ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

Yasmin

12-10-2021 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/drospirenon
Ik vergat vaak mijn pil of had schrik dat ik toch zwanger kon geraken na ziekte ik had er weinig vertrouwen in.

12-10-2021 | Vrouw | 32
etonogestrel
Na geboorte 2de zoontje implanon laten plaatsen eerste maanden alles goed geen bloedingen. Of heel beperkt. Na paar maanden bijna permanent bloedingen en ook algemeen onwel gevoel. Voor de bloedingen moest ik terug de pil nemen. Na uitsluiten van mogelijke andere diagnoses. (18 maand), mij laten steriliseren en implanon verwijderen. Hopelijk binnen paar maanden alles weer [lees meer...]normaal.

T-Safe

10-10-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb nu 4 jaar de koperspiraal, deze gekozen omdat ik niet tegen anticonceptie met hormonen kan. Het plaatsen was 1 seconde pijnlijk, verder weinig last gehad. Het laatste jaar iedere 2 weken flink ongesteld en dan weer 2 weken niet. Sinds ik de spiraal heb, heb ik ook last van hormonale acne. Dit nooit eerder gehad ook niet toen ik een jaar zonder anticonceptie zat. Daa[lees meer...]rnaast migraine met aura's en ontzettende vermoeidheid ook pas gekregen na de plaatsing van de T-safe. Zelf er nooit bij stilgestaan maar er nu veel over gelezen waar door ik besloten heb om morgen een afspraak te maken om hem te laten verwijderen.

10-10-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na een zeer vermoeiende zoektocht naar de juiste anticonceptie, liet ik in februari 2021 een spiraal plaatsen. Initieel was ik hier zeer tevreden van. Geen last bij de plaatsing. Af en toe wat buikkrampen in de dagen en weken nadien. Maar na 3-4 maanden kreeg ik enorm last van acné in mijn aangezicht en rug. Hiervoor heb ik verschillende pillen, de ring en een tijdje niets[lees meer...] gebruikt, en ik heb nog nooit zo’n erge acné ondervonden op mijn wangen, kin en rug. Erg pijnlijk en geeft een enorme deuk in het zelfvertrouwen. Nu terug gestart met een minipil die zou inwerken op de acné maar na de eerste maand is er slechts een lichte verbetering te zien...

05-10-2021 | Vrouw | 20

29-09-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel
Ik ben echt heel blij met de implanon. Heb even getwijfeld om hem te laten zetten maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt. Het zetten verliep heel vlot en was bijna pijnloos. Ik ben na het zetten 1x ongesteld geweest en ben nu al bijna een half jaar niet meer ongesteld, hier ben ik erg blij mee! Verder heb ik geen last van bijwerkingen.

Norlevo

28-09-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel oraal
17 september onveilige seks gehad met mijn vriend, daarna de map genomen. Ik was toen al een heel klein beetje ongesteld (licht toze bloed, geen tampon nodig). 7 dagen later weer de fout ingegaan en weer een norlevo genomen. Sindsdien ben ik zwaar ongesteld, terwijl ik juist heel licht en onregelmatig ongesteld ben de laatste tijd. Van de dokter moet ik het nog een paar d[lees meer...]agen aankijken, en als het dan nog niet gestopt is schrijven ze iets voor om het bloeden te stoppen… ik heb verder vooral extreem veel last van strmmingswisselingen, soms steken in mijn onderbuik en ik slik ijzerpillen en paracetamol om een beetje te kunnen functioneren. Vrij heftige ervaring, in het verleden heb ik deze pil ook een aantal keer gebruikt en toen had ik eigenlijk nergens last van.

27-09-2021 | Vrouw | 25
medroxyprogesteron parenteraal
Vorige week voor het eerst de prikpil laten zetten. Hiervoor de microgynon 20 gebruikt. Hier voelde ik mij niet meer goed bij. Eerste dag van mijn stopweek de prik pil (depo-provera) laten zitten. Ik lees op verschillende sites dat je ongesteldheid weg kan blijven. Ik heb tot nu toe nog geen ongesteldheid gehad. Meer mensen hier ervaring mee?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

24-09-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik slik deze pil sinds mijn 14e en heb hier nooit problemen mee gehad. Toen geswitcht naar de WeCare pil omdat de Mylan tijdelijk niet beschikbaar was. Ik kreeg van de WeCare mega last van infecties en daarom weer geswitcht naar de Mylan toen die weer beschikbaar kwam. Nooit een andere meer gebruikt. Zeer tevreden over.

