ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

27-09-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel
In februari heb ik een Kylena spiraal laten plaatsen door mijn verloskundige. Na mijn twee zwangerschappen, was dit voor ons voorlopig de beste keuze voor anticonceptie. Ook mijn keuze in de hoop dat de menstruatie uiteindelijk uit zal blijven. Voor mijn zwangerschappen heb ik 10 jaar de anticonceptiepil geslikt. Daarna bijna 4 jaar, zonder anti conceptie vanwege kinde[lees meer...]rwens. Tussen 2 zwangerschappen door heb ik nog 1 jaartje een koperspiraal gehad, maar hierbij had ik 7 dagen een hevige menstruatie. Het plaatsen en de dagen erna heb ik geen klachten gehad, dus volledig pijnvrij. De eerste maanden verliepen mijn menstruaties normaal en voornamelijk geringe menstruatie. De laatste 3 tot 4 maanden kwamen de menstruatie om de 3 weken. Op dit moment heb ik sinds een week bruine afscheiding en het gevoel dat de menstruatie ieder moment kan beginnen, maar het zet niet door. Ook heb ik sinds 3 maanden stemmingswisselingen.

27-09-2020 | Vrouw | 41
etonogestrel
Echt geen aanrader! Mijne is zoek, hoop dat het staafje alsnog gevonden wordt doormiddel van de echo die ik over 2 weken krijg en dan opnieuw naar de dokter voor het verwijderen. Momenteel een flinke bloeduitstorting op mn arm en hechtingen

Diane-35

27-09-2020 | Vrouw | 20
cyproteron / ethinylestradiol
Ik neem nu al een jaar deze pil, 6kilo bijgekomen. Oke zeker niet helemaal de schuld van de pil dacht ik. Maar ik heb ook heel veel last van stress en dat is begonnen sinds ik de pil neem. Bloed laten testen, bleek dat men cortisol (stresshormoon) zeer hoog was, door de pil. Alle bijwerkingen en dus ook bijkomen heb ik daar aan te danken. Binnen 2 weken afspraak bij in het[lees meer...] ziekenhuis om een koperspiraal in te steken zonder enige hormonen. Heef nogal met mijn lichaam gespeeld. Metabolisme is ook vertraagd door de pil, waardoor ik zeer moeilijk afval.

24-09-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal
begin 2020 begonnen met prikpil als anticonceptie. heel prettig dat ik vanaf dat moment niet meer ongesteld ben geworden op ,1 x een periode van 2 weken minimaal bloedverlies, na. Wel veel hoofdpijn, last van acne en gewichtstoename (1kg per maand) wil ik hier mee doorgaan? ik zit erg in dubio.

22-09-2020 | Vrouw | 17
levonorgestrel
ik was onwijs bang om een spiraal te laten zetten door alle horrorverhalen, ik zat te trillen in de stoel. De dokter legde rustig uit wat ze ging doen, wel rekening gehouden met het feit dat ik jong ben en nog nooit kinder had gehad, hierdoor zou het meer pijn kunnen gaan doen. Ik merkte er niks van, tijdens het ‘rechttrekken’ van mijn baarmoeder kreeg ik een kleine wee di[lees meer...]e 30/40 seconde duurde, van de rest heb ik niet eens iets gevoeld. met een goed en vrolijk gevoel liep ik 5 minuten later het ziekenhuis alweer uit. Dezelfde dag nog wel wat buikkrampen gehad, maar niet veel ernstiger als bij mijn reguliere ongesteldheid. Dus uit mijn ervaring komt, wat is dit een enorme aanrader!!! WOUW, 5 jaar beschermd😍

