ziekte

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor acne/puistjes

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: acne/puistjes

13-08-2020 | Man | 20
Acne/puistjes
Sinds mijn 16de kreeg ik last van puistjes. Vooral op m'n rug/ schouderbladen en een klein beetje op m'n borst. Ik begon met benzoylperoxide, maar dat bleek niet erg effectief. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan en die schreef een licht medicijn voor. Deze moest ik 6 weken nemen en de eerste keer verdween het zo goed als. 6 maanden hierna kwam het terug en steeds in[lees meer...] iets ergere mate. De routine van huisarts en kuur had ik zo'n 3 keer gedaan. Na de derde keer deze lichte kuur was ik er klaar mee en had op internet gevonden dat Roaccutane erg effectief werkt. Hoewel er wel bijwerkingen zouden kunnen optreden. Eigenlijk was ik op dat moment alleen maar bezig om ervoor te zorgen dat de acne weg ging. Want na 3 jaar waren het abcessen geworden onder mijn huid. Dit ging niet open en deed verschrikkelijk veel pijn. Omdat het op mijn rug het ergst was moest ik 12 maanden(Ja je hoort het goed). Deze kuur volgen. En ook niet 1 pil per dag van 20mg, maar 3 per dag van 20mg. Ik heb dus een jaar lang aan de 60mg per dag gezeten. En hoewel je gauw denkt dat dat teveel is ben ik onwijs blij dat ik deze keuze toch gemaakt heb om aan de antibiotica te gaan. Ik snap dat het voor mensen grote stap is om zo lang pillen te nemen. Maar ik zou niet durven zeggen hoe mijn huid eraan toe geweest zou zijn. Ik ben nu 3 jaar verder ik heb nergens last meer van ja heel af een toe een klein pukkeltje hier en daar, maar dat is menselijk. Maar de grote abcessen die onder m'n huid zaten zijn compleet verdwenen. En de littekens die er zaten zijn ook zo goed als herstelt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik Roaccutane genomen heb. Ps. Er was wel 1 klein nadeel aan het nemen van deze antibiotica. Al hoewel dat indirect door Roaccutane kwam. Ik had last van kalknagels op mijn tenen. Roaccutane werkt in op je lever en daarom moet je om de zoveel tijd je bloedwaardes laten controleren. Doordat ik dus die kalknagels had op mijn tenen begon ik het na 6 maanden te zien op m'n vingers. Het was niet op al m'n vingers maar ongeveer 6 vingernagels. Helaas zijn dit wel zaken die voor kunnen komen als je Roaccutane neemt.

YAZ 24+4

10-08-2020 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / drospirenon
Acne/puistjes
Ik heb ongeveer 5,5 jaar aan de Microgynon 30 gezeten. De reden dat ik aan een andere pil wilde is omdat ik standaard hele grote puisten op mijn kin had en ze op geen enkele manier weggingen en dat was beschamend en het deed ook pijn aan mijn kin. Toen besloot ik met mijn huisarts de Zoely te nemen. Helaas was die niet leverbaar. Daardoor kwam ik terecht bij de Yaz 24+4 (0[lees meer...],02/3). Deze pil heb ik een kleine drie weken geprobeerd maar dit was niet te doen. Ik was intens humeurig en voelde me vreselijk. Ik dacht eerst dat mijn depressie terug aan het komen was maar gelukkig realiseerde ik me al snel dat het door deze pil kwam. Naast dit gingen mijn puistjes ook niet weg maar ook al deed het dat wel kon ik met het humeur niet leven. Vervolgens ben ik over gegaan naar de Mercilon (0,02/0,15) maar ook deze heeft niks goeds voor mijn huid gedaan. Ik heb tijdelijk huidantibiotica gehad in de vorm van een soort vloeistof maar als ik hiermee stopte kwam het gedoe weer terug. Ik zoek dus nog een oplossing..