23-09-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Plaatsing was onprettig maar heel kort. Daarna heb ik last gehad van wat schommelende emoties omdat mijn lichaam nogal moest wennen. De eerste maanden nog wel wat spotting gehad maar na 3 maanden werd ik nauwelijks meer ongesteld. Ideaal dus. Geen menstruatie en minder Hormonen in je lijf dan met de pil of myrena. Je hoeft nooit ergens aan te denken. Zeker een aanrader wat[lees meer...] mij betreft.

21-09-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Ik was na een half jaar zwanger ondanks de mirena er in zat.

21-09-2021 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
Op dit moment heb ik de ballerine 1 jaar. Vanaf het moment van plaatsen heb ik drie maanden veel bloedverlies gehad en erge krampen. Hierna was mijn menstruatie weer bijna zoals voorheen, ietsje meer en ietsje langer bloedverlies. Echter heb ik sinds het moment van plaatsen last van hoofdpijn, dit lijkt per maand te verergeren. Ik ben bekend met migraine en hier had ik ee[lees meer...]ns in de twee maanden wel eens 1,5 dag last van, echter is dit een ander soort hoofdpijn. Op dit moment heb ik maandelijks 3 weken achtereen hoofdpijn. Dit zou niet bij de bijwerkingen van de ballerine passen, echter kan ik het alleen hier aan relateren. Ik ben erg benieuwd of meer mensen deze klacht herkennen.

Nuvaring

20-09-2021 | Vrouw | 30
ethinylestradiol / etonogestrel
Nachtelijke zweet en misselijkheid aanvallen, zwetend wakker schrikken snachts, gevoel van flauwte vaak, misselijkheid, hoofdpijn

EllaOne

17-09-2021 | Man | 24
ulipristalacetaat
Er bestond een kleine kans op onveilige seks dus heb ik voor de zekerheid de morning after pil 3 dagen erna ingenomen. Ik merkte totdat ik ongesteld moest worden er niks van. Ik werd precies 7 dagen later dan verwacht ongesteld. Ik ervaarde pijn in m'n onderrug, vermoeidheid midden op de dag en buikkrampen waarvan je even op bed moest gaan liggen. Normaal heb ik gelukkig n[lees meer...]ergens last van tijdens het menstrueren. Verder bloedde ik zoals normaal.

Desogestrel

15-09-2021 | Vrouw | 42
desogestrel
sinds ongeveer 9 maanden gebruik ik desogestrel. geen last gehad van bijwerkingen, sterker nog, ik ben fitter dan voorheen, of dat aan deze pil ligt weet ik niet maar geen klachten door deze minipil. & sinds het gebruik eerder meer energie, dan minder (theramex is de naam van mijn minipil)

13-09-2021 | Vrouw | 25
medroxyprogesteron parenteraal
Heel fijn en je hoeft er maar één keer in de 3 maanden aan te denken. Helaas wel altijd de 3 dagen dat die gezet was een emotionele rollercoaster. Maar dat nam ik voor lief .

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

13-09-2021 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel
Altijd de Yazz gehad, daarna over gegaan naar een prikpil (depo-provera) heel fijn, geen menstruatie e.d. meer gehad. Maar omdat er toch een kinderwens in de toekomst is, gewisseld naar deze pil, omdat deze "sneller" uit je systeem is. Weinig bijwerkingen eigenlijk, alleen minder eetlust maar dat is juist goed. Verder nog niet ongesteld geweest, maar dit kan komen [lees meer...]doordat de prikpil nog doorwerkt. Dus lang niet alle ervaringen zijn negatief. :)

12-09-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel
Omdat ik naar mijn 2e zwangerschap dwars door de pil zwanger ben geraakt besloten een spiraal te nemen. Ik zag er erg tegenop om hem te plaatsen maar hier totaal geen last van gehad. Na mijn zwangerschap had ik wel iets last van haaruitval, ook omdat ik 2 zwangerschappen dicht op elkaar heb gehad. Al snel kreeg ik forse kale plekken en ben ik 1.5 maand ongesteld geweest. B[lees meer...]esloten om hem te verwijderen. Zijn er meer vrouwen die last hebben van haaruitval en wanneer groeide het haar terug ?

