ziekte

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor acne/puistjes

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Terbinafine tabletten 1 3
Ketoconazol (huid) 1 1
Spironolacton 1 5
Hydrocobamine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: acne/puistjes

Clindamycine gel/ lotion

28-08-2022 | Vrouw | 25
clindamycine
Acne/puistjes
Ik had sinds puberteit last van milde acne. Na de lotion twee weken te hebben aangebracht werd de acne al veel minder. Nu een paar maanden later blijf ik een rustige huid houden met dit middel, erg tevreden!

Cilest

15-08-2022 | Vrouw | 35
ethinylestradiol/norgestimaat
Acne/puistjes
Jaren Ethinylestradiol geslikt om mijn acne te bestrijden. Acne bleef weg maar dat was het enige positieve. Altijd stemmingswisselingen en woedeuitbarstingen. Ook depressies en vreselijk migraine gehad. Nooit aan Ethinylestradiol gelinkt en geen arts die zei dat het daardoor kwam. Wel kreeg ik andere diagnoses. Tot de dag dat ik stopte omdat ik een kinderwens had. [lees meer...] Geen hoofdpijn meer en andere klachten en er kwam zoveel rust in mijn lijf. Nooit dat ik Ethinylestradiol ooit nog ga slikken. Vreselijke jaren gehad hierdoor. Nu kan ik eindelijk gaan leven.

Yasmin

12-08-2022 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/drospirenon
Acne/puistjes
Ik heb de Yasmin pil 7 weken geslikt zonder stopweek. Na een week slikken kreeg ik last van veel onderhuidse ontstekingen, maar omdat ik wist dat je acne in het begin wat erger kon worden ben ik de pil toch door blijven slikken. Na ongeveer 3 weken slikken stopte de onderhuidse ontstekingen. De bijwerkingen die ik in het begin ervaarde waren wat gevoeligere borsten (ook e[lees meer...]en beetje gegroeid), beetje gewichtstoename en heel veel afscheiding. Ik moet echt elke dag een inlegkruisje dragen. M’n huid werd na de eerste strip eindelijk rustig en ik dacht dat het nu eindelijk z’n werk ging doen tegen m’n acne. Helaas is m’n onrustige huid weer terug en heb ik besloten om na 7 weken en 2,5 strip te stoppen met het slikken van Yasmin. De afgelopen week heb ik me ook enorm neerslachtig gevoeld en moest ik steeds huilen zonder reden. Voor mij genoeg redenen om te stoppen met deze pil aangezien het niks doet aan mijn hormonale acne.. hiervoor heb ik 11 jaar microgynon 30 geslikt en ik denk dat ik maar weer terug ga naar deze vorm van anticonceptie.

Clindamycine gel/ lotion

06-07-2022 | Vrouw | 27
clindamycine
Acne/puistjes
Ik had al maanden een bult in mijn liezen. Ik dacht dat het een ingegroeide haar was, maar het bleek een ontstoken zweetklier te zijn. Dit middel voorgeschreven gekregen twee maal daags aanbrengen en binnen 3 dagen begon het snel te slinken!

17-06-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
De bijwerkingen waren heftig, ik ben erg blij dat ik in een stabiele thuissituatie zit zodat mijn gezin mij kon ondersteunen tijdens het nemen van dit zware medicijn. Als je al niet zo lekker in je vel zit, zou ik zeker niet adviseren om voor langere tijd roaccutane te nemen. Overige bijwerkingen waren: enorme droge huid en slijmvliezen, spier- en gewrichtspijn. Nu[lees meer...] ben ik ongeveer een halfjaar gestopt met roaccutane. Ik heb het 9 maanden genomen en in die 9 maanden heb ik me niet heel streng aan het alcohol-verbod gehouden, ondanks dat het ten strengste wordt afgeraden. De eerste maanden heb ik dit wel gedaan, maar na een maand of 3 dronk ik wel gewoon op feestjes. Ik heb sporadisch nog een ontsteking, maar ik ben van de grote cystische ontstekingen af. De droogte van mijn huid blijft wel aanhouden, wat ook het verouderingsproces versterkt. Het was pittig maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gemaakt.

