ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!

09-04-2021 | Man | 16
levonorgestrel
Ik heb 2 maanden geleden een Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed erg veel zeer en moest er ook wel even van bij komen. Sindsdien elke dag last van spotting (doorbloedingen). Ik weet nog niet helemaal of de Kyleena spiraal echt iets voor mij is.

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

01-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel
Beste, Hierbij mijn ervaring. Ik heb mijn spiraaltje helaas maar 5 ingehad. Het plaasten was niet erg fijn maar dit is over het algemeen wel bekend. De eerste paar dagen was ik flink misselijk en had ik flinke koorts. Ook heb ik 3 weken daarna nog last gehad van een steek in mijn buik... dit ging gelukkig uiteindelijk weg. Ik heb het spiraaltje daarna 3 maanden zonde[lees meer...]r problemen in gehad en werd ook niet ongesteld. Maar naar 3 maanden begon ik te merken dat mijn lichaam begon te veranderen. Mijn heupen werden breder en mijn kont en bovenbenen werden ook veel groter. Ik ben altijd een erg slanke meid geweest en heb ook altijd de pil geslikt zonder deze bijwerking. Ik heb het toen nog even 2 maanden aangekeken of het minder zou worden maat helaas... in die 5 maanden tijd ben ik 10 kilo aangekomen!!! Dit was voor mij erg lastig om mee om te gaan en ik besloot dus ook om hem meteen eruit te laten halen. Na 2 maanden was ik alweer 5 kilo kwijt en nu 5 maanden later ben ik 10 kilo kwijt... blijkbaar hield mijn lichaam door het spiraaltje veel vocht vast en was dit de oorzaak. Helaas voor mij nooit meer een spiraaltje en maar weer aan de pil.

31-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Beste lezers, Over het algemeen was ik te vrede over de mirena, In het begin, had ik veel last van mijn borsten en hoofdpijnen. En gelijk hele slechte stoelgang kreeg. En niet overging. Verder vond ik het niet heel vervelend, tot dat ik enorme rugklachten kreeg. Na 1,5jaar gebruik. En nog amper kon lopen soms. Ik ben iemand die heel graag wandelt, maar door de pi[lees meer...]jn in mijn heupen. Heel lastig vol te houden was. Met als gevolg dat ik door de pijn heen liep. En na half uur zitten niet meer normaal kon lopen. In overleg met de huisarts besloten om de mirena eruit te laten halen. En na 2 dagen zijn de pijn klachten in mijn heupen weg. Nu afwachten over paar maanden wat dan mijn gevoel is.

29-03-2021 | Vrouw | 30
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik slik deze pil nu bin a 3 weken. Heb hem omdat ik nu sinds kort een vriend heb en nog niet zwanger wil worden. Maar ik ben nu al een paar dagen duizelig misselijk en snauw iedereen af gisteren was me vriend hier en die maakte zich druk om me omdat ik al 3 dagen slecht eet omdat ik misselijk ben. Ik snauwde hem zo af en zei woorden die ik normaal nooit zeg. Huil ook v[lees meer...]eel meer dan ik ervoor deed en ik word er gek van. Als dit zo doorgaat stop ik ermee want het maakt alles kapot

29-03-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel
Na het lezen van alle horror verhalen op het internet heb ik besloten om toch de Kyleena toch te laten plaatsen, omdat ik wilde stoppen met de pil. Ik merkte dat ik me lichtelijk depressief aan het voelen was naarmate ik de pil al 1 jaar slikte het steeds slechter met mij ging voornamelijk emotioneel. Het voelde alsof ik mezelf verloren was en ik was naar een vrouw geweest[lees meer...] om erover te praten in de alternatieve geneeskunde en zei zij dat het door de pil kwam. Ik heb er zelf nooit over na gedacht een spiraal te plaatsen totdat zij het opbracht. Ik zag er erg tegenop het te plaatsen, want ik las overal dat het zon pijn deed. De waarheid: ja het is echt geen prettig gevoel en het deed pijn , maar dit is voor 20 seconden en dan ben je er voor 5 jaar vanaf! Ik heb van te voren 800 mg ibuprofen ingenomen (2 x neurofen) want wij hadden thuis niks anders... de arts raadde aan 600 mg ibuprofen te nemen, maar ik kan je vertellen meer kan zeker geen kwaad. Na het plaatsen voelde ik er weinig meer van ik ben in de middag overal nog naartoe geweest in de avond deed het meer pijn, maar de volgende ochtend had ik er al geen last meer van. Na 2 dagen heb ik seks gehad met mijn vriend en dat deed helemaal geen pijn en ik voelde de spiraal niet zitten. Hij voelde de draadjes wel, die gaat de arts na 6 weken korter knippen en dan zou dat ook niet meer moeten gebeuren. Doe asjeblieft waar je jezelf het prettigst bij voelt en laat je niet gek maken door al deze horror verhalen.

