ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

02-08-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel
Ik heb 1,5 jaar geleden de spiraal laten zetten, dit viel reuze mee alleen die dag zelf wat buik krampen, na ongeveer 3/4 jaar af en toe wat bloedverlies maar dit was heel weinig, bleef de menstruatie uit! Dit is voor de rest ook gebleven. Wel merktte ik dat mijn huid een stuk onrustiger was en dit kreeg ik ook niet weg door behandeling van een schoonheidsspecialiste. Ook [lees meer...]had ik heel vaak stemmingswisselingen wat mij zelf in de weg zat. En had ik vaak last met geslachtsgemeenschap omdat het spiraaltje tegen een eierstok aan zat (zei de dokter) dit was niet fijn en na 1 jaar was dit bijna altijd van de orde. Toen besloten het spiraaltje te verwijderen

02-08-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel
Super tevreden over de mirena spiraal. Laten zetten omdat ik van de pil af wilde. Door alle verhalen had ik me op het ergste voorbereid bij het plaatsen van de spiraal. Maar achteraf vond ik echt heel erg meevallen. Ik kan het niet beter omschrijven als een “vervelende menstruatie steek van 3 seconden”. Na 5 minuten was ik de kamer alweer uit. Nu heb ik totaal geen moodswi[lees meer...]ngs meer, mijn libido is hoger en zelfs mijn menstruatie is helemaal gestopt. Enige wat ik jammer vind is door het stoppen met de pil mijn boezem en billen wat kleiner zijn geworden. Ongeveer 5 kilo afgevallen. Als je nog twijfelt? Ik raad het je aan!

Ballerine

02-08-2021 | Vrouw | 19
koperhoudend spiraal
Ik heb gekozen voor een hormoonvrije anticonceptie omdat ik vrij sterk reageerde op de pil. Ik had last van depressieve gevoelens en andere nare dingen. Ik ben niet voor het gewone koperspiraal gegaan omdat ik nog geen kinderen heb gekregen. De ballerine-spiraal is zeer geschikt voor mensen die nog geen kinderen hebben gekregen omdat het spiraal vrij klein is. Ik heb h[lees meer...]et spiraaltje nu 8 maanden en ik ga haar morgen vervangen door een Kylena-spiraal. De reden hiervoor is dat ik vrij heftige bijwerkingen heb van het ballerine-spiraal. Ik ben 2 weken ongesteld en ik heb ontzettend veel bloedverlies. Ook heb ik heel erg veel kramp. Soms zijn er dagen dat ik nauwelijks kan lopen. Ik heb mijn lichaam een half jaar de tijd gegeven om aan het spiraal te wennen maar niks is nog verbeterd of veranderd. Daarom stap ik morgen over naar een kylena spiraal. Het ballerine spiraal heeft wel 8 maanden lang zwangerschap voorkomen dus ze deed wel haar werk!

31-07-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel
Sinds een halfjaar nu een implanon. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik er graag niet aan wilde denken door het vele onregelmatig werken, waardoor ik de pil steeds vaker vergat. In overleg met mijn arts heb ik gekozen voor deze methode, want ik zag een spiraal niet zitten en wilde dit eerst proberen. En wat ben ik er blij mee! Het plaatsen stelde niks voor. Je voelt de verdo[lees meer...]ving en die brandt een beetje, maar daarna voel je helemaal niks meer. Ik had er wel een flinke blauwe plek van. Nadat dit was weggetrokken bleef er een heel klein bultje over. Dit is het enige wat je er van ziet. Je ziet hem absoluut niet in mijn arm zitten, maar kan hem wel voelen, zoals het hoort. Mijn arts raadde mij aan om de pil er de eerste 3 maanden naast te slikken, omdat dit kan helpen de veel voorkomende bijwerkingen niet te krijgen en deze veel voorkomende bijwerkingen na 3 maanden vaak wegtrekken. Ik was echter zelf erg nieuwsgierig wat het met mijn lichaam ging doen, dus na 1 maand ben ik gestopt de pil erbij te slikken. Ik ben toen 1 week later dan mijn stopweek ongesteld geworden. Dit was ook meteen mijn laatste keer dat ik ongesteld ben geworden en geniet nu van een goede bescherming zonder ongesteld te worden. Dit vind ik het aller fijnste van deze methode! Ik begon aan de pil door mijn hevige menstruatie en had erg veel pijn hierbij. Dit is ook niet terug gekomen met het overstappen. Ik zou niet anders meer willen dan een implanon en achteraf had ik al eerder van deze methode willen weten, want dan had ik hem ook al zeker eerder geplaatst!