05-06-2022 | Vrouw | 40
Acne/puistjes
Toen ik 15 jaar was moest ik de medicijnen innemen voor mijn acne. Ik was toen zeer tevreden over het resultaat en had als enige bijwerking droge lippen. Op mijn 40ste had ik terug last van vette huid, zichtbare verstopte poriën, acne. Ik kreeg het advies terug te starten met de medicijnen. Na 3 maand noodgedwongen moeten stoppen wegens de bijwerkingen. Ik kon het niet mee[lees meer...]r volhouden. Voortdurende oogontstekingen, mijn huid was zodanig dun geworden dat de hoekjes van mijn nagels duwden in mijn huid waardoor ze begonnen pijn te doen en te bloeden. Ik was door de dunne huid ook gevoelig aan schaafwonden. Bij het minste contact aan de zon was mijn huid knalrood, zelf na gebruik van zonnecreme. Ook had ik spier-en gewrichtspijn, zeker bij uit het bed komen of na het zitten. Ik moest ook stoppen met sporten. Hoe langer ik de pillen nam hoe erger de bijwerkingen werden.

30-05-2022 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Vanaf mijn 12e al acne. Jaren lang getobt met allerlei middelen, bezoekjes aan huidtherapeuten, schoonheidssalons, vermijden van bepaalde voedingsstoffen. Op mijn 30e pas voor het eerst naar een dermatoloog geweest. Waarom ik dat nooit eerder heb gedaan, geen idee, maar deze liet mij direct starten met een minimale dosering. Binnen een half jaar was alle ellende voorbij. D[lees meer...]e droge lippen hield ik vet met pure vaseline. De droge ogen heb ik nu, 9 jaar later nog steeds maar is alleen 's nachts als ik wakker wordt een 'probleem'. Mijn huid is zeker niet 'spotless' jaren acne heeft echt wel zijn sporen achtergelaten. Ook psychisch en juist daarom ben ik zo blij dat ik het gedaan heb. Omdat ik nu, op mijn 39e notabene, zonder schaamte mensen in hun gezicht aan kan kijken.

25-05-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

Evra (pleister)

24-05-2022 | Man | 36
ethinylestradiol/norelgestromin
Acne/puistjes
Ik kreeg puisjes nu dat ze de EVRA pleister hadden veranderd. Ik heb alles geprobeerd maar helaas blijft het erger worden.

16-05-2022 | Man | 24
Acne/puistjes
3.5 jaar geleden begonnen met Roaccutane door acné met littekenvorming. Erg onzeker over mijn huid en begon er ook dingen voor af te zeggen. Mijn vader is huisarts dus kon ik makkelijker aan medicijnen tegen acne komen. Begonnen met smeerseltjes (werkte natuurlijk niet), daarna 2 kuren antibiotica gehad maar toch tricky want als je echt ziek wordt wil je natuurlijk geen an[lees meer...]tibiotica-resistente bacterieën op bezoek krijgen door het vele gebruik van antibiotica. Dit mocht ik dus niet meer gebruiken, werkte wel goed maar als ik stopte kwam het direct terug. Hierna besloten om aan de Roaccutane te gaan en dit was me een ervaring. Eerste 2 maanden eigenlijk geringe bijwerkingen: droge lippen, droge huid, vermoeidheid, klein beetje haaruitval. Niks ernstigs. Echter begon na 2 maanden de ellende. Ik kreeg opeens een heel opjagerig en gespannen gevoel terwijl ik dat hiervoor nog nooit eerder had meegemaakt. Daarbij kreeg ik sombere gedachtes die ook steeds ernstiger werden. Als die gedachtes éénmaal aanwezig zijn is het heel lastig om jezelf ervan te overtuigen dat het door de Roaccutane komt (daarvoor niet bekend met depressieve gevoelens). Mijn ouders merkte het ook op en vonden het verstandig als ik even een weekje stopte met gebruiken, dit was na 3.5 maand gebruik. Na 2-3 dagen begon ik me opeens direct een stuk beter te voelen. De depressieve gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon en dit was voor mij het teken om te stoppen met slikken. In de loop van de maanden werd ik ook steeds wat minder opjagerig en gespannen. 3.5 jaar verder ben ik wel door die periode goed gaan nadenken en besloten te switchen naar Geneeskunde (het heeft me dus ook iets gebracht) . Ondanks de stressvolle studie zit ik lekker in mijn vel. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden door mijn acneloze huid en mentaal gaat het ook allemaal goed. Na de roaccutane periode heb ik nog wat littekenbehandelingen gedaan en dit is een stuk verbeterd maar zal ik wel de rest van mijn leven wel mee moeten leven. Het is gelukkig niet heel ernstig maar is en blijft wel zichtbaar. Ik wil iedereen die van plan is om Roaccutane te gebruiken heel goed na te denken over de eventuele gevolgen. Als je leven negatief wordt beïnvloedt door acne en je hebt alles al geprobeerd: let's go for it! Valt het allemaal mee en is het met andere medicatie, littekens of laserbehandelingen onder controle te houden: begin hier niet aan! Nog nooit zo'n heftig medicijn meegemaakt..