03-08-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Op mijn 22 ste ging ik van “af en toe puistjes” in een keer naar echte acne. Toen heb ik inderm en benzoylperoxide gekregen. Dit hielp de eerste 1,5 jaar erg goed. Opeens werkte het niet meer en toen ben ik weer naar de dokter gestapt en kreeg allerlei andere zalfjes. Mijn huid bleef maar vet en glanzend met veel ontstekingen. Het zag er heel vurig/vettig uit altijd en moe[lees meer...]st altijd make up op doen zodat mensen het niet zagen. Ik vond het vreselijk die plamuurlaag elke dag weer. Toen tegen de dokter gezegd dat ik naar de dermatoloog wilde en gevraagd aan de dermatoloog of ik direct aan de roaccutane mocht. Dermatoloog ging akkoord. Na 4 maanden werd de acne echt minder dus ik moest eerst wel Doorzetten want ik dacht dat het niet werkte. Ik heb altijd 2 x 20 mg genomen want bij 60 mg werd ik raar moe in het Hoofd en bij 40 voelde ik me gewoon zoals mezelf. Nu na 8 maanden is mijn huid nog nooit zo mooi geweest! Ik hoef geen troep meer op mijn gezicht te smeren en gebruik alleen water. Geen crèmes etc want ik ben van mening dat de huid het best functioneert van zichzelf. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan en zou het iedereen aanbevelen! De bijwerkingen vallen 100% mee. Droge lippen maar is goed te doen met lippenbalsem. En een nadeel een huid die week voelt en snel wondjes krijgt als je krabt. Dus probeer dat niet te doen.

29-07-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Aanrader voor iedereen die alles al geprobeerd heeft maar waarbij niks voldoende werkt. I.v.m. mijn lage dosering heb ik ook enkel bijwerkingen gehad waar zeer goed mee te leven valt. Na ongeveer 3 maanden begon ik duidelijk verschil te zien. Ik gebruik het medicijn op dit moment nog steeds, dus hopelijk blijft de acne ook weg als ik stop.

20-07-2020 | Vrouw | 14
Acne/puistjes
Niks hielp bij me huisarts gegaan daar hielp ook niks aan de medicatie begonnen en het werd in het begin echt heel erg grote puisten met witte puntjes niet normaal ik wilde ermee stoppen maar goed dat ik er mee door ben gegaan. Vandaag gehoord dat ik mag stoppen na 6 maanden. Ik heb nog rode vlekken op mijn wangen maar dat trekt langzaam weg In der loop der tijd. Ik ben er[lees meer...] blij mee een aanrader.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

14-07-2020 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel
Acne/puistjes
Ik heb precies het zelfde. Ik ben nu een halfjaar gestopt met de pil . En zit veel beter in m’n vel! Maar nog steeds wel een beetje last van puisten. En pigmentvlekken werden ook niet minder. Ik ga nu naar een huidspecialist en heb daar nu een hele zware behandeling onder begaan. Mijn huid is heel mooi nu, af en toe ook nog een puistjes, maar dat zal er wel bij horen! Ik b[lees meer...]en nog steeds bezig met mijn behandeling. Mijn pigmentvlekken zijn ook een stuk minder. Maar ik blijf voor altijd gevoelig voor de zon, en daar baal ik van. Want ik hou van zonnen! Ik vond het ook zo raar dat ik opeens acne en pigmentvlekken kreeg, waarom moet ik dit nu weer hebben? En ook gewoon dubbelop. Nu heb ik gisteren een hormoon spiraaltje laten zetten en lees op internet hele slechte recensies. Maar ik moet toch wat proberen, want kan ook niet onbeschermd blijven. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Want toen ik ben gestopt met de pil is de acne of pigmentatie niet minder geworden, ik zat alleen een stuk beter in m’n vel en dat de reden waarom ik niet meer aan de pil wil. Een hormoon spiraal moet minder hormonen afstoten, en de meeste hormonen worden in de buik afgestoten. Ik ben benieuwd, of ik meer last van puisten ga krijgen. Ik heb wel van overtuigd dat ik acne en pigmentatie van de pil heb gekregen waardoor ik er nu nog mee zit. Pigmentatie gaat namelijk nooit meer weg. Voor advies zou ik je echt een huidspecialist aanraden, geeft je echt een goed gevoel en advies! Succes !

10-07-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na lang twijfelen of ik aan de pil wilde beginnen, mede door alle horrorverhalen die ik online las, ben ik er afgelopen maart toch aan begonnen. Ik heb altijd al last gehad van een onregelmatige cyclus en acne, welke door mijn verstoorde hormonen veroorzaakt leek te worden. Na vier maanden kan ik zeggen dat mijn acne zo goed als verdwenen is! Slechts af en toe een puistje[lees meer...] maar dit is niks vergeleken met hoe het eerst was. Verder heb ik nauwelijks last van bijwerkingen gehad. Alleen de eerste 2/3 maanden s ochtends wat misselijk geweest, maar dit verdween na wat te eten. Ook zijn mijn borsten wat pijnlijker dan eerst en zelfs een cup gegroeid! Verder helemaal nergens last van gehad (tot nu toe). Mijn menstruatie is vrij licht geworden en heb bijna geen pijn. Kortom, ik kan deze pil zeker aanbevelen! Vooral als je last hebt van (hormonale) acne kan dit dus echt de oplossing zijn. Iedereen reageert natuurlijk anders op de pil, maar ik zou het zeker aanbevelen om het te proberen.