19-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Oké normaal plaats ik nooit echt reviews, maar na het lezen van vele horrorervaringen vind ik toch dat ik mijn ervaring ook moet delen. Afgelopen donderdag heeft de huisarts de mirena spiraal bij mij geplaatst. De plaatsing is niet fijn maar ik had het erger verwacht. Vooral omdat mijn pijngrens behoorlijk laag ligt. De spiraal kon ik zelf ophalen bij de apotheek en op[lees meer...] de dag van plaatsing meenemen naar mijn huisarts. De plaatsing werd gedaan door een arts in opleiding en mijn eigen huisarts. Hier ben ik normaal geen fan van maar goed het was niet haar eerste keer. Alhoewel ze de eendenbek niet helemaal goed geplaatst had, deze moest de huisarts anders zetten wat niet een fijn gevoel was, verliep de plaatsing opzich goed. Blijkbaar als je nog nooit bevallen bent moeten ze met de plaatsing langs een randje af wat niet fijn aanvoelt. Tijdens en na de plaatsing had ik het Spaans benauwd maar ik ben niet flauwgevallen. Maar goed dat heb ik ook al als ik bloed moet laten prikken, iets met stress en mezelf te druk maken... De afspraak had ik om 15:00 uur en een kwartier later stond ik alweer buiten. De rest van de dag heb ik het rustig aan gedaan en veel op de bank gelegen. Na de plaatsing had ik weinig last van bloedverlies, het was eerder wat bruinig maar echt heel weinig. Bij vriendinnen had hun huisarts speciale pijnstillers voorgeschreven, echter zei mijn huisarts dat dat nergens voor nodig is. Maar toch vond ik het prettig om iets in te nemen. Voor de plaatsing heb ik 2 stuks ibuprofen ingenomen en na de plaatsing nog 3 of 4. Oké misschien iets teveel van het goede maar daar voelde ik me beter bij. De dag na de plaatsing heb ik gefietst en twee dagen na plaatsing heb ik seks gehad, zonder ook maar ergens last van te hebben. Nu heb ik af en toe nog wat kramp in m’n buik maar ik denk dat m’n lichaam gewoon nog even moet wennen na 12 jaar de pil geslikt te hebben opeens te stoppen. De spiraal is bij mij op donderdag gezet en eigenlijk zou ik op donderdag m’n laatste pil hebben en hierna de stopwerk, dus die buikpijn kan misschien ook daardoor komen. Ohja en mijn huisarts zei dat sommige andere huisartsen etc met het plaatsen van de spiraal de baarmoedermond vastpakken met een tangetje wat pijnlijk is en kan zorgen voor een wondje. Hij begrijpt echter niet waarom sommige daar gebruik van maken omdat het voor ons alleen voor ongemak zorgt. Over een maandje moet ik een afspraak maken bij de huisarts ter controle, maar vooralsnog ben ik tevreden. En nog voordat ik het vergeet, de huisarts zei tegen mij dat de spiraal niet vergoed werd door de verzekering, maar nu keek ik bij mijn cz en stond erbij dat het wel vergoed werd. (Aanvullend jongeren verzekerd)

Sayana

18-09-2020 | Vrouw | 30
medroxyprogesteronacetaat injectie
Gebruik het middel al ruim 6 jaar. Wordt vergoed bij mijn verzekering. Mag hem zelfstandig zetten na een uitleg bij de huisarts, wat veel vrijheid geeft. Ik heb nooit nare bijwerkingen gehad, ik word alleen niet meer ongesteld (ik vind dit erg prettig overigens). Het enige nadeel is dat soms de injectievloeistof er niet uit komt als ik de injectie wil zetten. Dan moet ik [lees meer...]weer terug voor een nieuwe en moet ik een tijdje extra opletten qua conceptie preventie.

17-09-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Was top! Ik had altijd weinig klachten en werd al gauw niet meer ongesteld. Soms nog wel stemmingswisselingen, maar minder dan tijdens mijn normale cyclus. Uiteindelijk werd ik toch buitenbaarmoedelijk zwanger en moest ik met spoed geopereerd worden aan een eileider en leef ik nu met een eileider minder. Schijnbaar heel zeldzaam, maar het kan dus wel!

14-09-2020 | Vrouw | 17
medroxyprogesteron parenteraal
Mijn dochter kreeg deze prikpil en menstrueerde na 1 maand. Tijdens haar menstruatie kreeg ze allerlei klachten. Misselijkheid, hoofdpijn en erge steken in haar buik. Ook voelde ze zich heel ongelukkig de hele dag door. Na 1 maand struggelen door deze bijwerkingen kwam ze op een avond in tranen naar mij toe en vertelde ze al deze dingen en dacht zij gelijk ook dat het door[lees meer...] deze prikpil kwam. Elke nacht huilt ze zich in slaap en niets helpt tegen deze gevoelens die ze krijgt. Ik heb contact gehad met mijn huisarts en voor haar is het beter om hier niet mee door te gaan.