11-05-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na heel lang uitstellen en het proberen van 10.000 andere dingen, toch gestart met isotretinoine voor een matige ernstige vorm van acne. Ik was enorm bang voor alle bijwerkingen, maar dit is bij mij tot nu toe enorm meegevallen. Het enige wat ik merk is dat ik meer dorst heb, een droge huid heb en snel droge lippen. Dit is allemaal goed te verhelpen door veel te drinken, m[lees meer...]e elke avond in te smeren met bio oil en altijd lippenbalsem bij me te hebben (geen labello, dat werkt niet). Het enige wat ik sinds een paar weken heb, is dat mijn buik enorm opgezwollen is. Nu heb ik hier ook wel aanleg voor, dus ik weet niet 100% zeker of dit door het medicijn komt. Al met al, ben ik tot nu toe erg tevreden.

05-04-2022 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.

Duac Acne gel

31-03-2022 | Vrouw | 21
benzoylperoxide/ clindamycine
Acne/puistjes
Ik zie gelijk al een verschil na paar keer gebruiken!!

16-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Op mijn gezicht en rug heb ik acne, met name rug. De dermatoloog verwachtte dat ik na vier maanden de kuur wel zou kunnen afronden, omdat ik niet extreme acne heb. In die maanden is het alleen maar erger geworden. Ik kreeg last van veel ontstekingen op zowel mijn gezicht als rug. Mijn omgeving zei ook: 'Zo erg heb je het hiervoor nog nooit gehad'. Het maakt mij alleen meer[lees meer...] onzeker. Ook de droge lippen (die soms bloedden) zorgde voor extra onzekerheid. Ik had naast droge lippen, bloedneuzen en een droge huid ook nog meer klachten. Ik voelde me erg neerslachtig. Hierbij moet ik ook aangeven dat ik er gevoelig voor ben. Sinds ik er mee ben gestopt voel ik mij veel beter. Ook mijn energielevel is omhoog gegaan. Ik kan veel meer aan. Door de medicatie voelde ik me erg moe. Conclusie: voor mij heeft het alleen maar narigheid opgeleverd.

08-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Sinds 13 jaar oud heb ik altijd al matige acne en een vette huid gehad, wat op mijn 17e bijna volledig verdween met de pil. Hier kreeg ik alleen na een tijd last van sombere stemmingen van, dus besloot ik te stoppen. Toen keerde de acne gelijk weer terug rond mijn mond en kin. Crèmes van de huisarts hielpen niet dus ik ben een halfjaar geleden begonnen met 20mg isotretinoï[lees meer...]ne en dit opgebouwd tot 50mg. Ik zit binnenkort aan de maximale dosis en moet stoppen, alleen de acne is nog niet veel verbeterd. De dermatoloog zegt dat het effect na het stoppen misschien groter wordt en ik anders over een paar maanden een tweede kuur kan starten. Ik lees op internet veel positieve verhalen over isotretinoïne, dus het leek me goed om te delen dat het helaas ook iets minder vlot kan verlopen.

05-03-2022 | Man | 17
Acne/puistjes
Werkte voor mijn gezicht wel goed, maar bij de rug bijna geen verschil.