25-03-2021 | Vrouw | 20
medroxyprogesteron parenteraal
Op mijn 15e begonnen met deze vorm van anticonceptie, ik ben destijd van de pil overgestapt naar de prikpil omdat ik een vriendje kreeg en de pil niet goed slikte dus om zwangerschap te voorkomen, na 2 jaar gebruik was ik 18 kilo zwaarder, altijd chagerijnig, libido als sneeuw voor de zon verdwenen dus mijn relatie werdt en ook niet echt beter op en als laatste hormonale A[lees meer...]CNE!! Toen 6 maanden gestopt en viel direct af acne verdween en libido was terug. Toen weer 2 jaar gebruikt en weer dezelfde bijwerkingen dit was voor mij de reden om een koperspiraal te nemen, helaas een baarmoederontsteking tot 2 keer toe, als niks bij je past is het heel erg moeilijk maar om de acne te behandelen via het ziekenhuis moest ik weer verplicht voor de 3e keer aan de prikpil en raad is zelfde bijwerkingen weer... nu krijg ik de yasmin pil. Mijn dermatoloog spreekt schande over de prikpil en heel mijn hormoonhuishouding is totaal overstuur dus ook maar terug naar de gynaecoloog. Ik raad de prikpil dus zeker niet aan enigste fijne eraan is dat ik na mijn baarmoederontsteking een extreem pijnlijke menstruatie heb en dus door de prikpil niet meer ongesteld wordt maar dat weegt niet op tegen het negatieve effect.

Gynefix (koperhoudend spiraaltje)

24-03-2021 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal
Mijn eerste koperspiraal heeft mijn lichaam na een paar maanden afgestoten, daarom had de gynaecoloog mij de Gynefix aangeraden. Deze is voor mij onder narcose geplaatst (dit gebeurd normaal niet). tijdens het gebruik van de Gynefix heb ik klachten gehad van ernstige krampen en overal pijn. Na 2 jaar voelde ik de Gynefix zakken en heb ik een afspraak gemaakt voor een echo[lees meer...]. de enkele dagen voor de echo heb ik onwijs veel pijn gehad en kon op een gegeven moment niet eens meer lopen. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij de spoedeisende hulp en hier heeft de huisarts de gynefix er zo uit kunnen halen (zonder eendenbek). Tijdens de afspraak bij de gynaecoloog hebben ze niks kunnen vinden wat de oorzaak is van het uitstoten van de spiraal. Maar gelukkig ben ik tijdens dit proces niet zwanger geworden. Al bij al heb ik een traumatische ervaring gehad.

23-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal
In juli 2020 mijn laatste prikpil gehad. Ik was de bijwerkingen zat, relatie lijdt er enorm onder en ik ben er écht-niet leuker op geworden. In oktober 2020 is mijn menstruatie op gang gekomen, maar tot de dag van vandaag (23 maart 2021) 2 keer een stop gehad van 2/3 dagen. Dus inmiddels bijna 5 (!) maand aan het menstrueren. Kortom: wat een troep!

22-03-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal
Ik ben gestart met de Depo Provera op advies van mijn arts. Helaas zeer ernstige bijwerkingen, zoals ernstige depressieve klachten, suicidale gedachten, verergering van buikpijnklachten, libido wat verdwenen is en extreme hoofdpijn. Mijn menstruatie is na het stoppen ook nog steeds niet teruggekomen. Voor mij nooit meer.