Minocycline

09-07-2020 | Vrouw | 24
minocycline
Acne/puistjes
Wat ik persoonlijk doe is, een week voor mijn menstruatie 1 pil om de dag inslikken waarmee ik de rest van de maand clean ben van puistjes. Echter op het begin toen ik het medicijn nam heb ik meer moeten innemen voor resultaat, en dat heb ik door de maanden heen afgebouwd gezien ik ook echt merkte dat het niet meer nodig was.

08-07-2020 | Man | 16
Acne/puistjes
Isotrentinoine is een zwaar medicijn, weet waar je aanbegint. Op het begint werd mijn acnee erger daarna minder . De bijwerkingen wen je wel aan maar blijf je lippen insmeren en oogdruppels gebruiken. Ik ga naar de fysiotherapeut voor mijn rug pijn en ik neem massages. Je kan snel geïrriteerd worden , dat heb ik ook heel erg . Voor de rest kan je gewoon in de zon zitt[lees meer...]en , mijn huid verbrand niet sneller of wat dan ook. Ik raad het wel aan maar de bijwerkingen kunnen erg heftig zijn Drink genoeg water , smeer je gezicht in . Ik gebruik de hydraterende creme van Mediopics. Voor mijn lippen gebruik ik valseline , vooral voor het slapen gaan een dikke laag valseline en voor overdag gebruik ik ook wel is ciciplast levres , daar zit een olie basis in dus hydrateerd de lippen goed . Ik wens je succes !!!

Doxycycline

08-07-2020 | Man | 16
doxycyline
Acne/puistjes
Doxycycline is een fijn medicijn tegen acne zonder bijwerkingen en je ziet al snel resultaat.

06-07-2020 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik ben 16 en ik heb sinds mijn 11/12e last van hele heftige acnee. Helaas heb ik het pech al dat ik van me zelf al een gevoelige huid heb dus mijn huis reageert heftig op alles. Op mijn 12 ben ik naar de huisarts gegaan en daar heb ik meerdere cremetjes gekregen . Ik heb wel 5 cremes gekregen , 3 keer antibiotica en 1 keer pillen . Dit natuurlijk wel allemaal verdeelt [lees meer...]. Na dat allemaal , (3 jaar later). Was ik er echt helemaal klaar mee. Ik werd door gestuurd naar de dermatoloog en daar zagen ze al snel dat ik echt heftige acnee had wat niet weg gaat naar een paar makkelijke apotheek cremetjes . Daar kreeg ik isotrentinoine . Ik ben begonnen met 20mg , ik weeg 58 kilo . De hoeveelheid mg die je krijgt wordt bepaald meT behulp van je gewicht. Voor dat je begint ben je verplicht een bloed en leveronderzoek te doen en een zwangerschapstest. Als alles goed is mag je direct beginnen . Ik ben altijd gezond geweest en heb eigelijk nooit bijwerkingen gehad als ik iets slikte of gebruikte. Daardoor dacht ik dat ik geen bijwerkingen zou hebben bij het slikken van isotrentinoine. Nou dus wel... Na 4 dagen kreeg ik al echt heledroge lippen. Droge ogen , ik begon vaak wazig te zien . Na anderhalfweek begon de vermoeidheid , ik was echt altijd moe , ik had zo veel rugpijn , bloedneuzen , pijn aan mijn knieën en bovenbenen en heel erg stemmingswisselend . Ik voelde me niet goed, ik lag liever in bed dan dat ik iets deed en ik reageerde vaak al heel vel op mensen terwijl ik dat nooit zo snel al zou doen. Bij mij werd mijn huid er eerst onrustiger van , na 4 weken werd het minder . ( ik heb alleen acnee op mijn geziicht) Je kan gewoon in de zon zitten , met of zonder zonnebrand creme je merkt geen verschil. Maar nu ben ik dus op mijn 5e week en ik merk zeker verschil , volgende week ga ik naar de 30mg en hou ik dat aan. Merk je dat het teveel wordt neem dat gewoon even een pauze en slik een tijdje niet. Smeer je lippen goed in vooral de hoekjes . Smeer je hele lichaam in maar niet met een creme waar parfum in zit . Ik gebruik voor mijn gezicht een creme van Mediopics (de hydratede creme). Ik raad isotrentinoine aan maar hou er rekening mee dat je zware bijwerkingen kan hebben. Geef het ook aan aan je dermatoloog. Succes!