01-03-2022 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Sinds mijn 14e heb ik al last van acne. Via de huisarts allerlei middeltjes (oa Diane35 pil) voorgeschreven gekregen en jarenlang gebruikt zonder al te veel succes. Nooit een verwijzing naar de dermatoloog gekregen ondanks dat ik al veel littekens in mijn gezicht had. Helaas nog lang na de puberteit last van acne blijven houden. Na mijn zwangerschappen werd het alleen maar[lees meer...] erger. Ik was bijna 50 jaar toen ik uiteindelijk werd doorverwezen naar de dermatoloog die eerst nog antibiotica voorschreef maar uiteindelijk Isotretinoïne gekregen. Eindelijk iets wat wel helpt! Had ik dit maar in de puberteit gehad dan had ik nu vast een gave huid gehad. Ik heb trouwens weinig bijwerkingen gehad. Alleen wat droge lippen maar met een lippenbalsem was dit prima te doen.

03-02-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Dit middel was in vergelijking met het benzylperoxide dat eerst door mijn dokter was voorgeschreven voor mijn acne relatief effectief. Mijn huid werd een stuk rustiger. Helaas mag je dit medicijn slechts een aantal maanden slikken. Na de kuur kwamen de ontstekingen helaas weer terug. Daarna overgestapt op isotretinoine, een zeer effectief paardenmiddel. Helaas heeft dit we[lees meer...]l veel vervelende bijwerkingen. Maar desondanks zou ik het iedereen aanraden.

03-02-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Op mijn 24e had ik nog altijd last van acne. Geen heel hoofd vol maar wel constant enkele flinke onderhuidse ontstekingen. Na de hele molen van pillen, zalfjes en antibiotica al meermaals te hebben doorlopen, gekozen voor een isotretinoine kuur. Na een hele berg aan waarschuwingen (voor bijwerkingen en tussentijdse controles) kon ik starten. Al na een paar dagen begon ik [lees meer...]last te krijgen van droge lippen. Dit heeft de gehele kuur aangehouden. Met blauwe Blistex was dit best uit te houden. Na een week of 4 begonnen de ontstekingen minder heftig te worden. Na een maand of 3 was mijn acne al zeker 70% minder. Na 6 maanden later was mijn acne al bijna helemaal weg. Uiteindelijk mocht ik na 8 maanden stoppen. Mijn acne was helemaal verdwenen. Nadelen: extreem droge huid in de winter en een zeer gevoelige huid in de zomer. Maar achteraf gezien zijn alle bijwerkingen het meer dan waard geweest. Ik zou het iedereen die last heeft van acne aanraden!

02-02-2022 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In de puberteit enorm veel last gehad van acné. Vervolgens ben ik tot mijn 21e aan de pil geweest en daardoor weinig last van puistjes gehad. Toen ik stopte met de pil kwam de acne echter dubbel zo hard terug. Mijn gezicht zag er niet uit. Ik durfde niet naar buiten zonder make-up. Voordat ik naar de dermatoloog stapte heb ik van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat.[lees meer...] De dermatoloog schreef me direct roaccutane voor. Ik heb toen 5 maanden roaccutane gebruikt, maar ben vroegtijdig gestopt. Alhoewel het medicijn zeer effectief is, zijn de bijwerkingen ernstig. De bijwerkingen verschillen enorm per persoon, maar ik herkende mezelf op een gegeven moment niet meer. Ik ben van mezelf een enthousiast en actief persoon, maar door de roaccutane had ik nergens meer zin in. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten om te studeren of om naar de sportschool te gaan en kon hele dagen slapen. Soms lukte het niet eens om uit bed te komen. Zelfs tijdens mijn colleges moest ik héél veel moeite doen om mijn ogen open te houden. Ook wordt je huid erg dun waardoor wondjes op mijn handen/voeten soms meerdere maanden bleven zitten voordat ze herstelden. Al met al zou ik willen meegeven: wees op je hoede voor de bijwerkingen! Trek aan de bel bij de dermatoloog wanneer je je minder goed voelt. Als ik van te voren had geweten dat de bijwerkingen zo erg zouden worden dan was ik niet begonnen met de kuur.