22-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Na 2 verschillende anticonceptiepillen met nare bijwerkingen (acne, depressieve gevoelens, bloedingen) ervoor gekozen de kyleena te proberen omdat deze de minste hoeveelheid hormonen in mijn lichaam zou brengen. Het zetten van de spiraal viel me mee, en na een dag was de buikpijn weg en had ik weer seks met mijn vriend. Ik ben ontzettend blij met de kyleena! Mijn acne is z[lees meer...]o goed als weg, mijn libido is op dezelfde hoogte gebleven, ik ben niet meer ongesteld en heb alleen eens in de maand een paar off-daagjes waarin ik veel zin heb in chocola en ik een paar pukkeltjes erbij krijg. Ik heb hem op mijn 19e laten zetten en ben er nu bijna 2 jaar erg tevreden mee :)

20-03-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Hiervoor heb ik 8 jaar lang de pil geslikt. Langere tijd heb ik last gehad van migraine. Na het bijhouden van de migrainemomenten, kwam ik samen met mijn huisarts erachter dat het te maken had met de pil (veel hormonen). Omdat de Kyleena minder hormonen afgeeft en het prettiger wordt ervaren voor vrouwen die nog niet zijn bevallen, heb ik gekozen voor deze spiraal. Het p[lees meer...]laatsen was zeker geen pretje. Het deed kort pijn en de gehele dag heb ik last gehad van krampen. 3 dagen na het plaatsen heb ik nog last gehad van lichtere krampen. Deze krampen kan je vergelijken met menstruatiekrampen. Hierna waren de krampen over en heb ik geen last meer ervaren. Over het algemeen dus zeker tevreden!

Ballerine

19-03-2021 | Vrouw | 39
koperhoudend spiraal
Ballerine laten plaatsen na mijn zwangerschappen. Ik was tevreden totdat ik vage klachten kreeg en toch maar een zwangerschapstest had test gedaan, welke positief was. Bij het maken van de echo zat de spiraal nog goed en zwangerschap eronder. Dit is uiteindelijk een miskraam geworden na het verwijderen van het spiraaltje. Hoewel ons gezin compleet was heb ik er emotionee[lees meer...]l best veel last van.

19-03-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel
Hallo dames. Ik wil graag mijn ervaring delen omdat ik mirena spiraal zelf heb gebruikt. Ik werk zelf in de zorg maar verbaas me steeds hoe weinig over mirena bekend is. Na ons 2de kind gekregen te hebben 3 jaar geleden hebben we besloten voor mirena spiraal, meer omdat het "gemakkelijk " is en je hoeft niets aan te herinneren iedere dag zoals medicijn innemen. Alles was [lees meer...]goed begonnen ik had de hele tijd een lichte ongesteldheid die duurde zeker 15/30 dagen per maand. Ik was van tevoren gewaarschuwd dat er een lichte rugpijn kan ontstaan en thats it. Maar, door de drukke leven en geen echt een bepaalde bijwerking verwacht te hebben heb ik er de laatste 1 jaar met de klachten gelopen. Het begon geleidelijk waarom ik er niet meteen actie had ondernomen. Mijn klachten namen steeds toe en op het moment dat ik er zo onder zat heb ik alles op een rijtje gezet en daarmee naar de huisarts gegaan. Ik kreeg te horen dat er ''geen bijwerkingen van mirena zijn '' wat ik best jammer vond ,want normaal gesproken ben ik actief en gezond iemand dus ik had veel dingen die ik nergens mee kon verklaren. Ik had veel last van moeheid, ik kon bijna niks meer doen en sliep 14 uur. Ik had regelmatig heftige hoofdpijn die uit niks kwam opzetten. S nachts werd ik wakker door de lage rug en buikpijn. Krampen alsof ik aan het bevallen was. Ik werd depressief en vaak ook hartkloppingen met angst. ik erkende mij zelf niet meer. De huisarts zei dat de spiraal kan verwijderd worden maar dat ze mij eigenlijk geen garantie geeft dat mij klachten zouden verdwijnen. Ik heb mijn spiraaltje afgelopen dinsdag laten verwijderen nu ben ik ongesteld maar verder zijn ALLE MIJN KLACHTEN minder geworden. VEEL MINDER ! Dit is toch geen toeval ! De reden waarom ik het hier openbaar zet is dat ik je wilde doorgeven van wees advocaat van je eigen lichaam. Je weet hoe je voelt en je kent je lichaam. Overweeg om het uit je lichaam te krijgen want het kan een enorme inpakt op je leven hebben. Ik wilde mijn verhaal eigenlijk niet dramatiseren maar ik zat echt in een hele diepe put dat ik er aan hele enge dingen dacht! Laat je het niet zo ver komen. ER ZIJN VELE ANDERE OPTIES EN JE KAN ALTIJD KIJKEN WAT VOOR JE BESTE OPTIE IS. Sorry voor mijn gebrekkig Nederlands. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zoals ik zei, als ik geen verschil zag na het verwijderen zou ik het ook niet zo zeker vertellen aan je. Veel succes ! en groetjes, Meliha