13-09-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel
POSITIEF! Plaatsen: Ik heb bijna 2 jaar gewacht met plaatsen omdat ik mega bang was voor het plaatsen en de pijn met de bijbehorende horrorverhalen. De dag van het plaatsen was ik ongesteld (4e dag van mijn ongesteldheid). Ik heb 2 uur voor plaatsen 2 parcetemol genomen en 1 uur van te voren 2 Naxopren. De assistent was heel vriendelijk. Ze kon eerst mijn baarmoeder[lees meer...] niet goed vinden, maar na paar min en creatieve oplossing bedeken door op mijn hand te zitten lukte het. Het plaatsen zelf was zo gedaan. Ik voelde bij het meten eerst druk bij mijn baarmoeder net als of ik menstruatiekramp heb maar dan net iets anders maar viel erg mee (heb zelf nouwlijks last van menstruatiekramp en heb best hoge pijn grens). Toen de Mirena plaatsen en zelfde als het meten, maar toen bij het inzetten deed het 1 sec pijn. toen was het klaar. Easy!!! Verder: Ik heb de Mirena nu bijna 3 weken en I love it!. ik heb nergens last van. 1e dag in de avond 1 uur beginnende weeën gehad, althans ik denk dat dat weeën waren, de volgende avond ook heel lichtjes. De 1e week spotting en weg was mijn bloed, seks deed de 1e week nog wel beetje pijn/gevoelig maar daarna niet meer. Ik kreeg een paar dagen na het plaatsen paar puistjes in mijn nek maar alles is nu weg. Verder nergens last van gehad. Ik voel me gewoon prima. Toen ik de pil slikte (8 maanden) had ik ook nergens last van, behalve soms van mijn stemmingswisselingen, opgezette buikt en puitje in mijn nek). Maar nu merk ik geen/nauwelijks veranderingen. Ik raad dit aan als je dit wil proberen, want het is het proberen waard!

T-Safe

13-09-2020 | Vrouw | 23
koperhoudend spiraal
Na sinds mijn 14e de pil te hebben geslikt wilde ik van de hormonen af. Ik begon met een lichte pil maar ik werd vaak tussendoor ongesteld en had veel klachten waardoor ik steeds aan een sterkere pil ging. Uiteindelijk een zware (microginon 50) gebruikt maar toch had ik vaak last van migraine en stemmingswisselingen. Op mijn 19e toen overgestapt naar een koperspiraal. H[lees meer...]et plaatsen was pijnlijk maar niet ondragelijk. Maar toen begon het gezeur...... Ik ben de eerste paar maanden vrijwel elke maand 2-3 weken ongesteld geweest. Ik bleef maar bloeden en werd echt gek. Uiteindelijk na een half jaar werd ik niet meer ongesteld maar had ik wel super veel buikpijn. Ik ben tussendoor nog een keer naar de huisarts geweest om te laten checken of hij goed zat. Na 9 maanden stabiliseerde het eindelijk en was ik ongeveer rond dezelfde tijd ongesteld maar ik had nog veel klachten zoals buikpijn met hevige krampen, rugpijn, somberheid, afwijkende afscheiding, etc. Uiteindelijk naar de gynaecoloog geweest voor een inwendige echo maar alles was in orde. Met veel aspirine en alive feminax uiteindelijk geaccepteerd dat het op deze manier moest (dacht ik). Ik had ook veel last van hormonale acne en mijn haar was futloos. Ook was ik vaak onrustig in mijn hoofd en voelde ik me opgejaagd. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het alleen aan het koperspiraal lag maar het was een gek gevoel wat ik nooit eerder heb gehad (en nu zonder de koperspiraal is het weg). Na uiteindelijk 1,5 jaar met het koperspiraal werd ik een maand niet ongesteld. Ik was een maand ervoor al bij de huisarts geweest voor misselijkheid en gekke verlies van eetlust. Maar omdat het een lange tijd onregelmatig is geweest verwachte ik er niet zo veel van maar besloot ik toch een zwangerschapstest te doen. Tot mijn grote schrik: zwanger.... Na een bezoek aan de huisarts, die het zeeeer uitzonderlijk vond dat ik zwanger was geraakt zeker na mijn recente inwendige echo, heb ik samen met mijn vriend besloten om de zwangerschap af te breken. Ik was toentertijd 6 weken zwanger. Tijdens de behandeling bleek het spiraal te zijn verschoven, waarschijnlijk als gevolg van de hevige krampen, waardoor de werking niet meer volledig was. Ook de kliniek vond het uitzonderlijk dat ik op die manier zwanger was geworden aangezien het spiraal nog stevig in mijn baarmoeder zat. Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat het koperspiraal in het algemeen niet werkt maar ik had zelf veel eerder moeten overstappen naar een andere anticonceptie. Ik heb zelf doorgezet en steeds gewacht ondanks dat ik toch wel erge klachten had. Ik heb nu drie maanden een kylena spiraal en ik heb vrijwel geen klachten! Ik ben super blij! Ik word zelfs niet meer ongesteld.