08-09-2021 | Vrouw | 42
levonorgestrel
Ik heb al 11 jaar een mirena. In juni een wissel gehad van de mirena. Dit keer bij de gynaecoloog. In verband met een spastische linkerbeen. Het was pijnlijker dan bij de huisarts. Raar maar waar. Ook ging ik bijna van mijn stokje. Na 6 weken een echo gehad. Helaas was de mirena verschoven. Dus het moest weer overnieuw. Vandaag was het weer zover. Gelukkig viel het nu me[lees meer...]e met de pijn. Ook een echo gemaakt en nu zat hij goed. Over 6 weken weer een echo. Ik hoop dat het goed blijft zitten.

07-09-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal
Ook ik koos na 5 jaar Mirena spiraal (zeer tevreden) voor de hormoonvrije Ballerine (nu bijna 1 jaar geleden) . De plaatsing hiervan ging niet gemakkelijk vanwege mijn gekantelde baarmoederhals. Vanaf het begin had ik hevige menstruaties met veel menstruatieklachten. Ik wilde het wel een kans geven en de spiraal tenminste 6 maanden laten zitten maar nu bijna een jaar verd[lees meer...]er ben ik er klaar mee. Ik heb maandelijks extreem veel bloedverlies (moet grote tampon icm groot maandverband gebruiken en dat vele malen per dag wisselen). Dan nog lek ik regelmatig door.... de laatste keer dat ik dat een enkele keer meemaakte was in mijn puberteit (bijna 20 jr geleden). De menstruaties duren ook lang; 7-10 dgn dus voor mijn gevoel ben ik na 2 weken alweer ongesteld. Ik heb veel klachten die ik hiervoor niet had zoals buikpijn, stekende hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid. Dus ik heb er meer ellende van dan gemak. Bijna spijt dat ik niet meer voor de Mirena ben gegaan maar ik stop even helemaal met anticonceptie. Natuurlijk verschillen de ervaringen per vrouw maar ik heb inmiddels (ook van mijn gynaecoloog) meerdere verhalen gehoord van ontevredenheid.

Microgynon '50'

28-08-2021 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik ben jarenlang aan deze pil geweest en heb de klachten altijd weggewuifd als puberteit (ik was 22 toen ik stopte). Nee dus, toen ik stopte met de pil verdwenen al mijn klachten als sneeuw voor de zon. De meest vervelende klachten waren zeker depressief zijn, vaginale afscheiding en misselijkheid. Naast dat ik me depressief voelde, voelde ik me ook de hele dag vies en fys[lees meer...]iek niet in staat om dingen te ondernemen. Voor mij nooit meer de pil. Ik voelde me zowat herboren toen ik stopte. Enige pluspunt: nooit zwanger geweest.

28-08-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik werd depressief van de pil en ben daarom op advies van de huisarts overgestapt naar een mirena spiraal. Een hele berg klachten (waarvan ik van sommige niet eens wist dat het door de pil kwam) verdween als sneeuw voor de zon. De klachten die verdwenen waren: depressieve gevoelens, vaginale afscheiding, menstruatiepijn (ik word nu helemaal niet ongesteld), moodswings, mis[lees meer...]selijkheid, vermoeidheid en grote eetlust/vreetbuien. Klachten die ik ervoor terug heb gekregen: vet haar, puistjes (een paar, geen ernstige acne) en lage rugpijn, maar ik ben sowieso al rugpatiënt dus dat kan toeval zijn. Verder word ik dus niet meer ongesteld en hopelijk ook niet zwanger. Het grootste nadeel aan de spiraal vond ik het zetten, dat was ondanks de diclofenac erg pijnlijk.