30-07-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel
Door de Mirena heb ik een zware ontsteking aan mijn eileiders gekregen. Ongeveer 2 weken nadat deze is geplaatst. Ik moest met spoed geopereerd worden, was me bijna fataal geworden. Ik heb een week aan een infuus met antibiotica in het ziekenhuis gelegen. En een periode van 6 weken moeten herstellen. Uiteindelijk zijn een paar jaar later mijn eileiders verwijderd, omdat ik[lees meer...] zoveel pijn had van verklevingen in mijn eileiders. Erg drastische anticonceptie in mijn geval.

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.

Norlevo

28-07-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel oraal
Onveilig sex gehad 5 dagen voor ovulatie maar omdat mijn cyclus varieert van 28 tot 31 dagen wist ik niet precies wanneer mijn echte ovulatie zou zijn. Voor de zekerheid map gebruikt. Zelfde nacht buikpijn en steken (ik was bang dat dit mijn eisprong was omdat ik dit altiid voel). In de 2 weken na map kreeg ik pijn in de borsten,opgezwollen buik en was ik zeeer emotion[lees meer...]eeel ..huilen en ruzie maken. Ik werd niet ongesteld en heb paar dagen afgewacht . Na 10 dagen overtijd zwangerschapstest gedaan en niet zwanger dit was een opluchting. Ik dacht dat ik zwanger was door al deze symptomen. Nu 2 maanden later eerste menstruatie ik heb 1 cyclus overgeslagen. Nu direct aan de anticonceptie. Misschien was deze pil overbodig geweest maar het heeft gewerkt. Ik zou het niet nog een keer gebruiken omdat ik lang met een opgezwollen buik liep,onzekerheid en emotioneel. Het gebruik is bij iedereen heel anders maar dit was mijn ervaring.

23-07-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik heb 11 maanden geleden mijn spiraal laten zetten en na lang twijfelen toch naar de huisarts geweest, mijn klachten voorgelegd en sinds vanochtend is het eruit. Afijn, ik ben 22 en heb geen kinderen. Ik nam het spiraaltje omdat ik dacht dat het het proberen waard was, ik door latex opdroog (niet leuk voor het seksleven en mn partner) en omdat ik pilmoe was. Inzet[lees meer...]ten koste behoorlijk wat moeite, bij een huisarts in opleiding gedaan (achteraf gezien, niet zo handig, omdat mijn bekken iets gekanteld liggen en ze nog niet zo veel ervarjng gehad), dat duurde 15 a 20 mij, er moest iemand worden bijgehaald (verder geen moeite mee, ben vrij gemakkelijk wat dit soort dingen betreft). Deed onwijs veel pijn, hevige krampen, toen het erin gjng en zat. Kon amper naar heus komen, ik was met de bus en een stuk lopend) dus terug strompelen met mijn hand op mn onderbuik. Veel paracetemol genomen, hielp weinig. 2 weken ongeveer gebloed en sindsdien grotendeels ellende. Niet alles, maar wel een hoop. Ik startte een nieuwe opleiding en had al genoeg stress van mezelf maar door het spiraaltje leek het me allemaal veel heftiger te raken, en ik kreeg overspanningsklachten van de combi spiraal+studie die al snel richting een burnout leken te gaan. Ik heb al diagnoses voor een dysthyme stoornis en ADD, en hoewel ik na mijn therapie veel motivatie had om mijn studie te doen (zelfs in corona tijd!) lukte er weinig. cijfers wel okay, maar een hoofd vol watten; veelal wazig, geen concentratie, ketting roken door de stress en ga zo maar door. Na 5-6 maanden had ik ook een cyste op mn eierstok gekregen. Op dat moment was ik ook erg bezig met mijn fysio, maar door de pijn lukte het een aantal weken niet. Mijn menstruatie ging ook gewoon door en waar deze op de pil 3-5 dagen duurde, leek het nu elke keer langer te duren met minimaal 5-7 dagen ongesteld, in de wenperiode kon het wel uitschieten naar 14 dagen met een paar dagen geen bloed en dan weer wel. Na een aantal maanden zo te hebben rondgelopen werd ik steeds meer gek van mezelf. Waar ik eerst zo goed mee had leren omgaan in therapie, hielp niet meer. Ook mijn vriend en moeder merkte verschillende dingen in mij op, waarvan ik zelf niet zeker weet of het nu het spiraaltje was, de stress van school of allebei. De reden waarom hij er nu dan echt is uitgehaald, is omdat ik al twee weken nergens ben met mn hoofd, als een kip zonder kop. Ik ben al niet zo handig maar nu laat ik bijna alles wel vallen, ik was futloos, moedeloos en kon nergens rusten. Ik sliep ook niet geweldig. Vanochtend er uit gehaald, ik hoop dat de waas snel optrekt. Ik ga waarschijnlijk weer terug aan de pil wanneer ik ongesteld wordt. Nu maar wachten op de crash :\ maarja, dat heb ik er zeker voor over als ik me dan weer gedeeltelijk normaal kan voelen.