30-06-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Werkte goed tegen acne en vette huid. Ook geen last meer van menstruatie krampen. Helaas erg last gekregen van depressies en paniekaanvallen. Toen ik met het middel stopte verdwenen de paniekaanvallen.

25-06-2020 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
ik zit nu op mn 23ste dag van roaccutane, alleen mijn acne blijft maar erger worden, is dit normaal? op internet staat, dat het de eerste 2/3 weken erger kan worden, maar zit nu in mn 4e week en werd vanochtend weer wakker met 6 nieuwe ontstekingen. pfoe

23-06-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Begonnen in februari met een tweede kuur van roaccutane. Eerste kuur gestopt 4 jaar geleden omdat ik na 3 maanden ernstig last kreeg van clownseczeem. Omdat de pukkels nu terug waren ben ik weer begonnen met 30 mg. Dit heb ik 3 maanden gedaan en na een paar weken was mijn huid al egaal en vrij van pukkels. Wel kreeg ik last van migraine om de twee weken en hierdoor moest[lees meer...] ik naar de 20 mg. Ook had ik heel erg last van droge huid en droge hoofdhuid. Ik kon absoluut niet in de zon zitten en ik was vaak depressief en snel geïrriteerd. Ook was mijn libido helemaal weg. Nu ik de 20 mg slik gaat het veel beter met de bijwerkingen. Heb alleen nog droge lippen en ogen maar die depressieve gevoelens zijn gelukkig weg. Wel heb ik nog last van migraine dus ik weet niet hoelang ik dit nog kan slikken. Slik nu 5 maanden en colgens de dermatoloog moet ik nog 5 maanden omdat de dosis is verandert.

14-06-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Momenteel gebruik ik isotretroine (per dag 40 mg). Het is nu mijn zevende maand en ik heb nog een maand te gaan. Langer dan 10 jaar last van acne. Ik had gedacht dat de bijwerkingen mee zouden vallen maar dat valt erg tegen. Aan het begin weinig bijwerkingen gehad (droge lippen, ogen en huid) maar met de tijd is dit erger geworden. Het is nu zo heftig (schaafwonden op mijn[lees meer...] armen en benen) dat ik heb besloten om even een paar dagen ermee te stoppen. Desondanks zal ik mijn behandeling afmaken. Helaas heb ik nog steeds last van acne en dit is niet minder geworden. Het positieve is wel weer dat mijn poriën kleiner zijn geworden en dat mijn huid niet meer zo vettig is. Het is belangrijk om veel water te drinken en je gezicht/lichaam elke dag in te smeren met een creme. Voor mijn gezicht heb ik lanettecreme gekregen. Voor de schaafwonden gebruik ik cetomacrogozalf FNA. Voor mijn lichaam gebruik ik biotherm (te koop bij douglas/ici paris).

08-06-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik gebruik deze medicatie nu bijna 6 weken. Ik was bang voor de bijwerkingen die ik had gelezen op het internet, maar mijn tip is om het hiervoor niet te laten; het pakt bij iedereen anders uit! Bij mij is de huid iets droger, vooral m'n lippen maar daar had ik al last van. Ook is mijn neus aan de binnenkant droger en dat is wat vervelend soms, maar verder heb ik nergens l[lees meer...]ast van! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn huid, op mijn gezicht na, niet eens dagelijks in smeer. Het effect was na 2-3 weken al zichtbaar en ik durf nu al bijna zonder make-up en een hempje (ipv tshirt ivm puistjes op de rug) een uurtje te sporten; iets wat ik eerst echt niet zou durven!!

