rizatriptan en het is voor mij een wondermiddel. Ik voel de aanval vaak al als ik wakker wordt. Neem dan een tablet en met een half uur begint het te minderen en met een uur is he[lees meer...]t zo goed als weg. Heerlijk! Heel af en toe wel wat duf maar alles beter dan migraine en misselijkheid. Ook een poos maxalt gebruikt maar toen het patent van de stof veranderde werd dit rizatriptan. Voor mij is de werking van deze 2 gelijk. Nadeel is de smaak van de smelt tablet maar goed deze is na een x aantal minuten verdwenen en als dat het enige is...

14-11-2022 | Vrouw | 66
Totaal gene Migraine meer

10-11-2022 | Vrouw | 66
metoprolol
Had toenemende hoofdpijnaanvallen 1 a 2 x p week. Bleek migraine. Slik nu ruim 2 jaar. Helpt heel goed, afgelopen jaren maar paar keer een aanval gehad. Merk niets van bijwerkingen.

Nifedipine

09-11-2022 | Man | 43
nifedipine
Vanwege migraine klachten dit middel ( off label) via de neuroloog gekregen. Helaas na 2x inname voel ik mij zo beroerd ik kan niet normaal functioneren. Al meerdere soorten medicatie uitgeprobeerd en dit was het ergste. Ik moet ermee stoppen want de bijwerkingen gaan niet weg en is erger dan de migraine.

Propranolol

20-10-2022 | Vrouw | 31
propranolol
Ik heb 1 pil hiervan ingenomen en een heftige allergische reactie gehad. De dag erna stevige migraine gekregen en 5 dagen verminderde bewustzijn, waarvan 3 aan het infuus. Uiteindelijk 104 u in een migraine aanval gezeten. Depakine infuus om uit de aanval te komen hielp niet. Door de migraine veel moeten overgeven, waardoor ik uitgedroogd raakte. Ook was mijn bloeddruk na[lees meer...]ar zeer gevaarlijk gedaald. Volgens de neuroloog is dit een zeldzame bijwerking en komt het niet vaak voor. De migraine was niet levensbedreigend, maar de uitdroging door het overgeven wel.

Ajovy

12-10-2022 | Vrouw | 50
fremanezumab
Ik, vrouw 50 jaar, met veel migraine, kon een half jaar geleden Ajovi gaan gebruiken. Wat een verademing. Van rond de 17 dagen per maand migraine naar 1 aanval van 3 dagen en 1 aanval van 2 dagen. Met Ajovi, voel ik de aanval nog niet echt aankomen, ik ken mijn lichaam als t ware nog niet. Voorheen wist ik het precies: kreeg ik trek in zoetigheid, was ik energiek (piek) en[lees meer...] begon ik te gapen, dan wist ik hoe laat t was en bouwde de hoofdpijn zich op. Nu voel ik iets in mijn hoofd alleen dat is elke keer anders en dan is het binnen 30 min daar. Het is nog zoeken naar herkenning van..... Maar buiten dat is het tot nu toe elke maand dat ik uitkijk naar het moment om weer Ajovi te kunnen spuiten. Mijn leven ziet er anders uit. Ik ben energieker, blijer, minder moe doordat ik niet elke keer hoef te herstellen van weer een aanval. Daarnaast ervaar ik geen enkele bijwerking en dat is ook erg prettig gezien alle andere ' migraine' medicatie die ik allemaal geslikt heb in een poging de migraine te doen verminderen.

10-10-2022 | Vrouw | 57
candesartan
Twee weken geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen door mijn huisarts omdat ik al jaren veel te vaak Sumatriptan slik. Wat overigens heel goed werkt tegen mijn migraine. Omdat mijn hartslag laag is kreeg ik 4mg. Ik heb geen last van hoge bloeddruk. Vond het best eng om het weer te proberen. In het verleden ook al eens een ander soort geprobeerd maar toen viel ik bij[lees meer...]na flauw en had nachtmerries en angstaanvallen. Ik heb nu al 2 weken geen migraine gehad en ook (nog) geen last van bijwerkingen. Vandaag bloed laten prikken om te kijken hoe de nieren het doen. Ben benieuwd. Als dit zo goed blijft gaan ben ik er blij mee.

10-10-2022 | Vrouw | 53
candesartan
Deze medicijnen via neuroloog voorgeschreven gekregen ivm migraine, na 5 dagen gestopt vanwege kreeg griep achtige verschijnselen ,had t erg koud sliep en had een opgejaagd gevoel met hoge hartslag. Daarbij was ik erg misselijk. Ga nu hopenlijk weer terug naar oude medicijnen, amitriptiline. Misschien minder effectief in het voorkomen van migraine maar ik voelde mij v[lees meer...]erder gewoon 10x beter.