13-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Na zwanger te zijn geworden met het hebben van een koperspiraal zocht ik naar een andere oplossing. Ik heb vanaf mijn 14e de pil geslikt en door de jaren heen steeds een sterkere pil moeten nemen omdat ik veel tussendoor ongesteld werd en veel klachten had. Uiteindelijk ben ik op mijn 20e overgestapt naar een koperspiraal omdat ik van alle hormonen af wilde. Helaas na 1[lees meer...],5 jaar ongewenst zwanger geworden en gekozen om het te laten weg halen. Tijdens de behandeling, in goed overleg met de gynaecoloog, gekozen om een kylena spiraal te nemen. Mijn koperspiraal was verschoven waardoor de werking was afgenomen, bij een hormoonspiraal is die kans minder aanwezig. Ik moet zeggen dat ik sinds de plaatsing van mijn kylena veeeel minder klachten heb. Het plaatsen doet veel minder pijn als een koperspiraal en ik heb daarna eigenlijk maar een weekje (week 3 na het plaatsen) echt last gehad van krampen. Ik ben na 1x ongesteld te zijn in de derde week na de behandeling nu al 2 maanden niet ongesteld geweest (ook op zwangerschap getest) en heb veel minder buikpijn, hoofdpijn, acne, sombere gevoelens en onrust in mijn hoofd (wat ik had met mijn koperspiraal). De enige klachten die ik eigenlijk heb is dat ik 1x per maand 2 dagen een soort steken vanuit mijn bekken naar mijn bovenbeen heb. Dit is alleen aan de linkerkant. Vaak stoppen de steekjes na een paar uurtjes weer. Al met al ben ik heel erg tevreden!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

07-09-2020 | Vrouw | 28
ethinylestradiol/levonorgestrel
Ik heb een leveradenoom van 5 bij 5 cm gekregen door het gebruik van deze pil. Gestopt en 6 maanden later is het gelukkig kleiner geworden en nu nog 2 bij 2 cm. Mag dit nooit weer gebruiken van mijn arts.

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje)

07-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Ik ben echt zeer tevreden met de Flexi-T. Ik heb eerder een Mirena spiraal gehad en tijdens het plaatsen van deze spiraal viel ik bijna flauw van de pijn. Ik was dus ontzettend bang voor het plaatsen. Omdat mijn baarmoeder iets gekanteld is, ben ik een voorstander van het laten plaatsen door een gynaecoloog. Hier heb ik mijn eerste spiraal ook laten plaatsen, maar mijn[lees meer...] huisarts gaf aan dat ze dit zelf ook kon. Echter, lukte het haar niet eens om mijn baarmoeder op te meten. Ze heeft dit een kwartier lang geprobeerd (wat niet fijn was) en gaf daarna aan dat ik toch beter naar de gynaecoloog kon gaan. De gynaecoloog heeft de spiraal zonder enige moeite geplaatst. Het plaatsen was ook echt maar 5 seconde vervelend en ik heb daarna nooit meer pijn/krampen gehad. Ik heb de spiraal nu een maand en mijn eerste menstruatie was zelfs minder heftig dan normaal. Ik ervaar 0 bijwerkingen en voel me zo veel fijner nu ik geen hormonen meer gebruik. Uiteraard moet je lichaam even wennen aan het spiraaltje, dus wellicht verandert het nog. Maar voor nu ben ik echt 100% tevreden over de spiraal.