Doxycycline

07-06-2020 | Vrouw | 15
doxycyline
Acne/puistjes
Ik begon in Februari met het gebruik van Doxycycline voor 3 maanden voor acne op mijn gezicht, borst en rug. De acne was erg vervelend en ik moest altijd dichte shirts dragen. De eerste paar dagen nam ik het medicijn zonder eten maar dat is snel veranderd naar met eten omdat ik er van moest overgeven. Als ik eerst wat at dan ging het wel stukken beter en had ik eigenlijk w[lees meer...]einig last. Mijn acne is langzaam aan minder geworden maar nooit helemaal weg gegaan. Mijn acne was voor het gebruiken van Doxy wel heel erg onrustig en rood, en dat was gelukkig weg na het gebruik. Maar, ik kan nog steeds geen badpak aan doen om samen met anderen te gaan zwemmen. Van bijwerkingen had ik eigenlijk weinig last. Ik ben niet in de zon geweest en ben daardoor niet vaak verbrand (was op school wel een paar keer verbrand). Ik kreeg verder een droge huid (vooral in mijn nek waardoor ik rode plekken kreeg). Ik heb daar flink veel creme op gesmeerd en toen ging het wel ietsje beter. Nu ik ongeveer een maand klaar ben wordt mijn huid langzaam aan minder droog. Ook kan ik weer fijn in de zon zitten. Bij veel mensen komt de acne langzaam aan weer terug, maar ik hoop erg dat dat bij mij niet het geval wordt (of in ieder geval niet zo erg als het was).

Flucloxacilline

02-06-2020 | Vrouw | 42
flucloxacilline
Acne/puistjes
Hydradentis supprativia. Ik kwam voor een ontsteking in me linker lies. Na 5 dagen gebruik kuur. Komt er weer een ontsteking opzetten in rechter lies. Terwijl de kuur nog bezig is. Na contact met doktersassistent zegt de assistente ja maar het werkt ook niet op bestaande infecties. Die zijn te veel ingekapseld. Het is om nieuwe ontstekingen te voorkomen. Waarom k[lees meer...]rijg ik deze kuur dan?

31-05-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Na jaren lang sukkelen (nu 20 jaar oud) en alles te hebben uitgeprobeerd kwam ik radeloos aan bij de dermatoloog. Mijn ouders waren jarenlang tegen het gebruik van Roaccutane door het negatieve imago dat het medicijn heeft. Na een gesprek met de dermatoloog kwam ik te weten dat de ernstige bijwerken niet frequent voorkomen en dat het mij zeker kon helpen. Ik besloot om te [lees meer...]starten aan de behandeling omdat mijn zelfvertrouwen ver te zoeken was. Ik weeg 50 kg en begon met 20 mg wat mij zeer goed beviel. In het begin werd het wel erger maar na 3 weken zag ik duidelijk resultaat. Ik zit nu op 30 mg en ben 3 maanden bezig en mijn huid heeft er nog nooit zo goed uit gezien (lees: volledig egaal, enkel nog enkele littekens). Ik heb bijna geen last van bijwerkingen: droge lippen, droge ogen en neus. Dit valt echt te doen en ik heb zelfs geen droge plekken in mijn gezicht. Goed je huid insmeren is wel belangrijk en overdag met een goede factor beschermen. Ik ben zo blij dat ik begonnen ben en wou dat ik dit veel eerder Had gedaan.

25-05-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met deze pil ivm (milde) acne. De eerste 2 maanden merkte ik niet echt verschil, na 3 maanden begon ik wel verschil te zien en na 4 maanden was mijn huid zuiverder dan het ooit is geweest. Ik had verder geen last van bijwerkingen o.i.d, dus opzich een prima pil voor mij. Toch heb ik besloten om te stoppen met deze pil, omdat ik onrustig en angstig werd van [lees meer...]het idee dat deze pil een hoger risico op trombose geeft. Ik heb dat zelf gelukkig niet meegemaakt, maar het zat toch de hele tijd in mijn achterhoofd. Inmiddels ben ik 1 maand gestopt, de eerste week nadat ik was gestopt had ik veel hoofdpijn en heb ik een paar keer last gehad van hartkloppingen. M’n huid doet het redelijk goed, af en toe krijg ik een wat puistjes maar het is niet te vergelijken met hoe mijn huid was voor ik begon met de pil. Kortom, deze pil heeft wel veel goeds gedaan voor mijn huid, maar ik zou aanraden om opzoek te gaan naar een andere manier dan deze pil om van je acne af te komen.