19-03-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel
Vermoeidheid, Misselijkheid, stemmingswisselingen, Puisten, Overbeharing, Haaruitval, Emotioneel onstabiliteit Laten verwijderen na twee jaar. Voelde me depressief worden en steeds meer "wegzakken" ik voelde me mezelf niet meer. Nu zonder spiraal voel ik me 1000 keer beter

16-03-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Ik ben 25 en dit is nu mijn tweede spiraaltje (nog nooit zwanger geweest). Mijn eerste spiraal (Mirena) heb ik laten zetten toen ik 21 was, ik vond dit ontzettend pijnlijk en had erg veel bloedverlies na de tijd. Naderhand heb ik ca. een goed jaar ontzettend pijnlijke buikkrampen gehad maar ik heb de spiraal toch maar laten zitten. Ik heb veel research gedaan en kwam uite[lees meer...]indelijk bij de Kyleena uit, maar was echt ontzettend bang voor het zetten door mijn eerste ervaring - dus ook erg gespannen tijdens de plaatsing. Ik wilde graag minder hormonen (het liefst geen maar een koperspiraal zag ik niet zitten) omdat er vaak borstkanker in mijn familie voor komt. Een maand geleden heb ik nu de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts (de Mirena toendertijd in het ziekenhuis) en dit is mij écht ontzettend mee gevallen. Blijkbaar heb ik ook last van een gekantelde/diepliggende baarmoeder, wat mij eerder nooit verteld is, en dit kan ook verklaren waarom de vorige keer zo pijnlijk was. Tuurlijk is het zetten van een spiraal nooit leuk, maar dit viel mij echt reuze mee. Ik heb van te voren ca. 2 aleve feminax en 1 ibuprofen genomen. Vorige week de controle gehad en alles zat goed. Ik kan de Kyleena zeker aanraden, al heb ik hem nog maar net en kan ik natuurlijk niet zeggen wat het over langere tijd doet. Na de tijd had ik iets bloedverlies en mijn menstruatie (bijna geen bloedverlies, net als met de eerste spiraal) was direct weer hetzelfde qua cyclus.

15-03-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel
Na de bevalling 8 mnd de pil geslikt ( cerazette). In juni voor kylenna spiraal gekozen ivm weinig hormoon. Sindsdien kom ik alleen maar aan. Dikke buik gekregen. Van 68kg In 9 maanden tijd 80kg. Pijnscheuten. Vaak bloedverlies. Morgen ga ik mijn huisarts bellen en ik ga laat verwijderen. Voor mij geen spiraal meer. Vreselijke bijwerkingen allemaal. Ben mezelf niet mee[lees meer...]r

15-03-2021 | Vrouw | 16
Puistjes zijn ook verminderd

15-03-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Na 6 weken verwijderd. Ik bleef veel buikpijn houden. Dit was zo erg dat ik bijna niet kon werken. Ik had ook dagen dat ik totaal geen last had. Libido was geheel weg

14-03-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel
Ik heb al 5 jaar lang de mirena spiraal. Hiervoor had ik de pil maar ik kwam er na jaren lang gebruik pas achter dat dit de reden was dat ik elke week gemiddeld 4 dagen hoofdpijn had! Ik kwam hier pas achter toen ik was gestopt met de pil omdat we graag een kindje wouden. Toen ik bevallen was heb ik er ook voor gekozen om dit keer een spiraal te plaatsen ipv de pil. Het pl[lees meer...]aatsen viel mij gelukkig alles mee en de klachten daarna waren ook erg weinig. De hoofdpijn is nog steeds aanwezig, weliswaar een stuk minder dan met de pil maar ik blijf er gevoelig voor door de hormonen. Ik heb het laatste jaar ook erg veel migraine aanvallen erbij gekregen en mijn mood swings zijn ook niet erg fijn. Ik kan om hele kleine dingen boos worden, chagerijnig, zonder dat er eigenlijk een goede reden voor is. Ook schiet ik veel sneller in de stress, soms zo erg dat ik neig naar een burn out. Doordat mijn spiraal vervangen moet worden (5 jaar) heb ik er voor gekozen om de komende maanden aan te voelen hoe het is zonder een spiraal en hormonen in mijn lichaam. Ik krijg er namelijk steeds vaker vragen bij of ik dit echt ben of dat het ligt aan de hormonen. Ik heb de kylena wel alvast in huis als optie voor een volgende spiraal. Waarom de kylena? Omdat hier stukke minder hormonen in zitten waardoor ik erg hoop dat ik dit effect ga merken op mijn hoofdpijn maar dat moeten we nog maar aanzien.