Ajovy

08-10-2022 | Vrouw | 62
fremanezumab
Ik ben 62 jaar en heb migraine sinds mijn 23 jaar. Ik ben vrij snel opgevolgd in een universitaire centrum omdat het zo erg was. Sindsdien neem ik ook preventieve medicatie, topamax 2x 50 mg. Ik heb mengvormen van migraine wat de behandeling moeilijk maakt. Maar na een rugoperatie met zenuwschade enkele jaren geleden was het terug heel erg. Toen kon ik in een noodprogramm[lees meer...]a instappen met Ajovi. En dat was toch mijn redding. Het enige dat ik nog wel heb de aanvallen van Menière, maar door het nemen van nog betahystine is dit ook hard verbeterd. Het heeft mij wel bijna doof gemaakt. Het grote nadeel bij Ajovi is dat er een periode van 3 maanden is dat Ajovy niet vergoedt wordt door de mutualiteit. Omdat het bij mij als ik stop heel snel terug komt en ook altijd langer duurt vooraleer het terug 100% werkt betaal ik die periode zelf, maar het is heel duur. Ik hoop dat de prijs snel zakt.

06-10-2022 | Vrouw | 44
candesartan
De laatste jaren had ik zeer veel last van migraine. Vier à vijf migrainedagen per week. De aanvallen waren dan van die aard dat ik met behulp van medicatie mijn werk nog net kon volhouden. Tijd en energie voor gezin en vrije tijd was er nauwelijks. Nu gebruik ik sinds een half jaar Candesartan 8mg/dag. Het resultaat is spectaculair. Nu pas besef ik dat ik dagelijks hoofd[lees meer...]pijn had. Intussen heb ik nog ongeveer 1 aanval per maand. Deze behandel ik zoals vroeger met andere medicatie. De tijdspanne tussen de aanvallen wordt nog steeds langer. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen van de medicatie. Enkele keren wat licht in het hoofd door een lage bloeddruk, maar zonder hinder in mijn bezigheden. Goed om te weten dat mijn bloeddruk voor het gebruik van de medicatie normaal tot laag was.

Sanalgin

17-09-2022 | Vrouw | 68
paracetamol / propyfenazon / coffeine
Ik heb veel migraine gehad. Dit is en was het enige middel wat goed hielp, zonder bijwerkingen. Ik was na een dag en soms na een paar uur van mijn migraine af. Heel erg vervelend dat sanalgin niet meer te verkrijgen is.

11-09-2022 | Vrouw | 29
rizatriptan
Sinds mijn laatste bevalling maandelijks heftige migraineaanvallen rond mijn menstruatie. Via via over dit medicijn gehoord en gevraagd aan mijn huisarts of hij dit voor wilde schrijven. Wat een verademing! Binnen een uur na inname kan ik weer normaal functioneren. Ik ben alleen wat suf de rest van de dag maar alles beter dan hoofdpijn.

Botox

03-09-2022 | Vrouw | 56
botulinetoxine A
39 botox spuiten gehad in schedel, nek en schouders tegen chronische migraine. Een dag later werd mijn oorsuizen/ tinnitus erger. Dit terwijl dit door gehoorverlies al jaren constant is. Injecties zijn 12 dagen geleden gegeven, dus nog te kort om te zeggen of het werkt tegen de migraine. Dat oorsuizen is nog steeds harder. Heel vervelend. Iemand ervaring ermee dat bot[lees meer...]ox dit verergert?

02-09-2022 | Vrouw | 67
candesartan
ik gebruik candasertan 8 mg sinds 4 jaar tegen mijn migraine aanvallen,die daardoor sterk verminderen. ook mijn bloeddruk is daardoor minder hoog geworden, ik had volgens de artsen een ietsjes verhoogde bloeddruk , maar dat is de onderdruk , deze was 90 .mijn moeders familie hadden deze verhoogde onderdruk ook en zijn bijna allen getroffen door een hersenbloeding. door[lees meer...] het gebruik van een simpel pilletje is mijn onderdruk nu rond de 65 en ik voel me er goed door, de migraine is minder fel en niet steeds zo langdurig als eerst. kortom een heel fijn medicijn

Lisinopril

31-08-2022 | Man | 54
lisinopril
zeer effectief bij migraine. bijwerkingen blijven uit en heb er veel baat bij eerste dagen beetje misselijk maar is vanzelf overgegaan

Venlafaxine

18-08-2022 | Vrouw | 32
venlafaxine
Ik slik al de helft van mijn leven 150 mg. Dit toen afgebouwd en gestopt, echter wegens toename migraine weer begonnen met 37,5 mg. En nu wordt ik opeens niet meer ongesteld. Hier is geen andere verklaring voor te vinden zoals zwangerschap, stress etc. Hebben meer mensen dit ervaren en zo ja, voor hoe lang? Ik heb namelijk een kinderwens dus baal hier nogal van.

Topamax

11-08-2022 | Vrouw | 17
topiramaat
Ik gebruikte het voor migraine op mijn 16e/17e. Verschrikkelijk spul. Voor 3 maanden lang was ik een vreselijk mens. Haaruitval, woedeaanvallen, depressiviteit, constant huilen, fysiek agressief, verward, onaardig, impulsief en nog wel meer. Versterkte mijn add gigantisch. Mijn omgeving wisten niet meer hoe ze met mij om moesten gaan. Na stoppen was ik weer de oude. Stop a[lees meer...]lsjeblieft met dit spul zodra je je slecht voelt

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2871)
Angst & paniekstoornis (2357)
Depressie (2309)
Hoge bloeddruk (1660)