02-09-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Bij het zetten kreeg ik een verdoving waardoor je het niet voelt. De pil vergat ik vaak, daarom heb ik voor de implanon gekozen. Onregelmatig word ik nu ongesteld, dat is wel jammer. In het begin was het ook vaak langer dan een week, maar dan licht ongesteld. Ik ben vooral blij dat ik niet elke dag de pil hoef in te nemen en da[lees meer...]t ik beschermd ben tegen zwangerschap.

Ballerine

01-09-2020 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
In december 2019 de ballerine spiraal laten plaatsen, na twee zwangerschappen. In tussentijd geen bijzonderheden. 5 maanden na plaatsing met een hevige menstruatie de ballerine spiraal verloren, is niet meer vindbaar. En 6 weken later een positieve zwangerschapstest, waardoor we ons nu opmaken voor een 3e kindje. Na (meerdere) zwangerschap(pen) raadt ik de ballerine spira[lees meer...]al ten zeerste af!

Cerazette (minipil)

30-08-2020 | Vrouw | 40
desogestrel
Ruim 9 jaar gebruik is deze pil. Gestart tijdens borstvoeding 1e kind. Voorheen had ik last van menstruele migraine. Sinds deze pil, geen migraine. Geen last van doorbraak bloedingen. Enige bijwerking zeer laag libido. Van pil met oestrogeen kreeg ik vollere borsten, dat blijft met deze pil (helaas) uit. Bij volgende zwangerschapswens na stoppen deze pil, snel weer in [lees meer...]mijn natuurlijke cyclus en vrij vlot in verwachting. Na 2e kind weer begonnen met deze pil, opnieuw zelfde positieve ervaring. Is overigens alleen geschikt voor vrouwen die vrij nauw de pil kunnen innemen om de betrouwbaarheid te kunnen waarborgen.

26-08-2020 | Vrouw | 20
etonogestrel
Ik heb de implanon implantaat nu nog geen anderhalf maand in mijn arm en ben 24 dagen op verschillende momenten ongesteld geweest, de eerste keer was ik 11 dagen achter elkaar ongesteld, na een week 3 dagen , en nu, anderhalve week verder, zit ik alweer op de 10e dag van ongesteld zijn. Daarnaast heb ik enorme last van mijn baarmoeder, het voelt een beetje zoals menstrua[lees meer...]tie pijn, zoals ik het altijd heb gehad, met continu pijn en afentoe steken, maar nu voelt het lager in de baarmoeder, alsof het in de baarmoederhals zit met steken richting de vagina opening. Ik heb ook continue last van lage rug pijn en constipatie, doordat persen op de wc enorme pijn doet, en meer steken geeft in de baarmoederhals. Ik heb sinds dat ik de implanon heb ook veel last tijdens het vrijen, het voelt veel gevoeliger op een pijnlijke manier, en vooral er na kan ik nog een 2/3 dagen last hebben van mijn baarmoeder. Aangezien ik de implanon nog niet heel lang heb wil ik even wachten, in de hoop dat mijn lichaam er aan went en de pijn, klachten en bloed verlies verminderd.

T-Safe

23-08-2020 | Vrouw | 22

Cerazette (minipil)

20-08-2020 | Vrouw | 21
desogestrel
Ik slikte eerste de combinatiepil. Maar vond dit zelf helemaal niks. Nadat ik een maand was gestopt met die pil, besefte ik pas hoeveel bijwerkingen ik had. Ik wilde iets met minder hormonen, de minipil klonk wel goed. En hij is echt prima. Het enige wat ik echt merk qua bijwerkingen is dat mijn libido heel laag is. Ik slik de minipil nu 7 maanden en ben helemaal niet onge[lees meer...]steld geweest, tot een week geleden. Hele erge buikkrampen en licht bloedverlies. Best irritant, maar ik kijk het even aan. Aangezien ik sinds het begin helemaal niet ongesteld ben geweest. Ik raad hem zeker aan. Het is alleen even gokken of je juist veel of weinig ongesteld wordt.