Implanon (hormoonimplantaat)

14-03-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel
Zenuwschade! Tijdens het zetten voelde ik ineens mijn pink en ringvinger tintelen: oei. Ik dacht dit trekt nog wel weg, maar inmiddels ben ik erachter dat er een zenuw geraakt is tijdens het verdoven. Wat betekent dit? Ik ben nu vier en een halve maand verder en kan nog steeds niet alles met mijn linkerarm. De eerste twee maanden kon ik helemaal niks, mijn arm verkrampte a[lees meer...]l bij het minste gebruik. Momenteel zit de pijn vooral in handelingen als typen. Aangezien ik full-time studeer, heb ik volop studievertraging opgelopen, puur omdat ik niet kan typen! Ik vind de implanon daarom VERSCHRIKKELIJK en zou het absoluut niemand aanraden. Daarnaast ben ik bijna constant ongesteld, soms heel veel maar eigenlijk altijd wel een beetje. Ik kan niet wachten tot ik em eruit laat halen, maar durf dit niet vanwege wat ik bij het plaatsen heb meegemaakt. Is er iemand die dit ook heeft gehad? En is het over gegaan?

14-03-2021 | Vrouw | 32
koperhoudend spiraal
7 jaar een koperspiraal gehad. Geen bijwerkingen. Alleen de eerste 3 maanden iets hevigere menstruaties en kramp. Maar aangezien ik net van de pil was geen idee of dat of het spiraal het veroorzaakte. Ook bij wisseling spiraal geen last. Plaatsen ging prima en pijnloos. Een beetje kramp maar het is ook in 1 minuut klaar dus voor mij geen probleem. Ik vond het een super alt[lees meer...]ernatief op hormonale anticonceptie en kan het aanraden om op z’n minst te proberen. Ieder lijf is anders maar voor mij werkte het heel goed. Een dag langer ongesteld zijn zodat ik geen hormonen binnenkrijg is een makkelijke afweging.

13-03-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik gebruik deze pil al ruim 10 jaar en ben er helemaal tevreden over. Ik schrik nogal van de recensies die ik hieronder lees, daarom hoop ik met mijn recensie de burger weer wat moed te geven. Ik heb geen last van bijwerkingen, de pil doet gewoon wat hij moet doen. Een prima aanrader!

12-03-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Vandaag de kyleena laten plaatsen en het viel echt alles mee! Ik wilde het graag delen op dit forum, omdat ik zelf best bang was geworden door alle horrorverhalen. Mijn angst was dat het een nieuw soort pijn zou zijn die ik niet zou herkennen, aangezien er hiervoor nog nooit iemand met een tang mijn baarmoedermond heeft vastgepakt. De pijn voelt echter hetzelfde als he[lees meer...]vige menstruatiekrampen en duurt maar 20-30 seconden, dan is het spiraaltje al geplaatst. Het is niet lekker, heb flink zitten puffen, maar het viel echt alles mee. Naderhand heb ik enkele uren flinke krampem gehad maar die trokken ook al vrij snel weg. Al met al ,als ik dit had geweten had ik al veel eerder een spiraaltje laten zetten. (Voor de behandeling had ik 50 mg diclofenac genomen.)

11-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Eerste spiraal na mislukking bij de huisarts een doorverwijzing gevraagd naar de gynaecoloog.enorm slecht geholpen bij de huisarts en die pijn die daar was, was totaal niet bij de gynaecoloog. Huisarts 7/9 x geprobeerd hem erin te krijgen.. gynaecoloog eerst goed gekeken naar hoe mijn baarmoeder lag.. vervolgens alle spiralen benoemd met welke klachten per spiraal hoor[lees meer...]t. Ook wat ik wel of niet fijn vond. Op goed advies 2 naproxen 275 mg avond van de voren genomen en 1 uur van te voren 2x 275 naproxen. Voelde een kleine pijn (moest gaan hoesten) en toen was het klaar.. wist niet wat ik mee maakte. Wel lichte krampen en fijn dat iemand voor je rijd. Daarna lekker in bed en na 5 uur geen klachten. Nu afwachten welke bijwerkingen ik evt zou kunnen krijgen. Maar geen paniek met het zetten gehad!! Voor mij nu altijd de gynaecoloog.