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

22-07-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel
Na lang gebruik van Mycrogynon 50 was ik toe aan wat anders. Ik wilde niet weer aan de pil dus koos ik voor een spiraal. Op internet had ik mijn onderzoek gedaan waardoor ik op Kyleena ben uitgekomen. Het zetten was geen pretje en pijn had ik dan ook zeker. In het begin had ik meer en vaker last van ongesteldheid en steken. Na een half jaar merkte ik dat dat minder werd ma[lees meer...]ar kreeg ik meer puistjes zowel in mijn gezicht, rug en borst er voor terug. Ook dat mijn haar eerder vet wordt. Waar ik voorheen 1 a 2 keer in de week mijn haar waste is het nu om de dag of soms iedere dag geworden. De bovenkant ziet er dan vooral vet uit. Daarnaast ben ik niet altijd even scherp wat ik daarvoor niet had. Alsof je niet meteen doorhebt wat er om je heen gebeurt en je hersenen niet alles snel kunnen verwerken. Heel frustrerend. Dit heb ik eerder ergens gelezen, mevrouw had de spiraal eruit laten halen en vervolgens nergens meer last van. Nu een jaar verder ben ik toch aan het nadenken om de spiraal te laten verwijderen maar ben nog in dubio wat dan de vervanger gaat worden.

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

19-07-2021 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ongeveer 1.5 jaar de pil gebruikt. Merkte dat ik geleidelijk aan minder goed mijn emoties kon beheersen, wat vervelend was voor mezelf maar ook voor mijn partner. Om die reden gestopt.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

16-07-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel
Sinds gebruik deze pil last van zware depressies, enorme bulten als puisten, contactbloedingen en overbeharing. Met het merk WEC had ik hier veel minder last van maar deze bestaat helaas niet meer. Ik raad deze pil sterk af.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

Gracial

14-07-2021 | Vrouw | 33
ethinylestradiol/desogestrel
Ik slikte al heel mijn leven microgynol 20, wat altijd goed zijn werk deed. Na 2 operaties aan mijn baarmoeder bleef ik doorbraak bloedingen houden dus over gegaan op Milan. Mijn haar is van een grote bos pijpenkrullen naar zielig bosje pluis gegaan. Mijn hele huid is mega droog en ben ruim 7 kilo aangekomen. Ik ga toch week microgynol proberen in de hoop dat mijn lichaam [lees meer...]daarvan hersteld!

Ballerine

12-07-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
Spiraal na mijn laatste zwangerschap laten zetten bij de huisarts, het zetten deed geen pijn tov eerdere koper spiralen en daarna ook geen last gehad. Elke maand gewoon ongesteld en bloed dan flink, 2e dag is echt het meeste en moet mezelf continu verschonen om niet door te lekken. Heb telkens paar dagen voordat ik ongesteld wordt een enorm gevoel van opgeblazen buik en vo[lees meer...]el me er niet fijn door. Daarnaast dagelijks veel last van slijmverlies. Ondanks dit allemaal is het wel fijn omdat er geen hormonen in zitten en ik me dus wel mezelf voel. Twijfel wel of ik hem nu na 1,5 jaar wil houden en niet voor het anticonceptie staafje wil gaan, beetje klaar met dat gedoe onderin…

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

05-07-2021 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal
Ik snap niet waar alle negatieve reacties vandaan komen. Ik gebruik sinds mijn 14 de anticonceptiepil. Eerst de Diane en toen dat niet meer mocht nog 3 andere geprobeerd. Ik werd er neerslachtig van, laag libido en mega erge witte afscheiding elke dag. November kreeg ik te maken met een burnout. Ik was zielsgelukkig. Hierdoor heb ik ook besloten een andere anticonceptie te[lees meer...] willen. Apil mijn eerste prik gehad. Eerste 2 maanden onregelmatig ongesteld. Sinds een maand geen bloed verlies meer. Ik vind het fijn dat ik niet elke dag aan de pil hoeft te denken. Laat je niet afschrikken en probeer het eens 6 maanden. Alle anticonceptie hebben bijbewerkingen maar bij deze heb ik de minst erge.