Diane-35

01-02-2022 | Vrouw | 27
cyproteron / ethinylestradiol
Acne/puistjes
Ik heb deze pil van mijn 16e tot 27e geslikt, met een pauze van 8 maanden toen ik 21 was. De pil werkte voor mij fantastisch: prachtige huid, minder beharing en geen last van mijn menstruatie. Op mijn 21e ben ik gestopt, maar na een maand of 4 werd mijn huid weer heel slecht. Toen microgynon en yasmin geprobeerd, maar daar werd ik echt labiel van, huilde echt om niets. [lees meer...] Dus weer terug naar de Diane (wel merkloos ondertussen, denk dat ik wel 5 soorten heb gehad, maar dat maakte weinig verschil). Deze werkte weer heel goed. De enige bijwerking is een laag libido. In de tijd dat ik geen Diane slikte had ik echt veel meer zin. Nu kom ik met veel moeite wel klaar, maar echt zin of genieten is het niet. Daarom nu besloten te stoppen en een mirena-spiraal te nemen. Ik vind het wel heel spannend met mijn huid, de puisten triggeren echt een heel grote onzekerheid, maar ga het toch proberen. Verder kan ik iedereen aanraden te stoppen met melkproducten (melk, kaas, yoghurt, room, weipoeder), dat maakt zoveel verschil voor de huid en is voor mij dé reden om het nu aan te durven! Ook retinol (vitamine A, ik heb 0,5% van The Ordinary) kan ik aanraden. Dat bevat dezelfde werkzame stof als roacutane, maar dan minder heftig. Voor iedereen die wil stoppen met de pil: succes, you can do it!

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik zeg: Doen! Laat je wel goed inlichten door een dermatoloog. Op mijn 22e kreeg ik ineens last van acne. In de eerste jaren nog niet zo erg maar vanaf mijn 25e (ik ben nu bijna 28) werd het steeds erger. Niets hielp! Totdat ik, op aanraden van mijn zusje en een vriendin die hetzelfde hebben meegemaakt, toch de dermatoloog om roaccutane heb verzocht. God zij dank! Mijn der[lees meer...]matoloog begeleidde mij fijn en ik had mijn vriendinnen om mij de juiste cremes etc (tegen uitdroging) aan te raden. Nu is het ongeveer 7 maanden later en ben ik al bijna 2 maanden volledig van mijn acne af. Ik heb nu ongeveer de mooiste huid van iedereen die ik ken. Ik ben zo blij dat dit bestaat. Ik raad het IEDEREEN aan die het niet meer ziet zitten. Orienteer je goed, zorg dat je een fijne dermatoloog hebt en goede producten maar het zal je helpen. Kijk wel goed naar de bijsluiter of je gevoelig bent voor bepaalde bijwerkingen, zodat die niet onverwacht komen.

23-01-2022 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Geweldig medicijn! Mijn enige spijt is dat ik er niet jaren geleden aan begonnen ben. Ben na een kuur van 7 maanden 40 mg slikken klaar. Na een maand kreeg ik al geen nieuwe ontstekingen meer en mee eters waren als de sneeuw voor de zon verdwenen net als mijn altijd vette huid. Ik slikte niet een hele hoge dosis voor mijn gewicht en heb dan ook minimaal bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Ik was echt op het ergste voorbereid na het lezen van de bijsluiter, maar ik slechts last gehad van vaak droge lippen, sneller hoofdpijn en vermoeidheid. Drink vooral veel water op een dag en gebruik een goede dagcreme en aquaphor. Ik kan het echt sterk aanbevelen om dit medicijn op zijn minst te proberen en via de huisarts je laten doorverwijzen naar dermatoloog in ziekenhuis, want het is echt het enige middel wat mij heeft geholpen in 5 jaar.

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

03-01-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik ben heel tevreden! Al meer dan 10 jaar last van acne, vooral op mijn rug. Mijn gezicht was binnen 2 maanden gaaf. Bij mijn rug duurde het iets langer, na ongeveer 8 maanden kreeg ik geen nieuwe ontstekingen meer. Ik lees weinig ervaringen over acne op de rug, maar hier helpt het dus ook voor! Ik heb het in totaal 10 maanden geslikt. Gestart met 20 mg en op de helft naar[lees meer...] 30 mg gegaan, omdat mijn rug niet snel genoeg ging voor mijn gevoel. Gek genoeg voelde ik mij met 30 mg beter dan met 20 mg. Bijwerkingen waren minimaal. Ik heb wel 10 maanden lang last gehad van spierpijn in mijn heupen en achillespezen, vooral in de avond. Maar dit was prima te doen! In de zomer iets meer last van droge huid en lippen. In de herfst last van een droge neus aan de binnenkant. Goed smeren dus! Producten die bij mij goed hielpen: levertraanzalf (Jecovitol) voor de lippen, Cicaplast handcrème van La Roche Posay, Effaclar H crème en gezichtreiniger van La Roche Posay. Op de helft ben ik weer geswitcht naar de gezichtsverzorging die ik voor de medicatie gebruikte (Jetske Ultee) om mijn huid alvast te laten wennen aan die producten. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die klaar is met acne. Vooral als het je dagelijks leven beïnvloedt! Ik had achteraf psychisch meer last van mijn acne dan ik dacht.