Mirena

15-05-2020 | Vrouw | 39
levonorgestrel
Acne/puistjes
Ik heb na de mycronon 30 waar ik steeds meer doorheen ging bloeden besloten de mirena te nemen . Ik kreeg al vrij snel puisten op mijn rug Kin en hals die bleven komen ook bloedde ik 3 van de 4 weken . Dat bloeden werd na 4 maanden 1 op de 3 weken. Ik ben in 6 maanden bijna 20 kg afgevallen doordat mijn eetlust totaal weg was . Ik had overigens wel gewoon zin in sex wat e[lees meer...]rg lastig gaat als je blijft bloeden. Na een half jaar had ik ondergewicht en heb hem eruit laten halen. Heb na 2 weken weer helemaal mijn eetlust terug en pukkels worden minder.

YAZ 24+4

12-05-2020 | Vrouw | 20
ethinylestradiol / drospirenon
Acne/puistjes
In het begin van de pil had ik dus erg last van de bijwerkingen, maar ik ben toch doorgaan zetten omdat het natuurlijk wel even duurt voordat de stoffen in het bloed te gaan. Dat heeft natuurlijk allemaal zijn tijd nodig en dat heb ik het ook gegeven, wat de 2 a 3 weken Heb ik echter geen last van de bijwerkingen. Ik krijg alleen een beetje last van hoofdpijn toch misschie[lees meer...]n een lichte migraine af en toe, maar het valt echt mee elke keer een maand verder als ik hem slik. Dit is nu mijn derde maand en ik moet zeggen dat ik er heel erg positief over ben, Want elke maand verminderd steeds meer de puisten, de onderhuidse ontstekingen die ik hiervoor had. Ik had standaard was van 3 tot 6 puisten in mijn gezicht, onderhuidsepuisten. Die lang bleven zitten en veel pijn deden. Dat voor vier jaar lang, nu heb ik enkele puistjes tot geen, die klein zijn. In de eerste maand was het gewoon precies zoals het was voorheen, in de tweede maand merkte ik dat ik niet meer de zware onderhuidse ontstekingen had dus puisten. In de derde maand, begon ik echt het verschil te merken. Ik ben er zwaar tevreden over, het wordt met een maand minder en minder. Ook de bijwerkingen zijn weg. Over drie maanden flinke pil een half jaar en dan zou ik een nieuwe review schrijven. Ik ben nog nooit zo zeker in mijn leven geweest als op dit moment met de puistjes. Ik raad het zeker aan!

11-05-2020 | Man | 19
Acne/puistjes
na 6 maanden heb ik eergisteren mijn laatste isotretioine pillen genomen. Ik vond het dubbel en dwars waard maar dat betekend niet dat ik deze kuur makkelijk vond. De eerste paar weken zat ik op 30 mg. Ik vond de bijwerkingen heel erg meevallen, had alleen last van wat droge lippen (uitgescheurde mondhoeken). Toen ik na 1 maand ging bloedprikken en de bloedwaardes waren go[lees meer...]ed, werd mijn dosis opgehoogd naar 60 mg. De wissel van 30 mg naar 60 mg merkte je enorm. Mijn mentale gezondheid ging vreselijk achteruit, ik werd snel boos om dingen, ik was echt vermoeider als voor de roa en kreeg ook last van stemmingswisselingen met langere periodes van somberheid. Ook mijn huid werd droger, vooral mijn handen waren zo droog dat er niet tegen in te smeren viel. Na een maandje of 4 werd mijn huid glad, met wat enkele puistjes na. Ik heb echter wel littekentjes overgehouden (rode vlekjes) Ik hoop dat deze wegtrekken want nu lijkt het wel alsof ik nog ''puistjes'' heb zeg maar. Eigenlijk had ik nog 1 doosje van 600 mg. Echter heb ik er voor gekozen om de kuur op dat ene doosje na te beëindigen. Ik heb in totaal een cumulatieve dosis van tussen de 140 mg behaald. Met dat ene doosje erbij zat ik aan de 150 mg dat is dus het maximale. Ik ben er mee gestopt omdat ik in mijn slaap een soort van schaafwonden kreeg. In principe heb ik de minimale dosis dus wel behaald. al met al, ik raad het iedereen zeker aan. Wel moet je rekening houden met eventuele bijwerkingen die heftig kunnen zijn.