Daylette

20-08-2020 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon
de bijwerkingen ervaar ik als ernstig slik deze pil nu 3 weken en ben zwaar depresief sinds ik deze gebruikt maar helaas krijg geen anderen pil ben je al depresief ga deze pil dan nooit slikken

19-08-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Na 4 jaar de prikpil te hebben gehad, 1,5 jaar niks te hebben geslikt, heb ik vervolgens de Kyleena spiraal 1,5 jaar gehad. Over het algemeen heb ik deze spiraal als TOP ervaren. Mentaal was ik dik in orde. Het plaatsen vond ik niet zo'n drama (het eruit halen overigens ook niet), maar sinds het plaatsen heb ik buikkrampen gekregen die vervolgens niet meer weg zijn gegaan.[lees meer...] Deze krampen kwamen op random moment en op een gegeven moment had ik vaker wel kramp dan niet. Ook waren de krampen na de seks erg heftig. Daardoor heb ik er helaas voor gekozen de spiraal eruit te laten halen.

18-08-2020 | Vrouw | 31
medroxyprogesteron parenteraal
Ik heb 1x de prikpil laten zetten na mijn zwangerschap ik had voor de prikpil gekozen omdat ik de gewone pil altijd vergat in te nemen. ik heb ze uiteindelijk geen 2de keer meer laten zetten! ik heb nog steeds 4 maanden na ik ze heb laten zetten last van bijwerkingen. hoofdpijn, humeurig, buikpijn, geen zin meer in sex, etc... normaal moest ik terug een prik laten zetten o[lees meer...]p 13juli ik heb dit niet gedaan we zijn inmiddels 18augustus en ik heb nog steeds mijn maandstonden niet terug... van 1x de prikpil te laten zetten! bovendien ben ik abnormaal veel bijgekomen en nee ik ben niet zwanger ik heb al een test gedaan het komt allemaal puur van die pil! voor mij een dikke nono

Microgynon '20'

17-08-2020 | Vrouw | 32
ethinylestradiol/levonorgestrel
Fijne pil enige pil die werkt tegen mn pms alleen je heb sneller doorbraak bloedingen. Zonder pil voel ik me emotieloos weinig gevoel afgevlakt mist in me hoofd. Met de pil veel meer levendslust.

11-08-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Twee maanden geleden heb ik de Kyleena laten plaatsen. Tot heden ben ik er erg tevreden over. Ik deel hier graag mijn ervaring. Ik heb een medische achtergrond en hoop dat anderen er wat aan hebben. Wat mij opviel aan voorgaande reacties is dat veel mensen een grote overgang ervoeren van de pil naar de spiraal. Hierbij is het belangrijk dat bedacht wordt dat de pil je [lees meer...]hormonale schommelingen van je natuurlijke cyclus onderdrukt en dat bij de spiraal je eigen cyclus waarschijnlijk weer opgestart wordt. De spiraal voorkomt zwangerschap namelijk vooral door ondoorgankelijkheid van de baarmoedermond en de onmogelijkheid van innesteling van een eicel in de baarmoederwand. Bij je eigen natuurlijke cyclus kunnen emotionele schommelingen horen en andere lichamelijke klachten, die je niet hebt als je de pil slikt. De pil kan wel weer andere bijwerkingen hebben. Als je wilt weten hoe je je eigen cyclus ervaart, kan je ook tijdelijk stoppen met de pil, maar dit heeft natuurlijk ook weer zwangerschapsrisico's! Daarnaast is het goed om je te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ook merk ik dat vrouwen die negatieve ervaringen ergens mee hebben, dit sneller ergens zullen posten, dan vrouwen die positieve ervaringen hebben. Ten slotte is het goed om te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ik koos voor de Kyleena, omdat ik mijn eigen cyclus graag wilde behouden, want ik voel me levendiger met een natuurlijke cylcus en minder afgevlakt. Het plaatsen deed ik bij de huisarts. Dit was even vervelend, maar viel me erg mee. Na het plaatsen had ik sommige dagen wat zeurende pijn, maar ook dit viel mee. Mijn bloedverlies is weinig en nog wat onregelmatig. Mijn puistjes namen na het stoppen met de pil weer toe, maar zijn na het plaatsen van de Kyleena weer wat afgenomen. Ik heb de Kyleena nog maar kort, dus lange termijn effecten kan ik hier niet delen.