28-08-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
Ik heb bewust een tijdje gewacht met mijn ervaring te delen. De ballerine heb ik nu 14 maanden. Tijdens deze 14 maanden heb ik rustig kunnen observeren wat er allemaal gebeurt in mijn lichaam. De ballerine is ook in opspraak geweest dus hierdoor blijf ik alert en sceptisch. Na een controle bleek hij nog goed te zitten. Ik ben dan ook van plan om dit ieder half jaar/jaar te[lees meer...] laten controleren. Wij hebben twee kindjes. Er is nog steeds een kinderwens voor ons beiden, dit heb ik dan ook meegenomen in mijn overweging om een koperspiraal te nemen. We hebben de risico's dan ook goed besproken van te voren dus mocht het onverhoopt toch gebeuren dan is het van harte welkom. Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik na 17 jaar de pil geslikt te hebben, met tussenpozen, af wilde van hormonen. Ik maakte me alleen zorgen omdat mijn baarmoeder altijd vrij gevoelig is. Toen ik uitkwam bij de ballerine leek dit perfect voor mij!! Het plaatsen is door de verloskundige gebeurd. Ik zou dit ook zeker willen aanraden! Gynaecoloog ook zeker maar liever geen huisarts. Het plaatsen was geheel pijnloos, al was ik erg zenuwachtig. De dagen/weken erna heeft het erg gerommeld. Buikpijn, continu bloedverlies.. Maar ik bleef hoop houden dat het over zou gaan. Het is ook vrij logisch te verklaren want je lijf probeert het onbekende voorwerp eruit te krijgen. De eerste menstruatie heeft dan ook lang op zich laten wachten en was meteen erg heftig. Toch is dit ook te verklaren want ik was net zwanger geweest en slikte daarvoor altijd de pil dus mijn lichaam moest het nu allemaal zelf doen. De maanden erna werd het rustiger. Mijn cyclus herstelde zich, al is die vrij onregelmatig maar dat ligt aan mijn lichaam en niet aan de ballerine. De ene maand is het 35 dagen, de andere 29, of 40 dagen. De menstruaties duren 5 a 6 dagen. Dag 3/4 is wat heftiger maar dat was het dan ook. Ik moet echt even nadenken over bijwerkingen momenteel. Wat meer afscheiding, dit kan een koperachtige geur hebben. Verder kan ik me nu niks bedenken. Wat ik je kan meegeven. Kijk niet te veel naar alle negatieve verhalen. Ieder lichaam is anders. Voor mij heeft het even geduurd voor ik tevreden was en ik blijf altijd oplettend en sceptisch maar voor nu ben ik zeer tevreden. Ik voel me vrouwelijker met hormonale schommelingen die bij de maandelijkse cyclus horen. Heel veel succes met je keuze en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

EllaOne

25-08-2021 | Vrouw | 20
ulipristalacetaat
De condoom was gescheurd en ik was niet aan de pil of andere anticonceptie. Ik heb een app op mijn telefoon waar ik in bij hou wanneer ik ongesteld word en dan geeft hij aan wanneer ik het meest vruchtbaar ben. Dus ik ging gelijk kijken op die app, staat er dat het precies de dag was van mijn ovulatie, dus de hoogste kans op vruchtbaar zijn. Gelijk de dag erna de Ella one [lees meer...]gehaald en deze binnen 11 uur genomen(dit was mijn eerste morning after pil), ik was heel bang dat die niet zou werken, omdat misschien mijn ovulatie al was geweest(en dan werkt een morning after pil niet), ook was ik heel erg bang voor ernstige bijwerkingen. Uiteindelijk ben ik nu 3 weken verder, heb ik op een heeel klein beetje buikpijn na geen last gehad van verder bijwerkingen, dus dat was heel fijn. Ook werd ik precies op de juiste dag ongesteld, mijn ongesteldheid was wel iets minder dan normaal. Voor de zekerheid had ik na me ongesteldheidsweek daarom nog een zwangerschapstest gedaan en deze was gelukkig negatief! De pil heeft super goed zijn werk gedaan, en omdat ik veel horrorverhalen las op internet vond ik dat ik dit moest delen. Ik hoop voor iedereen dat de Ella one ook zo goed bij jullie werkt, en probeer niet te veel te stressen, want je kan de situatie niet meer veranderen, en onthoud het komt altijd goed, en alles gebeurt met een reden :)