04-05-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Al een aantal jaar loop ik met acne, van alles geprobeerd tot er nog maar 1 optie was: dit middel. Bang voor de bijwerkingen en de verhalen heb ik het dus jaren uitgesteld. Toch gekozen en wat ben ik er blij mee! Al na 3 dagen merkte ik effect. Geen echte ontstekingen meer, alleen toen ik ongesteld moest worden wat onderhuids. Nu 1,5 maand aan de pillen en mijn acne is nu [lees meer...]al bijna weg! Hier en daar af en toe een puistje maar als je vergelijkt hoe het hiervoor was, was het minimaal 10 puistjes op 1 dag. Hopelijk blijft het zo!

01-05-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik heb al ruim 10 jaar acne, het is zo'n 3 jaar weggeweest door de Diane anticonceptie pil maar die wordt niet meer uitgegeven. Ik gebruik Isotretinoine van het merk Aurobindo nu ruim 2 maanden en ik ben over het algemeen heel tevreden over de werking! Ik neem de ernstige bijwerking van de droge en jeukende huid dan maar voor lief. Het is wel een heftig medicijn heb ik gem[lees meer...]erkt. Ik moet niet voor niets elke maand een zwangerschapstest doen van de huisarts (je mag absoluut niet zwanger raken) en elke maand bloed laten prikken om te controleren of mijn nieren het wel aankunnen. Mijn enige angst is dat de acne terugkomt zodra ik stop met dit medicijn en zo ja, wanneer ik weer begin met dit medicijn ik dan weer de ernstige bijwerkingen krijg.

Diane-35

27-04-2020 | Vrouw | 24
cyproteron / ethinylestradiol
Acne/puistjes
Nooit bijwerkingen gehad. Hooguit een licht verlaagd libido. Voor mijn acne werkte het perfect.

27-04-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na het nieuws van de Diane geswitcht naar Yasmin op mijn 18e. Had altijd acne en deze zou ook helpen. Het werkte niet net zo goed, maar was zeker tevreden. vaak maximaal 4-5 puistjes op mijn huid. Qua acne dus heel tevreden. Eerste half jaar heb ik wel hoofdpijn gehad, maar de huisarts gaf aan dat dit wel weg zou gaan. Dat klopte inderdaad. Helaas kwam de hoofdpijn een hal[lees meer...]f jaar geleden terug. Het was zo erg dat ik niet meer normaal kon functioneren dus ben ik gestopt. Ook kreeg ik 2 jaar geleden angstaanvallen. De psychologe gaf aan dat het niet door de pil kwam, maar er is ook nooit een andere oorzaak gevonden. Voor mijn gevoel kwamen ze uit het niks. Na het stoppen voelde ik me langzaam beter. Ook mijn libido was veel hoger. Ik moet zeggen dat ik me ook niet heel lekker voel met andere pillen, maar toch had ik van de Diane nooit last. Helaas is ook mijn acne in alle hevigheid terug. Als de antibioticakuur niet aanslaat dan eventueel toch terug aan de Diane..

27-04-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi! Voor ik begon met dit middel hebben al deze verhalen mij ontzettend geholpen. Daarom deel ik nu graag mijn ervaring. Na het stoppen met de Yasmin pil vanwege bijwerkingen kreeg ik opeens last van acne. Ik heb mijn hele puberteit last van puistjes gehad maar dit op mijn wangen was nieuw en werd steeds erger. In de zomer van 2019 was ik al een halfjaar bij een huidth[lees meer...]erapeut geweest maar dit was erg duur en hielp maar een beetje. Daarom ging de knop om, na de vakantie zou ik alles doen om aan de roaccutane te komen. Hier moest ik wel echt voor mezelf hard maken. Dit is een zwaar middel dat je echt niet zomaar krijgt. (Plus de wachtrij bij de dermatoloog is vaak minstens 6 weken). Maar goed ik begon en schrok natuurlijk wel van de medische molen van zwangerschapstesten, bloedtesten etc etc. Maar ik was heel erg gemotiveerd want ik wist waarvoor ik het deed Nou over het proces: het werd heel erg in het begin. Alles onderhuids kwam naar buiten en ik schrok, maar dankzij al deze meningen wist ik ook dat dit soms gebeurde dus was het gewoon volhouden. Ik begon met 30mg en de eerste drie maanden heb ik eigenlijk alleen last gehad van een droge huid een beetje spierpijn en dus die enorme uitbraak Daarna werd het rustiger en de dermatoloog verhoogde mijn dosis omdat het niet snel genoeg ging naar 40mg per dag. Hierna ging het hard. Helaas ook met de bijwerkingen. Ik kreeg last van het sombere gevoel wat ik ook had op het einde van de anticonceptiepil, mijn libido ging erg naar beneden en met m'n relatie ging het minder. Dankzij al deze posts wist ik dat dit ook voorbij zal gaan. Toch ben ik naar twee maanden op eigen aandringen terug naar een lagere dosis gegaan. Hierna ging het ook een stuk beter met me. Ondertussen zit ik in de laatste week van 8 maanden roaccutane. Mijn huid is prachtig en ben er ontzettend blij mee. Je wordt er mee doodgegooid maar het is een paardenmiddel: zwaar maar het werkt. Enkele tips: oogdruppels voor droge ogen, pillen met eten innemen tegen evt misselijkheid, gehwohl klovenzalf als je lippen/neus inscheurt (geloof me), proberen te blijven sporten ook al ben je moe (voor mentale gezondheid), goed aanvoelen wanneer je rust nodig hebt, niet te veel drinken (heb er een keer hartkloppingen van gehad na sterke drank: hou het echt bij bier en wijn en niet te veel) Ik hoop dat dit mensen helpt! Kijk op Instagram na de voor en na foto's als je het zwaar hebt! Heel veel succes!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