Norlevo

10-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel oraal
Anderhalve dag na geknapt condoom ingenomen. (maandag ochtend) Drie á vier dagen na inname was ik bizar emotioneel; gewoon in de war zeg maar! Ben dit niet van mezelf gewend, dus moet wel een bijwerking van de map zijn. Heb deze ervaring vroeger ook met een pil gehad, waardoor ik de pil niet meer slik; ik draai compleet door van die zooi. Maandag ingenomen; nu een week[lees meer...] later (maandag) weer stabiel. Ook overtijd. Over een paar dagen een intake voor overtijdsbehandeling aanvragen, als er dan nog niets gebeurt. Tevens veel buikpijn, maar compleet nog geen sein van menstruatie klachten zoals rug en beenpijn, wat ik normaal wel altijd drie dagen voor mijn menstruatie heb. De bijsluiter zou écht moeten benoemen dat sommige vrouwen heftig op de hormonen kunnen reageren; ik wist niet wat me overkwam!. Ik geef geen borstvoeding, maar produceer nog steeds iav stop melkproductie. Geen idee of dat een rol speelt.

09-08-2020 | Vrouw | 26
levonorgestrel
De Kyleena spiraal was voor mij nogal een rollercoaster. Ik twijfelde lang over een spiraal en toen nog tussen de Mirena en Kyleena. Uiteindelijk heb ik in overleg voor de Kyleena gekozen, omdat deze kleiner is en minder hormonen heeft. De pijn van het inbrengen was echt niet prettig, maar duurde ook niet lang. Zou het niet graag nog eens willen doen ;) Kennelijk is het m[lees meer...]inder erg als je al een kind hebt gehad. Daarna begon het bloeden en de krampen. Menstruatiekrampen maar dan soort van stekender, snijdender. Ik moest dat 3 maanden aan kijken, ben wel op controle geweest. Soms bloedde ik niet op tijden van mijn menstruatie maar dan begon de ergste pijn. Dat duurde de derde maand zo lang achter elkaar dat ik maar een echo moest laten maken. Gelukkig was alles goed! Na zes maanden zou alle pijn toch sowieso weg moeten zijn dus dacht ik, ik ben nu al over de helft, even doorzetten. Snel daarna hield de pijn op! Heel af en toe een beetje bloed maar ook bijna niet meer ongesteld :) Dus als je er heel veel last van hebt, geef dan de hoop niet op! Verder trouwens wel last van acne, terwijl ik hiervoor altijd een gave huid had, dat is wel jammer. Qua mentale gezondheid kan ik niet goed zeggen of deze daar invloed op heeft, ik slik ook andere medicatie en wissel sowieso wel veel in emotie. Succes voor iedereen die dit aangaat! Toch jammer he dat de anticonceptie steeds op de vrouw aankomt, eigenlijk zijn alle opties best wel vervelend...

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

Evra (pleister)

05-08-2020 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/norelgestromin
Bij de donkere huidskleur kan je van de pleister een donkere afdruk achterhouden. Het vervaagt heel langzaam door middel van je huid goed hydrateren door crème etc aan te brengen op je huid. Eerste 3 maanden van gebruik: last van gevoelige borsten (cupmaat werd 2x groter) en hoofdpijn. Na de 3 maanden soms nog last van gevoelige borsten. Geen hoofdpijn meer. Wel een lager[lees meer...] libido gekregen en af en stemming wisselingen . De pleister maakt je huid droog nadat je het op een andere plek plakt, en het houd een afdruk achter wat heel langzaam weg gaat. Nog nooit gelezen dat andere daar last van hebben, maar ik heb wel een donkere huidskleur. De eerste paar maanden moet je een goeie en fijne plek voor je zelf uitvinden waar je het beste kan plakken zonder dat die los raakt. Ik doe het iets boven mijn bil/onder rug. Ik raad deze anticonceptie zeker aan. Bij elke anticonceptie heb je wel bijwerkingen, en ik moet zeggen dat ik er niet veel last van heb. De bijwerkingen die ik heb aangegeven zijn prima om mee te leven en niet ernstig, alleen die afdruk die achtergelaten word vind ik wel vervelend. Niet veel mensen weten van deze vorm van anticonceptie en ik vind het een hartstikke goede methode.

04-08-2020 | Vrouw | 41
levonorgestrel

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2407)
Depressie (1955)
Angst & paniekstoornis (1862)
Hoge bloeddruk (1366)
Blaasontsteking (972)