09-12-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar en ik heb al heel erg lang van acne. Ik gebruik nu 4,5 maand isotretinoine. Ik ben begonnen met 2x daags 20mg. Nu gebruik ik 3x daags 20mg. Het is een hoge dosis, maar de puistjes zitten er nog wel. Het is wel aan het minderen. De ene week zit er ook nog meer dan de andere week. Vaak voor mijn menstruatie krijg ik alsnog onderhuidse puistjes, maar niet zovee[lees meer...]l als eerst. Ze zitten vooral onder mijn neus en kin en af en toe op mijn wangen. Een voordeel wel is dat je haren minder vet worden. Ik moest om de dag/elke dag m'n haren wassen nu 2x in de week. Ik maak de 6 maanden af en dan kijk ik of het gewerkt heeft en wat het resultaat is.

06-12-2021 | Vrouw | 13
Niet zo prettig

Kyleena

17-11-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Acne/puistjes
Ik heb de Kyleena spiraal laten plaatsen in augustus 2021. Het plaatsen was voor mij een ontzettend pijnlijke ervaring, ik had een pijnstiller genomen voor de plaatsing. Heb enkele weken enorme buikkrampen blijven behouden, deze kwamen onverwachts op wat heel vervelend was. Ondertussen heb ik vrijwel geen last meer ( november 2021 ). Af en toe kunnen de krampen wel eens op[lees meer...]komen maar dit is dan zeer lichtjes. Enige min punt is dat ik enorme acne ben beginnen krijgen rond mijn mond en op mijn kin. Het maakt me ongelofelijk onzeker en als er 1 begint te verdwijnen staat er de volgende ochtend al een nieuwe klaar... Gelukkig is mijn libido wel terug en voel ik me fitter in mijn vel aangezien dit volledig verdwenen was door mijn pil.

15-11-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Ik gebruik het nu ongeveer 3 maanden. Heb meer puisten gekregen, merk ik! Helaas dus ook veel meer littekens. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien over een aantal maanden☹️

Differin

09-10-2021 | Vrouw | 19
adapaleen
Acne/puistjes
Differin heeft mijn hormonale acne volledig doen verdwijnen. Het pakt de littekens aan en openduur heeft je huid weer een egale teint. De eerste 2 weken verdween mijn acne als sneeuw voor de zon maar in de 3e week begon het zogenoemde 'purgen'. Een paar weken last gehad van flinke ontstekingen over mijn hele gezicht, terwijl mijn acne altijd op mijn kin en rond mijn mond z[lees meer...]at. Ook veel last gehad van een droge huid de eerste 2 maanden, maar met een vette crème is dit goed te doen. Savonds maak ik eerst mijn huid schoon met de cerave hydrating cleaner, dan doe ik een dun laagje differin op mijn hele gezicht en na een uurtje doe ik de cerave hydrating cream op. Na 7 maanden besloten om te stoppen omdat ik al al een paar maanden geen een puistjes meer had. Acne kwam toch lichtelijk terug. Een maand terug besloten om er weer aan te gaan. Eerste 2 weken weer een egale huid, maar op dit moment helaas weer in de purging fase met een paar diepe ontstekingen dit keer niet over mijn hele gezicht maar alleen op mijn kin. Gelukkig weet ik dat dat hoogstens een paar weken duurt en dat de huid snel op zal knappen. Ik ben in ieder geval van plan differin voor een aantal jaren te gaan gebruiken omdat ik helemaal klaar ben met acne. Altijd veel stress gehad en heel onzeker geweest om mijn acne. Door differin hoef ik me niet meer druk te maken over mijn huid, voel ik me weer mooi zonder make-up en kan ik genieten van leuke dingen doen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2811)
Angst & paniekstoornis (2268)
Depressie (2260)
Hoge bloeddruk (1622)