25-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Nadat ik continu van de pil last kreeg van vaginale infecties overgestapt op dit spiraaltje. Het zetten deed pijn en de maanden erna ook. Maar het zit er nu 1,5 jaar in en ben hardstikke tevreden. Geen last meer van vaginanale schimmels of dat ik dik word. Ik kan eindelijk mijn gewicht onder controle houden en voel mij een stuk beter. Wel word ik iedere maand onge[lees meer...]steld en dit duurt ongeveer 10 dagen. Maar het is erg licht.

24-08-2021 | Vrouw | 18
medroxyprogesteron parenteraal
Prima product, de bijwerkingen die ik heb is wat gewichtverlies sinds gebruik + gewrichtspijn. Valt goed mee en is makkelijk in gebruik

24-08-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
In januari 2021 heb ik de Ballerine laten zetten. Zag er vriendelijker uit dan andere spiraaltje en ik wil liever geen hormonen. Plaatsing was pijnloos en geen krampen gehad. Leek veelbelovend. Cyclus herstelde snel (1ex 3 weken, daarna weer een maand). Wel heel heftig ongesteld. Duurde vaak in totaal 10 dagen. Bij de heftige dagen Tampons en Maandverband dragen en elke 2 [lees meer...]uur wisselen. Ook vaak tussentijdse lichte bloedingen waardoor ik standaard Inlegkruisjes nodig had. Dat ging niet over. Twijfelde al of ik hem moest laten zitten. Gisteravond, 23 augustus, ben ik mijn spiraaltje verloren. Niet ongesteld of net seks gehad, gewoon zomaar verloren. Vind het alles bij elkaar wel veel bijwerkingen en ook best matig qua betrouwbaarheid. Er is nu een kans op zwangerschap en dat zou niet de bedoeling zijn.

16-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
1.5 jaar drager geweest van een mirena spiraal. Zetten was pijnlijk, maar dat was te verwachten. Ook de weken erna veel pijn gehad en het afvies gekregen “er even doorheen te bijten”. Na ong 6 weken was het eindelijk oke. Toch kreeg ik een jaar later ernstige buikpijn; zo’n 1 a 2 keer per week aan de pijnstillers omdat het niet te harden was. Na veel onderzoek konden de ar[lees meer...]tsen geen oorzaak vinden voor de buikklachten. Toen uit wanhoop toch besloten mijn spiraa eruit te laten halen. And guess what? Nooit meer buikpijn gehad. Voor mij never nooit meer een spiraal. En mocht je een spiraal hebben en overklaarbare buikpijnklachten? Haal hem eruit. De artsen vertelde me dat het absoluut niet aan de spiraal kon liggen omdat deze goed zat. Maar je leest het; vanaf het moment dat mijn spiraa eruit is heb ik nooit meer last gehad. Vertrouw op je eigen intuitie!

15-08-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel
Ik heb op 16-04-2021 mijn implanon laten plaatsen bij de huisarts na 5 jaar aan de pil te hebben gezeten. Ik ben echt geen fan van naalden maar het inbrengen was zo gebeurd. De eerste 2,5 maanden heb ik iedere dag spotting gehad. Hierna stopte het een aantal weken en dan begon het weer een paar dagen. Ik heb geen menstruatiepijn meer en eigenlijk ook nooit echt meer een gr[lees meer...]ote bloeding gehad. Ik hoop dat ik na een half jaar toch meer ritme ga krijgen of dat het zelfs helemaal weg blijft.

14-08-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel
In het begin echt een perfect anticonceptiemiddel, volledig aan te raden maar na het eerste halfjaar begonnen de bijwerkingen… Constante migraine, gewichtstoename tot en met… Ook is mijn libido onder nul!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2642)
Depressie (2126)
Angst & paniekstoornis (2094)
Hoge bloeddruk (1508)
Blaasontsteking (1095)