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

EllaOne

27-06-2021 | Vrouw | 23
ulipristalacetaat
Enkele uren na onbeschermde seks kwam ik erachter dat ik bijna zou moeten ovuleren, daarom EllaOne gehaald en direct ingenomen. Diezelfde avond kreeg ik hevige hoofdpijn, verder geen verschijnselen meer gehad. Wat de bijsluiter niet vermeld, is dat je (tot je weer ongesteld wordt) hierna nog verschijnselen kan krijgen die lijken op zwangerschap en dus erg stressvol kunnen[lees meer...] zijn. Ik ben 13 dagen na inname gelukkig ongesteld geworden, de pil heeft dus gewerkt. Maar ik had (meer dan anders) pijnlijke borsten, stemmingswisselingen, lichte bloedingen, hoofdpijn, erg veel afscheiding, veel buikpijnlijkheid. Ik meet ook mijn lichaamstemperatuur om te weten wanneer ik ovuleer (T is hoog na ovulatie). Mijn temperatuur bleef na de pil ook de hele tijd hoog, terwijl ik zelf een erg korte luteale fase heb van 7 dagen. Als je zwanger bent is je temperatuur ook hoger. Na de pil bleef mijn temperatuur gedurende 12 dagen dus ook hoog, waardoor ik me nog meer zorgen maakte. Ik schrijf deze review om hopelijk andere vrouwen gerust te kunnen stellen, ik heb erg veel stress gehad ook al heeft de pil zijn werk gedaan. In de bijsluiter staat dat je na 2-3 dagen geen bijwerkingen meer hebt, dit is dus niet waar!! Probeer je niet te veel zorgen te maken als je luteale fase anders dan anders verloopt, waarschijnlijk doet de pil zijn werk!

27-06-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal
Ik ben in 2018 begonnen aan de prikpil. Ik heb de prikpil als kind al eens gehad alleen kreeg ik het dus echt veelste vroeg voor mijn lichaam, nu als volwassenen was het toch andere koek. 1x in de 3 maanden na de huisarts en veilig tegen zwangerschap! Wie wilt dat nou niet. Alleen in het begin van 2021 werd ik veel erg overwhelmed door bijwerkingen en ik wilde mijn licha[lees meer...]am even met rust laten even geen prikpil voor mij Zie hier de bijwerkingen : Hooftpijn Psychische klachten Vlak of heel agressief Spontane blauwe plekken Libido die laag is (vecht er tegen en vind je weg) Klein beetje aangekomen Zenuwachtig Hormonale acne (ga er mee na de huisarts tot je sirieus genomen word heb ik ook gedaan en me huid was zo zacht als baby billen) Eetlust werd beter! Vermoeid Ik ben niet zo zeer gestopt vanwege de bijwerkingen waar ik last van had en als je een goede vriend /man hebt laat je stimuleren tot je sex wel weer leuk vind het maakt het leven zo veel leuker als je alles samen kun doen! Ik ben tijdelijk gestopt met de prikpil om natuurlijk ongesteld te worden helaas werd het hem niet voor mijn aangezien onze libido best hoog is dus na 4 a 5 maanden ben ik toch weer terug gegaan op de prikpil alleen zit in midden in mijn stopweek en ben ik toch ongesteld geworden 😂 Laat je niet gek maken door alle reviews je kunt het altijd 1 prik (3maanden) uitproberen

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

23-06-2021 | Vrouw | 38
levonorgestrel
Ik heb de Mirena spiraal laten plaatsen tijdens een overtijdsbehandeling. Van het plaatsen heb ik niks mee gekregen omdat dit onder een roesje gebeurt. Na de behandeling heb ik extreem veel pijn gehad. Pijn die vele malen erger is dan mijn menstruatiepijn met pijn scheuten naar de benen toe. De pijn in deze vorm heeft anderhalve week aangehouden. Ik heb deze anderhalve wee[lees meer...]k met maximale pijnstilling en in bed doorgebracht. Mijn vermoeden was dat dit door de behandeling kwam, maar toen de eerste menstruatieperiode aan zou moeten doen kwam deze pijn in dezelfde vorm terug. Ook tijdens de ovulatie had ik deze pijn. Ik was minimaal 50% van de maand in deze pijn. Ik heb na 2 maanden mijn huisarts verzocht om de spiraal te verwijderen. De huisarts gaf aan dat het verstandig was omdat mijn lichaam de spiraal aan het afstoten was. Na het verwijderen realiseerde ik mij dat ik eigenlijk continue een licht druk en pijn heb gehad en de spiraal voelde zitten. Ook heb ik in die periode veel meer hoofdpijn gehad dan ik normaal heb.

23-06-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal
Direct na eerst prik niet meer ongesteld. Geen doorbraakbloedingen. Echter wel last van bijwerkingen. Toename van vaginale afscheiding, haaruitval, stemmingswisselingen. Na 4 prikken mee gestopt. In maart 2021 laatste prik gehad nog niet ongesteld geworden en nog steeds last van de bijwerkingen.

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2608)
Depressie (2099)
Angst & paniekstoornis (2046)
Hoge bloeddruk (1488)
Blaasontsteking (1069)