18-04-2020 | Vrouw | 17
ethinylestradiol/levonorgestrel
Acne/puistjes
Ik ging zo’n twee jaar geleden naar de huisarts ivm hele pijnlijke onderhuidse puisten en ‘normale’ puistjes. In eerste instantie kreeg ik een smeerseltje en een andere pil dan deze, geen van beide werkte voor mij. Na een tijd had ik er genoeg van, ik ging naar een andere huisarts. Nieuw soort spul voor op m’n huid, antibioticakuur, en deze pil. Ik gebruik hem nu ongeveer [lees meer...]een jaar. Ik heb vrijwel nooit meer onderhuidse puistjes, ik kan me er 1 herinneren en die was heel klein en binnen drie dagen weg. Ik krijg hele kleine puistjes af en toe, maar een perfecte huid had ik niet verwacht. Het is een enorme verbetering en ik ben er heel blij mee. Ik gebruik al ruim een half jaar alleen nog maar de pil als medicijn en het gaat dus nog steeds goed met mijn huid. Ik wil het ook even over bijwerkingen hebben want ik zag enorm veel negatieve ervaringen hier. Heel vervelend voor al die meiden natuurlijk, maar ik heb een heel ander verhaal. Ik ben zonder problemen aan deze pil gegaan, belangrijk is om net na je ongesteldheid te beginnen, dan hoeft niet je hele cyclus omgegooid. De enige bijwerking die ik heb ervaren is 2kg aankomen, maar die is over mijn hele lichaam verdeeld dus ik zie het totaal niet. Ik slik de pil telkens door tot ik een doorbloeding krijg (of ik hem een dag vergeet) dan heb ik een stopweek en begin ik opnieuw. Ik krijg meestal een doorbloeding tegen het einde van de derde strip, dus +/- 9 weken slikken. Alle klachten die anderen noemen: paniek, stress, ernstige acne, erg aankomen, heb ik dus allemaal geen last van. Verder wilde ik nog even zeggen dat als je een pil wil uitproberen het belangrijk is om die drie maanden te slikken, dan pas heeft je lichaam de kans om een balans te bereiken en weet je hoe je lichaam zich zal gedragen als je verdergaat met de pil slikken. Al die verhalen van ‘ik zit er een paar weken aan en ik voel me verschrikkelijk’ moet je je dus niet door laten afschrikken, want in die paar weken weet je nog niks. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!

Tretinoïne + Hydrochinon

10-04-2020 | Man | 51
tretinoïne / hydrochinon
Acne/puistjes
Ik heb dit gelezen en heb juist het zelfde onderhuidse bobbeltjes van talg heb ook al van alles geprobeerd en ben ten einde raad ik raak er maar niet vanaf ik gebruik nu toch al zeker 3 weken een zalf met tretinoine en Ik vind dat het zelfs verergerd voor de moment kweet niet meer moet ik er met door gaan of stoppen ik zou graag een antwoord krijgen dankjewel

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2383)
Depressie (1927)
Angst & paniekstoornis (1832)
Hoge bloeddruk (1357)
Acne/puistjes (964)