11-03-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Geen succesverhaal tot nu toe - nu 3 maanden spiraal PLAATSEN: Het zetten was echt geen pretje (24 jaar, nooit zwanger geweest). Ik had uiteraard verwacht dat het pijn deed, maar niet zoveel pijn.. en daarna kwamen de krampen. Ik heb urenlang op bed in foetushouding gelegen vanwege de pijn, en ook de week erna heb ik nog met extreme buikpijn rondgelopen. (Na 6 weken is e[lees meer...]r vanwege de pijn ook een echo laten maken om te kijken of die goed zat, maar alles zag er prima uit.) BIJWERKINGEN: Ik denk dat ik helaas een van de mensen ben die er niet goed op reageert. Ik heb elke maand ongeveer 2 weken last van zeer gespannen, pijnlijke borsten, waarbij mijn tepels zo'n pijn doen dat ik soms geen beha kan dragen. De dokter zei helaas dat ik een van de pechvogels ben en dat deze bijwerking in deze mate zeer zelden voorkomt. Daarnaast heb ik elke maand nog minstens een hele week last van extreme buikpijn en tot slot ben ik echt zó emotioneel. Ik kan echt om alles huilen, zowel positieve als negatieve emoties. CONCLUSIE: Ik ga volgende week terug naar mijn huisarts om te bespreken of ik nog moet doorzetten (omdat ze meestal 3-6 maanden geven voor je lichaam tot rust is) of dat ik beter terug kan naar de pil (waar ik nooit enige bijwerkingen bij heb gehad, afgezien van gewichtstoename in het begin).

09-03-2021 | Man | 19
levonorgestrel
Ongeveer een half jaartje heb ik het Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Deze wilde ik laten zetten als zowel anticonceptie, maar ook om wat minder last te hebben van mijn menstruatie. Ik was van te voren vrij angstig voor de eventuele bijwerkingen (heb een tijdje de pil geslikt en dat was geen pretje). Toch heb ik een afspraak gemaakt en een spiraaltje laten zetten. Het ze[lees meer...]tten zelf was naar mijn mening vrij pijnlijk, maar zeker wel te doen! De dag(en) erna nog wat kramp gehad. Ik ben een weekje niet ongesteld geweest en toen ongeveer 3 maanden lang heel licht ongesteld geweest. Aangezien het lang kan duren voordat je gewend bent aan de hormonen wilde ik het wel wat langer aankijken. Nu 6 maanden verder is het nog steeds niet optimaal, ongeveer 1x in de 1,5 maand ongesteld (2 weken licht bloedverlies). Ook heb ik af en toe dagen dat ik ineens ontzettend veel krampen heb, tot het punt dat ik bijna niks meer kan doen, paracetamol werkt hier gelijk tegen. Ondanks dat het (nog) niet top is, vind ik het vele malen beter dan hoe mijn menstruatie eerst was en neem ik de bijwerkingen nog maar even voor lief.

08-03-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Ik heb vanaf puberleeftijd de pil geslikt maar daar wilde ik vanaf dus heb ik in 2015 een mirena spiraal laten plaatsen. Toen die eruit moest wees een vriendin mij op de Kyleena. Heb sinds eind november een Kyleena spiraal. Zetten was pijnlijk maar niet pijnlijker dan bij de mirena. Dagje rustig aan gedaan, krampen waren minimaal en verder geen klachten op wat bloedverlies[lees meer...] na. Ik heb echt veel minder stemmingswisselingen en voel me een stuk stabieler sinds de wisseling van het spiraaltje. Ben zeer tevreden. Geen bloedverlies meer gehad dus hopelijk blijft dat weg. Erg blij met de keuze voor de Kyleena.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2531)
Depressie (2034)
Angst & paniekstoornis (1983)
Hoge bloeddruk (1423)
Acne/puistjes (1034)